Nieuwe Transalp rijder.

08 jan 2013 19:44 #21 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Heb het even bekeken op de site van de rijksoverheid en dan klopt de info helemaal!
Ik ben vanmiddag ervoor op het politiebureau geweest en zelfs daar wisten ze het antwoord niet... hoe moet dat dan met evt. controles na 19 januari?
Maar ze zouden me erover terug bellen, zodat ik weet tot waar ik m'n motor moet laten terugzetten, want 14 of 4KW is een leuk verschil :)

Die cursus ziet er heel erg interessant uit en veiligheid is wel een van die dingen die ik hoog in het vaandel heb, ik wist niet eens dat zoiets bestond.
Daar ga ik zeker even wat meer info over opzoeken. Thnx!

Ik kan niet wachten totdat ik m'n eerste kilometers kan gaan maken! heb er zo'n zin in :D


Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2013 23:50 #22 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Tja...  :-\  Er is enorm veel verwarring over de nieuwe rijbewijsrichtlijn  ::)  En niet alléén bij het 'publiek' hoor, zelfs in de rijschoolwereld is lang niet iedereen op de hoogte van de regels.

En ik snap het ook best, zo eenvoudig is het nou ook weer niet  :(
Het is mijn dagelijks werk en als mij er vragen over gesteld worden begin ik ook vaak met een: ehhhhh.....  ;)

Dus verwacht écht niet dat de gemiddelde agent weet hoe het nou zit  :P
Zelfs jouw motorzaak wist het kennelijk niet, anders hadden ze je juist kunnen informeren.

Enniewee, ik denk dat je er vanuit mag gaan dat info op de site van de rijksoverheid klopt.
Ik doe dat iig wel  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2013 23:44 #23 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Vandaag een telefoontje gehad van meneer agent, ben er even langsgegaan, de Politie heeft exact de zelfde pagina's als de rijksoverheid als informatie gekregen, dus zou je zeggen dat ze de 35kw norm hanteren, maar dat was niet het geval, mij werd op het hart gedrukt dat ik toch voor de 25kW omzetting moest gaan, anders zou ik wel eens in de problemen kunnen komen bij een controle als ik met mijn rijbewijs een 35kW fiets zou besturen.

Heel erg tegenstrijdig dus, maar ik was toch overgehaald om voor de 25kW omzetting te kiezen, totdat ik het telefoontje naar de KNMV afgerond had, want daar zeggen ze dat ik inderdaad na de 19e een 35kW motor mag besturen en ze willen hem zelfs voor me verzekeren op uitdraai van 35 kW.

Hierna het CBR voor de "zekerheid" nogmaals gebeld om dit te checken en gevraagd of ze echt goed op konden letten bij het opvragen van de info, maar zij blijven 25kW zeggen.

Dus één antwoord is er niet, iemand anders nog tips? Want ik wil m'n zaakjes graag op orde hebben, maar met zo'n "wazige" regelgeving is dat lastig.

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2013 02:02 #24 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe Transalp rijder.
hoe duidelijk  is de overheid....

ik zou toch nog maar eens even wachten met je 25 kw omzetting want dit stinkt aan alle kanten.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2013 11:51 #25 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Nieuwe Transalp rijder.
De overheid geeft tegenstrijdige info. Op de pagina met de link naar de PDF staat: Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.

Maar in de PDF staat iets anders en dat deugt niet! Maar via http://www.rijksoverheid.nl/contact kun je ook vragen stellen. Ik ben benieuwd. Kassa is natuurlijk ook een leuke, dan krijgt de zaak direct publiciteit en dat lijkt mij niet verkeerd.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2013 11:58 - 11 jan 2013 08:49 #26 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Nieuwe Transalp rijder.
ja nee mits maar tenzij als dan
Ik denk dat politie gewoon kijkt naar wat op rbw staat.
Bijgaand plaatje is van de site van KNMV.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2013 22:39 #27 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Laurens, je moet je ernstig afvragen of de personen die jij bij 'de politie' en 'het CBR' gesproken hebt écht weten hoe het zit  ::)

Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de KNMV  8) En niet alleen maar omdat ze bevestigen wat ik je al zei  ;)
Een maand of 3 terug werd mij op een bijeenkomst van het CBR over dit onderwerp (met CBR mensen die wél weten waarover ze praten) ook al bevestigd dat jij 35Kw mag gaan rijden.


Overigens als ergens staat: 'oude regels blijven van kracht' betekent dat niet dat je er geen nieuwe rechten bij krijgt he  ;)

IK wens je wijsheid toe  8)


Hoe is't met de Transalp trouwens? Daar al wat verder mee?  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2013 18:36 - 11 jan 2013 20:43 #28 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe Transalp rijder.
Op verzoek van Waffie, bestuurslid TCN, heb ik e.a.a. nader uitgezocht.
Al eerder gaf ik aan dat Headless H het bij het juiste eind had en EduardXRV onderstrept dit met een stukje QenA van de KNMV.
Maar ondanks dat blijft er twijfel ieder z'n goed recht natuurlijk.

Wetteksten lezen is een vak apart en kan inderdaad weleens verwarrend overkomen vandaar bijgaand een nadere uitleg / toelichting:

In het geval van Laurens pakt de veranderende regelgeving plezierig / gunstig uit. Tot 19/1/2013 mag hij met een motorfiets rijden met max 25 kW. Per 19/01/2013 mag hij, omdat voor 19/1/2013 al in het bezit was van een 'licht' rijbewijs voor 25 kW, een motorfiets berijden die max 35 kW vermogen heeft.
Er zit nog wel een addertje onder het gras en dat is namelijk dat hij niet op een terug getunede Hayabusa mag rijden of een 35 kW motorblok in een fietsframe  ;)
Letterlijk is de regel:
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kW, minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.

Kortom een op een correcte wijze geknepen Alp met 35 kW is voor Laurens per 19/1/2013 een volledig legale motorfiets.

Er wordt in voorgaande postings gerefereerd aan het feit dat voor mensen die voor 19/1/2013 al een licht rijbewijs hadden de oude situatie blijft gelden.
Dit betekent voor Laurens dat hij na 2 jaar afgifte licht rijbewijs een rijbewijs A krijgt, mits hij op die datum 21 jaar is, en dus op alle motorfietsen mag gaan rijden zonder dat hij daarvoor opnieuw examen hoeft af te leggen. Heb je op na na 19/01/2013 je rijbewijs aangevraagd dan zal je voor iedere categorie eerst opnieuw examen moeten doen en krijg je door tijdsverloop niet meer automatisch een rijbewijs voor een zwaardere categorie.
Wil je niet iedere keer opnieuw examen doen om uiteindelijk met een motorfiets >35kW te kunnen gaan rijden, dan zal je moeten wachten tot je 24 jaar of ouder bent.


Dat zelfs medewerkers bij de politie / CBR  de nieuwe regels nog niet goed kennen verbaast me niet overigens, zij kennen vooral de huidige regels.
Ik sluit zeker niet uit dat er in het begin tijdens verkeerscontroles misverstanden kunnen ontstaan of iemand zoals Laurens nu wel of niet met een geldig rijbewijs rijdt.
Mijn advies is om vooral rustig te blijven, agenten zijn net mensen weten ook niet alles en het duurt altijd even voordat nieuwe regelgeving is uitgeleerd en door gedruppeld tot op de werkvloer.
Als bijlage heb ik een publieksfolder gekoppeld daar staat in Nijntje uitgelegd hoe het zit. Wellicht is het handig om het overzichtje van pagina 5 uit te printen en bij je kentekenbewijs etc te stoppen zodat je bij een controle kan laten zien dat je het echt niet zelf hebt bedacht.

Succes !



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2013 19:25 #29 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Bedankt voor de aanvulling Bram  8) Zo duidelijk en uitgebreid kan ik het niet verwoorden  :)

Overigens zag ik dat Motoport e.e.a. inmiddels ook in hun nieuwsbrief vermeld.
De motorwereld word wakker  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2013 23:12 #30 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Doorslag is gegeven, thnx! Ik laat de motor gewoon terugzetten naar 35kW en print pagina 5 uit en dan stop ik deze bij mijn papieren die mee gaan. Lijkt mij sowieso dat als je een boete hiervoor krijgt dat je uiteindelijk wint door de info op de site van de Rijksoverheid.

Over de Transalp zelf, De monteur van mijn voormalige rijschool is gelegen met mij mee te gaan, hij heeft verstand van zaken. Morgenvroeg zijn we rond 10:00 bij Lemar motoren om de motor te checken en dan wordt er ook groen licht gegeven(als hij in orde is natuurlijk) voor de nu 35kW omzetting!  :D

Ik ben zo blij als nu alles geregeld is, want ik kan niet meer wachten, maar dat zal ook wat met de leeftijd te maken hebben :P

Echt heel héél erg bedankt voor al het uitzoek werk. Ik ga me binnenkort zeker even inschrijven als lid.

Morgen zal ik even laten weten of het feest doorgaat of niet.

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2013 23:37 #31 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic Nieuwe Transalp rijder.
Wat ik me alleen afvraag of het ook technisch mogelijk is om een TA nu al op 35KW te zetten. ::)
In de handel zullen setjes te verkrijgen zijn (inlaat rubbers) 25KW, maar voor 35KW zal er nog niet veel te krijgen zijn denk ik. En ook voor een 650 zoals Ad aangaf een aangepaste CDI( mits hij te handmatig programmeren is naar 35KW) zal niet zo meteen op de plank liggen. Het is trouwens jammer dat de nieuwe regel geen 37KW is geworden, dan had je een Duitse AT (RD07B) kunnen nemen of de rubbers die immers goed verkrijgbaar zijn.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2013 23:44 #32 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar het zou inderdaad wel handig zijn als de onderdelen ervoor beschikbaar zijn... Ik zal het morgen even navragen of dat mogelijk is.

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 14:15 #33 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Het zou idd zomaar kunnen zijn dat er (nog) geen 35KW kitjes in de handel zijn  :-\  Motordealend Nederland heeft een poosje zitten slapen  ;)

Maar goed, het gaat niet echt om het wérkelijke vermogen, maar om wat er op het kentekenbewijs vermeld staat. De dealer zou moeten weten wat precies de procedure is bij het om laten zetten van het kenteken, maar als het RDW akkoord gaat met een uitdraai van een vermogenstestbank dan lijkt het me allemaal niet zo moeilijk.

Een Alp heeft standaard 39Kw. Die 4 extra Kilowattjes kunnen er met een 'tikkie beroerde' afstelling wellicht wel eventjes afgetoverd worden, uitdraaitje maken, motor weer netjes afstellen, kenteken opnieuw uit laten maken op 35Kw (Let op: 35,1 is te veel!) en hatseflats, klaar ben je  8)

Of het allemaal zo eenvoudig is weet ik niet, maar met een beetje mazzel...... (rij jij straks gewoon onbegrensd) ;)

We zijn benieuwd hoe het af gaat lopen Laurens  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 14:37 #34 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Na vanochtend met de monteur de motor goed getest te hebben(hij heeft ook een goede proefrit gemaakt) heb ik groen licht gegeven. Zaken zijn allemaal opgehelderd.

Het zadel was al opnieuw overgetrokken en ziet er nu echt gloednieuw uit! Nieuwe accu wordt er nog in gezet en komende week wordt hij omgezet naar 35kW :D Na het weekend van de 19e kan ik 'm gaan ophalen.
35kW omzetting was ook geen probleem, dit wordt gedaan bij Adrie Spierings.

Verder liep hij volgens Ruud(Monteur die met mee is gegaan) erg goed en mooi.
Er waren geen problemen behalve een paar kleine scheurtjes in de koplamp, dit is nu nog een schoonheidsfactor, maar ik ben wel bang dat er na een tijd vocht in zou kunnen komen. Dus daar ga ik even een nieuwe voor zoeken.

De 25/35 kW discussie ging daar ook weer verder, De verkoper was het volledig met me eens na de info van de rijksoverheid gezien te hebben en vroeg me dat zelfs door te sturen zodat hij z'n klanten ermee kon informeren, maar een werknemer bleef bij hoog en laag zweren dat voor mij ook na 19 januari nog 25kW van kracht was... Mocht iemand nog ergens anders feiten vandaan kunnen halen hoor ik het graag! :)


Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 14:57 #35 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe Transalp rijder.
Laurens,
Allereerst gefeliciteerd met je Alp.
Die andere feiten mbt de rijbewijs materie die zijn d'r niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 16:56 #36 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Nieuwe Transalp rijder.
Nu kennen alle leden hier je naam, Laurens de 35 kw man.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 18:18 #37 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Hahaha, ja het blijft een enorm gedonder met 25/35kW... Ik heb net een onderwerpje aangemaakt op de website van Kassa:

kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vad...heid/?vHash=c749c73j

Hopelijk wordt er iets mee gedaan. Gezien dit heel actueel is en het verschillende overheidsinstanties betreft.


Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 19:24 #38 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Nieuwe Transalp rijder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 20:02 #39 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Thnx voor de link!

Maandag ga ik de Politie, CBR, KNMV en de Rijksoverheid nog 1x bellen met allemaal de zelfde vraag. Ik zal tevens ook zometeen naar alle instanties precies dezelfde mail sturen met de situatie en m'n vraag.

Want langzaam wordt ik er wel een héél klein beetje gek van dit vraagstuk.

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 22:46 #40 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Zeker niet! Ik ben juist heel blij dat je me bewust hebt gemaakt van de dingen waar ik op moest letten :)
Waarom hij is overgespoten wist de verkoper ook niet, zal wel een schuiver gemaakt hebben denk ik zelf. De motor was al overgespoten voordat hij hem kocht.

Maar daarna zijn denk ik al de menige kilometers mee gemaakt omdat dingen zoals spiegels, voetsteunen, handkappen ed. er niet heel nieuw uitzagen(steenslag en slijtage op de voetsteunen) maar ook niet zo beschadigd zoals dat na een val zou zijn.


Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden