Nieuwe motor

29 okt 2023 15:35 - 29 okt 2023 15:37 #1 door robgoesdakar
Nieuwe motor werd gestart door robgoesdakar
Tja, eigenlijk nooit gedacht dat ik hier nog een topic zou openen, maar dus toch......
(mijzelf voorstellen lijkt me een beetje overkill, de meesten zullen mij wel kennen)

Afgelopen zaterdag een aantal leden kunnen verrassen met het feit dat ik dus sinds woensdag in het bezit ben van een nieuwe XL750 Transalp.

In eerste instantie wilde ik kijken of ik de motor 'in de krat' zou kunnen kopen om daarna zelf alles op te pakken. Heb er tenslotte de spullen en expertise voor, maar dat bleek toch wat lastiger dan gedacht. Ik heb lang gedacht dat ik een compleet zwarte zou willen hebben, maar een paar weken geleden zag ik deze in het echt bij mij op de zaak verschijnen om 'm te showen. En in bepaalde licht val vindt ik m toch iets te zwart. Bij de dealer stond de antraciet kleurige en ik hoefde dus ook niet meer heel lang na te denken. Afgelopen woensdag dus mogen ophalen en meteen al een deel van de reeds aangeschafte onderdelen monteren. Eerst maar eens de Honda middenbok. Die zat er met een kwartiertje op zonder veel zweten of lastige trucjes. En het opbokken gaat niet 'des Hondas'. Wat een gemak om de motor op te bokken als je dat vergelijkt met de oude alpjes en twins.

Daarna meteen even de banden wisselen voor mijn op dit moment favoriete Michelin Anakee Adventure. (Dus als iemand nog een setje Metzeler Karoo Street met 25 km erop zoekt....)

Daarna de handvat verwarming van Honda monteren. Op zichzelf een relatief eenvoudige klus, maar het was dus op het gemak zoeken, voelen, kijken wat er zo allemaal los moet, en hoe het los moet zonder meteen iets te beschadigen. De zijkuipen voor zijn eenvoudig te verwijderen. 3 schroeven en 2 pinnen aan elke kant en beide delen kunnen eraf getrokken worden. Voor het monteren van de handvatten zelf moeten aan beide kanten de stuurbedieningen open. Dat voelt dan toch wel even spannend, maar het was toch relatief eenvoudig.
De stekker aansluitingen zijn voorbereid, dus de bekabeling netjes langs de juiste plekken leggen en stekkers aansluiten. Vervolgens onder het zadel de service stekker opzoeken en de service plug inpluggen. Motor op contact en de computer vertellen dat er handvatverwarming gemonteerd is. Stekker weer er uit, en hopla via de stuurschakelaar links kan de handvat verwarming bediend worden.

Daarna wilde ik de bovenste valbeugel gaan monteren, maar het bleek dat ik nog een onderdeel mistte. Honda levert zowel een bovenbeugel, als een onderbeugel apart. Maar voor beiden is een bevestigingsset nodig en die had ik niet besteld. Dus kon ik helaas de bovenste beugel nog niet bevestigen. De onderste beugel zit nog in back order en de carter beschermer kan ook nog niet gemonteerd worden omdat deze aan de onderste beugel bevestigd moet worden.

Handkappen zijn ook nog niet compleet en kunnen dus ook nog niet gemonteerd worden.

Vervolgens eens rustig door de menu's lopen en de 'auto canceling' van het knipperlicht uitzetten. (vond het een beetje irritant).
Dashboard layout aangepast (4 keuzes voor !)
HISS lampje uitgezet (knippert normaal de eerste 24 uur na de laatste keer uitzetten)
En de verschillende detail info schermen ingericht naar wat ik denk dat ik onderweg wel eens zou willen weten.

Enige gemis lijkt wel te zijn dat er geen 'range' veld is. Dus je zult uit moeten gaan van de brandstof meter en/of dagteller (zodra je het gebruik een beetje weet) om te bepalen of je al moet gaan tanken.

Verder valt er rijtechnisch nog niet heel veel te vertellen. De 25 km die ik vanaf de dealer naar mijn zaak gereden heb begon ik in 'rain mode', maar dan is hij echt niet vooruit te branden, dus na 2 verkeerslichten ging ik daar al snel uit en naar 'normal mode'.

Nog een puntje waar mogelijk in de toekomst wel eens problemen mee kunnen optreden (volgens mij) is het slot voor het losmaken van het zadel. Hij zit omhoog gericht en dus vangt ook veel vuil en vocht van boven. Je zou kunnen zeggen dat het contactslot ook zo zit, en nooit een probleem geeft, maar je contactslot gebruik je ook veel vaker. Maar de toekomst zal leren of het ontwerp hier misschien wat tekort komt.
Als zit ik er wel aan te denken om te kijken of er een afdekdopje op gezet kan worden.

Ik zal in dit topic mijn verdere ervaringen met mijn ervaringen met deze motor delen, zowel technisch als rij ervaringen.

Dus binnenkort volgen sowieso de bevestiging van de beugels en carter beschermer en handkappen.

En voor de volledigheid nog even wat foto's

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2023 19:01 - 29 okt 2023 19:02 #2 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Nieuwe motor
Heb jouw nieuwste aanwinst al even in het echt mogen aanschouwen, en het ziet er tegelijkertijd stroer alsmede elegant uit.
De kleurstelling en uitrusting doen ook zekers goed.

Kom (tzt) maar op met de ervaringen en updates.
En dat je er maar lang & veel plezier aan zal beleven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2023 20:02 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuwe motor
Ja leuk Rob, lijkt me een supergave motor, gefeliciteerd en veel plezier ermee, ik lees graag je verdere ervaringen !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2023 21:12 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe motor
Hartstikke goed! Gefeliciteerd met de aanwinst en veel fijne kms gewenst B)
Ik lees graag mee hier met alle ervaringen :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 09:21 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Nieuwe motor
Gefeliciteerd ermee en veel gezonde kilometers. Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen de komende tijd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 10:26 #6 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Nieuwe motor
Mooie fiets, wel erg weg-georienteerd voor jou! Net als andere reageerders ben ik erg benieuwd naar je rij ervaringen.

Veel rijgenot toegewenst!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2023 11:32 #7 door Larcorba
Beantwoord door Larcorba in topic Nieuwe motor
Gaaf, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :)

Ik kan altijd nog lopen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2023 13:17 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Nog niet heel veel gereden, maar ik moet denk ik wel even een spaarpotje op gaan zetten.
Tijdens de proefrit merkte je natuurlijk al dat er ruim meer vermogen aanwezig is ten opzichte van de oudere modellen, maar je rijdt in een andere omgeving en bent ook meer bezig met de motor en het gevoel dan met de snelheid en omgeving.
Afgelopen week even een klein rondje gemaakt en dan zit je dus in je eigen bekende omgeving, en binnen no time bereik je (zelfs terwijl je nog niet eens het gas vol open trekt omdat hij nog een beetje ingereden moet worden) illegale snelheden met een gemak waar je bang van wordt. Deze motor wil echt weg schieten en ik zat nog niet eens in sport stand.....
Geluid is een prima roffel, dus die blijft zeker nog wel een tijdje zitten.

Vanmorgen kwam het laatste stukje voor de (Honda) handkappen binnen, dus even wat in de planning geschoven en de handkappen gemonteerd. Handleidingen van Honda zijn in ieder geval prima voor elkaar, en monteren was relatief eenvoudig klusje.


Nu nog wachten op de valbeugel bevestigingskit en onderste beugel, dan kunnen de beugels er ook op.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 nov 2023 17:21 #9 door cock
Beantwoord door cock in topic Nieuwe motor
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Rob !! We gaan het allemaal volgen man !!

volgens mij maakt de kleur - bij jou - uiteindelijk helemaal niets uit
die 700 was immers permanent ongeveer in de status van het bijgevoegde plaatje :unsure:
(=grijs past bij je)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 17:16 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Afgelopen weken was het niet echt fatsoenlijk weer voor een proef rit. Toch al even tussendoor een kleine 200km op de teller gezet onder regenachtige omstandigheden. Ondertussen al de bovenste valbeugel, navigatiesteun (givi) en navigatie aansluiting gerealiseerd. Als het goed is, komt ergens in de komende 2 weken ook de onderste beugel en toch even de Honda extra verlichting. En topkoffer en bevestigingen (ook givi) zijn ook onderweg.

Vandaag was het wel een beetje beter weer om eens goed te gaan testrijden. En om maar een doel te hebben, de snertit route gedownload en vanmorgen dus op pad.

Ik ben geen snelweg rijder, althans, ik vindt het nooit zo prettig op mijn oude alpjes (600 en 700). Met de 750 en een volle tank de snelweg op is een verademing ten opzichte van de oudere modellen. De motor ronkt lekker voort en het voelt gewoon relaxed. Dus de 135 km naar de startplek vlogen voorbij. Ondanks de frissere temperatuur van 5 graden geen handvat verwarming nodig. De handkappen houden genoeg wind tegen.
In Zwolle de route ingeladen en een rondje rijden. Leuke route zoals al elders was gezegd. Onderweg had ik nog niet het gevoel van snelheid. Gevoelsmatig dacht ik dat ik 60 reed, maar de teller toonde meer dan 80kmph..... Zo makkelijk snort deze motor over de weggetjes, en het voelt niet alsof je te hard rijdt. Dat heb ik eigenlijk de hele route gehad. Gevoelsmatig veel langzamer rijden dan daadwerkelijk het geval is. (De teller wijkt overigens zo'n 8 km af bij 100 op de navigator)
Ondertussen wel gemerkt dat ik de spiegels iets te laag vindt zitten. Ik moet veel meer mijn hoofd naar beneden knikken om in de spiegel te kunnen kijken. En ook de positie van het knipperlicht is en blijft nog even wennen. Ik moet de handpalm altijd even lossen van het stuur om met mijn duim de knop te kunnen bedienen.
Bijna bij het eindpunt de route weer aangepast om 'avontuurlijk' weer richting huis te rijden. Dat vol gehouden tot Zeist, en toen weer de snelweg op. Ondertussen nog wel even getankt en een gemiddeld verbruik volgens het dashboard van 1:22,7 en als ik het bereken vanuit de kilometers en liters 1:24. Behoorlijk zuinig dus, want de snelweg heb ik niet echt met de 100 gereden....:whistle:
Overigens is het met tanken wel goed opletten hoe je de mond van de slang in het tankgat stopt. Er zit een plaatje (met gaten) iets onder het oppervlakte van de tankdop en als je de mond daar niet doorheen steekt, dan kan het zomaar zijn dat het een spetterende bende wordt.

Dan heb ik dus vandaag ruim 4 en half uur in het zadel gezeten en ik moet zeggen dat ik daar wonderbaarlijk weinig last van heb. Daar waar ik op internet al velen heb zien klagen over het harde zadel en zadelpijn heb ik daar weinig last van. Natuurlijk voel je het dat je zo lang in het zadel gezeten hebt, maar ik heb het zeker al erger mee gemaakt op de 700.

En als laatste puntje heb ik bij constante snelheden toch wat 'geschud'. Dat is niet het gevolg van aan/uit effect van gas geven want het geschud houdt aan als de koppeling ingetrokken is. Op het moment dat je remt is het weg, en bij feller optrekken verdwijnt het ook. Het lijkt meer uit banden en/of vering te komen. Banden verwacht ik eigenlijk niet, want het 'geschud' is niet regelmatig genoeg. Ik vermoed dat het vanuit de vering komt. Nu ga ik de vering sowieso nog aanpakken en had ik ook al gevoeld dat de voorpoten niet heel soepel langs de keerringen loopt (maar dat zou nog nieuwigheid kunnen zijn), dus mogelijk dat het toch van zelf weg gaat, of zodra de andere vering er in zit.
Het is overigens niet heel erg storend, maar het viel me op tijdens het rijden en dan ga je er, zeker tijdens een flinke test rit, ook even op letten.

Inmiddels dus nu 620km op de teller en ik heb nog altijd een flinke smile tijdens het rijden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 19:21 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe motor
Dank voor het verslag :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2023 19:51 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuwe motor
Leuk om te lezen !

Zeist is niet zo ver van waar mijn huis woont, u is welkom ... !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2023 10:49 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor

Garfield schreef : Leuk om te lezen !

Zeist is niet zo ver van waar mijn huis woont, u is welkom ... !


Zal het de volgende keer onthouden ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2023 10:55 #14 door RvdW
Beantwoord door RvdW in topic Nieuwe motor
Leuk om te lezen idd,

Ik lees dat er hier ook een trilling / schudden ontstaat, daar heb ik en vele van de AT(AS) rijders ook last van.
Ik ben heel benieuwd of dit helpt of helemaal weg is met het veranderen / aanpassen van de vering.

"rij nooit harder dan je beschermengel"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2023 17:04 #15 door alain
Beantwoord door alain in topic Nieuwe motor
Resonantie?
Waarbij kadans van onregelmatigheden in het wegdek, de vering, de demping, en de snelheid een rol spelen. Vooraleer grote uitgaven te doen kan men eens experimenteren met de viscositeit van de olie.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2023 08:47 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Hoi Alain,
dat zou kunnen eventueel. Maar ik vindt de vering sowieso iets te mager. Is afgestemd op de gemiddelde motorrijder van ca. 75kg, en dat ben ik zeker niet ;)

Daarnaast verwacht ik dat het eerder het gevolg is van fork-stiction, maar dat moet ik even verifiëren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2023 14:42 #17 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe motor
Op Youtube las ik dat de airbox moeilijk bereikbaar is. Wanneer je de plannen hebt om veel offroad te gaan moet je hier eens naar kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2023 08:57 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Ach, wat heet moeilijk toegankelijk.
Hier in de werkplaats zie ik heel veel motoren die het luchtfilter op die plek hebben zitten.
En ja, het is geen 10 minuten klusje als bij een 600, maar eigenlijk ook niet weer zo heel erg veel werk. De kuipdelen zijn er zo vanaf (3 schroefjes, en 2 pinnentjes per kant) Dan is de tank ook zo gelift, en alleen nog maar luchtfilterhuis open schroeven.
Dus met een half uurtje ben je eigenlijk ook wel weer klaar verwacht ik. (na een beetje oefenen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 nov 2023 16:13 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Als je dan toch in de 'verwen jezelf eens' mode zit, ook maar de Honda mistlampen laten komen, inclusief natuurlijk de bevestigingsset. Want inmiddels dus wel gezien dat je bij Honda spullen even heel goed moet opletten of er niet nog ergens een setje nodig is voor montage of dat er een bepaald onderdeel noodzakelijk is voordat je iets anders kunt monteren.

Meestal pak ik iets uit, en heb ik wel snel in de smiezen hoe de boel in elkaar gezet moet worden en is de montage handleiding alleen maar even een leidraad waar ik met een snelle blik bevestig wat ik al gedacht had. Zo niet met deze Honda verlichting en montage set ......

Een groot aantal onderdelen, beugels, schroefjes, kapjes en een lamp.......

Dus voor deze toch maar stap voor stap de handleiding gevolgd, om tot een resultaat te komen.


Dit geheel is dan wel weer eenvoudig en logisch te monteren op de motor. Ook zitten er al haakjes en palletjes in het kuipwerk waar de draad doorheen kan op weg naar de stekker die er dus ook al zit. Aansluiten, en even de computer vertellen dat je de Fog Lights hebt aangesloten en de boel werkt.

Komen later nog wel een paar fotootjes van het geheel zoals het er nu bij staat, want inmiddels zijn dus alle beugels, en ook de carter beschermer gemonteerd.

Nu nog (priori)tijd vinden om te gaan rijden ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2023 09:06 #20 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Nieuwe motor
Vooral deze opmerking vind ik geweldig: "en even de computer vertellen dat je de Fog Lights hebt aangesloten" . Denk dat ik te oud word voor deze shizzle......

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden