Voorstel rondje

31 mrt 2022 23:03 - 02 apr 2022 11:55 #1 door Jan Heinen
Voorstel rondje werd gestart door Jan Heinen
He allemaal!

Ik ben Jan uit Rotterdam, 25 jaar, bijna afgestudeerd werktuigbouwkunde. Eerste motor was een bmw f650, daarna een kawasaki gpx600r. Heb net een mooie xl600v amerikaans model uit 89 gekocht en ben dr al helemaal verliefd op. Afgelopen week bij de keuring bij Ad geweest, Hans zei dat ik in m’n handjes mocht knijpen omdat hij in een goeie staat was en bijna helemaal origineel. Heb Ad moeten beloven mijn offroad plannen subtiel te houden… Was een gezellige middag, leuk wat mensen te leren kennen!

Na die middag thuis gekomen, motor weggezet en de dag erna brandweer op de stoep omdat mensen ‘gas’ in huis roken. Helaas was dat mn transalp die 30 euro aan 98 op de stoep had gegooid… tank eraf gehaald, benzine kraan was het diafragma gescheurd. Hopelijk was dit het probleem en kan ik van het weekend weer rijden! Ik had tijdens de keuring ook wat te veel olie, Ad zei iets over benzine dat in de olie kan komen, zou het iets met het benzine lekken te maken kunnen hebben? Moet ik ergens op letten? Hoe komt benzine precies in de olie?

Behalve schoonmaken, vloeistoffen vervangen en bougies vernieuwen nog niet veel gedaan. Net vanavond een scheur in m’n kap hersteld met een soldeerbout en abs, ging eigenlijk erg goed! Verder van plan om het zadel leer te vervangen en progressieve voorvork veren er in te doen.

Ik liep tegen een paar roest plekjes aan op het frame. Hoe lossen jullie dat meestal op? Welke merken lak/speciale roest stopper gebruiken jullie? En voor de uitlaat?

Nou alvast bedankt en hopelijk tot een van de ritjes die er aankomen!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2022 11:49 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorstel rondje
Hi Jan,

Welkom !

Werktuigbouwkunde - heb ik ooit ook gedaan, in Enschede, waar studeer jij ?

Je Alp ziet er mooi uit !

Wat Ad bedoelt is dat er benzine via je vacuümleiding tussen benzinekraan en cilinderkop (inlaattraject) je cilinder en dan langs de zuiger je carter in kan lopen.
Je olie wordt dan sterk verdund en verliest zijn smerende werking.
Dit wil je niet ....

Dus als je membraan in je benzinekraan stuk is geweest moet je even goed naar de olie in je carter kijken.

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2022 16:32 #3 door Jan Heinen
Beantwoord door Jan Heinen in topic Voorstel rondje
Ik in Delft gestudeerd.

Bedankt!! Heel erg blij met de motor :)

Als het er in loopt terwijl die stil staat sijpelt het natuurlijk langs je zuiger. Ik denk dat ik m snap. Ik ga sowieso de olie vervangen, eerst zorgen dat er niks meer lekt.

Bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2022 20:37 #4 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Voorstel rondje
Kijk ander hier even voor wat in en outs misschien kan dit helpen

transalpclub.nl/forum/techniek-alg/7587-...-benzine-tank#117002

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 01:16 - 19 apr 2022 01:19 #5 door Jan Heinen
Beantwoord door Jan Heinen in topic Voorstel rondje
Bedankt voor de reacties!

Kleine update:

Er zat inderdaad veel benzine in mn olie (geur/voelde dunnig). Hopelijk heeft dit geen schade aangericht. Benzine kraan is helemaal gerepareerd, mede dankzij Milko. Die heeft me een setje rubbers verstuurd voor het deel wat is vastgepopt.

Olie is vervangen, merkte gelijk dat de koppeling veel minder slipte bij +5000 toeren. Ik had geen speciale losmaak tool voor het oliefilter. Dit opgelost met een spanband en een tang. De band had ik er met een soort knopen omheen gedaan tot deze niet meer slipte, het uiteinde van de band vastgepakt met een tang en afzetten tegen het filter zelf en hem er zo uitgedraaid. Nieuw filter erop van k&n met een 6-kant achterop zodat het de volgende keer makkelijker zal gaan. Magnetische aftapplug M14 erin. Verder merkte ik dat er toch meer olie in ging dan 2.4L. Ik begon met 2.4, ben een stukje gaan rijden, even gewacht en gepeild, helemaal droog. Meer olie erbij, kwam uiteindelijk tot iets meer dan 3 liter. Is dit erg?

Nieuwe stalen remkabels en remblokjes erop gezet. Vloeistof vervangen en alles schoongemaakt. Merkte dat er redelijk dikke roest putten in de remcilinders zaten die ik er niet af geschrobd kreeg volgende keer moeten deze dus ook vervangen worden.

De progressieve voorvork veren van hagon er nu in. De combinatie progressieve veren en stalen kabels is een wereld van verschil in remmen. Hij duikt niet meer en lijkt sneller te kunnen afremmen.

Ik had de bijgeleverde instructies van hagon niet goed gelezen bij het plaatsen van de veren, nu zitten ze verkeerd om en er zit te veel olie in. Hagon geeft aan 180mm en service boekje 125mm. De veren moeten met de coils die dicht op elkaar zitten naar boven. Dus alles voelt nog veel te stijf. Dit zal vast verholpen zijn als ik het volgens de hagon instructies monteer.

Esthetisch heb ik de meeste roestplekken weggekregen, behandeld met antiroest en overgespoten met hammerite zilvergrijs. Qua kleur lijkt het er erg op, misschien is het iets lichter.

De uitlaat zat een gat achterin en het verbindingsstuk tussen de uitlaat en uitlaatbocht was doorgeroest. Met gumgun gerepareerd, roest verwijderd en gespoten. Ook de uitlaatbocht aangepakt. Helaas merk ik wel dat de lak nu al loslaat dichtbij de cilinder. Misschien toch een andere oplossing zoeken. Poedercoaten? Betere lak (vht bv)? Er zaten ook geen pakkingen op de uitlaat, dus die ook maar bestellen en monteren!

Als laatste heb ik een zadelhoes gekocht van nl.mmcdmotoshop.com/
Deze leek erg op het origineel met zadelstrap en honda achterop. Het kreukloos erop krijgen is een flink gedoe en heeft wat doorzettingsvermogen nodig, maar het resultaat mag er wezen. De kleur is een stuk blauwer/feller dan het originele paars achtige. Het was even wennen, maar ben nu wel tevreden en vind het er strak uitzien.

Volgende stap is het prolinksysteem schoonmaken/invetten en 3d printen van 2 bevestigingen van de kappen. De bijzitters voetsteun platen blank schuren en zilver spuiten.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2022 22:45 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstel rondje
olie filter eraf kan ook simpel, schroevendraaier erin slaan met een hamer en je hebt een mooi handvat om hem los te draaien. en 3 liter olie lijkt me te veel

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden