Als er een voorstel topic is, dan moet je daar gebruik van maken. Toch? Goed, ik ben Arne Hulstein en ik kom uit Goes. Een jaar of 5 geleden ben ik aangestoken met nieuw motor enthousiasme doordat ik tijdens het zappen de Long Way Down tegenkwam op de BBC. Diezelfde week ook de Long Way Round nog gekocht en Race to Dakar, inclusief de boeken etc. Ja, als ik het krijg, dan krijg ik het goed.
Op mijn 18e heb ik nooit mijn rijbewijs gehaald, omdat ik vrij zeker wist dat ik met veel te illegale snelheid waarschijnlijk iets als een ZZR-1100 om een boom of een ander hard voorwerp zou vouwen. Daarbij ben ik altijd een auto enthousiasteling geweest, dus hield ik me bij Alfa's en ander speelgoed. Maar die series inspireerden mij. Het heeft een paar jaar geduurd voor ik kon beginnen met lessen, maar eind oktober 2012 mocht ik dan toch afrijden en was ik eindelijk in het bezit van de A op mijn rijbewijs. HoerA.
Inmiddels had ik mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha XJ600 die een tijd had stilgestaan in Amsterdam. De uitlaat was slecht en er was veel onderhoud nodig. Tegen de tijd dat ik mijn rijbewijs af kon halen liep de XJ600 weer heerlijk en ik heb de hele winter dan ook dankbaar gebruik gemaakt van 's Heeren wegen. Meteen van iemand nog een setje Givi Traveller bags gescoord zodat ik ook wat mee kon nemen onderweg.
Hoewel de XJ een leuke fiets was, had ik toch nog altijd mijn blik op de grote allroads. Die waren immers mijn inspiratie. Dus vrij snel ook gebruik gemaakt van het aanbod op de BMW website om een proefrit te maken op de GS. Doodnerveus stapte ik op mijn grootste motor ooit. En 100 meter later reed ik er zeker even gemakkelijk mee als met de XJ. Wat een heerlijke machine. Maar wat een rekening. Daarvoor is mijn budget op zijn zachtst gezegd niet toereikend. Dus de GS keurig naar de dealer terug gereden en de brochures op mijn bureau gelegd om van te dromen.
Natuurlijk kijk je dan verder. Ook zonder budget, kijk je toch verder.
Omdat ik de schuur aan het opruimen was, kwam er wat cash binnen van een overgebleven motorblok en versnellingsbak etc. Toen begon het idee te groeien om de XJ te verkopen en toch te kijken om een fiets te kopen met een hogere zit. Maar wat kies je dan? Ik ben de verschillende tweedehands sites af gaan struinen op zoek naar een motor die ik leuk zou vinden. Eerlijk is eerlijk, Honda stond niet op mijn lijstje. Gewoon, omdat ik de auto's vaak ook niet echt inspirerend vind. (Sorry die-hard Honda liefhebbers.) Ik trof een Yamaha TDM maar het bod ketste af en bij de Zeeuws Motor Vrienden Club werd mij aangeraden om eens naar een TransAlp te kijken. Omdat die alles zou hebben dat ik zocht en tegen een fatsoenlijke prijs. Nou trof ik de meesten aan voor prijzen rond de €1500 of hoger en dat trok mijn budget dan weer niet. Maar uiteindelijk trof ik in kollumerzwaag een TransAlp die verkocht werd om een borstkanker operatie in Afghanistan te bekostigen. Een nobel doel en we werden het snel eens over de prijs. We spraken af om elkaar in Utrecht te ontmoeten en de overdracht te doen en daarna ben ik direct op de TA naar huis gereden. Wat had ik een smile. Oor tot oor. Ik gok dat alleen mijn smile door mijn vizier te zien was. Wat is een TA een leuke motor.
Maar goed, eerst maar eens foto's:
En natuurlijk een poser foto:
En een nog ergere poser foto:
Er is wel wat te doen aan de TA. De uitlaatpijpjes hebben niet meer die mooie chromen hulsjes, maar zijn door iemand met zilveren hittebestendige verf gespoten. De achterband is beter op zijn plek op een auto dan op een motor, maar er ligt inmiddels een nette Pirelli klaar om zijn taak over te nemen. In de toekomst zou ik graag de kuip meer in de stijl van de rallyraid motoren willen hebben. Maar ik wil geen €700+ uitgeven voor een rally kap. Dat wordt dus een creatieve oplossing. En later ook eens gaan kijken of ik de TA wat hoger kan krijgen met wat steviger voorveren en achterveer.
Als iemand nog een dubbele koplamp en een middenkuipje van een AT heeft slingeren. Of chromen hulsjes of misschien een enkele demper voor de uitlaat.
Beschadigingen geen bezwaar.
Oh, ik heb me inmiddels ook opgegeven voor de sleuteldag op de 28e. Benieuwd wat er daar van de TA gezegd wordt.