Hulp bij koppeling voor ledenrechten.

Voor synchronisatie van de ledenrechten tussen de ledenadministratie en de website heb ik iemand nodig die mij kan helpen met deze koppeling.
Op dit moment worden de ledenrechten handmatig toegekend als leden het formulier op de website invullen.

E10 -- welke motor wel/niet

06 aug 2020 18:41 #41 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Van de week de eerste motor tegen gekomen met E10 problemen.

Was geen clubmotor (Kawasaki Z1000R Police uit 1988).
Eigenaar kwam voor nieuwe banden en kettingset, (en remblokken bleek achteraf) en of ik even wilde kijken waarom hij na een maand stil stand zo 'rauw' liep.

Naslag leerde mij dat deze motor niet geschikt is voor E10, dus op de vraag wat hij tankte kwam als antwoord 'gewoon 95....'

Tank knop stond ook op reserve stand...
Heb even de carbs leeg laten lopen, en wat daar uit kwam was weliswaar kraak helder, maar ik kon er nauwelijks nog de geur van brandstof uit opmaken. Vermoedelijk dus hier de ethanol naar beneden gezakt.

Klant ging in ieder geval over stappen op de andere benzine, en hopelijk is er geen grotere schade ontstaan in die paar maanden. Ik vermoed dat de motor daarna ook weer helemaal soepel gaat rijden... tenzij er dus toch al wat is aangetast in carbs of elders..... fingers crossed.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2020 19:51 #42 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Dan is dat dus geen onzin verhaal de praktijk bewijst het maar weer eens.
Ik gooi in mijn Crf1100 gewoon premium ook al is er voor geschikt.

06 aug 2020 21:04 #43 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik vraag me wel eens af of al die goedkope onbemande tankstations die alleen maar E95 E10 en diesel hebben, een omzetdaling merken.
Ik tankte altijd bij de TinQ hier een paar honderd meter vandaan maar sinds die alleen maar E95 E10 hebben kom ik daar dus niet meer.
Ik vraag me af hoeveel anderen hetzelfde doen en of ze dat merken in de omzet ...

Ik heb een Honda XL600V Transalp, twee Honda NX250 Dominators, een Beta Rev3 270 en een Honda Pan European ST1100 ABS-TCS.

07 aug 2020 18:57 #44 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
alcohol gebaseerd, trekt graag water aan, was het soms water ?

Het zijn weer de grote spelers die er de vruchten van premium brandstoffen ontvangen, lang leve de koninklijke schelp :angry:

08 aug 2020 08:36 #45 door robgoesdakar

Wilco.Cwx schreef : alcohol gebaseerd, trekt graag water aan, was het soms water ?

Betwijfel het, want hij liep er wel op.... maar dan wat rottiger.
Als het water vermengd met benzine was geweest, dan had ik na het aftappen een scheiding kunnen zien ontstaan, maar dat gebeurde ook niet.

Bijlage:

08 aug 2020 09:14 - 08 aug 2020 15:09 #46 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
Heb je wel eens YouTube filmpjes bekeken hoe ze die zooi scheiden in een grote fles met een laag water gevuld ,zodat de benzine er bovenop drijft
Met een carburateur motor en verhoogde benzinekraan buisje blijft het water en bio alcohol over voor de reserve stand ?

nog weer ff opgezocht :

Heerlijk helder ,Brandbaar (rezerve) water ?? :lol:

octane 87? na onttrekken Bio shit ?

ook ik ervaar betere cijfers met premium brandstoffen :)

08 aug 2020 11:51 #47 door Pronto
Dat lijkt er wel dan wordt er toch altijd gezegd dat het slechte bezine is of het verhaal van de zwart witte pompen. De werkelijkheid ligt zal eerder zijn dat al die bio toevoeging de problemen veroorzaken. De verbrandingswaarde is lager van E10 ik heb het nog niet exact kunnen meten (is ook zee moeilijk)maar ik zag dat ik nu 30km meer reed met een tank. Bij mijn auto met de duurdere diesel scheelt het ook iets en hij loopt mooier.

11 aug 2020 19:01 #48 door Pronto
Ik heb hier nog een rapport over brandstof in het algemeen daar staat ook onderzoek in van E10 door Toyota met foto erbij waarop je ziet dat de ethanol naar beneden zakt.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

14 okt 2020 16:39 #49 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic E10 -- welke motor wel/niet
Leuk rapport, pffff
Even doorgescrolled naar de plaatjes. Volgens mij gaat het daar (p32?) over methanol en benzinemengsel met wat water. De methanol en het water zoeken elkaar op, en worden als mengsel dan te polair en scheiden zich af. Dat zou je moeten kunnen zien met een schei-trechter. Ik heb zo'n ding waar ik de benzine van mijn boot na de winter even bekijk. Water en methanol kun je zo niet scheiden, helaas.

Transalp XL650V-6 2006

15 okt 2020 08:34 #50 door robgoesdakar
Volgens mij wel. Als je 10% water toe voegt aan de brandstof, dan zal de (m)ethanol zich aan het water 'hechten' en dus uit de brandstof verdwijnen.

Genoeg filmpjes op youtube, en ik heb het hier zelf ook eens geprobeerd om te zien hoeveel ethanol er nu exact in de E10 zat die ik getankt had.

Bijlage:

15 okt 2020 18:40 #51 door Pronto
Is gewoon natuurkunde verschil in soortelijk gewicht. En Rob was het 10%?

15 okt 2020 18:44 #52 door robgoesdakar
Nee, 7%.
Maar E10 houdt ook in dat er MAXIMAAL 10% ethanol in zit.
En omdat je ook E5 hebt (MAXIMAAL 5%) zit bij E10 dus tussen de 5 en 10% Ethanol.

Bijlage:

15 okt 2020 19:03 #53 door Pronto
Dat ze je goed maximaal 10% ze zit er dus net tussen. Eigenlijk is het raar dat die E10 goedkoper is dan E5 want 5 liter ethanol kost gemiddeld 25 tot 33euro je zou verwachten hoe meer ethanol hoe hoger de prijs maar dit heeft natuurlijk weer met accijns te maken. Rare wereld

Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden