Motorhelm keuze

08 jan 2017 12:17 #21 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Motorhelm keuze


Enige wat ik later zag, duurdere helm bijh mn maat heeft ingebouwde zonnebril. Dat is wel berehandig! Niet stoppen, jaszak open, in je helm proppen en klooie. Maar gewoon met een schuifje bovenop voor je ogen laten glijden. Lijkt mij ideaal!


Is ideaal! Vooral bij tunnels en andere snelle veranderingen licht/donker. Gelukkig worden ook steeds meer enduro/allroad helmen ermee uitgevoerd.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2017 14:30 - 08 jan 2017 14:37 #22 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Motorhelm keuze
Ik denk dat ik wel meer dan 100 helmen heb gepast voordat ik er achter kwam wat voor mijn werkte.
Dat waren alleen sommige HJC en Schuberth helmen. Uiteindelijk een goedkope HJC IS-17 gekocht.
In het begin veel plezier van gehad. Maar na een jaar vertoont de helm veel speling en vangt meer windruis bij de scharnier delen.
Nu staat er een Schubert E1 op het verlanglijstje. Of misschien toch een HJC RPHA MAX.
Enfin: Goedkoop is duurkoop ;D

En let op dat een helm na een maand of wat gewoon ruimer gaat zitten.
Dus koop niet te klein, maar ook zeker niet te ruim.
Een helm mag gewoon lekker strak zitten, maar niet knellen

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2017 23:58 #23 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorhelm keuze

Ik denk dat ik wel meer dan 100 helmen heb gepast voordat ik er achter kwam wat voor mijn werkte.
Dat waren alleen sommige HJC en Schuberth helmen. Uiteindelijk een goedkope HJC IS-17 gekocht.
In het begin veel plezier van gehad. Maar na een jaar vertoont de helm veel speling en vangt meer windruis bij de scharnier delen.
Nu staat er een Schubert E1 op het verlanglijstje. Of misschien toch een HJC RPHA MAX.
Enfin: Goedkoop is duurkoop ;D

En let op dat een helm na een maand of wat gewoon ruimer gaat zitten.
Dus koop niet te klein, maar ook zeker niet te ruim.
Een helm mag gewoon lekker strak zitten, maar niet knellen

Een helm mag zeker niet ''lekker'' strak zitten maar moet wel goed aansluiten!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2017 12:02 #24 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Motorhelm keuze
Andere tip is het vizier.
Mijn eerste integraal helm was van MTR. Na vele jaren (sparen ;)) ben ik toen overgestapt op Nolan (model: n104) en wat een verschil wat betreft kijkhoeken! Het vizier van de Nolan loopt veel verder door links en rechts langs de ogen (is dus breder). Dat bevordert het rijgemak want je dooie hoe wordt een stuk kleiner.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2017 15:51 #25 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Motorhelm keuze
Nog een tip, als je de kans heb, ga met een aantal helmen die je lekker zitten, ook een stukje rijden! Helmen kunnen allemaal net anders uitpakken als je op de motor zit!

Ik had een shark, was al wat ouder maar op mijn alp muisstil. Nu een hjc en die maakt door de turbulentie achter mijn scherm echt een rotgeluid. kan die helm zelf niks aan doen, maar als ik dit had geweten voor de koop, had ik hem laten staan voor eentje die stiller was bij mijn motor!

Nu ga ik voor een lager ruitje, die hjc is namelijk wel weer muisstil als ik mijn kop achter het ruitje vandaan haal en in de volle wind steek!

Wat ik ook irritant vind aan mijn hjc, er zit een luchthapper bovenop, als daar vliegjes inkomen gaan die ongefilterd door bovenop mijn hoofd en daar gaan ze vervolgens rond lopen kriebelen (heeeeeel irritant) op zomerdagen plak ik nu een tapeje over mijn luchthapper! Verder pinlock en zonnevizier in de helm, dat waren voor mij echt de belangrijkste kriteria.


de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2017 22:14 #26 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Motorhelm keuze
Ik heb een nieuwe Nishua Enduro liggen, dit betreft een volledige carbon helm iemand belangstelling?
Als beste getest in Dld ook in vergelijking met helmen van tot ca. 600,- Euro.

grt, Henri

hewi66@gmail.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2017 22:52 - 13 jan 2017 23:29 #27 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Motorhelm keuze
heb niet gelezen welke maat en wat dat ding mot kosten
en foto zou fijn zijn  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 05:36 #28 door DinO
Beantwoord door DinO in topic Motorhelm keuze
@PimW Niet proberen die Nishua Carbon Enduro.. Als ie goed zit dan ben je waarschijnlijk verkocht! ;)
Ik heb er eentje en gebruikte 'm ook gewoon in de wintermaanden van de 2015 - 2016 winter, was frisjes maar gewoon goed te doen.
Hij is natuurlijk wel lawaaierig in vergelijking met een integraal, maar ik heb gewoon altijd gehoorbescherming in.
Als ik 'm op doe dan zit ie strak zoals een helm hoort te zitten, maar voelt ook heerlijk comfortabel.  :angel:

@iedereen
Als de Nishua Enduro Carbon bij de vorm van je hoofd past, zou ik zeggen DOEN!
Bij mij voelde de pasvorm als thuiskomen, waar andere helmen 't allemaal net niet hadden..
De Nishua Enduro Carbon is trouwens vroeger door Uvex verkocht, en in iets andere vorm ook door BMW.
Jammer genoeg zijn ze in Nederland alleen nog op bestelling verkrijgbaar bij Motozoom (met verplichte afname).
Of je doet gewoon een ritje door Duitsland langs 1 van de Louis filialen, want Motozoom besteld ze ook bij Louis.
Ze hebben nu trouwens ook een Nishua Enduro GT van Fiberglass met ingebouwd zonnevizier en ratelsluiting, maar met die heb ik nog geen ervaring, afgezien van de informatie op de Louis website.

Korte vergelijking van de eigenschappen die verschillen tussen de 2 versies:
Helm: Enduro Carbon -vs.- Enduro GT
Prijs: €299.99 vs. €199.99 (matzwart)
Materiaal: Carbon vs. Fiberglass
Gewicht: +-1150 Gr. vs. +-1450 Gr.
Sluiting: Dubbel D vs. Ratelsluiting
Ingebouwd zonnevizier: Nee vs. Ja
Extra meegeleverd: Vizier zijcovers voor rijden zonder klep en Pinlock vs. Vizier zijcovers voor rijden zonder klep
-Dat was wat ik zo snel uit m'n hoofd weet. -

Overigens zijn er wel mensen die op fora klaagden over het feit dat de klep vrij makkelijk bewoog door de wind, maar ik vind dit juist handig omdat ik daardoor ook gewoon de klep kon laten zitten bij snelweg ritten zonder dat m'n hoofd omhoog getrokken werd. (TA650 met windscherm waarbij ik met m'n helm precies in de turbulentie zat)
Verder heb ik van mezelf een zeer groot zichtveld, maar dat werd maar minimaal beperkt door het vizier of de klep, dus alles blijft goed zichtbaar.
Als laatste is het viziermechanisme wel een klein puntje (na een tijdje veel speling tussen de verschillende openingsstanden), maar met even Google search gebruiken zijn daar ook gewoon oplossingen voor te vinden.


Met betrekking tot zonnebrillen... Probeer de HSE Sprinter modellen eens!
Door het design en de platte pootjes passen ze mooi onder je helm... Maar!! Ze zijn zo gemaakt dat je ook geen dode hoek hebt door de pootjes! Ze zijn er ook met heldere glazen en met van die gele glazen, waarvan de laatste een aanrader is voor 's avonds/'s nachts en met zware regenval en dergelijke. :)


Noot: Bij Voorbaat mijn excuses voor eventuele schrijffouten, maar als je zoals ik op het moment van schrijven nog wakker bent, lijken eventuele foutjes me niet zo heel raar..

Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 11:06 #29 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Motorhelm keuze
Deze heb ik nog in de aanbieding een paar keer gedragen slechts.

Het is een maat M 57/58

Super licht omdat deze uit volcarbon is.



www.louis.de/en/artikel/nishua-enduro-ca...enduro-helmet/215086

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 12:51 #30 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Motorhelm keuze
Deze Nishua is stiller comfortabeler als menige integraal helm EN ziet er super uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 15:26 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorhelm keuze

Wie gaat in vredesnaam nu rijden met een enduro helm op de openbare weg


:angel:

Deze Nishua is stiller comfortabeler als menige integraal helm EN[who cares] ziet er super uit.


;)


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 19:26 #32 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Motorhelm keuze

pinlock wil je absoluut hebben (geen beslagen vizier meer).
Ik vind een systeemhelm ideaal, ik rijd veel in de stad en dan wil je soms even de klep omhoog.


Ik zou niet anders meer willen. Op de K75RT rij ik bijna altijd met de helm opengeklapt. Ook op de snelweg.
Omdat de RT een lekkere kuip met ruit heeft heb je geen last van rijwind.
Als het echt heet is gaat de klep wel regelmatig naar beneden (en het windscherm) omdat de ventilatie aan de bovenkant achter het omhoog geklapte kinstuk zit en zo geen rijwind krijg :(

Op de Alp gaat de helm wel dicht bij hogere snelheid maar in de stad is het idd wel lekker met de klep omhoog.
Overigens, met dit weer is de klep permanent gesloten en draag ik nog een balaclava/bivak muts tegen de kou..

Mijn helm is een BMW Systeem 6

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 20:18 #33 door DinO
Beantwoord door DinO in topic Motorhelm keuze

Wie gaat in vredesnaam nu rijden met een enduro helm op de openbare weg. Is in mijn ogen toch vragen om ongemakken tijdens het rijden, herrie en windvang. Dat ding is ontworpen voor cross en enduro, die klep heeft een functie nl je gezicht beschermen tegen stenen en kluiten.



Ik rij er dus mee. ;)
Deels vanwege de looks en deels omdat ik door mn brede zichtveld al snel last heb van de helm zelf als belemmering van het zicht.. Maar dat had ik bij de Enduro Carbon amper!
Overigens heb ik ook genoeg integraal helmen gepast, maar de Enduro Carbon zat gewoon het beste van allemaal.
Combineer de beste pasvorm met goede resultaten bij een helmentest van 1 van de grotere bladen in Duitslands, en tadaa!
Oh ja, en hij was goedkoper dan de daarna best passende helmen (Shoei modellen)..

Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 21:09 #34 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorhelm keuze

Mijn helm is een BMW Systeem 6 maar liefst 1895 euro dan waarschijnlijk


:-X

Ik rij er dus mee.
Deels vanwege de looks en deels omdat ik door mn brede zichtveld al snel last heb van de helm zelf als belemmering van het zicht.. Maar dat had ik bij de Enduro Carbon amper!


Ik vind dan persoonlijk zo'n crosshelm met integraalfeatures (vizier) niet mooi. Alsof je wel het image wil dragen maar niet het comfort durft te verlaten.

Open crossert dus. Met dito bril. Maar, dan neemt je breedte zichtveld i.d.d. wel wat af. En wel meer ongemak.


Coolness has its price  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2017 21:32 #35 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Motorhelm keuze

Mijn helm is een BMW Systeem 6 maar liefst 1895 euro dan waarschijnlijk

Coolness has its price  ;D


Inderdaad Brom  8)

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2017 01:02 #36 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Motorhelm keuze
Vind zelf het belangrijkste dat een helm stil is,  (heb een hekel aan oordoppen  !!)

Heb wel eens een ( nieuwe) Nolan op gehad, wat een pest herrie geeft dat ding zeg ( voor 279 euro)
Voor een stille helm moet je dus flink in de buidel tasten.

Rij nou een kleine 100.000 km met een Chubert C3 op de kop en de pasvorm is nog steeds oke.
Het vizier is dan weer wel klote maar ben toch tevreden over deze helm.  (zit gewoon super)

Ben voor een nieuwe aan het kijken, zit te denken aan een BMW helm,denk dat tie de beste is (stilste ?)
Maar kost wel effe ruim 600 pl(eurie) Oeps!!!!          Weet het ook nie meer !!!???  :-[


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2017 01:53 #37 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Motorhelm keuze
Wacht nog even, de systeem 7 komt in het voorjaar uit. 
De voorraad systeem 6 zal dan wel in de uitverkoop gaan mag ik aannemen?
Zijn al mooie aanbiedingen voor onverklaarbare maten, maar nog niet voor de gangbare maat

Ga van het voorjaar ook weer winkelen voor een nieuwe helm en neem ook de Shoei Neotec mee met passen.

Wat mij opvalt is dat mijn helm met het kin stuk omhoog minder herrie maakt dan gesloten.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2017 09:39 #38 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Motorhelm keuze

Op de K75RT rij ik bijna altijd met de helm opengeklapt. Ook op de snelweg.


Ik  heb meermaals gelezen dat dit bij een eventuele val voor een verhoogde kans op (ernstig) nekletsel kan zorgen.
Niet verstandig dus.

Gr. Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2017 14:56 #39 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Motorhelm keuze

Ik  heb meermaals gelezen dat dit bij een eventuele val voor een verhoogde kans op (ernstig) nekletsel kan zorgen.
Niet verstandig dus.

Gr. Jan


Klopt, Roof Boxer helmen staan er berucht om. Vraag maar eens aan ambulance broerders wat ze goede helm vinden en durf het woord 'pothelm' maar eens te noemen. ;)

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2017 20:01 #40 door Moupie
Beantwoord door Moupie in topic Motorhelm keuze
Ik heb er twee afhankelijk van het gebruik; voor ritten met meer snelweg en met duo een Schuberth (voor mij) goede pasvorm en lekker stil, voor het meer avontuurlijke werk een X-lite 551, een superlichte carbon helm.
Beide helmen met pinlock en communicatie set omdat ik tijdens het rijden bijna altijd muziek luister.

Pasvorm verschilt nogal per merk en type en het is aan te raden de helmen langer tijd op te houden om te kijken of hij nergens gaat irriteren. Succ6 met de zoektocht!

V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden