Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)

27 feb 2024 21:39 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Haha :cheer: Daar kun je nooit jouw kampeeruitrusting in kwijt :P

Nee, als ik dat weg doe wordt er hier thuis 1-tje erg boos denk ik!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2024 22:08 #22 door Roy
Beantwoord door Roy in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Mooie tassenset! ziet er degelijk uit, duwt nu het gewicht op je zijkapjes? Of wordt dit ergens opgevangen met straps ofzo.

Xrv650 uit ‘89

28 feb 2024 21:02 #23 door The Headless Horseman
Dank je! Ja, dit is heel erg degelijk spul B) Zwaar overkill voor deze wannabee wereldreiziger ;)

Er zitten straps (spanbanden) aan de achterkant, om het bagagerekje. En vanaf de zijtassen schuin naar onder naar de duo-voetsteunen. Zo trek je het hele spul heel strak vast.
Verder nauwelijks/geen druk op de zijkappen, de tassen zijn van zulk dik en stug materiaal dat ze nagenoeg vormvast zijn.

Veel is te vinden op: moskomoto.eu/

29 mrt 2026 21:03 #24 door The Headless Horseman
2 jaar geleden dat ik hier iets geplaatst heb :unsure:

De Twin is in de tussentijd wel gebruikt. Voornamelijk door onze zoon, hij vindt het een fijne motorfiets om op te rijden. Zelf maak ik meer km’s op de 750 Alp. Hij is iig mee geweest naar de Alpen en ook naar Engeland afgelopen jaar :)

Onderhoud vraag je? Ehhhhhhm, niet zo heel veel gedaan, een setje nieuwe banden, remblokken voor en de voorvorkolie ververst en nieuwe hoezen om de poten, dat was het wel denk ik.

En dat ik er niet zo goed naar omgekeken heb werd op de inspectie dag 2 weken geleden nogal pijnlijk duidelijk :blush:
Een héle wachtlijst aan gebreken werd door Rob geconstateerd…..

Zo uit mijn hoofd:
- speling op de balhoofdlagers
- speling op een lager in het linksysteem
- speling op de achterwiel lagers
- remvloeistof met té veel water er in (vooral achter)
- koelvloeistof niveau wat laag in het reservoir
- zwetende achterste cilinder
- gashendel gaat wat zwaar (niet vanzelf terug)

En dan vergeet ik vast nog wel wat. Het lijstje ligt op de motorfiets.
Ik vond het iig best beschamend! Maar goed, daar is zo’n inspectie dus goed voor, dat blijkt maar weer!
Gelukkig mocht ik van Rob nog naar huis rijden ;)

Vandaag maar eens begonnen de motorfiets uit te kleden. Een flinke klus bij zo’n Twin.
De balhoofdlagers heb ik bekeken, maar die zitten er nog niet zo heel lang in, en ook heel goed in het vet.
Het lijkt er op dat de speling slechts een kwestie van afstellen is! Wellicht zijn ze na het plaatsen (heb ik iig niet zelf gedaan) nooit gecheckt en/of nagesteld.

De rest gaan we ook doen! Ik heb nog tot juni, het is de bedoeling dat de motorfiets mee gaat naar het ITT B)

Plaatje van een naakte Twin dan maar ;)

Bijlagen:

31 mrt 2026 17:10 #25 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Ziet er goed uit René!

31 mrt 2026 17:51 #26 door The Headless Horseman
Ik kan jou wel blij maken met wat naakts hè :P

01 apr 2026 22:56 #27 door V-Twin

The Headless Horseman schreef : Ik kan jou wel blij maken met wat naakts hè :P

:lol: :sick: :silly: :whistle:

05 apr 2026 21:10 #28 door The Headless Horseman
Vandaag verder gegaan aan de Twin :cheer:

Eerst maar eens even de balhoofdlagers gecheckt. Kroonplaten en vorkpoten er weer in, op spanning gezet en….. geen enkele speling meer voelbaar. Daar gaan we dus niks aan doen. Voorwiel er weer in en stuur gemonteerd, dan kan hij iig naar buiten B)

Lekker bezig geweest met Dasty en de hogedrukspuit :woohoo: Daar knapt de boel van op!

Ook alle kappen, tank en wat overige dingen gedaan. Dat staat nu voorlopig op zolder om later weer te monteren.

De rest van de middag besteed om olie & filter en koelvloeistof te verversen. De volgende stap is kleppen stellen en verse kleppendeksel pakkingen. Tevreden over vandaag :cheer:

Bijlagen:

05 apr 2026 21:44 #29 door V-Twin
Heb je nu je zoon instructies gegeven en heb je toegekeken hoe hij het deed? Ik zie anders gebeuren dat je over 2 jaar weer het zelfde ritueel moet gaan uitvoeren :silly: :whistle: :X

05 apr 2026 22:57 #30 door The Headless Horseman
Zo ongeveer ja :cheer:

27 apr 2026 19:51 - 27 apr 2026 19:52 #31 door The Headless Horseman
Het vordert maar moeizaam met de Twin :( Veel bouten zitten vast geroest/gerot en het is lastig dingen uit elkaar te krijgen :unsure:

De carbs heb ik er nog niet af kunnen krijgen. De klemmen om de inlaatrubbers willen niet los. Doorknippen of zagen kan uiteraard, maar dat is de laatste optie, eerst maar eens een poosje laten weken in de kruipolie.

Hetzelfde gold voor het linksysteem, 2 steekassen/bouten kreeg ik relatief makkelijk er uit, de 3e niet en dan krijg je ‘m dus niet gedemonteerd. De steekas van de achterbrug wilde er ook niet uit, waarschijnlijk vastgerot in de lagerbussen. Nou voelen de achterbrug lagers nog prima, maar de achterbrug kan er zo ook niet uit natuurlijk :(

Na een weekje in de kruipolie kwam de 3e bout ook los gelukkig en kon ik de link bekijken. 1 lager kompleet aan gort, een 2e zit vast, de 3e lijkt nog in orde. Ik heb bij MDN Special in Italië een nieuwe set lagers en lagerbussen besteld. Waarschijnlijk vervang ik ze alle 3.
In de tussentijd de link ontroest en grijs gespoten :)

Omdat ik niet een verder kon heb ik de uitlaat maar gedemonteerd, daar zat ook wat roest op. Het is nog een originele, dus ik wil er zuinig op zijn. Bij het demonteren van het rekje brak er uiteraard een boutje af, zat ook vastgeroest :dry: Uitboren lukte niet, dan maar afslijpen en een moertje er op lassen. Voor het eerst van mijn leven gelast trouwens :cheer: , het apparaat stond al 1,5j in de garage, maar vandaag voor het eerst nodig.

Daarna de uitlaat ontroest, afgeplakt en opnieuw in de hitte bestendige lak gespoten.
Binnenkort weer verder :)

Bijlagen:

28 apr 2026 11:27 #32 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
Flink klusje, het zet me wel aan het denken of het wellicht slim is om bij de nieuwe alp het hele link systeem plus achterbrug as preventief te gaan invetten.

Transalp RD16 2024

28 apr 2026 12:58 - 28 apr 2026 12:58 #33 door V-Twin
Bij het vervangen van een ketting haal ik altijd de achterbrug en het link systeem even los om schoon te maken en in te vetten.
Met deze werkwijze ben ik gelukkig nog niet tegen issues zoals René ney schetst aangelopen.
Overigens is mijn advies om bij de eerste grote beurt ook preventief de voorvork er uit te halen omdat Honda wel heel spaarzaam met vet omgaat.
Na 48.000 km, is bij mij binnen 4 jaar, gaat de hele voorvork uit elkaar voor een beurt bij Hyperpro.

02 mei 2026 20:50 - 03 mei 2026 11:28 #34 door The Headless Horseman
Klopt ja, ook mijn ervaring is dat Honda erg spaarzaam met vet is :(
Denk dat je gelijk hebt Arthur om bij de nieuwe Alp ook die steekasjes er maar preventief uit te halen en met een beetje vet weer in mekaar, ga ik zelf ook wel doen!

We klussen gestaag verder aan de Twin, intussen de carbs er af gekregen (geforceerd) en lekker in de ultrasoon gehad B) Zit intussen weer in mekaar en klaar om te monteren. Wel nog de inlaatrubbers er af zien te krijgen. Ik dénk dat ik de kniptang of slijptol maar in de klemmen zet, want er zijn er een aantal die niet los willen :angry: Zo’n beetje élk boutje is een worsteling om los te krijgen :blink:
Nu bezig met nieuwe pakkingen onder de kleppendeksels en gelijk de kleppen stellen.

Lagers & lagerbussen voor het linksysteem heb ik besteld in Italië bij MDN, veul goedkoper dan bij CMS. Nu is het wachten tot ze binnen komen.

De uitlaat is intussen ook weer netjes zwart geworden en klaar om te monteren :cheer:

Bijlagen:

03 mei 2026 10:16 #35 door V-Twin
Op dit uitlaat moet je zuinig zijn René, je ziet ze amper meer in een goede staat.

14 mei 2026 15:42 #36 door The Headless Horseman
Intussen wat onderdelen binnengekregen, dus langzaam aan weer aan het opbouwen :)

De kettinggeleider rond de achterbrug was zo ongeveer compleet verdwenen :ohmy: maar kon ik bij een toeleverancier makkelijk vinden B) De onderste zo snel niet, wel bij CMSNL, maar dan ga je richting €50,- ofzo, best veul geld voor een stukje kunststof :unsure:

Dus hier thuis de engineer maar aan het werk gezet, wat resulteerde in een mooi alternatief uit de 3D printer :cheer:

Links de versleten, rechts de geprinte versie.

Ik ga ‘m monteren en we zien wel hoe lang deze het vol houd :)

Bijlagen:

14 mei 2026 16:10 #37 door V-Twin
Handige bliksem :mrgreen:

15 mei 2026 08:19 #38 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Mijn XRV650 Africa Twin (RD03)
In welk materiaal is het geprint ??

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

15 mei 2026 10:47 #39 door The Headless Horseman
Volgens mij heet dat TPU, in ieder geval is het enigszins flexibel materiaal en dan geprint met een hoge dichtheid.

Het is een experiment uiteraard, het plan is om er mee naar het ITT te gaan, dan rijden we in totaal al gauw zo’n 1300 of 1400 km ofzo. En daarna maar ‘s kijken wat het gedaan heeft.

Oude versleten geleider gaat mee als backup ;)

20 mei 2026 00:15 #40 door The Headless Horseman
Het link systeem is voorzien van nieuwe lagers. Mijn broer was zo vriendelijk dat voor mij te doen, op zijn werk is hij wat beter uitgerust kwa gereedschap (een lagerpers) dan ik thuis heb, dus het was zo gepiept zei hij.

Zelf had ik ‘m al ontroest en in de zinkspray gezet.

Vanavond gemonteerd, zo kan hij er weer even tegen B)

Verder nog een nieuw knipperlicht aan de achterkant er op gezet en een poging gedaan de tank-indicators te checken. Geen idee hoe en wat ik er aan kan controleren, maar 1 van de 2 deed het iig niet.
Hier iemand een idee wat je kunt checken aan die sensors?

Deze dus:

Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 1.621 seconden