Carnet de Passage - Iran

14 jan 2019 10:14 #1 door alain
Carnet de Passage - Iran werd gestart door alain
Heeft iemand op het forum recente ervaringen met motoreizen doorheen Iran?

Is het Carnet de Passage echt vereist aan de grens?

Een jaar terug reisde ik door Noord en Zuid-Amerika met zo een Carnet, dat zogezegd voor een hele reeks landen nodig was. Bleek dat dit voor geen enkel land nodig was, en zelfs een rompslomp omdat de douaniers dit niet kenden, wijzelf nog moesten uitleggen waarvoor het diende, en het dan nog vaak verkeerd ingevuld werd.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2019 18:04 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Carnet de Passage - Iran
Geen ervaring maar ik kan wel lezen, op de site van ADAC zie dat het in zuid Amerika alleen voor Columbia en Venezuela nodig is , de rest niet. Maar voor Iran zie je dat het wel nodig is , daar is het zelfs een beetje dubieus of je wel met meer dan 250cc het land in komt. Dus als je je reis niet wilt verpesten zou ik er maar 1 aanvragen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2019 18:51 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carnet de Passage - Iran
Met die vraag moet je even bij Horizons unlimited langs :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2019 21:12 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Carnet de Passage - Iran

Dat ik daar doorheen reed is ook alweer 20 jaar geleden. Carnet was nodig.

In dei analoge tijd nam je voor dit soort informatie contact op met het, in dit geval, Iraanse consulaat in je eigen land.


Ik zie niet in wat daar nu aan zou zijn veranderd?




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 14:25 - 03 mrt 2019 14:26 #5 door ella
Beantwoord door ella in topic Carnet de Passage - Iran
Ik ben in 2015 met een gehuurde XT 600 vanuit Turkije MET een Carnet de Passage door Iran gereisd. Wij gingen de grens over bij Dogubayazit.
Een carnet is wel verplicht, maar...
ik las in het boek van Paul van Hooff, Van hier tot Tokyo, dat hij het met een fixer aan de grens tussen Armenië en Iran heeft geregeld voor € 450,-
Het Carnet zelf is best snel te regelen, maar die borgsom...dat is een beetje loos geld.
Voor Japan is het ook nog steeds verplicht en daar weten ze wél hoe ze er mee om moeten gaan.:)

En ja, als reiziger mag je een grote motorinhoud hebben dan die 250 cc!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 20:21 #6 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
Ik heb ondertussen mijn carnet de passage. Iran eist wel een dubbele waarborg.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 20:44 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Carnet de Passage - Iran
Fixers kunnen handig zijn, maar daar kleven ook allerhande risico's aan. Bijvoorbeeld, delivert zo'n vent wel? Daarna, moet je dat land óók weer uit. En, als je een hele stoot landen door moet, is een echt Carnet handiger.

Iran, Pakistan, India, Thailand, Laos, Maleisie, Singapore. Allemaal carnet voor nodig. Ik persoonlijk ga dan niet met zo'n vals document lopen tobben.

Bij de ADAC is het dacht ik iets van 5000 euro toch? In mijn tijd moest ik 36 ruggen neerleggen. Dus het valt eigenlijk wel mee nu..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 20:46 #8 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Carnet de Passage - Iran

Brombeer schreef : In mijn tijd moest ik 36 ruggen neerleggen.


:ohmy: waaat??

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2019 20:52 - 03 mrt 2019 20:53 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Carnet de Passage - Iran
Gulden.

Landen bepalen zelf wat de hoogte van de borg moet zijn.

India eiste toen als duurste land 150% van de nieuwwaarde in het bouwjaar.

Een RD07 kostte toen nieuw Fl. 23.995,- :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2019 16:49 #10 door Erickbnl
Beantwoord door Erickbnl in topic Carnet de Passage - Iran
Voor onze wereldreis en bijbehorende Carnet moesten we €3000,- per motor borg betalen. Netjes teruggehad overigens :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2019 14:03 #11 door Daan
Beantwoord door Daan in topic Carnet de Passage - Iran
Hossein van www.overlandtoiran.com kan een carnet de passage regelen.
Hij is zelf een Iranees en schiet het bedrag voor en regelt alles voor je. Komt je zelfs bij de grens ophalen. Heeft mij een jaar geleden minder dan €500 gekost in totaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2019 19:00 #12 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
Update.
Ondertussen zijn Frits en ik aanbeland in Trabzon, Turkije.
Iran zullen we mogen vergeten. Het heeft zijn grenzen gesloten voor alle motoren boven 600cc. Indien zich onder jullie reizigers bevinden met plannen naar of doorheen Iran, mag je die plannen in de koelkast stoppen. Ikzelf volg het zaakje nauwgezet op, en laat iets weten indien de grens plots toch weer zou open gaan. Wijzelf hadden de grensovergang gepland binnen 2 á 3 weken.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2019 19:23 - 22 apr 2019 19:24 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carnet de Passage - Iran
Balen man, op de site van de ADAC staat inderdaad dat alles boven de 250cc niet meer welkom is.

Wat is jullie plan B? Via Azerbadjan naar Turkmenistan/Kazachstan ofzo?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 19:16 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
Uit mijn blog:

Enkele dagen terug is een ernstig probleem opgedoken, welk wel eens een groot impact zou kunnen hebben op het verder verloop van de reis. Een andere kleine groep motorijders, welke even vóór ons vertrokken zijn, zijn Iran niet mogen binnenrijden. Iran heeft ingevolge een diplomatiek conflict met de VS alle doorgang van Amerikaanse voertuigen en luxe-voituren verboden. Ook motoren boven 250cc, zoals onze Transalpjes, vallen onder deze maatregel. Nu bestaat dit verbod reeds jaren, maar werd het niet strikt toegepast, tot voor kort…
Het is dus alle hens aan dek om enerzijds toch Iran binnen te raken, en anderzijds om plan B, C en D op te stellen voor in geval dat.
Ik heb dus het Iraans Consulaat in Brussel, en de Automobielclub van Iran aangeschreven voor meer informatie en hulp. Ook probeer ik meer informatie te krijgen over die andere groep motards en met welke motoren ze op pad zijn.
Plan B is de overtocht per boot van Bakoe in Azerbeidjan naar Turkmenbashi in Turkmenistan.
Plan C is de overtocht per boot van Bakoe naar Aktau in Kazachstan.
en.wikivoyage.org/wiki/Ferries_in_the_Caspian_Sea
Plan D is de Noordelijke route omheen de Kaspische Zee via Dagestan, een Russische republiek, en Kazachstan.

Die laatste route wordt gevolgd door onze voorgangers, een zekere Berend met zijn vrouw op weg naar Tokyo op een Transalp met zijspan.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 19:26 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carnet de Passage - Iran
De boot vanaf Baku is goed te doen als je alles gevonden hebt, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je nu ook online kaartjes kunt kopen en niet meer op de bonnefooi naar de haven hoeft.

Azerbadjan krijg je wrs maar 72 uur met je motor in het land, ze vinden die grote brommers daar ook maar lastig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 20:56 #16 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
Bedankt Pim, allemaal goed om weten. Is dat dan een beperkt visum van 72uur, of een beperkte tijdelijke import? Er zullen momenteel veel motoren passeren...

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 21:14 - 23 apr 2019 21:16 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carnet de Passage - Iran
Gaat inderdaad enkel om de motorfiets.

Je kunt wel langer in het land blijven maar dan zul je de motor door de douane moeten brengen (uitvoeren) en dat is problematisch als je met de boot wilt. De haven van Baku is een breed begrip, de boot waarmee ik naar Kazachstan ben gereisd vertrok vanuit port Baku maar dat is in Alat, 80km vanaf Baku.

Mijn ervaring was dat ze per motor gewoon weer alles netzomoeilijk maken alsof het de eerste was...
Bij ons moest er EINDELOOS op de computer gekeken worden naar het voertuig, nadenken, overleggen, moeilijk kijken etcetc.
20min na ons is een brit dezelfde grenspost gepasseerd en hij had exact dezelfde routine.

Hadden jullie al plannen voor Tajikistan? Dat is visum technisch ook niet eenvoudig.

De meest aktuele info vind je denk ik hier: caravanistan.com/transport/caspian-sea-ferry/
Maar die had je denk ik al gevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 21:29 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
We hebben nog meer dan vier weken om het allemaal te bekijken.

Morgen op naar Georgië.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 21:43 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Carnet de Passage - Iran
Goed opletten daaro, ze zijn erg creatief op de weg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2019 14:23 #20 door alain
Beantwoord door alain in topic Carnet de Passage - Iran
Zij creatief, wij defensief.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden