Sta op Bambi....

14 nov 2014 20:41 - 15 nov 2014 15:26 #1 door PimW
Sta op Bambi.... werd gestart door PimW
Omdat ik er verder niet op in wil gaan in de verkoop sectie hier maar even een draadje. Titel volledig verzorgd door Danny.

Rijden er mensen steevast offroad ritten zonder protectievest?

Ik duik wel eens een paadje in zonder hem te dragen, maar als ik op de crossmotor op pad ga issie altijd aan.
Evenals kniekappen (waar ik inmiddels twee sets van heb want je wilt niet weten hoe groot je knie word als zo'n goedkope van je knie wegdraait) en crosslaarzen...

:o

Dus je motor heeft wel valbeugels, maar en protectievest is te duur ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2014 22:00 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Sta op Bambi....
Toen ik het offroadvirus opliep ben ik gelijk op zoek gegaan naar laarzen (ipv legerkisten), protectievest en kniekappen. Nu denk ik dat de prioriteit wat raar was. Je beschermt ledematen en je hoofd maar niet dat kwetsbare stukje waardoor de besturing van die ledematen loopt nl de nek...

Ik ben regelmatig van mijn brommer afgestuiterd en was dan maar wat blij met de bescherming die ik droeg. Ik denk dat ik zonder die zooi wel een paar gekneusde ribben, verstuikte of gebroken enkel en een shitload blauwe plekken had opgelopen de laatste jaren. Wie weet zelfs rugletsel.

Ok, beter leren rijden en goeie banden helpen een hoop maar om te leren moet je toch doen en dat gaat met vallen en opstaan, tenminste wanneer je jezelf uitdaagt.

Suh!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 09:25 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Sta op Bambi....
Geld niet alleen voor offroad. En is helaas een verantwoordelijkheid van de betrokken rijder. Feit... als ik op 2 oktober 1994 geen goede motorkleding had gedragen; zat ik nu ook op een tweewieler. Maar eentje met wielen aan de zijkanten, of wellicht nog erger.

Die verbrijzelde rug en de 4 gebroken ribben heb ik er niet mee kunnen voorkomen. Maar mijn mobiliteit heb ik er mee weten te behouden, en (nog ergere) interne verwondingen voorkomen...



Nee, ik reed niet te hard. Maar ben met slechts 30kmh van mijn Alp gereden door iemand die dacht dat ze na een avondje stevig doorhalen nog wel in staat zou zijn om goed aan het verkeer deel te kunnen nemen...

Daar veranderd ook een rijvaardigheid training niets aan, Danny. En je weet net zo goed dat de beslissing om als TCN geen training meer aan te bieden, een heel andere reden heeft. Gelukkig pakken we dit weer op! Want Danny gaat financieel en juridisch borg staan voor de aansprakelijkheid van onze vrijwillige instructeurs.

Nu serieus: we kunnen een geheel verzorgde betaalbare offroad training opzetten waarbij zelfs de motoren beschikbaar gesteld worden. Offerte was al klaar en is vorig jaar naar het bestuur gemaild met het verzoek om dit op te pakken.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 10:52 #4 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Sta op Bambi....
Als iemand een allroad training (incl vergoeding en materieel) kan opzetten is dat prima.

Zelf ben ik van mening dat je als lid van de TCN met voorkeur voor offroad/allroad best wel
je kennis en kunde mag delen.
Ik ben niet alwetend en mijn behendigheid is ook niet top op het onverharde maar ik kan en wil
met de Limbo ritten altijd een light versie organiseren.
Niks aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid en andere shit.

Gewoon mensen dit het "willen" leren van informatie voorzien en tips/trucs aangeven
zodat ze net zo kunnen gaan genieten als jijzelf.
Het offroad rijden zit gewoon tussen je oren en is voor iedereen anders dus
je moet zelf je grenzen bepalen en je bent verantwoordelijk voor je eigen acties.

Waar dit topic mee begint is super. Zorg eerst voor de juiste omstandigheden
voor je er actief mee begint. Materiaal/protectie/kennis/kunde hoort daar zeker bij.

In Nederland is iedereen meer bezig met regeldrift, organisatie, vergaderen, overleggen en
aansprakelijkheid dat men vergeet dat het uiteindelijk om plezier gaat.

PS : ik ben ontzettend blij dat anderen bij de TCN mij dit virus hebben doorgegeven
en waar geen genezing voor mogelijk is. ;D ;D ;D ;D


Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 11:07 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Sta op Bambi....
Ik kan het me nog herinneren Bernard, jouw ongeluk destijds. We schrokken er allemaal behoorlijk van  :(
Het dragen van goede beschermende motorkleding heeft ongetwijfeld erger voorkomen, maar je kunt je natuurlijk afvragen of je er nóg beter beschermd bij had kunnen kunnen zitten  :-\

Ik weet natuurlijk niet precies wat je aan had, maar ik vermoed geen protectievest, nekbrace of jas met airbags  :) Hoe het dán afgelopen was blijft uiteraard ook koffiedikkijken  ;)

Wat ik bedoel is: Je weet nooit of je er genoeg aan gedaan hebt, of dat het precies voldoende was. Het blijft altijd een kwestie van: als/dan......

Om op Pim's 1e vraag terug te komen: Ja, ik ben er zo 1 die steevast all/offroad rijd zónder protectievest  :-\
Ik heb zo'n ding in de schuur hangen, maar vind het eerlijk gezegd niet prettig zitten  :(. Losse kniekappen heb ik ook gehad, maar ook daar hetzelfde verhaal, pijnlijke knieën was het gevolg  >:(. Meestal draag ik mijn normale motorkleding, dus wel met de gewone beschermende delen er in op knieën, ellebogen, schouders en rug. Plus daarbij een stel crosslaarzen.

Dat ik zo méér risico loop op letsel hoef je me niet te vertellen, dat begrijp ik.
Er loopt nu ook de discussie in het topic over de nekbrace. Het is denk ik iedereen wel duidelijk dat je béter beschermd bent mét brace, dan zonder. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen in ene met zo'n ding rondrijd. Ook financiële bezwaren zijn te begrijpen.

Je kunt niet álles voorkomen of uitsluiten uiteraard, voor je het weet word je door toedoen van iemand anders onderuit gereden, maar ik denk dat je met een dosis gezond verstand en voorzichtigheid al heel veel ellende voor kunt zijn  :)
Bepaal je eigen grens en blijf daar nog een stuk onder zitten! Voorkomen is nog altijd beter dan genezen  ;D

Dán maar als een natte krant rondrijden. Het houd mij iig redelijk heel de laatste jaren  8)

Grtz,
René



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 12:31 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Sta op Bambi....
Ik startte dit topic niet zozeer om tegen niet vest dragers te schreeuwen, maar meer om de discussie te verplaatsen (als daar behoefte aan is).  ;D

Blijft natuurlijk zoals Marco zegt, Offroad is gewoon leuk!

Ik was wel een beetje benieuwd over de blik op protectie vesten ed binnen de club. Want het is in mijn ogen de bedoeling dat áls je valt (en dat doe je ) offroad rijden nogsteeds leuk is  :)
Ik heb een en ander zelf op de moeilijke manier uitgevonden, maar zie ook wel mensen om mij heen mij minder snelheid en veel knulliger onderuitgaan en botten breken. Doet toch denken...

Wat betreft nek braces kun je mij niet van het nut aflullen. Of je er eentje aanschaft is een legitieme afweging. Ze zijn nogal prijzig.

Zo zit ik ook al een behoorlijke tijd naar lashelmen te kijken met een filter dat ervoor zorgt dat je geen metaaldeeltjes en lasdampen inademt. Maar de prijs van zon helm is ongeveer 3-4 nek braces  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 15:26 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Sta op Bambi....
Danny, ik ben niet zozeer de meest voorzichtige wat betreft crossen en ik vind het leuk om te ''proberen''. Dat dingen niet altijd gaan zoals ik ze van te voren inbeeld heb ik dus ook ondervonden.

Het heeft me eventjes gekost maar wel tot de conclusie gebracht dat rijden veel leuker is als je na een valpartij kunt opstaan. En behalve opstaan, de volgende dag ook weer uit bed komt om andere leuke dingen te doen.

Titel was puur om jou ut de verkoop sectie te lokken ;D Zal hem aanpassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 15:41 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Sta op Bambi....
Wat ook scheelt bij protectie is dat je minder bang bent en dus minder krampachtig door die modder ploegt en dat kan je ook behoeden van een onbedoeld bodemonderzoek. Het kan ook een nadeel zijn, nl overmoedig maar een verstandig mens leert dat vrij snel af.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 16:14 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Sta op Bambi....
Protectie... tja......

Als je de eerste keer een zandpad op duikt omdat je in een club-rit (of anders) er tegenaan loopt heb je geen protectie. En eigenlijk is het een beetje krom...... je bent onervaren, weet niet of je het uberhaupt wel leuk gaat vinden, hebt nog geen vertrouwen, en geen ervaring.  Dan ga je niet beginnen met eerst dure investeringen te doen in specifieke protectie (in alle vormen) voor offroad en doe je het met de spullen die je hebt.
Naarmate je meer bevangen wordt, 'loont' het om protectie wel te gaan kopen.

Maar als je net begint, en nog niet besloten hebt of je wel/geen (extra) protectie aan schaft, is a) je snelheid gering (op de enkele blinde durfal na !), b) je bent op zich al voorzichtiger omdat je weet dat je nog geen 'kunde' hebt en c) je weet ook dondersgoed goed dat je geen speciale protectie hebt.  --- je valt waarschijnlijk vaker, maar met geringe snelheid.
Vervolgens krijg je meer ervaring, en dan gaat a) je snelheid omhoog !, b) je kunt meer, en doet dus ook meer en dan volgt automatisch dat je jezelf bewust wordt dat extra protectie een welkome aanvulling kan worden.  --- je valt minder vaak, maar als je valt is het waarschijnlijk op hogere snelheid.

Maar goed. Ikzelf zal nooit offroad rijden zonder protectie. Ben eraan gewend, en rij dusdanig veel en ook op snelheid (tijdens rally's) dat ik het voor mezelf niet kan verantwoorden om 'meer' letsel te hebben omdat ik geen protectie droeg.

Verder heb ik ongevallen gezien (en gehad) met hoge snelheid, waar men zonder breuken of zware verwondingen weg liep. En iemand gewoon om zien kiepen uit stilstand en zijn sleutelbeen breken. Een stukje geluk moet je ook hebben, maar ook een stukje valkunst. Iemand met een (gevecht)sport verleden heeft vaak leren vallen. Iemand die nooit gesport heeft heeft nooit geleerd hoe hij een val kan breken of wat hij zou moeten doen.

Verder blijft het gewoon een kwestie eigen verantwoordelijkheid, en inschatten van risico's.

Bedenk dat protectie bedoeld is om te helpen bij het voorkomen van ernstig letsel. Helemaal voorkomen kan het niet, omdat de aard van het 'ongeval' altijd anders is. Als je nooit letsel op wilt lopen, blijf dan maar de hele dag in bed liggen..... maar ja, dan krijg je weer doorlig plekken .....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 16:32 #10 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Sta op Bambi....
Rob, duidelijk verhaal met waarheden als een koe (woehoeeeee).

Ik kijk uit naar het NTT 2015 zodat we leden/niet leden kennis kunnen
laten maken met het virus "allroad rijden".

8) 8) 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 17:26 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Sta op Bambi....
Je hebt passieve veiligheidsvoorzieningen, dat zijn zaken die pas voor je aan het werk gaan op het moment dat je een 'ongeval' of in dit kader beter: 'valpartij' hebt. Deze voorzieningen zorgen er voor dat de gevolgen van de valpartij zoveel mogelijk beperkt blijven.

En er zijn actieve veiligheidsvoorzieningen. Die zorgen er voor dat een ongeval of valpartij voorkomen word.


Denk bij passieve bijv aan:
- de helm
- kleding
- protectiedelen
- laarzen
- handschoenen etc.
- voor de auto zou je bijv ook moeten denken aan de gordels, kreukelzone, rolkooi, stalen balken in de deuren etc.


En bij actieve veiligheidsvoorzieningen bijv:
- ABS
- tractioncontrol
- verlichting
- high viz & reflecterend materiaal
Maar wat ik evengoed belangrijk vind, én hierbij ook wil noemen, is:
- afstand houden
- snelheid aanpassen
- de juiste banden voor de gegeven omstandigheden
- je niet gek laten maken door de rest  ;)

Wat zouden nou de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen zijn denken jullie?  ;)


Op een ander forum kwam ik trouwens gisteren nog een mooie beschouwing tegen over het rijden in groepsverband: Motorrijders beroepen zich nogal eens op het fantastisch gevoel van vrijheid en optimaal individualisme.
Waarom willen we dan altijd zo graag als groep rijden  ;D

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 17:46 #12 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Sta op Bambi....
Ik ben het inderdaad eens met veel wat hierboven gezegd wordt.

Aan motorrijden kleven risico´s en die risico´s accepteer je zolang je blijft rijden. Het is ook part of the game en hoort ook bij het motorrijden.

Maar je moet je wel bewust zijn van de risico´s die je loopt, waardoor je die risico´s loopt, hoe ze veroorzaakt worden en het belangrijkst: hoe ze voorkomen kunnen worden.

Veel risico's kun je voorkomen door op je eigen rijgedrag te letten, maar er zijn ook risico's die niet uit te bannen zijn en daarvoor kun je je eigen veiligheid verhogen mbv helm, handschoenen, overige kleding en evt een brace. Hoever je daarin wilt gaan, is voor iedereen verschillend en moet iedereen ook zelf weten, maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik letsel oploop op een manier die ik had kunnen voorkomen door ander gedrag (weten dat ik te hard rij, te dicht ergens op of niet goed de bocht doorkijken/over de schouder kijken en dan een ongeluk maken) of betere veiligheidsmaatregelen/kleding etc.

Het gaat om de verantwoording die je aflegt tegenover jezelf. Een knie verdraaien en twee jaar later nog pijn hebben als ie gebogen zit, is te accepteren als je weet dat je het niet anders had kunnen doen, ik zou mezelf nog altijd voor de kop hebben geslagen als ik wist dat het door een domme actie kwam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 18:31 #13 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Sta op Bambi....
Ja, in een groep rijden en gevoel van individualiteit en vrijheid..........

Bij allroad rijden is het inschatten van de risico's.
Ik vind alleen een nieuwe track maken en mooie stukken rijden vinden erg leuk.
MAAR NIET VERSTANDIG. Juist als de risico's hoger zijn ben je soms afhankelijk
van degene die met je meerijdt. (om uit de blubber te trekken).

Quote van een mede TCN'er.

Als je alleen gaat en onder je motor terecht komt vinden ze je drie dagen
later terug met je ogen uitgepikt door de vogels.


Individualiteit : Nee
Vrijheid : JA

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 19:13 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Sta op Bambi....
Je vraagt je wel af hoe ze toch een jaar of 15 en langer geleden ooit offroad hebben gereden...

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 19:29 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Sta op Bambi....

Je vraagt je wel af hoe ze toch een jaar of 15 en langer geleden ooit offroad hebben gereden...


Toen waren er geen vogels  8)

Maar door heel veel meer liefhebbers in een korte tijd zijn de mooie routes en  tracks intussen verboden terrein geworden
Toen kon je ook op deze wat lichtere trajecten ervaring op doen.
Vandaag de dag is het grootste deel verheven tot paarden route, meer voor de milieu vriendelijkere sport laten we maar zeggen.

Alleen gaan rijden is en was ook toen al niet verstandig en zal dat ook nooit worden.
Je hebt zo een trap van zo'n knol ( sorry Jan) Paard te pakken >:D


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 19:29 #16 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Sta op Bambi....

Je vraagt je wel af hoe ze toch een jaar of 15 en langer geleden ooit offroad hebben gereden...




The only protection is your ego.

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 19:54 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Sta op Bambi....

Je vraagt je wel af hoe ze toch een jaar of 15 en langer geleden ooit offroad hebben gereden...


Ja dat is een reactie op het niveau van vroeger stonden ze gewoon asbest platen te zagen, lassen zonder afzuiging etcetc.

Kan wel, maar je word er niet oud mee  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 20:14 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Sta op Bambi....
Ik kan je niet meer volgen Danny :-P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 20:42 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Sta op Bambi....

Ja dat is een reactie op het niveau van vroeger stonden ze gewoon asbest platen te zagen, lassen zonder afzuiging etcetc.

Kan wel, maar je word er niet oud mee  :D

Beetje vreemde vergelijking, die mensen die toen met asbest werkten wisten niet dat het gevaarlijk was.bovendien werd je er nog redelijk oud mee want het duurde een jaar of 30 voor je er echt last van kreeg. Maar al die motorcrossers en dakarrijders wisten best dat ze wel eens van die motor konden stuiteren. En toch gingen ze rijden, gewoon voor de kick en het avontuur.Floor schrijft in een zin dat risico's bij motorrijden horen en de zin daar onder schrijft ze dat je zoveel mogelijl moet doen om die risico's te beperken... uhhh motorrijden zonder risico's is als sex met een condoom. Wat is de volgende stap eigenlijk? Een jas en broek met airbag? Een rolkooi rond de motor? Een volvo V nog wat? 

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2014 21:13 - 15 nov 2014 21:52 #20 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Sta op Bambi....

Floor schrijft in een zin dat risico's bij motorrijden horen en de zin daar onder schrijft ze dat je zoveel mogelijl moet doen om die risico's te beperken...


Met een gezin van vijf reizen door Libië, Syrië en Mali brengt ook risico met zich mee. Als ik zeg dat we risico's zover mogelijk beperken door bv in Mali niet oost van Gao te gaan en in Libië niet de woestijn in te gaan, betekent niet dat ik zeg dat ik volgend jaar Nederland niet uit ga omdat Belgie met teveel risico is.

Dat betekent dat ik voor mezelf aan risico management doe. Word ik in Mali in Bamako van de weg geschoten (was in 2009. Situatie nu is heel anders), is het jammer, maar zou ik het mezelf niet aanrekenen. Hoorde bij het risico waarvan ik dacht dat ik het nemen kon. Werd ik oost van Gao van de weg geschoten, is het dom en werd ik in de woestijn van Libië gekidnapt waarvan ik wist dat het daar in (te) grote aantallen gebeurde, zou ik het mezelf aanrekenen.

Maar als ik de keus heb, breek ik liever niet dan wél mijn nek en een middel daarvoor is een nekbrace. Dus dan probeer ik idd risico te beperken. Dat vergelijken met een pak met airbag is naar mijn idee een beetje uit zn verband getrokken. Maar... ieder zijn eigen risicomanagement, dus als het je overdreven lijkt, is mijn risicomanagement waarschijnlijk anders dan de jouwe. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Als we dan ook nog kunnen doen wat we zelf willen zonder dat een ander daar oordelen over heeft, kunnen we met zn allen van dezelfde hobby genieten zonder elkaar in de weg te zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden