650 Rally Alp

25 mei 2023 23:05 - 25 mei 2023 23:06 #1 door jagerb
650 Rally Alp werd gestart door jagerb
(Bericht 1/3)
Na mijn vorige topic (hier te bekijken: transalpclub.nl/forum/alg-intro/6821-eerste-motor-ta-650 ) meer dan vijf jaar geleden gestart te zijn werd het wel eens tijd voor een nieuwe. De motor begint immers ver af te staan van wat hij ooit was. Zie hier het begin:


Het plan is momenteel om er een soort do-it-all rally motor van te bouwen. Ik ga er offroad mee en rijd er de volgende dag gewoon weer mee de stad in voor een boodschap. Mijn WR450 rally motor heb ik verkocht omdat ik merkte dat ik er steeds minder tijd voor heb. En met dat ding naar bijvoorbeeld Brabant of België voor een roadbook rit kost je minimaal een weekend, en die tijd heb ik er niet vaak genoeg meer voor. Na de volledige ombouw gedaan te hebben stond hij er zo bij:


Maar om nog steeds leuke offroad- en rallyritjes te kunnen rijden heb ik nu de Transalp weer nodig. Deze heb ik in de loop der jaren al redelijk aangepast tot het volgende:


Al een redelijke mooie en fijne machine, maar stiekem zat ik al jaren te kijken naar een echte rally kuip. En met de verkoop van de WR kon ik die aanschaf wel redelijk goed praten voor mezelf. De populairste rally kitjes voor onze clubmotoren worden in Italië gemaakt door Boano. Echter heb ik hier vaker mee gewerkt en ben ik nooit echt te spreken geweest over de kwaliteit en pasvorm. Daarom heb ik gekozen voor een kit van African Queens.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2023 23:11 #2 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
(Bericht 2/3)
Zie hier foto's van de toren met lampen en de kuip:



Na de demontage van de oude kuildelen, teller, koplamp en dashboard kon het opbouwen beginnen. Er zit altijd een hoop meer werk in dan je verwacht aangezien handgemaakt spul nooit precies zit zoals het zou moeten zitten. Ik heb de Koso DB-03 gekozen als kilometerteller. Deze heeft alle functies die de Transalp standaard ook heeft en zelfs meer. Deze heeft bijvoorbeeld ook zelfs een gear indicator, voltmeter en shiftlights. Best een hoop soldeerwerk zat daar aan om alles netjes te krijgen:


Na wat werk zat alles uiteindelijk netjes weggewerkt:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2023 23:15 - 25 mei 2023 23:34 #3 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
(Bericht 3/3)
Alles op de teller werkt mooi naar behoren:


Dit is hoe de motor er momenteel bij staat. Volgende stappen zijn: Telefoonhouder monteren en dan de boel spuiten.




Vervolgens moet er een USD vork in en gaan er nieuwe wielen op. Natuurlijk 21 inch voor maar een 18 inch achterwiel. Ergens gaandeweg moet ik ook een setup bouwen voor de rally navigatie spulletjes. Updates zullen volgen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2023 13:04 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 Rally Alp
Kijk! Lekker bezig hoor :cheer: Ik wist niet Boano ook wat maakt voor de 650, maar het is zéker mooi B)

Dat zwarte ‘ding’ bij je tuindeuren, wordt dat de nieuwe zadelbekleding? :silly: (geintje uiteraard!!)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2023 14:00 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic 650 Rally Alp
Leuk project hoor, lekker bezig !

Dank voor het delen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2023 12:24 - 27 mei 2023 13:07 #6 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp

The Headless Horseman schreef : Kijk! Lekker bezig hoor :cheer: Ik wist niet Boano ook wat maakt voor de 650, maar het is zéker mooi B)

Dat zwarte ‘ding’ bij je tuindeuren, wordt dat de nieuwe zadelbekleding? :silly: (geintje uiteraard!!)

Het is geen Boano kuip! Hij is van African Queens. Hij maakt al 30 jaar rally spul voor een hoop verschillende motoren. Ik heb van meerdere mensen begrepen dat Boano zijn spul juist heeft gekopieerd. En aan 1 kat heb ik niet genoeg voor dit grote zadel :P

Inmiddels de telefoonhouder en usb lader er op. Ik ben voor de Rammount gegaan zodat ik er ook makkelijk een tripy op kan zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2023 13:05 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 Rally Alp
Ah, van AQ, die kennen we ook uiteraard :cheer: Mooi spul B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2023 18:13 #8 door Ate
Beantwoord door Ate in topic 650 Rally Alp
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat! Goed bezig!
Is er nog enige gewichtsbesparing ten opzichte van het standaard dashboard?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2023 00:59 #9 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp

Ate schreef : Is er nog enige gewichtsbesparing ten opzichte van het standaard dashboard?

Zeker! Alles bij elkaar is de gewichtsbesparing best aanzienlijk. Relatief valt het best mee op het totale gewicht van de motor, maar het gewicht boven je voorwiel is een stuk minder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2023 12:41 #10 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic 650 Rally Alp
Die kuip maakt de 650 nog stoerder, heel gaaf!

Puur ter interesse, welke carterbescherming is dat? Het lijkt op die hier op het forum aangeboden wordt, maar ik dacht dat die alleen op de XL600 past 😮

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2023 10:19 #11 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp

Larcorba schreef : Die kuip maakt de 650 nog stoerder, heel gaaf!

Puur ter interesse, welke carterbescherming is dat? Het lijkt op die hier op het forum aangeboden wordt, maar ik dacht dat die alleen op de XL600 past 😮

Klopt, is de carterbeschermer gemaakt door Pim. ;) Past prima op de 650, hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2023 23:12 - 02 juni 2023 23:13 #12 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
Ik had nog een oud spatbord liggen waar ik een rally-stijl spatbord van heb gezaagd. Final touches qua afwerking en vorm moeten nog gebeuren maar dit is het idee:

Voor


Na
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2023 08:42 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 650 Rally Alp
Dat wordt natte voeten bij regen en nat wegdek. Water spat van de band op je laarzen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2023 08:49 #14 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 Rally Alp
Who cares, je gaat er ralley’s mee rijden, geen woon/werk :P

Ik zie dat je ‘m ook een cm of wat omhoog gebracht hebt, slim want dan loopt ‘ie wat minder snel vol als je vette bagger hebt B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2023 21:56 #15 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
Dat nieuwe spul moest natuurlijk wel even in de praktijk getest worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2023 21:36 #16 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
In een poging om de beruchte speling in de kroonplaat op te heffen heb ik een ring geplaatst die tegen de stuurklem en kroonplaat valt. Op deze manier overbrug je de demper enigszins. Helaas is het schroefdraad van de klemmen niet lang genoeg om onder ook een ring te plaatsen, maar er is al aanzienlijk minder speling dan voorheen. De beste oplossing is denk ik de stalen binnenbus van de demper weg slijpen tot lager dan het oppervlak van de kroonplaat. Zo kan je boven en onder een ring plaatsen die direct contact maken met de kroonplaat. Binnenkort maar even kijken of dat wilt lukken…
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2023 20:40 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 Rally Alp
Mooi filmpje :cheer: en heeerlijk geluid in de Alp B)

Dat er zoveel flex in de stuurstroppen zit zal ook wel versterkt worden door die flinke stuurverhogers denk ik?
Misschien toch maar een andere voorvork / kroonplaat overwegen dan! Zelf heb ik er een XR vork in en daar zijn de stuurhouders gewoon star / ingegoten in de kroonplaat. Maar goed, dan moet je het ook doen met 1 remschijf.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2023 13:54 #18 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
Het vervangen van de voorvork is iets wat me al langer bezig houdt. :cheer:
Maar dan zou er een nieuwe pen gedraaid moeten worden op maat van het TA frame, nieuwe eindaanslagen op de kroonplaat maken, nieuwe plek vinden voor de HISS, een nieuw voorwiel laten spaken, het opgeven van het stuurslot en waarschijnlijk het opgeven van de dubbele schijf. Dat laatste zou op zich geen drama zijn. Met bijvoorbeeld een supermoto remkit voor een enduro voorvork. Maar dan moet de vering ook weer aangepast worden op al het extra gewicht van de alp TOV een endurotje.

Kortom, een hoop werk. Maar toch ook vooral een hele hoop geld. :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2023 17:24 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 650 Rally Alp
Hangt er vanaf wat voor vork je wilt/neemt hè :)

Je zou bijv ook de vork van een RD04 of 07 kunnen nemen, die past er imho zó in, je behoud je stuurslot, dubbele schijf, voorwiel, remklauwen etc. En die is al afgestemd op het hogere gewicht.
Wel een langere remleiding natuurlijk, maar dat zijn de kosten niet. Als je ‘m goed serviced en afstemt of laat doen is het heus geen slechte voorvork. Er zijn betere, dat geef ik toe, maar het is idd ook een afweging kwa werk & kosten ja.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2023 18:24 - 11 juni 2023 18:31 #20 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic 650 Rally Alp
Een RD07 heeft volgens mij niet per se een betere vork dan de alp. Ik heb meerdere 650 alp en rd07 voorvorken uit elkaar gehad en ben geen significante verschillen tegen gekomen. De twin heeft een extra klein veertje in de poot (die er toch uit gaat bij het monteren van progressieve veren) en een ontluchtingsnippeltje bovenop. Buiten het feit dat de rd07 voorvork 2mm groter is in diameter zijn het beide simpele telescoopvorken. Of zie ik nu iets over het hoofd? Voor de XRV vork zou je wel zo iets kunnen doen:


En voor een mooie totale plug en play optie kan er ook gewoon een Marzocchi USD speciaal voor de Transalp in


Maarja... Een voorvork met de zelfde waarde als de motor wordt weer een beetje moeilijk te verantwoorden :P
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden