E10 -- welke motor wel/niet

06 aug 2020 18:41 #41 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Van de week de eerste motor tegen gekomen met E10 problemen.

Was geen clubmotor (Kawasaki Z1000R Police uit 1988).
Eigenaar kwam voor nieuwe banden en kettingset, (en remblokken bleek achteraf) en of ik even wilde kijken waarom hij na een maand stil stand zo 'rauw' liep.

Naslag leerde mij dat deze motor niet geschikt is voor E10, dus op de vraag wat hij tankte kwam als antwoord 'gewoon 95....'

Tank knop stond ook op reserve stand...
Heb even de carbs leeg laten lopen, en wat daar uit kwam was weliswaar kraak helder, maar ik kon er nauwelijks nog de geur van brandstof uit opmaken. Vermoedelijk dus hier de ethanol naar beneden gezakt.

Klant ging in ieder geval over stappen op de andere benzine, en hopelijk is er geen grotere schade ontstaan in die paar maanden. Ik vermoed dat de motor daarna ook weer helemaal soepel gaat rijden... tenzij er dus toch al wat is aangetast in carbs of elders..... fingers crossed.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2020 19:51 #42 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Dan is dat dus geen onzin verhaal de praktijk bewijst het maar weer eens.
Ik gooi in mijn Crf1100 gewoon premium ook al is er voor geschikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2020 21:04 #43 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik vraag me wel eens af of al die goedkope onbemande tankstations die alleen maar E95 E10 en diesel hebben, een omzetdaling merken.
Ik tankte altijd bij de TinQ hier een paar honderd meter vandaan maar sinds die alleen maar E95 E10 hebben kom ik daar dus niet meer.
Ik vraag me af hoeveel anderen hetzelfde doen en of ze dat merken in de omzet ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2020 18:57 #44 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
alcohol gebaseerd, trekt graag water aan, was het soms water ?

Het zijn weer de grote spelers die er de vruchten van premium brandstoffen ontvangen, lang leve de koninklijke schelp :angry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2020 08:36 #45 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet

Wilco.Cwx schreef : alcohol gebaseerd, trekt graag water aan, was het soms water ?


Betwijfel het, want hij liep er wel op.... maar dan wat rottiger.
Als het water vermengd met benzine was geweest, dan had ik na het aftappen een scheiding kunnen zien ontstaan, maar dat gebeurde ook niet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2020 09:14 - 08 aug 2020 15:09 #46 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic E10 -- welke motor wel/niet
Heb je wel eens YouTube filmpjes bekeken hoe ze die zooi scheiden in een grote fles met een laag water gevuld ,zodat de benzine er bovenop drijft
Met een carburateur motor en verhoogde benzinekraan buisje blijft het water en bio alcohol over voor de reserve stand ?

nog weer ff opgezocht :


Heerlijk helder ,Brandbaar (rezerve) water ?? :lol:

octane 87? na onttrekken Bio shit ?

ook ik ervaar betere cijfers met premium brandstoffen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 aug 2020 11:51 #47 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Dat lijkt er wel dan wordt er toch altijd gezegd dat het slechte bezine is of het verhaal van de zwart witte pompen. De werkelijkheid ligt zal eerder zijn dat al die bio toevoeging de problemen veroorzaken. De verbrandingswaarde is lager van E10 ik heb het nog niet exact kunnen meten (is ook zee moeilijk)maar ik zag dat ik nu 30km meer reed met een tank. Bij mijn auto met de duurdere diesel scheelt het ook iets en hij loopt mooier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 aug 2020 19:01 #48 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Ik heb hier nog een rapport over brandstof in het algemeen daar staat ook onderzoek in van E10 door Toyota met foto erbij waarop je ziet dat de ethanol naar beneden zakt.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 okt 2020 16:39 #49 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic E10 -- welke motor wel/niet
Leuk rapport, pffff
Even doorgescrolled naar de plaatjes. Volgens mij gaat het daar (p32?) over methanol en benzinemengsel met wat water. De methanol en het water zoeken elkaar op, en worden als mengsel dan te polair en scheiden zich af. Dat zou je moeten kunnen zien met een schei-trechter. Ik heb zo'n ding waar ik de benzine van mijn boot na de winter even bekijk. Water en methanol kun je zo niet scheiden, helaas.

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 08:34 #50 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Volgens mij wel. Als je 10% water toe voegt aan de brandstof, dan zal de (m)ethanol zich aan het water 'hechten' en dus uit de brandstof verdwijnen.

Genoeg filmpjes op youtube, en ik heb het hier zelf ook eens geprobeerd om te zien hoeveel ethanol er nu exact in de E10 zat die ik getankt had.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 18:40 #51 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Is gewoon natuurkunde verschil in soortelijk gewicht. En Rob was het 10%?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 18:44 #52 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Nee, 7%.
Maar E10 houdt ook in dat er MAXIMAAL 10% ethanol in zit.
En omdat je ook E5 hebt (MAXIMAAL 5%) zit bij E10 dus tussen de 5 en 10% Ethanol.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2020 19:03 #53 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic E10 -- welke motor wel/niet
Dat ze je goed maximaal 10% ze zit er dus net tussen. Eigenlijk is het raar dat die E10 goedkoper is dan E5 want 5 liter ethanol kost gemiddeld 25 tot 33euro je zou verwachten hoe meer ethanol hoe hoger de prijs maar dit heeft natuurlijk weer met accijns te maken. Rare wereld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 18:00 #54 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic E10 -- welke motor wel/niet
Nog een interessante bijdrage van mijn favoriete motovlogger Ryan F9:


Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2020 18:12 #55 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic E10 -- welke motor wel/niet
Maar die Amerikaanse troep koop je hier toch niet, flesje Forte motopower in je tank en je komt zonder problemen de winter door.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 08:21 #56 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
Tja, ook moderne motoren hebben gewoon problemen met E10......
Zie hieronder een mail wisseling van deze week :

KLANT: "Mijn AT start na paar weken stilstand opeens heel slecht. Moet flink gas geven op de motor aan de praat te krijgen en daarna blijft hij wel lopen. Maar ook tijdens rijden lijkt het wel of hij te weinig adem heeft. Het gaat om een model uit 2017

IK: "mogelijk dat de slangetjes van de afvoer van het luchtfilterhuis vol zitten. Met name de middelste wil nog wel eens vol lopen."
(Met wat tekst en uitleg waar ze zitten)

KLANT: "Heb gedaan wat je zei. Met name de middelste aan de linkerkant zat wat olie in. Toen 200 km gereden maar probleem is er nog steeds. Hij start wel maar niet zonder flink gas te geven."

IK: "hoewel ik het niet direct verwacht zou de accu misschien toch slecht kunnen zijn. Start ie alleen slecht als hij koud is, of ook warm ? Is er recent nog iets aan de motor gedaan ? Je zegt ook dat het na een paar weken stilstand is begonnen. Welke brandstof tank je ? Misschien ook een keer een injectie reiniger door de brandstof doen.

KLANT : "Niets gedaan aan de motor. Heeft wel 1 1/2 maand stil gestaan. Na de Friesland rit niet meer gereden. Tank euro 95. Welke injectie reiniger beveel je aan ?

IK: "gooi eens een flesje Forte1 door de tank, en tank een paar keer '98"

KLANT : "Gedaan en probleem opgelost. Dank je wel voor de tips "

Dus wat ik eigenlijk al vanaf het begin riep.... Je kunt er wel op rijden, maar stil laten staan met die E10 geeft gewoon problemen.
Nu had deze klant nog geluk dat hij uiteindelijk wel kon starten, maar als dat niet meer lukt krijg je dus veel kosten om hem weer gangbaar te krijgen. (Naar de garage af laten slepen, daar moeten ze dan onderzoek doen (wat mogelijk niet direct gelieerd zal worden aan E10), en uiteindelijk injectoren reinigen om de boel weer aan de praat te krijgen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2021 12:57 - 24 juli 2021 13:07 #57 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic E10 -- welke motor wel/niet
Rob hier trek je een conclusie die naar mijn mening toch niet correct is. Het 2016-2017 model is super gevoelig voor vervuiling van de gasklep en gasklep huis. Daarom moet je heel regelmatig de olie aflaten uit het slangetje wat je hebt aangeduid. Die vervuiling wordt niet veroorzaakt door de E10 maar door de constructie van de airbox en het inlaat kanaal van de CRF1000L. Vanaf model 2018 heeft Honda een fikse modificatie doorgevoerd aan de airbox maar ook aan het inlaat kanaal. De aanpassing van de airbox is zodanig dat de benzine tank van de CRF1000L uit een 2016-2017 serie niet past op een 2018 en later model van de 1000L omdat de airbox echt heel anders is geworden.

Je aangedragen oplossing is m.i. dus prima maar de oorzaak is in dit geval niet de E10 maar vervuiling door oliedampen. De enige remedie is dus vaker de olie aflaten uit het linker achterste slangetje, eventueel dat slangetje iets verlengen zodat je er gemakkelijker bij kunt en bij iedere 12.000 km de tank verwijderen en de gasklep reinigen. Dat laatste zou je wellicht kunnen voorkomen ( heb daar geen ervaring mee omdat ik de gehele gasklephuis reinig) door frequent Forté te gebruiken oid maar m.i. pak je daarmee niet het bovenste deel van het gasklephuis mee en reinig je net wat minder dan feitelijk nodig is.
In Engeland kwam dit probleem van de niet optimale constructie van de airbox als eerste aan het licht en liet motoren onverwachts op hol slaan. Ik heb dat zelf in 2017 ook meegemaakt maar gelukkig stond de motor toen op de middenbok.

Blijft staan dat E10 desastreuze uitwerking heeft op het benzinefilter in de benzinepomp in de tank. Daar is een modificatie voor, niet van Honda, van van Guglatech. Zie www.Guglatech.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2021 13:36 #58 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic E10 -- welke motor wel/niet
De eerste poging om het op te lossen was ook het 'drainen' van de beruchte aftap punten, maar dat had verder niet geholpen. (ook niet met nog even een flinke rit er achteraan).
Vervolgens de forte er doorheen en die bracht dus wel de gewenste oplossing....

Je hebt gelijk dat het mogelijk niet helemaal E10 gerelateerd is, maar het ruikt er nog altijd wel heel sterk naar omdat de motor voor de anderhalve maand stil stand geen enkel probleem had.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2021 18:17 #59 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic E10 -- welke motor wel/niet
De mogelijke oorzaak daarvan is dat de neergeslagen oliedampen uit de carterventilatie, want daar komt de dampen vandaan, gaan aankoeken en verharden. Je zal zien dat als je bij een 2016-2017 model, waarbij niet frequent de olie is afgelaten uit het inmiddels beruchte slangtje, dat je een aardige dikke taaie koekebak op de as van de gasklep aantreft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden