Tja, eigenlijk nooit gedacht dat ik hier nog een topic zou openen, maar dus toch......
(mijzelf voorstellen lijkt me een beetje overkill, de meesten zullen mij wel kennen)
Afgelopen zaterdag een aantal leden kunnen verrassen met het feit dat ik dus sinds woensdag in het bezit ben van een nieuwe XL750 Transalp.
In eerste instantie wilde ik kijken of ik de motor 'in de krat' zou kunnen kopen om daarna zelf alles op te pakken. Heb er tenslotte de spullen en expertise voor, maar dat bleek toch wat lastiger dan gedacht. Ik heb lang gedacht dat ik een compleet zwarte zou willen hebben, maar een paar weken geleden zag ik deze in het echt bij mij op de zaak verschijnen om 'm te showen. En in bepaalde licht val vindt ik m toch iets te zwart. Bij de dealer stond de antraciet kleurige en ik hoefde dus ook niet meer heel lang na te denken. Afgelopen woensdag dus mogen ophalen en meteen al een deel van de reeds aangeschafte onderdelen monteren. Eerst maar eens de Honda middenbok. Die zat er met een kwartiertje op zonder veel zweten of lastige trucjes. En het opbokken gaat niet 'des Hondas'. Wat een gemak om de motor op te bokken als je dat vergelijkt met de oude alpjes en twins.
Daarna meteen even de banden wisselen voor mijn op dit moment favoriete Michelin Anakee Adventure. (Dus als iemand nog een setje Metzeler Karoo Street met 25 km erop zoekt....)
Daarna de handvat verwarming van Honda monteren. Op zichzelf een relatief eenvoudige klus, maar het was dus op het gemak zoeken, voelen, kijken wat er zo allemaal los moet, en hoe het los moet zonder meteen iets te beschadigen. De zijkuipen voor zijn eenvoudig te verwijderen. 3 schroeven en 2 pinnen aan elke kant en beide delen kunnen eraf getrokken worden. Voor het monteren van de handvatten zelf moeten aan beide kanten de stuurbedieningen open. Dat voelt dan toch wel even spannend, maar het was toch relatief eenvoudig.
De stekker aansluitingen zijn voorbereid, dus de bekabeling netjes langs de juiste plekken leggen en stekkers aansluiten. Vervolgens onder het zadel de service stekker opzoeken en de service plug inpluggen. Motor op contact en de computer vertellen dat er handvatverwarming gemonteerd is. Stekker weer er uit, en hopla via de stuurschakelaar links kan de handvat verwarming bediend worden.
Daarna wilde ik de bovenste valbeugel gaan monteren, maar het bleek dat ik nog een onderdeel mistte. Honda levert zowel een bovenbeugel, als een onderbeugel apart. Maar voor beiden is een bevestigingsset nodig en die had ik niet besteld. Dus kon ik helaas de bovenste beugel nog niet bevestigen. De onderste beugel zit nog in back order en de carter beschermer kan ook nog niet gemonteerd worden omdat deze aan de onderste beugel bevestigd moet worden.
Handkappen zijn ook nog niet compleet en kunnen dus ook nog niet gemonteerd worden.
Vervolgens eens rustig door de menu's lopen en de 'auto canceling' van het knipperlicht uitzetten. (vond het een beetje irritant).
Dashboard layout aangepast (4 keuzes voor !)
HISS lampje uitgezet (knippert normaal de eerste 24 uur na de laatste keer uitzetten)
En de verschillende detail info schermen ingericht naar wat ik denk dat ik onderweg wel eens zou willen weten.
Enige gemis lijkt wel te zijn dat er geen 'range' veld is. Dus je zult uit moeten gaan van de brandstof meter en/of dagteller (zodra je het gebruik een beetje weet) om te bepalen of je al moet gaan tanken.
Verder valt er rijtechnisch nog niet heel veel te vertellen. De 25 km die ik vanaf de dealer naar mijn zaak gereden heb begon ik in 'rain mode', maar dan is hij echt niet vooruit te branden, dus na 2 verkeerslichten ging ik daar al snel uit en naar 'normal mode'.
Nog een puntje waar mogelijk in de toekomst wel eens problemen mee kunnen optreden (volgens mij) is het slot voor het losmaken van het zadel. Hij zit omhoog gericht en dus vangt ook veel vuil en vocht van boven. Je zou kunnen zeggen dat het contactslot ook zo zit, en nooit een probleem geeft, maar je contactslot gebruik je ook veel vaker. Maar de toekomst zal leren of het ontwerp hier misschien wat tekort komt.
Als zit ik er wel aan te denken om te kijken of er een afdekdopje op gezet kan worden.
Ik zal in dit topic mijn verdere ervaringen met mijn ervaringen met deze motor delen, zowel technisch als rij ervaringen.
Dus binnenkort volgen sowieso de bevestiging van de beugels en carter beschermer en handkappen.
En voor de volledigheid nog even wat foto's