Motorhelm keuze

02 jan 2017 19:27 #1 door ChrisvdSchoot
Motorhelm keuze werd gestart door ChrisvdSchoot
Goedendag, heeft iemand tips voor wat betreft merken motorhelmen, wil komende zaterdag gaan kijken voor een nieuwe. Vast bedankt voor de input.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 20:10 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorhelm keuze
Das erg persoonlijk denk ik, zoiets als welke band is er goed... >:D  zelf zweer ik bij de jet helmen van Arai, de sz serie. Daar is ook de buitenschaal in de juiste proportie , dus klein hoofd is ook kleine helm, bij veel andere merken zie je dan dat ze in een grote buitenschaal een dikke binnen voering proppen, ziet er niet uit.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 20:14 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motorhelm keuze
Eigenlijk een "inkoppertje", maar je gaat er vroeg of laat achterkomen dat jouw hoofd het best past in een helm van een bepaald merk.

Precies dat is het belangrijkste: dat hij goed zit. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, degene die het beste past geeft de beste veiligheid.

Ik heb zo'n beetje alle merken op gehad en zelfs Schubert zit mij niet lekker. Ik kwam uit bij HJC. Prima helm, de eerste heeft me goed weten te beschermen :)

Binnen het merk dat het beste zit kan je dan gaan selecteren op 'features':

+ integraal of systeemhelm
+ pinlock voorbereiding
+ neerschuifbare "zonnebril" in de helm
+ ventilatie mogelijkheden
+ voorbereiding voor een bluetooth setje
+ padding opties

Ik ben bijzonder goed geholpen bij de motorkledingoutlet in Eindhoven. Die verkopen je ook een helm die je terug mag brengen als hij toch niet lekker lijkt te zitten.

Laat je adviseren in de winkel!

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 20:29 #4 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Motorhelm keuze
;D Bedankt voor de adviezen.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 20:43 #5 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Motorhelm keuze
pinlock wil je absoluut hebben (geen beslagen vizier meer).
Ik vind een systeemhelm ideaal, ik rijd veel in de stad en dan wil je soms even de klep omhoog.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 20:47 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorhelm keuze
Ik ga binnenkort eens een Nishua enduro proberen :)

Verder heb ik eigenlijk alleen ervaring met crosshelmen, ik vind een integraal helm te benauwd. Maar de laatste winters toch een verdomd koud koppie en grote regendruppen doen gewoon zeer op je neus (gelukkig hebben we her nooit sprinkhanen over de weg zwermen dat doet pas zeer).

Gewoon passen. Pin-lock is wel prettig maar die kun je er ook later nog in maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 21:48 #7 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Motorhelm keuze
Of Raleri plakvizier gebruiken.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2017 22:49 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorhelm keuze
als je wel eens lange snelle dagen in bochtige gebieden maakt is het ook wel fijn als je helm zo weinig mogelijk weegt, om die reden vind ik systeem helmen niet zo geweldig, want zwaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 13:59 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Motorhelm keuze
Zoals hierboven al aangegeven, past een bepaald merk het beste bij jouw hoofdvorm. Ik krijg een hjc niet comfortabel op mn kop, maar.nolan en shoei weer wel. Heul veul helmen passen bij een speciaalzaak, en daarna op internet de goedkoopste opzoeken is mijn advies. En wellicht kan een van de clubdealers je een nog aantrekkelijker aanbod doen, dat was bij mij het geval! Info via pb

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2017 18:41 - 03 jan 2017 18:43 #10 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Motorhelm keuze
Op de motorbeurs begin 2015 heb ik me een veels te kleine Shark helm aangemeten gekregen. Die begon al na 5 minuten op m'n voorhoofd te knellen. Daarna hetzelfde type gekocht maar dan een maatje groter want die zat stukken beter, maar die begon op de motor zelf na 30 minuten een klein beetje net irritant genoeg te knellen. Toen was ik het zo zat dat ik een paar uur bij de motor outlet in Breda tientallen helmen heb gepast en van degenen die het fijnste zaten de helm meerdere keren een langere tijd op gehad en degene gekozen die daarvan het beste zat, niet kijkend naar de prijs.

Uiteindelijk kwam daar de Shoei Neotec systeemhelm van toen bijna 600 euro uit, en tot op heden enorm tevreden mee!

Moraal van het verhaal (zoals boven ook gezegd) is dat ie boven alles lekker moet zitten, ongeacht de kosten (kan ook meevallen natuurlijk).

Systeemhelm heeft voor mij de voorkeur omdat dat bij lagere snelheden nog meer vrijheid geeft (wind in je gezicht, frisse lucht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 12:17 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motorhelm keuze

als je wel eens lange snelle dagen in bochtige gebieden maakt is het ook wel fijn als je helm zo weinig mogelijk weegt, om die reden vind ik systeem helmen niet zo geweldig, want zwaar.


Hmm, ok. Die had ik nog niet eerder gehoord en heb het eens opgezocht. Zelf heb ik een HJC Rpha Max (systeem-helm) en die weegt 1620gr.

Kijk ik naar dit plaatje, dan valt dat "zwaar" nogal mee:


Bron: www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/...e-helmet-weights.htm

Overigens, zoals altijd, is veiligheid een afweging tussen vele aspecten. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, niet omdat het lekkerder rijdt dan zonder helm. Veel gewicht is inderdaad ook niet altijd prettig, maar op je muil gaan met een helm die uit superlicht materiaal geconstrueerd is... ook weer niet zo fijn.

Kortom: persoonlijk :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 12:23 #12 door niet actief
Beantwoord door niet actief in topic Motorhelm keuze


Binnen het merk dat het beste zit kan je dan gaan selecteren op 'features':

+ neerschuifbare "zonnebril" in de helm


Persoonlijk vind ik deze feature heel handig, gebruik het veel:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 13:18 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorhelm keuze

Hmm, ok. Die had ik nog niet eerder gehoord en heb het eens opgezocht. Zelf heb ik een HJC Rpha Max (systeem-helm) en die weegt 1620gr.

Kijk ik naar dit plaatje, dan valt dat "zwaar" nogal mee:


Bron: www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/...e-helmet-weights.htm

Overigens, zoals altijd, is veiligheid een afweging tussen vele aspecten. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, niet omdat het lekkerder rijdt dan zonder helm. Veel gewicht is inderdaad ook niet altijd prettig, maar op je muil gaan met een helm die uit superlicht materiaal geconstrueerd is... ook weer niet zo fijn.

Kortom: persoonlijk :)



Superlicht materiaal kan sterker zijn dan zwaar materiaal, dus dat zegt niks over waar je het beste mee op je muil kan gaan. Mijn helm weegt iets van 1250 gram, als ik de systeem helm van 1750 gram van een maat van me op zet , snap ik dat hij last van zijn nek heeft na een dagje Alpen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 13:45 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorhelm keuze
Er even vanuit gaand dat de helmen allemaal van de keurmerken voorzien zijn is een lichte helm volgens mij altijd beter?

Minder massa dus minder belastend tijdes het rijden maar ook tijdens een ongeval minder extra gewicht dat aan je nek trekt.

Carbon helm gaan al naar 1000 gr. 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 18:07 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motorhelm keuze


Superlicht materiaal kan sterker zijn dan zwaar materiaal, dus dat zegt niks over waar je het beste mee op je muil kan gaan. Mijn helm weegt iets van 1250 gram, als ik de systeem helm van 1750 gram van een maat van me op zet , snap ik dat hij last van zijn nek heeft na een dagje Alpen.


Dat zeg je precies goed. "Kan" sterker zijn dan. Gewicht zit niet alleen in de buitenste schaal, maar bijvoorbeeld ook in de liner. Daarnaast is er nog een prijs aspect. Jahoor, Carbon schitterend mooi, maar is het ook voor iedereen betaalbaar? Denk het niet.

Als je last hebt van het gewicht van je helm bij 1750 gram, dan rijd je met 5G door iedere bocht, of je zit te weinig op de motor. Of er is iets anders aan de hand. Allemaal niet gezond :)

Ik heb nooit last gehad met 1620gram. Ik blijf er dus maar bij: persoonlijk.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 18:17 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorhelm keuze
Carbon helm voor 300 euro valt wel mee toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 20:09 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorhelm keuze

Er even vanuit gaand dat de helmen allemaal van de keurmerken voorzien zijn is een lichte helm volgens mij altijd beter?

Minder massa dus minder belastend tijdes het rijden maar ook tijdens een ongeval minder extra gewicht dat aan je nek trekt.


Dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2017 22:27 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorhelm keuze

Dat zeg je precies goed. "Kan" sterker zijn dan. Gewicht zit niet alleen in de buitenste schaal, maar bijvoorbeeld ook in de liner. Daarnaast is er nog een prijs aspect. Jahoor, Carbon schitterend mooi, maar is het ook voor iedereen betaalbaar? Denk het niet.

Als je last hebt van het gewicht van je helm bij 1750 gram, dan rijd je met 5G door iedere bocht, of je zit te weinig op de motor. Of er is iets anders aan de hand. Allemaal niet gezond :)

Ik heb nooit last gehad met 1620gram. Ik blijf er dus maar bij: persoonlijk.


Chris vroeg om tips bij de aankoop van een helm, ik vind op gewicht letten een goede tip, jou nek is blijkbaar prima, van Chris weten we dat niet dus dingetje om mee te nemen bij de aankoop.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2017 11:38 #19 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Motorhelm keuze
Vorige maand bij de Gamma een systeemhelm meegenomen. Aanbieding van 100 voor 50,- . Zit prima. Kan ongetwijfeld beter/luxer etc.
Maar voor 50,- ben ik zeer tevreden!

Enige wat ik later zag, duurdere helm bijh mn maat heeft ingebouwde zonnebril. Dat is wel berehandig! Niet stoppen, jaszak open, in je helm proppen en klooie. Maar gewoon met een schuifje bovenop voor je ogen laten glijden. Lijkt mij ideaal!


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2017 11:46 #20 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Motorhelm keuze
Wauw wat een reacties, heel veel informatie ontvangen, ik zal jullie op de hoogte houden voor wat betreft mijn uiteindelijke keuze. Vooralsnog heb ik een nog een oude helm die ik gebruik. Daarnaast heb ik nog een Shoui helm systeemhelm liggen die ik van mijn vrouw mag lenen (aardig van haar he...) Maar uiteindelijk zal ik wel een nieuwe moeten aanschaffen.

Nogmaals bedankt en wordt vervolgd. ;D

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden