E10 -- welke motor wel/niet

15 feb 2020 12:23 #21 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic E10 -- welke motor wel/niet
Interessant, dank voor het delen !
Met vier carburateur-gevoede motoren van 1991 t/m 1995 is dit voor mij wel een aandachtspuntje ja ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2020 20:58 #22 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
Even een update van wat recente opvallende dingen uit de werkplaats
een week geleden een vw lupo met een te rijk mengsel ,geen zwavel lucht / rotte eieren lucht uit de uitlaat maar een boeren mest lucht
en bij een andere auto met benzine filter wisselen benzine met een Knoflook lucht .
bio ethanol ,we houden het in de gaten !

brandstof verbruik hoger ,met het 208 leeuwtje is van 1 op 15,4 gemiddeld over 9999 km gemeten naar 1 op 14,9 de laatste 3 tank beurten
met e10
volgende tank wordt premium brandstof .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2020 08:10 #23 door JimmyMoped
Beantwoord door JimmyMoped in topic E10 -- welke motor wel/niet

robgoesdakar schreef : Motoren zo te zien nu ook opgenomen op de site van e10-check : www.e10check.nl


Hmm, in dit rijtje staat "XL 600 V tot modeljaar 1989 niet geschikt". Mijn Alp zelf is wel van '87 maar mijn blok en carbs zijn van '94. Betekent dit dat E10 voor mijn motor wel geschikt is?

Honda Transalp xl600v '87 // Honda xr600r '87 // Yamaha dt50mx '87 // KTM 950 Adventure S 2004

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2020 10:10 - 10 mrt 2020 10:16 #24 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic E10 -- welke motor wel/niet
Waar komt benzine (-damp) allemaal? ;)
Kritiek punt is wel: de coating van je tank !!! Zelfs voor nieuwere motoren (mijn BMW R1100R uit '98 ook!)
geldt dat het gewoon oplost in E10 !
Een andere coating aanbrengen zal in de toekomst nodig zijn m.i.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2020 10:37 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic E10 -- welke motor wel/niet
Vond afgelopen week een wat roetachtige aanslag aan de binnenzijde van de gas membramen en met name op de rand. Het leek er op dat een beetje rubber was opgelost., soort stof zeg maar.
Beide kanten van de carb hetzelfde probleem..
Er is 3 maanden E10 getankt en voor die tijd zijn de carburateurs gereinigd en zat dit er 100% nog niet op.
Blijkbaar lost het toch rubber enigszins op. Wel de plek waar de brandstof vol tegenaan komt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2020 18:25 #26 door renATus
Beantwoord door renATus in topic E10 -- welke motor wel/niet
Brandstoffen zijn nu goedkoper dan ooit. Gooi er lekker V-power oid in, je zal er geen buil door vallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2020 09:42 #27 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet

renATus schreef : Brandstoffen zijn nu goedkoper dan ooit.


ook net 16 geworden zeker....:P

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2020 19:08 #28 door renATus
Beantwoord door renATus in topic E10 -- welke motor wel/niet
Wel dezelfde cijfers :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 21:52 #29 door downunder
Beantwoord door downunder in topic E10 -- welke motor wel/niet
In een recent voorsteltopic kwam ter sprake dat e10 leidt tot olieverbruik en of olielekkage. Ik probeer dat te begrijpen maar dat lukt me nog niet :P.

Iemand met kennis van dit onderwerp die het kan toelichten? Ik tank met regelmaat gewoon e10 en nog geen problemen ervaren maar wil ze wel graag voor zijn als dat even kan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 22:30 #30 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
E10 kan tot 10% bio ethanol of methanol in zitten , bijzonder schraal goedje ,kan zorgen voor verhoogde slijtage aan benzine pompen , injectoren,klep geleiders ,zuigerveren ,cilinder wanden , aantasten van lak door de metalen tank heen , gebeurt niet gelijk Maar Het is een langzame slopert .

En bio ethanol/**** trekt ook graag vocht aan

Het is een keuze ,niet de mijne ....
Zolang het anders kan ;)
Extra kosten per jaar wegen volgens mij niet op tegen toekomstige extra kosten

Ik gebruik E5. :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 22:36 #31 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic E10 -- welke motor wel/niet
In E10 en E5 zit geen methanol, daar kunnen motoren nog slechter tegen. En kijk goed welke E5 ethanolvrij is.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 22:44 #32 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Alles voor het mileu zo dwingen ze je om sneller naar een opgevoerd srv wagen over te stappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2020 23:08 #33 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
Je zou er wat van kunnen denken,
Discussie loopt al langer onder techneuten vanuit diverse hoeken van dit mooie land :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2020 07:48 #34 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik gebruik het niet in mijn motoren en ook niet in onze Volvo S40 van 20 jaar oud. Ik neem het risico niet.

Ik heb een tijdje terug op een forum, ik denk het ST100-1300 forum, aan de hand van een simpel rekensommetje laten zien dat bij een motor die 1:15 oid rijdt en 15.000 km per jaar, het verschil in kosten op jaarbasis in het slechtste geval 200 Euro is. En daar zit nog niet in verwerkt dat ik uit meerdere bronnen heb begrepen dat het verbruik met E10 iets omhoog gaat.

De vraag in het andere topic ging over sterk toegenomen olieverbruik en een mogelijke relatie met E10. De hogere concentratie ethanol in deze brandstof kan voor allerlei issues zorgen, zoals ook aantasting van kunststoffen en rubbers. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat je klepsteelrubbers aangetast worden en dat je daardoor dus meer olieverbruik krijgt om maar iets te noemen. Zonder precies te weten wat de eigenaar gedaan en ervaren heeft blijft het echter speculeren.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2020 08:48 #35 door downunder
Beantwoord door downunder in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik begrijp de eigenschap van vocht aantrekken, waar je weer minder last van hebt als je met regelmaat de tank leeg rijdt. ik zet hem in de winterperiode, wanneer ik nagenoeg niet rijd, de tank vol met e5, maar tijdens een lange tocht tank ik net zo makkelijk e10, als ik weet dat ik later op die dag toch weer moet tanken :)

Klepsteelrubbers die sinds najaar 2019 (toen e10 aan de pomp verplicht werd) plots dusdanig zijn aangetast door e10, gaat er bij mij moeilijk in, maar ik lang geen specialist op dit gebied.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2020 10:12 #36 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
Klein Deel van de brandstof zakt langs de zuiger in de motorolie ,klep geleiders rubbers snuffelen ook een beetje mee en kunnen aangetast worden .

Prestaties van E10 zijn inderdaad lager

Zelfs mijn 208 met natte distributie riem , krijgt van mij E5 brandstof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2020 18:23 #37 door Timy
Beantwoord door Timy in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ethanol heeft een flink reinigend vermogen. Ik heb begrepen dat dit ook bij de oude besjes kan leiden tot het oplossen van ingesleten vuil wat al jaren er zit en nu in olieverbruik resulteert.

Ik heb met mijn K75 wel verschil ervaren. De motor liep minder soepel maar ook ik merkte een toename in het olieverbruik.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2020 19:35 - 04 aug 2020 19:35 #38 door Ate
Beantwoord door Ate in topic E10 -- welke motor wel/niet

Oldtimer schreef : Vond afgelopen week een wat roetachtige aanslag aan de binnenzijde van de gas membramen en met name op de rand. Het leek er op dat een beetje rubber was opgelost., soort stof zeg maar.
Beide kanten van de carb hetzelfde probleem..
Er is 3 maanden E10 getankt en voor die tijd zijn de carburateurs gereinigd en zat dit er 100% nog niet op.
Blijkbaar lost het toch rubber enigszins op. Wel de plek waar de brandstof vol tegenaan komt.


Ik heb dezelfde zwarte stof/roetachtige aanslag achter mijn membranen gevonden, aan beide kanten. De membranen waren niet aangetast. Zou het vanuit het luchtfilter kunnen komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2020 22:46 #39 door Bronco
Beantwoord door Bronco in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik tank al jaren V power met een scheutje Fuel Fit van Briggs en Stratton.
Hierdoor wordt de ethanol geneutraliseerd, komt er geen groene emaille achtige laagje op sproeiers etc en gaan rubbers niet kapot. Daarnaast krijgt de benzine weer een levensduur van 3 jaar.
Gebruik het ook voor onze auto’s en tuinmachines: motorzagen, bladblazer, rugmaaier en grasmaaier (met Honda motor).
E.e.a. op advies van onze tuinmachine specialist en smederij.

Honda NX 650 1997 (Twinair, hyperpro, Hel remleidingen, ABP + Laser, TKC 80, Dave’s carb. mod)
BMW R 80 G/S 1989 (under construction)
Suzuki Jimny Style 4x4 2012, Rancho stuurdemper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2020 08:35 #40 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Probleem met E10 is dat de kans er is dat de ethanol onder in de tank zicht verzamelt omdat het soortelijke gewicht hoger is dan van benzine. Het uiteen vallen van het mengsel wordt versneld door druk en temperatuur en langere stilstand. De ADAC schijnt hier onderzoek naar gedaan te hebben. Tankcoating kunnen dus aangetast worden als ze niet geschikt zijn voor ethanol.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden