(Al een weekje) nieuw hier

10 apr 2013 20:10 #21 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Leuk om te horen Marcel. Ik denk dat die van jou een klein beetje ouder is dan die van mij. Jouw 10 zegt niets ten opzichte van mijn 8. Het check getal is het resultaat van een berekening van alle cijfers en letters in een VIN. Dat moet dan op een bepaald getal uitkomen. Op die manier proberen ze fraude te voorkomen. Het getal waar je naar moet kijken voor de leeftijd van onze twee motoren is het laatste getal. Jouw motor was nummer 201242 van de productielijn, die van mij liep iets later van de band met nummer 202324. Vast verwaarloosbaar hoor, dat wel. ;-)

Wat ze precies op het kenteken zetten, dat boeit mij eigenlijk niet zo. Natuurlijk dacht ik ook dat ik een 92-er gekocht had, tot ik op een site over Transalps zat te lezen dat '91 het introductiejaar was van de schrijfrem achter. Toen ben ik dus gaan graven naar het precieze bouwjaar. Ik bel nu even met Honda Powersports Customer Relations om te zien of ze nog meer kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 20:37 #22 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Goed, ik heb even gebeld met de afdeling Customer Relations van Honda Power Sports USA. (+1 866-784-1870 voor als je ook wilt bellen.) Mijn Alp is nieuw verkocht aan een Amerikaan in Midlothean, Illinois . Juist ja, zo'n naam verzin je echt niet. ;) Het klinkt als de naam van een duistere stad in een fantasy boek. Maar goed. Hij is verkocht op 26 april 1991, dus het was toen al een redelijk overjarig model. Hij heeft ergens toch zeker 2 jaar overbrugd tussen assemblage en verkoop. Hij is verkocht door Midlothian Sports & Cycle , 14723 Pulaski Rd, Midlothian, IL 60445 USA. Het telefoonnummer was destijds 708-371-2200. Een beetje zoeken heeft opgeleverd dat het bedrijf in 2004 is verkocht aan een nieuwe eigenaar die de omgang met klanten niet helemaal goed begreep. Hij heeft ook de naam veranderd in Chicago Sport and Cycle. In december 2009 heeft het dan ook de deuren moeten sluiten.


Het zielige aanzicht van de ooit zo trotse dealer die mijn Transalp in 1991 aan een Amerikaanse eigenaar verkocht.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er manieren zijn om de rest van de historie te achterhalen. Ik zou wel eens willen weten hoe de Alp dan weer vanuit de US naar NL gekomen is. Maar goed, dit is in ieder geval al leuk om te weten. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 21:04 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier
Grappig om te weten idd  :) De jouwe heeft daar dus écht rondgereden  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 21:12 #24 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Grappig om te weten idd  :) De jouwe heeft daar dus écht rondgereden  8)


Ja, leuk hè? Vind ik zelf eigenlijk ook wel leuk om te weten. :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 14:47 - 20 jan 2016 11:10 #25 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Welkom en inderdaad een mooie classic  ;)

Tip om mogelijke ellende te voorkomen: kijk even naar het CDI ophangrubber. Dit model heeft van origine staande CDI's waardoor de contacten vaak op termijn kapot gaan (je zit er namelijk op).  Alleen het rubber vervangen zodat ze liggen lost dit probleem en kost maar +/- 25euro ipv +/- 100euro per CDI.


Even het zadel er afgehaald en een foto gemaakt van de CDI's. Volgens mij zit ik goed. Toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 15:02 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier
Ja hoor, dit izzum  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 18:33 #27 door Timy
Beantwoord door Timy in topic (Al een weekje) nieuw hier
Helemaal goed! Lekker mee doorkarren want dat kan gerust nu  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 19:50 #28 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Helemaal goed! Lekker mee doorkarren want dat kan gerust nu  ;)


Dat ben ik dan ook wel van plan. :)

Gisteren nog even een flesje Forte Motor Power I in de tank gemikt. Beetje reiniging kan vast geen kwaad. Verder gisteren een kilometertje of 70 gereden op Noord-Beveland tussen wat evenementen van een 24h challenge voor jongeren. Lekker zo in de zon. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 22:31 #29 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier
Dat gemodificeerde rubbertje is trouwens geen garantie dat er nooit een CDI stuk gaat  :-\  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2013 23:26 #30 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Dat gemodificeerde rubbertje is trouwens geen garantie dat er nooit een CDI stuk gaat  :-\  ;)


Alles kan stuk. Maar ze liggen er in ieder geval mooi bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2013 20:22 #31 door dropken
Beantwoord door dropken in topic (Al een weekje) nieuw hier
Dat is een leuk gegeven dat telefoonnummer in de USA ga ik nog een keer bellen wie weet waar de mijne dan wel geweest is. En inderdaad de leeftijd is verwaarloosbaar zal wel in dezelfde week of maand geweest kunnen zijn. In ieder geval bedankt voor je info.
De rubbers voor je CDI heb ik er ook ingezet dat jij ze al hebt is mooi meegenomen.
Naar ik heb begrepen zitten er elco's in een CDI en die zijn een keer op naar ik hoorde van een technicus die hele dagen met dat soort dingen werkt, Je moet ze zien als een soort van batterijtje en als je een batterij jaren weglegt of gebruikt is hij ook op en moet je hem vervangen een elco schijnt dus ook op te kunen gaan zeker op alpjes met dienstjaren als de onze. Ik had er dus een kaduuk en heb hem vervangen en hij loopt weer als vanouds. Maar als er nu weer een stuk gaat neem ik Digitale, de techneut heeft mij dat aanbevolen.
(een elco schijnt niet meer te kosten als 50 eurocent) Dus waarom die CDI's zo duur moeten zijn ?)
Digitale schijnen veel langer mee te kunnen en niet de problemen te geven dan de traditionele CDI's.
Maar zolang er niets aan de hand is en de zon schijnt kunnen we mooi brommen gaan.
hou me altijd aanbevolen voor meer info omtrent de geschiedenis van onze alpjes.
groet marcel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2013 22:23 #32 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Vrijdagavond eens diep ingeademd en besloten om de sprong te wagen. Ik ben tot nog toe geen sleutelaar geweest. Ik ken heel veen auto-theorie, maar ik ben geen sleutelaar. Ik kan je vertellen wat er gebeurt, hoe je dingen kunt testen etc, maar het is weer wat anders om het te doen. Toch wilde ik graag de andere achterband op de alp hebben en de enige manier om dat te doen was om het wiel er uit te halen. Dat ging overigens erg gemakkelijk.


Werk aan de winkel...

Goed, zaterdag mijn wiel bij Jan Poppe langsgebracht in Serooskerke die de Pirelli MT80 er om heeft gelegd. Vanavond het wiel teruggezet. Dat ging aanzienlijk moeilijker dan het eruit halen. Vooral de spacer aan de linkerkant was ongelofelijk lastig. Ik had bijna een lelijk woord gezegd en toen heb ik besloten het andersom te doen. Ik heb blokjes onr de plaats van het wiel gelegd en het wiel naar beneden laten zakken in de swingarm. Dat ging een stuk beter. Daarna de boel vastgezet, de ketting gesteld, gereinigd en gesmeerd en de achterrem gesteld. En een klein overwinningsrondje gereden. Ben er eigenlijk wel heel blij mee.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2013 22:56 #33 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic (Al een weekje) nieuw hier
lekker schoon brommertje :)  heb je de ketting niet te strak gezet....een nogal veel gemaakte fout bij alp/twin starters. en als die spacers niet in de rubber stofkap blijft hangen en er dus zo uitvalt moet je die stofkappen en soms ook de spacers vervangen anders gaan je wiellagers eraan door vocht en vuil.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2013 07:13 #34 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic (Al een weekje) nieuw hier
Goh, wat een handig bokje gebruik je !  8) Veel plezier ermee!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2013 09:39 #35 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

lekker schoon brommertje :)  heb je de ketting niet te strak gezet....een nogal veel gemaakte fout bij alp/twin starters. en als die spacers niet in de rubber stofkap blijft hangen en er dus zo uitvalt moet je die stofkappen en soms ook de spacers vervangen anders gaan je wiellagers eraan door vocht en vuil.


Van dichterbij valt dat schoon nog wel mee hoor. Maar goed, hij is schoner dan de echte modderploegers. ;) Ik heb de ketting netjes op 35mm gezet. Wel aan de onderkant van de speling die de Haynes aangeeft (35 tot 45mm). Dat zou moeten kunnen toch? Wel ineens een probleem gevonden. Mijn wiel heeft helemaal geen stofkap. Ad maar even gemaild of hij een stofkap heeft. Ik vond het ook al zo verwonderlijk, maar er zat er gewoon geen op/om/in. :(

Goh, wat een handig bokje gebruik je !  8) Veel plezier ermee!


Ja, leuk bokje wel hoor. Heb intussen de optil hendel wel verbogen toen ik keek of ik hem nog wat hoger kon krijgen. Het bleek dat mijn gewicht genoeg was om de hendel scheef te trekken, maar niet genoeg om de Alp te laten stijgen. Ach, geeft niet. Dit is hoog genoeg voor de ketting en de banden. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 00:01 #36 door daandus
Beantwoord door daandus in topic (Al een weekje) nieuw hier

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er manieren zijn om de rest van de historie te achterhalen. Ik zou wel eens willen weten hoe de Alp dan weer vanuit de US naar NL gekomen is. Maar goed, dit is in ieder geval al leuk om te weten. ;)


Lees het boek ' Mijn Mercedes is niet te koop'  eens.... gaat dan wel over 'n auto, maar is een tof boek met een leuk verhaal waarin de eigenaar z'n Mercedes naar Afrika rijdt, maar ook de gehele historie gaat ontrafelen van z'n 190D.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2013 13:53 #37 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier

stofkap


Wat Tuur bedoelt zijn de keerringen die gebruikt zijn om de lagers te beschermen  :)
Na verloop van tijd slijten die wat uit en moeten dan vervangen worden.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 apr 2013 09:11 #38 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Wat Tuur bedoelt zijn de keerringen die gebruikt zijn om de lagers te beschermen  :)
Na verloop van tijd slijten die wat uit en moeten dan vervangen worden.


Ok. Misschien dat iemand daar straks nog even een mening over kan geven bij de sleutelmeeting. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2014 22:30 - 20 jan 2016 10:51 #39 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Hier ook maar even updaten. Het begon met de wil om een oliewissel te doen. De TransAlp maakt aardig wat kilometers met mij op zijn rug, dus een beetje verse olie en een filter mocht wel eens.
En van het een komt het andere...
Allereerst bedacht ik me dat het een goed moment zou zijn om de neutraal schakelaar te vervangen, want die doet het niet goed. En dan kan ik meteen het voortandwiel even loshalen om de as te smeren en gelijk even de ketting goed schoonmaken.

Tot je in je schuur staat te kijken naar:

Juist ja. Om het filter los te halen, moet de beschermkap los. Toen ik de beschermkap los haalde, bleek er een stukje van de ondersteuning van de valbeugels afgebroken. Fijn. Dat zit op een mooie stang, die voor het blok langsloopt. En toen die er af kwam, bleek dat de motorsteunen voor behoorlijk gecorrodeerd zijn. Dus op zoek naar een nieuw setje. Een van de koelslangen blijkt bijna door te zijn en zo kom je nog eens wat leuke dingen tegen.

Zucht. Nog wat werk te doen dus.

Als iemand nog twee van die voorsteuntjes heeft liggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 jan 2014 16:20 #40 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic (Al een weekje) nieuw hier



Goed, zaterdag mijn wiel bij Jan Poppe langsgebracht in Serooskerke die de Pirelli MT80 er om heeft gelegd. Vanavond het wiel teruggezet. Dat ging aanzienlijk moeilijker dan het eruit halen. Vooral de spacer aan de linkerkant was ongelofelijk lastig. Ik had bijna een lelijk woord gezegd en toen heb ik besloten het andersom te doen. Ik heb blokjes onr de plaats van het wiel gelegd en het wiel naar beneden laten zakken in de swingarm. Dat ging een stuk beter. Daarna de boel vastgezet, de ketting gesteld, gereinigd en gesmeerd en de achterrem gesteld. En een klein overwinningsrondje gereden. Ben er eigenlijk wel heel blij mee.  ;)



mis alleen nog het stukje wielen uitgelijnd?? hopelijk wel gedaan want dat rijd beter en slijt minder

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden