Nieuwe motor

28 nov 2023 17:46 #21 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe motor
Ha ha ha. Jij zet het liefst je dynamo tegen de voorband zeker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2023 09:50 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor

Jeroen schreef : Vooral deze opmerking vind ik geweldig: "en even de computer vertellen dat je de Fog Lights hebt aangesloten" . Denk dat ik te oud word voor deze shizzle......




;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2023 06:51 #23 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Nieuwe motor

robgoesdakar schreef :

Jeroen schreef : Vooral deze opmerking vind ik geweldig: "en even de computer vertellen dat je de Fog Lights hebt aangesloten" . Denk dat ik te oud word voor deze shizzle......




;)


:P

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 jan 2024 15:43 #24 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Even een rij-technische update, al heb ik nog niet heel veel gereden.

In de loop van de eerste periode heb ik dus alle accessoires inmiddels wel gemonteerd. Ook had ik al een kleine 650 km gereden en ik had al die tijd het gevoel dat ik nog moest wennen aan het 21" voorwiel. Het 'gooi en smijt' gevoel wat ik op de 700 had had ik op de 750 zeker nog niet te pakken.
Ondertussen ook even bij mijn buurman (hyperpro) langs en een achterveer + instelbare demper mee genomen.
Met Bas de afspraak gemaakt om deze eerst even los te monteren, mijn gewenste rijhoogte/vering in te stellen en dan terug te komen met veer en demper. Hij zou deze dan zo opzetten dat de situatie zoals ik m standaard wilde hebben ook de standaard instelling was, en dat ik de afstelling nog ruim kon instellen bij rijden met duo en/of veel bagage. Dat dus gedaan en de nieuwe achter vering zat er dus al een tijdje onder.

Vervolgens op de laatste dag voordat ze begonnen met pekelen toch nog even snel een rondje gereden. Het hele vering verhaal had ik alweer uit mijn gedachten verbannen, maar halverwege de rit viel het mij op dat ik weer aan het 'gooien en smijten' was, en dat het gevoel wat ik bij de 700 had ook hier weer aanwezig was. Dacht eerst dat het gewoon was omdat ik me meer met het wegdek bezig hield kijkend naar eventueel toch al gladde stukken en de kou, maar vorige week bedacht ik me dat dit de eerste grote rit was met de andere achtervering.

De motor staat dus momenteel achter ietsjes hoger dan standaard, en is wat anders afgeveerd. Voor mij dus klaarblijkelijk wel een ideale situatie, al wil ik aan de voorvering ook nog wat doen, want die lijkt te blijven plakken. Dat merk ik met name als ik m even wil verplaatsen hier in de werkplaats dat de voorvork met een schokje omhoog komt. Zal met name aan de seals liggen, maar als hij dan toch een keer open gaat......

Hopelijk binnenkort weer eens een echt dagje op pad.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2024 17:04 #25 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Afgelopen zondag de gelegenheid van een verjaardag in midden Limburg aan gegrepen om er een mooi toertochtje naar toe te maken.

Een kleine 4 uur binnendoor gereden en 2 pondjes gehad. Eigenlijk zouden het er 3 moeten zijn geweest, maar de 3e bleek niet te varen. Dat was ff zoeken naar de omweg, maar verder heerlijk gereden. Het was wel nattig, maar geen echte regen en met een temperatuur van een graadje of 9 prima te rijden.

Binnendoor kwam de verbruiksmeter op 4,3 liter op de 100 km. Een ruime 1 op 23 dus, en dat met mijn niet geheel rustige rijstijl.....

Terugweg was in het donker en maar de snelweg op gedoken. Daar ook weer niet geheel de 130 aan gehouden (ben nog in afwachting van eventuele naheffingen) en toen was het verbruik toch wel aanzienlijk hoger met 5,9 op de 100. (1 op 16,9)

Niet verkeerd lijkt me zo. Maar vandaag dus wel toe aan de eerste 1000 km beurt (al was ik er inmiddels alweer 390 km overheen..... )

Tja, garantie technisch moet ik formeel bij een Honda dealer langs. Lang getwijfeld of ik dat zou gaan doen, maar met wachttijden van een week of 2 toch maar zelf gedaan. Is toch eigenlijk belachelijk dat ik dat wat ik zelf dagelijks uit voer aan een andere motor voor mijn eigen motor zou uitbesteden.

Olie en filter vervangen (na los halen van de carter beschermer). Het oliefilter zit, zoals ook bij veel andere merken, boven de uitlaatbocht. Er is nauwelijks een goede methode om dat zonder te knoeien goed te vervangen. Ik heb wel wat ideetjes, maar die moet ik nog even uitwerken.... misschien toch eens tijd voor een 3d printer :D

Olie was zwart maar 'schoon' (geen vervuilingen of verbrandingsresten). Alles nog even nagelopen op vast zitten, ketting gesmeerd en op spanning gecontroleerd, nieuwe oliefilter er op, uiteindelijk 3,6 liter olie er in (10w30), even warm laten draaien en nog even nacontrole, carter beschermer er weer op en klaar.

De olie peilstok is compleet van zwart kunststof en daardoor moeilijk tot niet goed af te lezen. De truc is dan om een schone doek bij de hand te hebben zodat je de peilstok daar tegen kunt houden om goed te kunnen zien hoe hoog het peil staat.

De verlichting ben ik eigenlijk nog niet heel happy mee. Hij geeft echt wel licht, maar tussen de auto's lijkt het nauwelijks zichtbaar. En als je op verlichtte wegen rijdt valt de verlichting van de koplamp (en extra verlichting) op de weg ook niet echt op. Het voelt alsof ik meer op het licht van de anderen rij dan op mijn eigenlijk lucht bundel. Maar als het echt goed donker is, dan is het wel prima licht. Maar het voelt toch wat appart. Vandaag dus ook maar even gekeken of de afstelling van de koplamp wel correct is, en die staat zeker niet te hoog.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2024 20:58 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe motor
Ah, ik wás al nieuwsgierig naar de lichtopbrengst van de koplamp, bedankt voor het verslag :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2024 14:52 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe motor
Ha Rob :) Even 2 vraagjes:

- Bevalt de Honda handvatverwarming goed? Is die set ook nog enigszins betaalbaar?
- Jij hebt gekozen voor de Honda valbeugels, en ook de Honda carterbeschermer vermoed ik?
Is dat beter dan de set van Outback bijvoorbeeld?

Verder nog nieuws te melden misschien? :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2024 17:08 - 24 mrt 2024 17:19 #28 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Nieuwe motor
vwb de Honda valbeugels op
mijn CRF1000 kan ik zeggen dat de Outback Motortek beugels vele malen beter zijn.

Ik begreep dat de Outback carterbescherming (nog) geen ruimte overlaat om een middenbok te plaatsen onder de XL750. Wellicht is dat inmiddels door Outback aangepast. Wel iets om te checken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2024 08:53 #29 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor

The Headless Horseman schreef : Ha Rob :) Even 2 vraagjes:

- Bevalt de Honda handvatverwarming goed? Is die set ook nog enigszins betaalbaar?
- Jij hebt gekozen voor de Honda valbeugels, en ook de Honda carterbeschermer vermoed ik?
Is dat beter dan de set van Outback bijvoorbeeld?

Verder nog nieuws te melden misschien? :cheer:


De originele handvat verwarming bevalt uitstekend. Heb met al een aantal keren wat duidelijk frissere omstandigheden gehad met mijn normale handschoenen (geen winter handshoenen) en toen was standje 3 (van de 5) prima. Afgelopen woensdag avond laat zat ik ook nog even op de motor vanuit Hilversum naar huis, en was ook toen wat frisser en had toen voldoende aan standje 2.

Ik heb inderdaad even zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt als valbeugels en carter beschermer. Hoe dat bij Outback zit durf ik niet te zeggen. En of Outback (of een ander merk) 'beter' is weet ik ook niet. Ligt maar net aan wat je criteria zijn. De Honda beugels passen in ieder geval zonder veel spanning (als je alles correct besteld hebt), waar ik bij aftermarket beugels nog wel eens wat spanning nodig heb voor het monteren. Maar ook hier weet ik niet hoe het bij Outback (of andere merken) zou zitten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2024 13:01 #30 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Nieuwe motor
Zijn de Honda beugels ook echt valbeugels of zijn het accessoire beugels zoals die ook voor de CRF1000 werden geleverd. Als je op YT de filmpjes van Outback bekijkt over hoe de valbeugels worden getest dan lijken hun beugels dus heel stevig. Je vraagt je wel af of je frame/ bevestigingspunten eerder kapot gaan. Dan zijn je valbeugels nog heel maar is je frame krom... ik heb het liever andersom.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2024 21:34 #31 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe motor
Dank voor de info weer :cheer:

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2024 20:29 #32 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Zo, vandaag terug gekomen van een eerste echte trip. Even een midweekje naar de Eifel. Alles bij elkaar ruim 2400 km gereden.

Los van dat ik er zelf even uit moest, ook een mooie gelegenheid om eens te spelen met de settings. Tot nu toe altijd in de 'normale' modus gereden. Ook zondag vertrokken in normale modus en dat is binnen Nederland prima genoeg en ik had niet direct het gevoeld dat ik iets anders nodig had. Maandag vanuit Sittard door naar Eifel (Morbach) en naarmate het meer heuvelachtig en bochtig werd voelde voor mijn rijstijl de normale stand niet meer afdoende. Tussendoor nog even op sport stand gereden en dat leek al beter. Dinsdag de hele dag gereden in de sport stand. Op zich ging dat prima, maar ik miste voor mijn gevoel de engine braking.
(In de sport stand staat Engine Braking vrijwel uit, waar in normale modus deze helemaal aan staat). Met dat in het achterhoofd op dinsdag avond de user mode even geprogrammeerd met vol vermogen, vol engine braking, vol ABS, en weinig traction control. (Ik werd gek van dat TC lampje :whistle: )
Woensdag weer de hele dag lekker gereden en met de settings zoals ze nu staan is het voor mij helemaal prima.

Vering achter is nu ook prima, maar voor voelt nog niet helemaal goed aan. Sowieso is er overduidelijk sprake van 'fork stiction'. Dat is al merkbaar als je de motor even verplaatst. Je voelt dan dat de voorvork even blijft 'plakken' voordat hij in veert. Ook heb ik nog een lichte hobbel aan de voorkant rond de 50kmph die ik nog niet heb kunnen lokaliseren als zijnde wiel/band of toch vering.

Vanmiddag terug in Nederland en bijna thuis kwam ik samen te rijden met een sport motor. Deze dacht mij er even uit te trekken, maar tot zijn verbazing bleef ik vlak bij. Sterker nog, toen er een paar bultjes in de weg kwamen heb ik 'm gewoon ingehaald :angel: Hij bleef daarna nog even een tijdje in mijn spiegel. Maar het vermogen dat los komt bij de alp als je het gas echt even open draait is echt een flinke duw in je rug. In de 3e versnelling schiet je in no-time naar de 130kmph, en dan zit ik nog niet in het rode gebied van de toerenteller....

Verbruik tijden de hele trip was (volgens de computer) 3,9 op de 100 km. Ik kan er maar niet bij dat ie dat dus haalt terwijl ik toch flink aan de gashendel draai. Tussendoor met de tankbeurten zag ik af en toe 3,7 op de 100 voorbij komen als ik even iets rustiger deed, en andere keren liep dat dus weer op naar 4.0 op de 100. Dat zou inhouden dat je op een volle tank met een sportief rijgedrag nog altijd 400km moet kunnen doen.

Het rijden in de Eifel is natuurlijk altijd mooi om te doen. Maar het viel mij wel op dat wegen toch niet meer zo heel strak zijn als ik me dat herinnerde. Ook zijn er heel veel weg opbrekingen en de daarmee gepaard gaande omleidingen. Maar ach, de omleiding is over het algemeen ook een leuke bochtige weg. (Of je zoekt er gewoon eentje...). De Alp kreeg in deze week flink wat klappen van het wegdek te voorduren, maar gaf geen krimp. Ook de banden (Michelin Anakee Adventure) hebben slechts 1x een oeps momentje mee gemaakt. Dat was op een reparatiestreep in de volle zon. Maar zodra ie over de streep heen was gegleden vond ie direct zijn grip terug.

Verder heb ik tijdens 1 van de dagtochten een weekend afsluiting gezien. Dus het wordt daar ook opletten wanneer je waar mag/kan rijden.

Het zadel van de Alp is vaak een discussiepunt. Uiteraard voel ik mijn achterste na een hele dag in het zadel. De warme temperaturen helpen daar ook niet bij. Of ik misschien toch nog een keer iets ga doen aan het comfort van het zadel weet ik nog niet. Ben wel blij dat ik nu met mijn voetjes op de bank kan zitten. Als je echt een uurtje of 6 tot 9 uur in het zadel zit dan denk ik dat je altijd wel wat last hebt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2024 20:50 #33 door Ralph
Beantwoord door Ralph in topic Nieuwe motor
Mooi en interessant stuk Rob.
Fijn dat je een mooi weekje op pad bent geweest met de Alp en de settings hebt kunnen finetunen.
En inderdaad wel mooie verbruikscijfers hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2024 14:57 #34 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe motor
Dat het wegdek in de Eifel tegenwoordig ook uitdagend is heb ik eind april ook mogen ervaren. Maar ja daarvoor rijden wij toch met een all-road?
Het moet niet allemaal te gladjes worden het houdt de mens lekker alert tijdens het rijden :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2024 18:18 #35 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor

V-Twin schreef : Dat het wegdek in de Eifel tegenwoordig ook uitdagend is heb ik eind april ook mogen ervaren. Maar ja daarvoor rijden wij toch met een all-road?
Het moet niet allemaal te gladjes worden het houdt de mens lekker alert tijdens het rijden :mrgreen:


Zou mij niet verbazen dat ze het bewust doen om het hard racen een beetje in te dammen..

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2024 19:40 #36 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuwe motor
Mooi verslag Rob, dank, zeer interessant leesvoer !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2024 10:21 #37 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Nieuwe motor
Op het lijstje "welke motor zou ik kopen als ik nu geen motor had" is de TA750 dankzij jouw verhalen flink gestegen! Kun je aangeven hoeveel de motor je gekost heeft inclusief je upgrades? Dank voor je verslaglegging!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2024 18:04 #38 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor

wimj schreef : Op het lijstje "welke motor zou ik kopen als ik nu geen motor had" is de TA750 dankzij jouw verhalen flink gestegen! Kun je aangeven hoeveel de motor je gekost heeft inclusief je upgrades? Dank voor je verslaglegging!


Ik zal later eens kijken of ik kan kijken wat het formeel zou moeten kosten. Ik heb natuurlijk een klein voordeeltje omdat ik op veel onderdelen nog een inkoop korting krijg.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2024 19:36 #39 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Nieuwe motor
Bedankt weer voor je verslag. Wij hebben een week of 3 geleden eens een Alp 750 gehuurd voor een dag en dan samen met een CRF 1000 ermee op pad geweest, we kwamen er achter dat ze qua snelheid zeer aan elkaar gewaagd zijn. We zijn de grens naar Duitsland nog even over geweest en daar had ik de Alp teller op 187kmpu, en dat reed gewoon nog prima. Met de Alp gaat gevoelsmatig alles makkelijker en lichter dan met de CRF. Het is echt een leuke motor geworden. Als je er aan de voorkant nog andere vering in gaat doen zou je ook de keerringen kunnen vervangen door SKF.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2024 08:33 #40 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Nieuwe motor
Die SKF seals gaan er hoe dan ook op komen. En misschien doe ik dat wel eerst om eens even te kijken of dat is waar ik ook tijdens het rijden 'last' van heb. En pas daarna nog eens kijken of de vering zelf nog een aanpassing behoeft.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden