E10 -- welke motor wel/niet

01 okt 2019 18:07 - 02 okt 2019 09:16 #1 door robgoesdakar
E10 -- welke motor wel/niet werd gestart door robgoesdakar
In Nederland worden 'wij' motor rijders weer eens gediscrimineerd.....
Voor auto's zijn er sites met de nodige informatie of een auto wel/niet gebruik kan maken van E10, maar voor motoren bestaat zoiets (nog) niet.

In België wel ... : E10 check
Helaas lijkt echter dat de bron die zij gebruiken niet (helemaal) correct is.
Voor de Honda's : Honda motoren en E10

NOTE: Bij geregeld tanken met Benzine E10 kunnen niet geschikte voertuigen op termijn schade oplopen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2019 20:34 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet
Maar die lijst klopt niet want er staat dat een Africa twin xrv 750 niet geschikt is voor E10 maar volgens het RD04 instructie boekje uit 1991 zou het wel moeten kunnen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2019 23:00 #3 door Canis
Beantwoord door Canis in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik tank altijd E5.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 07:15 - 02 okt 2019 07:17 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic E10 -- welke motor wel/niet
Staat dat de Dero ook niet E10 geschikt is. Maar de tweede generatie is toch injectie? Dan nog niet?

Verbaas mij trouwens dat aldus de site ook alle BMW's geschikt zouden zijn... twijfel ik wel wat over. Heb onlangs even 98 getankt en hij loopt gruwelijk veel soepeler dan met de E10.
De Alp en Twin zullen geen E10 meer zien voorlopig. Even zien hoe dit ontwikkelt :? :S

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 09:14 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Tja, als ik er andere bronnen op na sla, dan mag het weer wel voor diverse motoren/modellen....

4-stroke.net/library/fuel-system/is-my-h...le-for-e10-fuel.html
(Zal deze ook ff toevoegen aan begin topic)

Dus de discussie is er zeker nog niet uit. :angry:

Ik heb er vanmorgen ff een uurtje in gedoken en ik denk dat de meeste motoren er gewoon op zullen lopen. Maar, er kan een performance impact zijn.

FF kort wat ik er tot nu toe over ben tegen gekomen :
1) E10 is dus benzine met 10% ethanol.
2) Ethanol mengt zonder problemen met benzine
3) Ethanol trekt water aan !!!!!!! (waar hebben we dat eerder gehoord... oh ja, remvloeistof ;) )

Dat laatste is waar de grootste zorg zit. Bij (relatief) geringe hoeveelheden water, blijft het mengsel nog wel in stand. Het water wordt door de ethanol 'opgenomen'. (Dit zal dan waarschijnlijk ook het performance verlies opleveren waar motoren last van kunnen hebben).
Maar als de ethanol 'verzadigd' is, en er is nog meer water aanwezig, zal ethanol naar het water toe trekken. Zoals bekend mengt water en benzine niet, en zal water naar beneden zakken. Daarmee wordt dus ook de ethanol aan de brandstof onttrokken. Dit heeft (uiteraard) weer een naam : "phase separation".
( BRON: www.bellperformance.com/blog/bid/114018/...separation-water-e10 )

Naar mijn (bescheiden) mening kunnen de transalpjes en twin rustig op E10 rijden, maar zodra je de motor langere tijd weg wilt zetten zou ik er toch voor zorgen dat je de E10 vermijd.

Nog ff een leuk filmpje :


Regelmatig rijden dan ja, maar bij langere stilstand zou ik toch ff de laatste paar tankjes wat anders tanken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 09:49 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic E10 -- welke motor wel/niet
Dat ze erop lopen zal zeker en water c.q. sludge is bij stilstand een reëel risico.
Mijn 'angst' zit vooral in de oplossing van rubbers enzo. Door de wisseling van bevestiging/ontkrachting mag ik even extra betalen voorlopig :lol:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 12:29 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet

Canis schreef : Ik tank altijd E5.


maar dat is straks bij veel pompen niet meer verkrijgbaar, dan wordt het E10 of (duurdere) 98 tanken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 12:38 #8 door Canis
Beantwoord door Canis in topic E10 -- welke motor wel/niet
Maar E5 is toch (de duurdere) 98. ?
En dan liefst nog de Shell V-Power E5. Nog duurder B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 12:48 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet
Tot nu toe was 95 toch ook al E5?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 17:50 - 02 okt 2019 22:24 #10 door Timy
Beantwoord door Timy in topic E10 -- welke motor wel/niet
De 'oude' Euro95 is van E5 nu verplicht naar E10 gegaan. Pompen zijn verplicht om E10 te verstrekken vanaf 1okt19.
Dit levert dus bij veel goedkope pompen op dat alleen Diesel en Euro95 E10 te koop is. Deze pompen hebben veelal maar twee slangen/keuzes. En daardoor dus geen Euro 98 (wel blijvend E5).

De 'premium' benzine w.o. v-power, etc. blijft vooralsnog E5 en ook Euro 98 blijft E5.

Weet trouwens niet of de Premium brandstoffen een hogere octaan (98 ipv 95) hebben maar die hebben wel minder Ethanol (5% ipv 10%). Daardoor de E5 ipv E10 bij deze brandstoffen.


Edit: zojuist een goedkope pomp gevonden vlakbij die Euro98 E5 schenkt!:lol: Daar wordt ik wel blij van. V-power was wel even figuurlijk slikken na het tanken!! Daarvoor rij ik teveel

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 18:17 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic E10 -- welke motor wel/niet
Die kleine benzinepompen met maar 1 of 2 slangen hoeven niet verplicht E10 aan te bieden en mogen bij E5 blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2019 22:23 - 02 okt 2019 22:25 #12 door Timy
Beantwoord door Timy in topic E10 -- welke motor wel/niet

PimW schreef : Die kleine benzinepompen met maar 1 of 2 slangen hoeven niet verplicht E10 aan te bieden en mogen bij E5 blijven.

Dat geldt voor de 'pomp in het dorp' die één product aanbiedt. Zodra het twee of meer installaties betreft moet het E10 zijn. Bij ons in de omgeving ken ik geen goedkope pomp met maar één installatie (laagste is 2) maar dat kan ik mis hebben. :-)
Nu wel stiekem nieuwsgierig aan het worden naar de officiële regeling :whistle:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2019 23:46 #13 door STC
Beantwoord door STC in topic E10 -- welke motor wel/niet
De Dero slikt geverifieerd E10, maar ik probeer altijd E5 te tanken, als het er is. Maar dat is er niet altijd, althans niet in de Euro 95 variant. En gezien ik te veel rij om 98 te tanken gaat er regelmatig E10 in. Ik merk in performance weinig, maar ik rij dan ook niet extreem sportief en vooral woon/werk. Om nog maar te zwijgen over de lange termijn. Verbruik maakt eigenlijk niet uit, ik zit altijd rond 1 op 17. Ik begrijp wel van andere Dero bezitters dat hij op 98 wat zuiniger rijdt.

Wel handig dat de twee bronnen van Rob elkaar precies tegen spreken: de ene zegt "vanaf model 2010" en de ander zegt alle SD02. Fijn is dat =)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2019 08:29 #14 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet

smalltowncynic schreef : Wel handig dat de twee bronnen van Rob elkaar precies tegen spreken: de ene zegt "vanaf model 2010" en de ander zegt alle SD02. Fijn is dat =)


Tja, dat zie je tegenwoordig wel meer, en niet alleen met E10 ;)
Beste bron is de leverancier. En onze beestjes kunnen bijna allemaal wel rijden op E10.

Ben zelf aan het kijken om een aantal experimenten uit te voeren (en te documenteren) over E10. Maar met name even gericht op het (lang) stallen van je motor met deze brandstof erin, want daar lijkt het grootste probleem te zitten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2019 15:44 #15 door STC
Beantwoord door STC in topic E10 -- welke motor wel/niet
Inderdaad, gelukkig gebruik ik hem elke dag, daarom maak ik me ook niet direct zorgen. Ik ben wel zeer geïnteresseerd in wat je onderzoek oplevert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2019 08:35 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Motoren zo te zien nu ook opgenomen op de site van e10-check : www.e10check.nl

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2019 19:32 #17 door bennekum
Beantwoord door bennekum in topic E10 -- welke motor wel/niet
Blijft nog altijd onduidelijk voor mij. Ik rijd niet al te veel, zeker niet in de wintermaanden. Mijn RD03 (1989) lijkt zich in een grijs gebied te bevinden: ja/nee geschikt of problemen dus. Zal vast wel meevallen (hoop ik), maar is er iets te bedenken met additieven, goed door laten stromen (fiks ritje maken) en dan wegzetten gedurende de winter? Heb er nu nog E05 in zitten, maar of dat over een tijdje nog gaat lukken....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 okt 2019 19:37 #18 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet
gewoon 98 tanken, en in de winter een flesje forte oid in de volle tank gooien.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 okt 2019 21:02 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Tja..., E5 is heel stilzwijgend binnen gedrongen en er is niemand die hier over klaagt/zeurt of er problemen mee lijkt te hebben.
Met E10 is men plotseling heel angstig geworden, en misschien wel terecht.

Voor de oudere motoren, zeker als je de winter niet veel rijdt, inderdaad gewoon een goede volle tank 98 erin. Het is misschien wat duurder, maar het oplossen van de problemen (als ze ontstaan) is absoluut duurder....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2020 08:54 - 15 feb 2020 08:57 #20 door renATus
Beantwoord door renATus in topic E10 -- welke motor wel/niet
E5 mag dan stilzwijgend zijn intrede gedaan hebben en er wordt nagenoeg niet geklaagd. Dat kan kloppen want wat blijkt... de grote merken gebruiken kennelijk geen alcohol in de E5.

Hieronder een leuk en duidelijk artikeltje over E5 en E10. Financieel verschil op jaarbasis is te verwaarlozen. Daarnaast kan ik melden dan mijn CRF1000 zuiniger rijd op E5 dan bij gebruik van E10. Het financieel plaatje zou dan nog gunstiger uitpakken. Doe er je voordeel mee.

www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24931-duu...tal-geen-bio-ethanol
.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden