(Al een weekje) nieuw hier

08 apr 2013 17:15 - 20 jan 2016 11:08 #1 door arne
(Al een weekje) nieuw hier werd gestart door arne
Als er een voorstel topic is, dan moet je daar gebruik van maken. Toch? Goed, ik ben Arne Hulstein en ik kom uit Goes. Een jaar of 5 geleden ben ik aangestoken met nieuw motor enthousiasme doordat ik tijdens het zappen de Long Way Down tegenkwam op de BBC. Diezelfde week ook de Long Way Round nog gekocht en Race to Dakar, inclusief de boeken etc. Ja, als ik het krijg, dan krijg ik het goed. ;)
Op mijn 18e heb ik nooit mijn rijbewijs gehaald, omdat ik vrij zeker wist dat ik met veel te illegale snelheid waarschijnlijk iets als een ZZR-1100 om een boom of een ander hard voorwerp zou vouwen. Daarbij ben ik altijd een auto enthousiasteling geweest, dus hield ik me bij Alfa's en ander speelgoed. Maar die series inspireerden mij. Het heeft een paar jaar geduurd voor ik kon beginnen met lessen, maar eind oktober 2012 mocht ik dan toch afrijden en was ik eindelijk in het bezit van de A op mijn rijbewijs. HoerA.

Inmiddels had ik mijn eerste motor gekocht. Een Yamaha XJ600 die een tijd had stilgestaan in Amsterdam. De uitlaat was slecht en er was veel onderhoud nodig. Tegen de tijd dat ik mijn rijbewijs af kon halen liep de XJ600 weer heerlijk en ik heb de hele winter dan ook dankbaar gebruik gemaakt van 's Heeren wegen. Meteen van iemand nog een setje Givi Traveller bags gescoord zodat ik ook wat mee kon nemen onderweg.



Hoewel de XJ een leuke fiets was, had ik toch nog altijd mijn blik op de grote allroads. Die waren immers mijn inspiratie. Dus vrij snel ook gebruik gemaakt van het aanbod op de BMW website om een proefrit te maken op de GS. Doodnerveus stapte ik op mijn grootste motor ooit. En 100 meter later reed ik er zeker even gemakkelijk mee als met de XJ. Wat een heerlijke machine. Maar wat een rekening. Daarvoor is mijn budget op zijn zachtst gezegd niet toereikend. Dus de GS keurig naar de dealer terug gereden en de brochures op mijn bureau gelegd om van te dromen.


Natuurlijk kijk je dan verder. Ook zonder budget, kijk je toch verder. ;) Omdat ik de schuur aan het opruimen was, kwam er wat cash binnen van een overgebleven motorblok en versnellingsbak etc. Toen begon het idee te groeien om de XJ te verkopen en toch te kijken om een fiets te kopen met een hogere zit. Maar wat kies je dan? Ik ben de verschillende tweedehands sites af gaan struinen op zoek naar een motor die ik leuk zou vinden. Eerlijk is eerlijk, Honda stond niet op mijn lijstje. Gewoon, omdat ik de auto's vaak ook niet echt inspirerend vind. (Sorry die-hard Honda liefhebbers.) Ik trof een Yamaha TDM maar het bod ketste af en bij de Zeeuws Motor Vrienden Club werd mij aangeraden om eens naar een TransAlp te kijken. Omdat die alles zou hebben dat ik zocht en tegen een fatsoenlijke prijs. Nou trof ik de meesten aan voor prijzen rond de €1500 of hoger en dat trok mijn budget dan weer niet. Maar uiteindelijk trof ik in kollumerzwaag een TransAlp die verkocht werd om een borstkanker operatie in Afghanistan te bekostigen. Een nobel doel en we werden het snel eens over de prijs. We spraken af om elkaar in Utrecht te ontmoeten en de overdracht te doen en daarna ben ik direct op de TA naar huis gereden. Wat had ik een smile. Oor tot oor. Ik gok dat alleen mijn smile door mijn vizier te zien was. Wat is een TA een leuke motor.

Maar goed, eerst maar eens foto's:



En natuurlijk een poser foto:


En een nog ergere poser foto:


Er is wel wat te doen aan de TA. De uitlaatpijpjes hebben niet meer die mooie chromen hulsjes, maar zijn door iemand met zilveren hittebestendige verf gespoten. De achterband is beter op zijn plek op een auto dan op een motor, maar er ligt inmiddels een nette Pirelli klaar om zijn taak over te nemen. In de toekomst zou ik graag de kuip meer in de stijl van de rallyraid motoren willen hebben. Maar ik wil geen €700+ uitgeven voor een rally kap. Dat wordt dus een creatieve oplossing. En later ook eens gaan kijken of ik de TA wat hoger kan krijgen met wat steviger voorveren en achterveer.

Als iemand nog een dubbele koplamp en een middenkuipje van een AT heeft slingeren. Of chromen hulsjes of misschien een enkele demper voor de uitlaat. ;) Beschadigingen geen bezwaar.

Oh, ik heb me inmiddels ook opgegeven voor de sleuteldag op de 28e. Benieuwd wat er daar van de TA gezegd wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 17:59 #2 door hcm
Beantwoord door hcm in topic (Al een weekje) nieuw hier
Welkom Arne, een mooie fiets om mee te beginnen en zeker off-road en lekkere fiets ook ooit eens mee begonnen. Veel plezier ermee!

lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 19:00 #3 door dropken
Beantwoord door dropken in topic (Al een weekje) nieuw hier
welkom hiero en het is nog een mooie alp ook, zelf heb ik dezelfde al loopt hij nu even niet door ziektewet problemen die hopelijk van tijdelijke aard zijn en als ik de onderdelen heb moet hij weer snel de weg op.
En inderdaad de trans alp loopt heerlijk een fijne motor om op te rijden.
groet marcel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 20:08 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic (Al een weekje) nieuw hier
Leuke intro Arne, welkom! :)
Had je deze al gezien? www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9484.0


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 20:49 #5 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

Leuke intro Arne, welkom! :)
Had je deze al gezien? www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9484.0


Nee, die had ik nog niet gezien. Dus meteen even een pb gestuurd. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 20:54 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic (Al een weekje) nieuw hier
Hoi Arne

Welkom bij de Transalp Club! Das een hele mooie 'OerAlp' die je hebt... Ziet er bovendien ook nog eens heel erg gaaf uit! Ik zou d'r voorzichtig mee zijn. Veel van dit type zijn er in de staat die jij hebt, niet meer over. Het is een echte 'Classic'!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2013 21:29 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier
Welkom hier Arne  :)

Mooie Alp heb je daar  8) Het lijkt me op het 1e gezicht een US-import model. Heeft 'ie een mijlenteller?
Maar toch zie ik ook wat kenmerken van een Euro-alp  :-\

Geen probleem overigens hoor als er wat plastic spul doormekaar gegooid is, rijd 'ie niks minder om  ;D

Groetjes,
René


Oh, die witte op de 2e foto is overigens ook een leuk ding  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 07:32 #8 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic (Al een weekje) nieuw hier
Kan hem ook niet plaatsen René, lijk tme idd een import fiets (zilveren velgen etc). Maar vertel, mijlenteller? Kan mijn eerste Alp niet zijn (was precies dezelfde) want die staat bij mn zwager weg te rotten onder een hoes  >:(

Mooi ding, geniet ervan!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 08:44 #9 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Grappig, de opmerkingen over een classic en zo. Zo had ik hem nog niet gezien. Maar wel leuk.

Het is inderdaad een import fiets. Het motornummer PD06E-22 komt overeen met de unrestricted serie uit 1989. Het framenummer is mij een raadsel, omdat het begint met HJ2PD0608. Als ik in de Haynes zit te kijken dan komt dat nummer niet voor. Ik verwacht wel dat het frame ook uit 89 komt. De motor is waarschijnlijk voor het eerst toegelaten in 1992. De RDW vermeldt 25-02-1992 als eerste datum. Dan zal de Alp als overjarig model zijn verkocht. In ieder geval in het buitenland. De mijlenteller deed mij vermoeden dat het waarschijnlijk een Engelsman zou zijn, omdat er in Amerika niet veel TransAlp's zijn verkocht. Maar als jullie nu zeggen dat er een mix van Europese en Amerikaanse onderdelen op zitten, dan zal het wel een Amerikaan zijn. Volgens de RDW ben ik de 8e privé eigenaar en zijn er 0 zakelijke eigenaren geweest. Jammer genoeg heb ik geen idee hoe dat in Amerika geweest is. Wel weet ik dat de eerste afgifte van het kenteken op 27 februari 2001 geweest is.

De vorige eigenaar heeft de fiets overgenomen van iemand die hem gebruikte voor woon-werk verkeer. Die had hem op iets anders ingeruild bij een dealer in Assen. Hij heeft de Alp daar weer van gekocht, omdat hij een projectje wilde hebben waar hij wat aan kon poetsen en zo. Zo gezegd, zo gedaan. Hij heeft blijkbaar alle kuipdelen er af gehad en alles flink onderhanden genomen. De valbeugels, de onderkanten van de veerpoten en de achterbrug heeft hij weer zilver gespoten, zodat ze er weer netter uitzagen. Nou is het aan mij om dat werk voort te zetten. ;)

Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen de US Transalp en de Europese Transalp. Is daar een overzicht van? En wat zijn de afwijkingen dan aan mijn fiets?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 09:02 #10 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic (Al een weekje) nieuw hier
Zitten er op het eind van je uitlaat boutjes ingedraaid aan de zijkant? Dan is het california model, met extra vonkenvanger. Dan is waarschijnlijk je carb ook ietsjes anders, met extra slangetje eraan tov andere amerikanen. En bij mijn oude alp zaten op alle (maar dan ook echt alle!) ontluchtingsslangetjes dopjes op het eind ivm de strenge milieueisen in californie. En daar houdt mijn specifieke amerikanen kennis op..........

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 09:06 #11 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic (Al een weekje) nieuw hier
O ja, ik kon mijn licht niet uitzetten, kon enkel kiezen tussen dim- en grootlicht (beetje het volvo effect). Zat dus een andere schakelaar op het stuur.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 09:11 #12 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier

O ja, ik kon mijn licht niet uitzetten, kon enkel kiezen tussen dim- en grootlicht (beetje het volvo effect). Zat dus een andere schakelaar op het stuur.


Ja, dat heb ik inderdaad ook. Het licht kan niet uit. Alleen tussen groot- en dimlicht kiezen. Op de XJ had ik wel een pass knop, die zit op de Alp niet en die was toch wel handig. Daarbij moet ik de koplamp maar eens af gaan stellen, want die staat volgens mij veel te laag. Maar dat is een probleem dat niet aan de uitvoering ligt. ;) Die schroefjes en dopjes zal ik eens bekijken. Aan de andere kant is hij al een tijdje in Nederland, dus er kunnen inmiddels ook wel wat dopjes zijn verdwenen. ;)


Waarom staat die van jou bij je zwager weg te rotten trouwens? Zonde toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 09:39 - 09 apr 2013 13:55 #13 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Ik kwam op een site dit lijstje met verschillen tegen:

Mijlenteller in plaats van een kilometerteller (klopt, heb ik ook)
Andere nummerplaatverlichting (klopt, ik heb een extra lampje, Europese motoren hebben het in het achterlicht)
De lichten kunnen niet uit, alleen dim- of grootlicht (klopt, heb ik ook)
Op het glas van de koplamp staat 'DOT' in plaats van een E met een cirkel er omheen (klopt, heb ik ook)
Het VIN-nummer is anders dan dat van de Europese motoren (klopt, heb ik ook)

Ook staat er vermeld dat de motoren die als 92-er op kenteken zijn gezet vaak motoren van 87/88 zijn. Daar moet ik maar eens induiken dan. Wel interessant is dat mijn motor wel als eerste toelating 92 heeft staan, dus zoals de grijze import die motor handelaren destijds in Nederland deden. Maar het eerste kenteken is pas afgegeven in 2001, dus tenzij hij meer dan 10 jaar als overjarig heeft gestaan, is die van mij toch wel gebruikt in de USA. Weet iemand hoe ik dat kan achterhalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 11:05 #14 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
Ok, VIN is JH2PD0608KM202324 en als ik de Amerikaanse VIN decodering moet geloven, dan is het dus:
JH2 - Honda Motorfiets gemaakt in Japan
PD060 - Omschrijvingscode van het voertuig
8 - controle getal
K - Bouwjaar 1989
M - Hamamatsu fabriek in Japan
202324 - opeenvolgend serienummer

En voor de rest van de uitleg:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 11:18 #15 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic (Al een weekje) nieuw hier
Zeg ik, echt een 'classic' dus!  ;D

Leuk man, dat enthousiasme van je... Herken mezelf er in, toen ik in 1992 mijn allereerste motor kocht... Idd... Ook een Alp!
En idd... ook direct lid ben geworden van de TCN!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 14:03 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic (Al een weekje) nieuw hier
Arne, ik denk ook dat het een USA import fiets is, ik heb er zelf ook één  :D

Deze zijn allemaal van '89, maar het zou zomaar kunnen dat de jouwe pas in '92 op kenteken gezet is.
Die van mezelf heeft een kenteken van '90.

De EU kenmerken die ik zo gauw zie bij de jouwe zijn:
- de rode Honda stickers op de zijkuipdelen, US model heeft blauwe stickers
- de grijze onderkuip, het US model heeft een witte

Wellicht heeft die vorige eigenaar e.e.a. gewisseld bij het opknappen.
Niks mis mee hoor  :)  Hij rijd er niet minder om  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 14:10 #17 door arne
Beantwoord door arne in topic (Al een weekje) nieuw hier
LOL, niks mis mee dan inderdaad. Ik vind zelf rood mooier dan blauw en ook het grijze vind ik een stuk stoerder staan dan de witte kap van de USA modellen. Als ik tijd/geld/materiaal heb, dan wil ik er misschien nog eens een mooie alu bak onder maken. Steviger en nog stoerder. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 17:47 #18 door Timy
Beantwoord door Timy in topic (Al een weekje) nieuw hier
Welkom en inderdaad een mooie classic  ;)

Tip om mogelijke ellende te voorkomen: kijk even naar het CDI ophangrubber. Dit model heeft van origine staande CDI's waardoor de contacten vaak op termijn kapot gaan (je zit er namelijk op).  Alleen het rubber vervangen zodat ze liggen lost dit probleem en kost maar +/- 25euro ipv +/- 100euro per CDI.

De CDI's zitten onder het zadel, als je de zoekfunctie gebruikt kan je er een heleboel over vinden. En... het is echt een makkelijk opstartklusje voor de sleuteldag  :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2013 21:56 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic (Al een weekje) nieuw hier
Hey Arne, welkom hier. mooie brommer heb je daar. weer eens een zeeuw in da house ;)

Groet uit Vlissingen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2013 20:03 #20 door dropken
Beantwoord door dropken in topic (Al een weekje) nieuw hier
Hee Arne,
kijk dan krijg ik van jou info die ik zocht,
de Alp van mij staat op kenteken in NL op 1993
Hebben ze het type plaatje verwijderd dus mis ik de verdere info.
hewb hem al een tijdje en rijd lekker maar dat hij van 1989 is kreeg ik pas te horen op de beurs in utrecht waar ik ook lid ben geworden.
Heb dan ook dezelfde als jij
met JH 2 / PD06 / 10 / K / M / 201242
wat dat betekende wist ik niet maar dankzij jou uitleg weer wel.
de mine is dus waarschijnlijk iets jonger dan de jouwe omdat jij een 8 hebt en ik een 10 als controle nummer maar dat maakt mij niet uit baal alleen dat ze de juiste gegevens niet op het NL kenteken zetten zoals bouwjaar ze zetten er alleen afgifte datum van NL kenteken op.
Maar goed dankzij jou weer wat wijzer geworden.
groet marcel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden