MIJN 3e Motor

24 sept 2012 19:13 #81 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor
Het raadsel van de onbedoeld verlaagde Alp is opgelost.

Ik zal het duidelijk maken met foto's.
Uiteindelijk zit het echte verschil in slechts 2 cm  ( maar goed, dat was altijd al zo  >:D  )

De originele schokdemper in volledig uitgetrokken positie heeft een lengte van 37,5 cm van hart gat tot hart gat.
Op de foto lijkt het anders, maar het linker gat ligt precies op de lijn hoor.!


De andere schokbreker ( bovenste ) die van een bouwjaar 1991 afkomt is slechts 35,5 cm.


Hier het verschil dus duidelijk te zien.
Als je ze gewoon in de hand hebt zie je dat verschil gewoon niet en ook bij het monteren valt het eigenlijk niet op.
Anders wordt het als je de boel in elkaar hebt zitten en de hele motor achter ongeveer 7 a 8 cm lager is geworden.

ook de diameter van het bovenste gedeelte, daar waar de schroefringen zitten is een stuk groter.



4 mogelijkheden blijven nu over.

1 De 1e (oude)  schokbreker is niet origineel , maar wel van de goede lengte.
2 De 2e  (kortere ) schokbreker is origineel, maar bij een ander bouwjaar toegepast.
3 De 1e schokbreker is wel origineel
4 De 2e schokbreker is gewoon aftermarket en gewoon te kort voor een Transalp voor verschillende bouwjaren.


Je mag dus zelf kiezen. Ik heb even geen vergelijkingsmateriaal, maar er zijn nog een paar meer mensen bezig met dit spul.

Roept u maar dus.

Ook de veren zijn niet helemaal hetzelfde, alhoewel het verschil in lengte minder dan 1 cm is.


Verder is het wel een interessante manier om een Transalp een flink stuk lager te maken.
Met mijn 1,72 mtr kan ik gewoon de voetjes plat op de grond zetten met deze schokbreker eronder.
Ik heb er nog niet heel ver mee gereden, maar het gedrag wijkt echt niet zo heel veel af. Blijft gewoon goed in de bochten hangen en ik denk dat als  de voorvork ook een stukje doorgestoken wordt er niets meer aan de hand is met de wegligging/gedrag.

Een noodstop heb ik nog er nog niet mee kunnen maken,  dus wat dat aangaat heb ik ook een ervaringen.

Oh ja, voor ik het vergeet. Mijnheer Mies, oftewel onze Ad had dus gewoon gelijk, maar had er geen verklaring voor dat de lengte afwijkt.
Ziezo, dat is ook weer rechtgezet. Ik heb nog wel eens onderdeeltjes nodig van hem. >:D >:D 8)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2012 22:49 #82 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic MIJN 3e Motor
Hi Marien  :)

Vzviw is de normale lengte van een ori schokbreker 37,5cm hart-op-hart.
Kun je zien waar het verschil precies in zit? Is het beugeltje onderaan wellicht gewoon korter? Kan het op de foto niet goed zien  :-\
Een korter beugeltje is wel een gekende methode om een Alp wat lager te zetten.

Alhoewel, zo'n 'borst' bij het schroefdraad heb ik nog nooit gezien bij een Alp, dus wellicht is het een schokker van een ander type Honda  :-\

Grtz.,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 08:31 #83 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor

Alhoewel, zo'n 'borst' bij het schroefdraad


Ik heb even bij een 87 ér alp gekeken. ( project mijn 2e motor) , en daar heeft de schokbreker ook zo'n borst. Beugeltje onder is precies even lang. Foto vertekent een beetje
Het zou dus zomaar kunnen dat de types van voor 1992 dit allemaal hebben. Ik moet van de week even kijken bij een paar andere alpjes hoe dat zit.
Wil het nu ook gewoon weten hoe het zit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 08:38 #84 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic MIJN 3e Motor
Nuiver stukkie huisvlijt, Rien! Complimenten!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 08:41 #85 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor

Nuiver stukkie huisvlijt, Rien! Complimenten


Kijk, af en toe moet ik naar buiten van Joke. Moet je toch wat omhanden hebben toch......
Soms mag ik erg lang niet naar binnen, vandaar. ;) ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2012 09:05 #86 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic MIJN 3e Motor

Kijk, af en toe moet ik naar buiten van Joke. Moet je toch wat omhanden hebben toch......
Soms mag ik erg lang niet naar binnen, vandaar. ;) ;)


Jajaja...  ;D Het is dat ik Joke ken, maar anders...  :)) (NB heb d'r zelf ook zoeentje en ben d'r eigenlijk wel heel erg wijs mee...  ;) )

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2012 20:14 #87 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor
Even de prolink losgemaakt en de schokbreker er onderuit gehaald.
Wel lekker als alles met kopervet is behandeld. Kun je de boel tenminste normaal los krijgen
De oude er maar weer even opgezet om te kijken wat het verschil is vwb de hoogte.

Zoals je kunt zien scheelt het zo'n 10 cm wat het achterwiel nu lager staat.
En, bijkomend voordeel ..ik kan hem weer op de middenbok krijgen.
Ik heb er vandaag mee gereden en ik merk eigenlijk geen verschil qua wegligging.
De schokbreker is lek, daar ben ik van overtuigd. Dus even geen offroad, want dan zal het wel degelijk merkbaar worden.
voor                                                                                                                    en na



En nu morgen even de voorvork nog even kuisen, de veerhoezen vastzetten en de remleidingen onder handen nemen.
Ook de voorrem nogmaals ontluchten want het remmen is een beetje sponzig. Misschien maar meteen dan staalflex leidingen erop.

Voorwiel moet ook nog vervangen worden, maar die heb ik nog niet.
Trouwens, mijn zakgeld begint al aardig te slinken en ik moet nog bijna 1 maand. :o :o


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2012 21:36 #88 door chaos
Beantwoord door chaos in topic MIJN 3e Motor

Trouwens, mijn zakgeld begint al aardig te slinken en ik moet nog bijna 1 maand. :o :o

verkoop je toch gewoon de motor ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2012 23:40 #89 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor

verkoop je toch gewoon de motor


Dat had je nou net niet moeten zeggen  :o :o :o

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2012 20:04 #90 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor
Vandaag de laatste hand gelegd aan de Alp en ook de voorkant is weer tip top.
Vorkjes gepolijst en een beetje blanke lak erop.  En ja, de oplettende kijker ziet aan 2 kanten roostertjes in de zijkappen.
De dingen die nog gedaan moeten worden hebben eigenlijk niks meer van doen met de restauratie.
Schokbreker vervangen, voorwiel vervangen en nog afstellen van de carbs.  De rubbers zijn binnen, maar ik moet ze nog even ophalen.

Het eindresultaat mag er zijn denk ik.



Tijd voor de Varadero nu. Na het buitenlandweekend eigenlijk niks meer aan gedaan en de storing in de electra moet dus nog boven water komen.
Heb vandaag de boel maar eens losgehaald en ..............................
Nee, dat wordt weer een ander verhaal. De ontdekkingen en perikelen gaan straks in het Varadero gedeelte.  8)

Wie weet, komt er nog een "mijn 4e motor " maar voorlopig even niet.
Er moet eerst een werkplaats komen, want in de winter is die stoep zo koud aan je kont.
Sleutelen moet wel leuk blijven toch.

Ik hoop met dit topic te hebben laten zien, dat je toch met beperkte middelen een leuke motorfiets kunt hebben die er ook nog goed uitziet.
Het meeste geld is gaan zitten in het vervangen van onderdelen en zeker niet in het cosmetische. Niet alle onderdelen moesten perse vervangen worden, maar als je toch de boel open hebt liggen kun je het beter wel doen. Verder natuurlijk heel veel tijd en hulp van gewaardeerde medeclubleden.
De een last een uitlaatje, en een ander stelt de klepjes. Een 3e straalt wat onderdeeltjes en weer een ander heeft nog wat onderdelen liggen voor een prikje.

Al met al een geslaagd project en zeer leerzaam. ( en ik was weer even van de straat  ;D  )


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2017 12:36 #91 door dhgout
Beantwoord door dhgout in topic MIJN 3e Motor
Hoi Marien,

Van dit project kon ik alleen de tekst lezen, want de foto's zijn onzichtbaar geworden. Is dat nog te restaureren of kan ik ze op een andere manier te zien krijgen.
Het youtube-filmpje is nog wel te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2017 14:02 #92 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 3e Motor
Voor jou de originele map nog even online.

myalbum.com/album/WRo7zwIfnPz5

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2017 20:38 #93 door ed84
Beantwoord door ed84 in topic MIJN 3e Motor
wauw wat een knap werk! Respect!! mooi dat zo'n alp op deze manier nog vele jaren verder kan!!

✔️loud pipes save lives🙉

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden