Motorrijden en gehoorschade

22 dec 2017 17:19 #1 door Ajad
Motorrijden en gehoorschade werd gestart door Ajad
Beste collega motorrijders,

Graag wil ik het volgende uit eigen ervaring met jullie delen. Na de overstap van een Suzuki GR650x naar de transalp 600v ben ik véél meer gaan rijden voor werk en voor de lol. Ik vind de transalp echt een heerlijke en veelzijdige motor. En nadat ik een artikel had gelezen over motoragenten en gehoorschade, ben ik me meer bewust geworden van de risico's voor het gehoor. Door blootstelling aan gehoorwind kan op de snelweg al binnen 10 minuten gehoorschade optreden bij snelheden van >140km p/u, maar ook op lagere snelheden (vooral op de snelweg) kan het bij ritten schadelijk zijn voor de oren. Mijn ervaring hier mee is:

1) Draag altijd oordoppen

Dit is verreweg de beste oplossing, alleen er is één hélé dikke maar: Naar mijn ervaring werken sommige doppen als versterkers. Ze pikken de trilling op van mijn motor via mijn lichaam of helm en versterken deze naast het trommelvlies. Niet fijn, understatement van de dag. Het ligt ook aan de combinatie met de helm, want die mooie dure oordoppen drukken tegen mijn helm aan en maken het daardoor fors erger. Wat voor mij nu het beste werkt, maar dit moet je voor jezelf uitvinden, zijn van de goedkope 50ct oordoppen waar ik dan een klein stuk vanaf knip zodat ze niet meer versterken.

2) Kies het juist scherm

Of verhoogd/met opzetstukje of juist laag. De rijwind die rechtstreeks op de helm komt was bij mij de boosdoener. Het standaardraampje van de transalp zette de wind precies op mijn helm.

3) Kies een goede helm

Helmen dempen, afhankelijk van hun prijsklasse, tot op zekere hoogte ook het geluid.


Het duurde even voordat ik dit goed had afgesteld maar nu is het geluid goed te doen. Ik heb al wel een fluittoon, dus mocht je deze maatregelen nog niet hebben getroffen doe je oren dan een plezier en bescherm jezelf.

-Alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 21:11 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorrijden en gehoorschade
Sluit me hier bij aan: die goedkope dingen van schuim bevallen mij ook heel goed. Ik gebruik die gekleurde van de Hema in combinatie met Shubert R1 helm samen met een wat dikkere helmmuts, sjaal en zo'n elastieken stukje stof onderaan de opening
v/d helm (hoe heet zo'n ding...) Heb ook een piep maar dat is eigen schuld:  resultaat van jaren en jááren rondrijden met illegale uitlaatpijpen......

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 21:24 #3 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Motorrijden en gehoorschade
Ik gebruik ook van die goedkope schuimdopjes uit de plaatselijke supermarkt, even tussen je vingers er een puntje van maken en dan in je oor proppen. Voordeel van die dingen is dat ze bijna niets kosten maar wel goed dempen. Nadeel is dat ik heel vaak vergeet om ze in te doen en ik heb dus ook af en toe een piepje, maar zolang dat het enige is dat piept kan ik er nog mee leven.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 21:45 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Motorrijden en gehoorschade
Goed om dit even onder de aandacht te brengen. Denk dat het erg onderschat wordt.
Aantal jaar geleden had ik voor 't werk een hoortest. Werd na afloop direct gevraagd "motorrijder zeker?". Bleek ik, toen ca 25jr, al tekenen van schade te hebben. Sindsdien trouw aan de oordop.

Het lastige is dat de schade zich pas later echt gaat wreken. Denk je dat t nu meevalt ben je later 'ineens' doof!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 21:53 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motorrijden en gehoorschade
Ik heb nu al een tijd van die otoplastieken. Ik vind die foams stiller maar die sluiten in mn werkplaats teveel af vind ik. Dan zijn die op maat dingen ook beter schoon te houden.

Zo ook op reis, die otoplastieken kunnen nat worden en zolang je ze niet kwijtraakt heb je aan één set voldoende. Als ik het niet vergeet laat ik ze jaarlijks testen op de motorbeurs.

Wel lastiger om ze met koude vingers uit je oren te peuteren, een touwtje eran is dan misschien wel handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 21:58 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Motorrijden en gehoorschade

Dan zijn die op maat dingen ook beter schoon te houden.


Ondanks dat die schuimdingen geen drol kosten gooi ik ze toch een nachtje in een glas met een dreftsopje, een dagje laten drogen en hup, ze zijn weer als nieuw, maakt het motorrijden weer een beetje goedkoper. ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2017 23:31 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorrijden en gehoorschade
ik heb die paddestoeltjes van Alpine, voor mij zijn die universele dingen wel altijd te kort,dus ik lijm er een touwtje aan en dat werkt dan wel. Helm is een Arai SZF. Op mijn AT is het wel wat stiller dan op de Varadero, allebei met MRA Vario ruitje. Voor 2018 ben ik in de markt voor een nieuwe helm, en ik twijfel tussen een Arai en een Shoei (jet) maar het is toch moeilijk om te bepalen wat voor jou de stilste helm is, met oordopjes van paar euro kun je nog eens experimenteren maar met helmen van rond de 5 a 600 euro red ik dat niet. Dus hoe kies je een goede helm qua geluid? 

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2017 06:10 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorrijden en gehoorschade
Ik heb die uitstekels gewoon verwijderd


Mijn moeder zei vroeger al dat ze er toch voor jan snot aan zaten,
en wie niet horen wil moet maar voelen
;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2017 18:41 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorrijden en gehoorschade

ik heb die paddestoeltjes van Alpine, voor mij zijn die universele dingen wel altijd te kort,dus ik lijm er een touwtje aan en dat werkt dan wel. Helm is een Arai SZF. Op mijn AT is het wel wat stiller dan op de Varadero, allebei met MRA Vario ruitje. Voor 2018 ben ik in de markt voor een nieuwe helm, en ik twijfel tussen een Arai en een Shoei (jet) maar het is toch moeilijk om te bepalen wat voor jou de stilste helm is, met oordopjes van paar euro kun je nog eens experimenteren maar met helmen van rond de 5 a 600 euro red ik dat niet. Dus hoe kies je een goede helm qua geluid?

Ik heb tot in den treure alles op internet doorgespit met het onderwerp: stille helm , Shubert zou het stilste moeten zijn.
Bij motoprtt Engbers gekeken, toevallig hadden ze wat in de aanbieding 2x Arai , 1x Shark, 1x Shoei en de Shubert R1 En ik mocht met alle 5 proefrijden..wat een sevice!
De Shubert R1 was veruit de  stilste!
Arai gaf veel ruis, viel me tegen, veel meer dan ik verwacht had,  de prijjs van die helm was rond de 800,=  dan mag je wel wat  minder  herrie  verwachten! Shark en Shoei zaten tussen de Shubert en Arai in

Mijn vorige helm was een premier die ik heel soms nog gebruik, die komt er eigenlijk ook best goed vanaf....  het blijft denk ik ook afhankelijk van de vorm v/h hoofd , motor en de houding op de motor.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2017 21:53 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motorrijden en gehoorschade
Maar ja dat zijn integraal helmen, ik rij vanaf mijn eerste rijles met jet helm en dat blijft zo dus mijn zoek gebied is wat kleiner.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2017 09:56 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motorrijden en gehoorschade
Ik weet het ook niet met zekerheid hoor, maar graag me af wat een stille(re) helm nog toevoegt kwa geluidsvermindering als je tóch al gehoorprotectie gebruikt  :-\
Het zou hooguit kwa comfort nog wat uitmaken, maar ik denk dat je de bescherming voornamelijk in de oordoppen moet zoeken  :)

Zélf gebruik ik áltijd (zelfs op de brommer met max 45km/u) op maat gemaakte otoplastieken, nu een setje van Alpine, en ik wil gewoon nooit meer zonder rijden  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2017 23:53 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorrijden en gehoorschade

Ik weet het ook niet met zekerheid hoor, maar graag me af wat een stille(re) helm nog toevoegt kwa geluidsvermindering als je tóch al gehoorprotectie gebruikt  :-\
Het zou hooguit kwa comfort nog wat uitmaken, maar ik denk dat je de bescherming voornamelijk in de oordoppen moet zoeken  :)

Zélf gebruik ik áltijd (zelfs op de brommer met max 45km/u) op maat gemaakte otoplastieken, nu een setje van Alpine, en ik wil gewoon nooit meer zonder rijden  8)

Grtz,
René

Als je zoals ik al een aardige piep hebt, ben je heel blij met een 'stille' helm. Heb de helmen die ik getest heb geproberrd met de oordoppen en de Shubert R1 gaf het minste windruis......

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2017 03:56 - 25 dec 2017 04:59 #13 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Motorrijden en gehoorschade
Open raam rijden ook zoiets. Vooral vrachtwagen chauffeurs zijn aan de linkerkant minder gaan horen.

Gehoorschade hoeft niet alleen door "geluid" te komen. Het is de verplaatsbare luchtdruk die dat doet (vuurwerk!)

Ik heb jaren met artiesten en muzikanten getoerd, de ene nog nog dover dan de ander. Zelfs 1 die het presteerde zijn in-ears op te blazen.En als een artiest/muzikant begint dat de monitors harder moeten, heeft meer dB's vaak totaal geen zin. Maar ja die drummers he......... een snare haalt makkelijk de 140 dB! Dan maar de "thee-doek tactiek"  ;D

Een 100w of 100kw systeem (of oordopjes) zegt ook niets, 100 dB = 100 dB.

De ca. 20.000 trilharen die naar de hersens gaan kan je vergelijken met een korenveld. Die overleefd een tornado of storm ook niet (lees:geluid(druk)). En beschadigde trilhaar is te vergelijken met een door geknakte korenstengel. En STUK is STUK! In bijgaand filmpje zie je door de wind (geluid) het koren bewegen (trilharen), bij een normaal geluidsniveau bewegen, wat wij als geluid(druk) ervaren.

Niet voor niets dat ook hulpverleners die met toeters en bellen ergens naar toe rijden ook rekening houden met de wind, en of men iemand van voren of achteren nadert. Een fietser, brommer of voetganger die wind tegen heeft (storm, rijwind), én van achter wordt benaderd zal die minder snel waarnemen (ziet het dus ook niet aankomen!)Laat ik de weerkaatsing via gebouwen maar even voor wat het is. De wind kan ook letterlijk "geluid" op pakken en in een andere plek neer kwakken. Het ik weet niet waar het vandaan komt effect.       

low:


Med:


High:(destroyed)
(om geknakte corn zou je kunnen vergelijken met bijvoorbeeld het 12000 hz gebied)

kortom: STUK is STUK en dus ONHERSTELBAAR!


       

JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2017 09:42 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorrijden en gehoorschade
;)
de dag nadat we reeds zijn geboren is de aftakeling al ingezet
En alle goede uitleg en waarschuwing ten spijt..
We gaan het nooit tegenhouden, enkel wat vertragen.

Voor mij zijn het meer praktische redenen
Herrie geeft veel meer vermoeiing en met wat voor oordoppen ik dit weer enigszins comfortabel kan maken maakt mij eigenlijk niet veel uit.
Maar de herrie zal altijd  teveel blijven
(hoeveelheid x tijd)
Stoppen met motorrijden (en alles vermijden met meer dan 60 db geeft de beste resultaten) is het zelfde als vragen om  alle geneugten des levens af te zweren
En ook dan is het maar de vraag of we er veel ouder mee worden.
Laat alstublieft ieder zijn eigen plan trekken en we niet willen doorslaan in het bemoederen
Feit is dat je er iets tegen kunt doen,
Maar garanties krijgen we niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2017 10:26 - 29 dec 2017 09:57 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Motorrijden en gehoorschade

edit.mod: onnodige quote verwijderd
Stoppen is wel erg drastisch...maar we kunnen jonge collega motorrijders die nog onvoldoende beseffen wat ze doen wel waarschuwen voor de gevolgen van een herrie uitlaat.
Waarschijnlijk zal deze raad zal door sommigen schouderophalend in de wind worden geslagen.......maarja ook dat is een keuze.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2017 11:03 - 25 dec 2017 13:22 #16 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Motorrijden en gehoorschade
Qua geluid: Goede helm, opzetschermpje en otoplastieken. Opgelost. Motor nodig voor woon-werk.

(edit: ok en airbag-jas en 30 jaar ervaring met automobilisten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2017 11:32 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motorrijden en gehoorschade
kom edje ;D

Je vergeet er nog een paar

goede botte
een stevig broekie en jasje
gedegen handschoentjes
en vooral een goed functionerende motorfiets (daar schort het ook vaak)
en daarna alleen nog een gedisciplineerde rijstijl
al bied dit geen zekerheden voor de lange termijn

Maar het is een goed begin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 12:29 #18 door gapps
Beantwoord door gapps in topic Motorrijden en gehoorschade
Aerodynamica/turbulentie op de helm (niet alleen omwille van geluid) zo veel mogelijk minimaliseren heeft mij het meeste opgeleverd. Heb het nu zelf aardig op orde (zelfs met een helm met zonneklep), maar de zoektocht is best lastig geweest.

Altijd fan geweest van goedkope gamma oordopjes, ook een tijdje Alpine universele paddestoelen gehad, maar een paar maanden geleden wat oordoppen op maat laten maken met korting bij beterhoren (ook voor harde gitaargeluiden in de studio :P, ander verhaal). Moet wel zeggen dat ik niet anders zou willen, zo terug kijkend. Aanrader als het budget het toelaat natuurlijk :) Persoonlijk vind ik dat ik te laat heb ontdekt dat mn oren dat beetje extra geld best waard zijn, net als een goede helm. No-brainer eigenlijk.

Oh ja en goede botte, stevig broekie en jasje, gedegen handschoentjes...  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2017 20:15 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Motorrijden en gehoorschade

Ik negeer dat piepen maar. Motorrijden is maar een deel van de oorzaak, ben ik bang.

Ik heb van die Alpine dingen gehad met een stokkie, maar die deden zeer, nie mooi meer  ???

Nu heb ik Pluggerz, 60 euro per dop. Maar die rechter is 2x opnieuw gegoten en die wil maar niet goed zitten. En zo goed dempen ze niet.

Jarenlang had ik van die herriestoppers, fantastisch. Gingen ook een eeuwigheid mee. Ik negeerde die oorsmeer. Niezen en hoesten doe je ook gewoon je helm dus ja.

Maar sinds ze die dingen in Chinastan laten maken heb ik er niks meer aan. Ze zijn te zacht als het warm is of als je ze net gebruikt heb en weer in wil doen en dan ontrollen ze zich voordat ik ze erin krijg. Vroeger waren het van die stugge dingen en pas als je ze in had werd het langzaam stiller als ze zich ontrolden.


Het blijft toch tobben, vind ik  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2017 17:17 #20 door DaanSch
Beantwoord door DaanSch in topic Motorrijden en gehoorschade
Ik rijd dagelijks woon-werk, lange tijd met de standaard-pluggers van Alpine gedaan. Sinds 3 maanden nu op maat gemaakte plastieken en kan het iedereen aanbevelen!
Je merkt het verschil pas als je de overstap gemaakt hebt (en hopelijk over 50 jaar omdat ik dan nog hoor...), maar merkt ook dan pas wat je gemist hebt.

Geluid van mijn intercomsysteem kan ook een stuk zachter nu, omdat het praat/muziek-geluid veel beter doordringt terwijl wind- en motorherrie weg blijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden