Nieuwe Transalp rijder.

03 jan 2013 14:13 #1 door Laurens Eggen
Nieuwe Transalp rijder. werd gestart door Laurens Eggen
Hallo,

Mijn naam is Laurens Eggen(19), Heb nu sinds eind november mijn rijbewijs, dus ik ben een van die jongeren die z'n rijbewijs nog voor de nieuwe regeling wilde halen. Mijn reden om voor een motor te kiezen is de vrijheid en de wendbaarheid.

Op dit moment heb ik de voorlopige aankoopovereenkomst van m'n Transalp 650 (bj2002) in handen, rond de 20e januari kan ik m'n motor ophalen bij Lemar motoren in Oostrum(Venray)

Verder ben ik nu bijna klaar met mijn opleiding aan de fotovakschool en wil verder in de fotojournalistiek, na acht maanden stage bij het Limburgs dagblad heb ik de smaak te pakken gekregen, in deze tijd heb ik veel tijd op de weg doorgebracht(15/20.000km) en dit samen met die nieuwe regeling die binnenkort ingaat hebben me de knoop door laten hakken om nu m'n zaken op orde te maken.

Hieronder een fototje van de transalp die ik over twee weekjes kan ophalen.


Ook ben ik helemaal nieuw met alle technieken in de motoren, voor de meeste hier denk ik een tweede natuur, maar ik zie op het moment door de bomen het bos niet meer en weet dus ook niet goed waar ik hoofdzakelijk op moet letten bij deze motor( na het ophalen zit er 5 dagen niet goed geld terug garantie op en tm mei gewone garantie)

Alvast heel hartelijk bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Laurens Eggen

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 14:46 #2 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Nieuwe Transalp rijder.
Mooie Transalp, gefeliciteerd ermee! Ik ben op dit forum ook nieuw dus vwb de technische info en waar-op-te-letten kunnen ervaren leden je beter informeren. Maar ik kan wel zien op de foto dattie er mooi uitziet!  :)

Veel plezier ermee, veel veilige km's gewenst en keep the shiny side up!  ;)

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 16:01 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuwe Transalp rijder.
Laurens, wees welkom hier.
Mooie alp trouwens en je zit op het juiste forum hiermee. Ga je heel veel rijplezier aan beleven hoor. ;)
Het overgrote deel van de TCN zijn transalprijders, en ook nog een handjevol Twin en Dero bezitters.
Vreemd dat de meeste kennis in deze hoek zit is dus niet zo verwonderlijk.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 16:59 #4 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Nieuwe Transalp rijder.
Ten eerste heel veel plezier!!
(en doe voorzichtig. Goed kijken. Ga er vaak vanuit dat ze je niet zien.
Er zijn checklistjes gewoon googlen.
www.checklistpagina.nl/checklist.php?cl=Motor%20kopen
Anders even laten zien aan ervaren iemand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 20:03 #5 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Bedankt voor de leuke welkomsberichten! Kan niet wachten tot ik wat meer thuis ben in deze wereld en m'n eerste kilometers gereden heb op m'n Alpje!

Fijn zo'n checklist! thnx! Maar helaas weet ik dan nog niet echt hoe ik zo'n dingen moet checken en ik ken zelf ook niemand hier in de buurt die wel verstand van die zaken heeft  :'(

Maar ik vond de motor er wel goed uitzien voor zover ik kon zien aan de buitenkant, een proefrit heb ik niet gemaakt omdat de motor nog 39kw is en ik een 25kw rijbewijs heb. Hij is wel gestart en dat klonk allemaal goed voor zover ik kon beoordelen.








Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 21:27 #6 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Hey Mike, fijn dat je dit zegt, het was mij nog niet opgevallen, maar nu je het zo zegt vind ik het wel erg raar ja.
Hoe zou ik zoiets uit kunnen sluiten? Want ik zou het erg rot vinden als dit een probleemgevalletje wordt.
Alvast bedankt!

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 22:35 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Hoi Laurens, welkom hier  8)

Er zit wat in wat Hotelmike zegt  :-\
Wat mij verder nog opvalt is een flinke kier tussen het zijpaneel en zadel. Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de kap niet goed aangedrukt is  :)

Enniewee, je hebt je 5 dagen 'niet goed geld terug' garantie, dus je zou kunnen overwegen een aankoopkeuring te laten doen door bijv. Erik van Lent.
Kost je wel wat natuurlik, maar dan ben je weél zeker van de zaak.

Is de motor teruggetuned trouwens? Vanaf 19 januari mag jij max 35Kw. rijden  :)

Succes en groeten,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 23:58 #8 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Bedankt voor alle goede tips! Ik heb de verkoper een mail gestuurd met de vraag over een onderhoudsboekje, en evt schade in het verleden. De motor wordt volgende week omgezet naar 25kw.

De aankoopcheck is een erg goede optie ja! Ik zal dit zeker overwegen.

Fijn dat mensen zoals jullie hierin adviezen geven! Wat nu misschien een teleurstellig is, maar waar ik op de lange baan veel problemen mee kan voorkomen.

Ik zal de updates hier neerzetten en als er onduidelijkheden ofzo zijn dan zet ik ze ook neer.
Heel hartelijk dank iedereen!

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2013 23:58 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuwe Transalp rijder.
welkom laurens,
gefeliciteerd met je wijs besluit.

omtrent je keuze op de motorfiets.... de 650 xl is  technisch uiterst betrouwbaar.
of dit exemplaar de juiste keuze is moet altijd later blijken,
en ondanks alle tips van mijn voorgangers kun je op de foto zeer moeilijk zaken beoordelen, een fysieke benadering is de enige juiste wijze.
maar waar ik wel even bij wil stilstaan is het feit dat de 650 een lastiger model is om deze terug te plaatsen in vermogen
(andere onstekingsmodule = erg duur)
en ik dus hoop dat je dit in de koop hebt besproken
ook de terug tuning later kan dan duur uit pakken mits de de verwijdererde delen terug krijgt
een transalp 600 daarin tegen is een stuk eenvoudiger

maar nogmaals gefeliciteerd met je aanstaande lidmaat schap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 00:30 #10 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Nieuwe Transalp rijder.
Ha, misschien toch even een proefrit maken en het stuur loslaten om te kijken oftie naar links of rechts trekt. Dan zou hij evt.  ''scheel'' (krom) kunnen zijn....
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 12:00 #11 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Nieuwe Transalp rijder.

Idd wat Horseman zegt, je kan een aankoopkeuring laten doen. van Lent schijnt een erg goede te zijn. Kijk ook maar eens op zijn site www.erikvanlent.nl/
Lees zijn columns maar eens.


Ik heb mijn motor laten keuren door Erik van Lent bij aankoop (bij een particulier), ook omdat ik bij aankoop totaal niet wist waar op te letten mbt technische zaken. Deskundige vent die Erik, en volstrekt onafhankelijk want je betaalt hem of je de motor nu koopt of niet. Ondanks de (achteraf) onnodige keuringskosten ben ik blij dat ik de motor heb laten keuren. De kosten bij een serieuze miskoop waren veeeeel groter geweest.

Succes en veel plezier met deze (of misschien een andere) aankoop.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 14:08 - 04 jan 2013 15:17 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.

De motor wordt volgende week omgezet naar 25kw.


Volgens de nieuwe rijbewijsrichtlijn mag jij vanaf 19 januari zelfs max. 35Kw rijden  8)
Scheelt tóch weer 10 kilowatjes  :)

Wat heeft een 650 eigenlijk op het kentekenbewijs staan als vermogen?  ::)
Wellicht hoeft íe maar een heeeeel weinig teruggetuned te worden  :-\

Oh, knipperlichtjes heeft HotelMike gelijk in, die vierkante zijn van de 600 Alp, of van een Twin.
Maakt verder niet zoveel uit hoor, maar idd niet origineel.

Grtz,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 14:45 #13 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Nieuwe Transalp rijder.
Ik herken de knipperlichtjes achter, zijn van een XT. Toevalligerwijs waren mijn achterste knippers stuk (zeer waarschijnlijk door een valpartij van 'n vorige eigenaar) en heb ik viavia eenzelfde set Yamaha XT knippers kunnen regelen. Misstaan niet maar inderdaad niet origineel.
Dat hoeft niet persé door schade te zijn gekomen hoor, een vorige eigenaar kan er ook een kofferrek met opgebouwde knippers op hebben gezet. Als het rekje eraf wordt gehaald en je hebt de orig. knippers niet meer kunnen er andere worden gemonteerd.

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 20:21 #14 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Ik vond het zelf toch een beetje verdacht allemaal... Heb wat dingetjes boven water kunnen halen dmv een telefoontje richting de RDW, hier zijn de volgende dingen uit gekomen:
- originele Nederlandse fiets(geen import)
- nooit bij verzekering een schade opgegeven
- niet bij politieonderzoek betrokken geweest
- maar wat mij wel een raar gevoel gaf is dat ik sinds 2002(BJ) de 14e eigenaar zou worden van deze fiets... ik kan dit zelf niet verklaren, net zoals de medewerker bij het RDW, misschien hier iemand een vermoeden?

Daarna heb ik de telefoon bij Lemar motoren laten rinkelen. Heb verteld dat ik toch het e.e.a. raar vond(knipperlichten, geen stickers op de kuipedelen EN 14e eigenaar)
uitkomst hiervan was dat de kuipdelen inderdaad overgespoten waren, waarom werd niet verteld, verder was er niks bekend, dat ik de 14 eigenaar zou worden werd niet heel serieus opgevat, maar 't lijkt me niet dat het RDW hier fout zit.
Het was geen probleem om een keurmeester of iemand met meer verstand van motoren mee te nemen. proefrit was ook geen probleem.
Ik kon geen negatieve recensies over Lemar vinden, alleen maar een hele lading positieve, dus dat stelt me een beetje gerust... hoewel dit niet zegt dat de fiets dan ook meteen oké is.
De garantie was verder uit de breiden na mei in overleg.

Ook heb ik de column gelezen van Erik van Lent, maar hier wordt ik niet heel warm van, maar dit meer over hoe vaak er wel niet wat mis is met een motor.
Morgen bel ik even met mijn rijschool, zij zouden ook iemand weten met verstand van motoren, mocht dit niks zijn dan ga ik toch even een mailtje naar Erik sturen.

Nog even over het vermogen, de fiets wordt omgezet op 25KW(origineel was ie 39KW) voor 200/250 euro (staat zo in het contract) dus ik ben benieuwd hoe (heb het woord inlaatrubbers (of ringen) hierover horen vallen), dit zou gebeuren bij een bedrijf in de buurt van Den Bosch en hiervan zou ik dan een uitdraai krijgen van een testbank.
Ondanks de nieuwe regeling mag ik nog steeds maar 25KW rijden tot m'n twee jaartjes om zijn.

Het is gewoon erg belangrijk dat deze Alp betrouwbaar te rijden is en geen enorme kosten met zich mee brengt in de toekomst.
Dat ik er geen schoonheidsprijs mee ga krijgen interesseert me niet heel erg, als het maar geen zorgenkindje gaat worden.

Ik ben enorm blij dat mensen zoals jullie me even op weg helpen! (had nog nooit van een motorkeuringsmeester gehoord, wist niet dat er origineel stickers op horen te zitten, dat het niet de originele knippers waren, maar wist helemaal niet dat er zo'n fijne transalp community was!)

Dus zonder jullie had ik waarschijnlijk helemaal niks ondernomen en was ik misschien over een tijd tegen een enorm probleem aangelopen.

Als iemand nog advies of opmerkingen heeft hoor ik het heel graag, als er meer bekend is zet ik het hier neer 8)

Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 21:00 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Nieuwe Transalp rijder.
Je hebt je waarschijnlijk al erg verheugd op deze alp maar na al deze berichten gelezen te hebben:
Geef ik je dit advie: DOE HET NIET! Annuleer deze koopovereenkomst!
Deze oude rot die al 31 jaar motorrijd en al  veel ervaring heeft vermoed dat deze motor gaat jou geld kosten en ergernis etc. bezorgen.
Er zijn heel veel transalpen te koop, geen hand vol maar een land vol, koop liever een eerlijke in originele staat met bestickering van iemand die er gek mee is geweest.
Ik heb vroeger een keer haast gehad en een XL500s gekocht terwijl ik er eigenlijk niet zo'n ''lekker'' gevoel bij had.
Maar ik moest en zou hem hebben.......ja hoor: problemen.... duur leergeld!
Het verkoop seizoen barst in mei zo'n beetje altijd volop los en er komt dan veel op de markt: zeker nu....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 jan 2013 23:56 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.

Nog even over het vermogen, de fiets wordt omgezet op 25KW(origineel was ie 39KW) voor 200/250 euro (staat zo in het contract) dus ik ben benieuwd hoe (heb het woord inlaatrubbers (of ringen) hierover horen vallen), dit zou gebeuren bij een bedrijf in de buurt van Den Bosch en hiervan zou ik dan een uitdraai krijgen van een testbank.
Ondanks de nieuwe regeling mag ik nog steeds maar 25KW rijden tot m'n twee jaartjes om zijn.


Laurens,

Jij hebt met de huidige regeling je (beperkte) rijbewijs gehaald. En dus is het idd zo dat jij op dit moment maar max. 25Kw mag rijden. De huidige regeling zegt dat die beperking na 2 jaar vervalt en dan mag je op een motor met onbeperkt vermogen rijden.

Maaaaaaaaar: per 19 januari 2013 treed de nieuwe rijbewijsrichtlijn in werking en dan heet jouw rijbewijs ineens een A2 rijbewijs en het maximum vermogen voor die categorie gaat dan naar 35Kw.

Ook jij, ondanks dat je onder de oude regeling valt, mag dan met 35Kw rijden  :)
Maar je hoeft, omdat je vóór 19 januari je rijbewijs gehaald hebt, niet opnieuw examen te doen voor het A (onbeperkt) rijbewijs.

Je kunt dus genieten van de voordelen van de oude regeling, maar óók die van de nieuwe regeling  8)
Leuk toch?  ;D

Check evt maar even bij je rijschool, die zouden dit ook moeten weten.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 14:57 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe Transalp rijder.
Kijk René dat is nou het het verschil tussen de ene en de andere rijschool  ;D 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 22:46 #18 door Laurens Eggen
Beantwoord door Laurens Eggen in topic Nieuwe Transalp rijder.
Heb het even nagevraagd bij verschillende personen wat betreft m'n rijbewijs, dit blijft gewoon 25kw, ongeacht wat ik nu onderneem.

Heb vandaag iemand kunnen vinden die volgende week zaterdag met me mee wilt om de motor te checken, hij is motor monteur en ook bekend met de transalp  8)

Mocht het dan niks zijn dan laat ik de motor alsnog staan. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Thnx iedereen!


Groetjes,

Laurens Eggen
Transalp 650

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2013 23:02 #19 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Nieuwe Transalp rijder.
Heel verstandig.
NB Als de motor op naam van motorzaak wordt gezet, geldt dat ook als weer een nieuwe eigenaar denk ik . Je zou kunnen vragen naar telefoon nummer van de vorige eigenaar.

Heb het even nagevraagd bij verschillende personen wat betreft m'n rijbewijs, dit blijft gewoon 25kw, ongeacht wat ik nu onderneem.

Komt omdat je 19 jaar bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2013 10:16 - 06 jan 2013 12:28 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuwe Transalp rijder.
Laurens, kijk even op de site van de rijksoverheid, daar kun je een factsheet vinden over de regels mbt de nieuwe rijbewijsrichtlijn en daarin word bevestigd wat ik je geschetst heb  ::)

Het lukt me nu even niet een linkje te geven, sorry  :-[

EDIT: hier is de PDF te vinden  :)  www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewi...het-rijbewijs-a.html

5e pagina, 2e kolom, bovenste vakje  8)

Maar je mag geloven wie je wilt hoor  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden