Ha allemaal

18 juni 2014 22:03 #1 door Fleur
Ha allemaal werd gestart door Fleur
Ha allemaal,

Ik ga morgen waarschijnlijk bij Brouwer een wit transalpje kopen uit 2006 :) Het leek me een goed idee om me hier te registreren. We gaan 'm binnenkort zelf n kleine beurt geven (gekozen voor aankoopprijs zonder beurt en garantie dus), misschien dat ik hier nog wat goeie tips vind in het Techniek gedeelte. Nog concrete Transalp tips wat betreft waar ik op moet letten bij proefrit b.v.?

Over een week of drie trekken we er 5 weekjes op uit, beginnend in Budapest, en dan een flinke ronde door de Balkan (Roemenie, Bulgarije, Griekenland, Macedonie, Montenegro, Bosnie enz). Vorig jaar op een Guzzi Calif - totaal niet bevallen - dit keer op een motor die voor dit soort vakanties beter geschikt is!

Groet
Fleur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2014 22:35 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ha allemaal
Welkom Fleur  :)

Veel plezier met je nieuwe Alp en fijne reis gewenst  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2014 23:58 #3 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Ha allemaal
Welkom bij de club,
Maar misschien niet helemaal verstandig om hem te kopen
zonder beurt en zonder garantie als je al direct zo'n grote tocht gaat maken
Maar misschien heb ik het mis.
Maar toch een goede reis gewenst

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 00:53 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Ha allemaal
Je hebt alvast een hele mooie reis voor de boeg en daarvoor ook de perfecte motor aangeschaft! Hou ons op de hoogte.

Hebben we het overigens over Arjan Brouwer in Putten? Da's een clubdealer van de TCN!

Proficiat met de aanschaf (en?) het lidmaatschap van de Transalpclub Nederland!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 12:25 #5 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ha allemaal
Neem het advies van Bikkel ter harte...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2014 16:43 #6 door Janoe
Beantwoord door Janoe in topic Ha allemaal

Ha allemaal,

Ik ga morgen waarschijnlijk bij Brouwer een wit transalpje kopen uit 2006 :) Het leek me een goed idee om me hier te registreren. We gaan 'm binnenkort zelf n kleine beurt geven (gekozen voor aankoopprijs zonder beurt en garantie dus), misschien dat ik hier nog wat goeie tips vind in het Techniek gedeelte. Nog concrete Transalp tips wat betreft waar ik op moet letten bij proefrit b.v.?

Over een week of drie trekken we er 5 weekjes op uit, beginnend in Budapest, en dan een flinke ronde door de Balkan (Roemenie, Bulgarije, Griekenland, Macedonie, Montenegro, Bosnie enz). Vorig jaar op een Guzzi Calif - totaal niet bevallen - dit keer op een motor die voor dit soort vakanties beter geschikt is!

Groet
Fleur


Hoi Fleur,

Heb zelf vorig jaar ook een witte ex-politie Alp uit 2006 bij Brouwer in Putten gekocht. Goede (club)dealer -maar blijft een dealer. De ex-politie fietsen varieren in prijs -met name pekelschade en valschade drukt de prijs. Standaard dingen als kilometers ook. Marge op deze fietsen is naar mijn idee hoog, omdat ze van veilingen van overheidsdomein komen.

Naar mijn beperkte ervaring doe je er verstandig aan een goed exemplaar te zoeken - een zonder veel evidente schade. Let op dingen als lekkages, ketting conditie, corrosie op wielen, conditie van remschijven etc, schade op lakwerk/kuipdelen. Ik denk dat je wel goed kan onderhandelen over een aanschaf. Hij verkoopt vrij veel van deze fietsen, maar als je op je strepen staat kan hij vrij eenvoudig onderdelen uitwisselen. Zeker met de marge die er vermoedelijk op zit. Denk aan een valbeugel / zwarte knipperlichten etc. Bovendien - als je 'm niet bij Brouwer vindt kan je er altijd bij een concurrent een vinden.

Ik ben nog altijd zeer tevreden met mijn fiets. Het is geen showroommodel - en ook niet geheel zonder mankementen. Maar voor een reisfiets is hij betrouwbaar genoeg en uiteindelijk goedkoop. Als je het niet kan hebben dat er mogelijk later iets mis mee is of dat er bepaalde dingen niet in showroomstaat zijn, dan kan je beter afzien van de koop. In the end is het voor mij relatieve value-for-money. Niet bijzonder goed, niet bijzonder duur - maar voor mijn eerste fiets geeft het mij buitengewoon veel plezier.
Dan kijk ik niet meer op de luttele euri, maar naar de algehele balans.

En je kunt altijd nog een nieuwe Africa Twin kopen... als ie er komt.

Cheers,
Janoe


Honda Transalp XL650V6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2014 11:55 #7 door Fleur
Beantwoord door Fleur in topic Ha allemaal
Dank allen :)

Het is hem niet geworden, helaas. Hij trok zwaar naar links, had valschade rechts wat er misschien mee te maken had (al was het verhaal "transport"). Stuur werd wat rechtgetrokken, toen was het minder maar nog niet over, dus ik vertrouwde het niet. Vandaag gaat een monteur er naar kijken en wordt ik teruggebeld maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Wat keuze voor geen garantie noch beurt betreft: hij had 3000 km geleden zijn beurt gehad, dus daar moest echt niks aan gedaan, al was ik wel van plan olie te vervangen & filter checken/vervangen. Blokjes waren nog goed (schijven echt perfect, banden eveneens, zag er verder echt heel netjes uit). Je betaalt bij Brouwer dan 350 euro voor beurtje met garantie, wat in praktijk neerkomt op 70 euro kosten (max, want remvloeistof was echt nog niet nodig op die km), dwz bijna 300 euro aan garantie. Dat zie ik dan liever als eigen risico, vooral gezien je op vakantie als iets kapot gaat het toch moet laten fixen (en garantie alleen geldt als je het bij hen laat fixen), en aan niet-slijtende onderdelen gaat er aan een transalp toch niet heel vaak wat kapot begrijp ik.

Enfin, ik ben nog zoekende :( Enorm veel particuliere 650 staan er niet op marktplaats op het moment. Garages vragen vaak teveel en vind ik over het algemeen niet zo betrouwbaar ("prachtige motor!" not) Heb er al een aantal bekeken, de een (Almere) bijzonder slechte staat, een ander interessante (Valkenswaard) maar met onbetrouwbaar verhaal over wel/niet kleine beurt en uiteindelijk geen antwoord meer gekregen. We gaan over 2-3 weekjes weg en moet de hele reutemeteut er ook nog op monteren (alle koffers, rek, valbeugels, verlaagdzadel enz) dus ik begin 'm een beetje te knijpen. En ik ben maar 169 dus Africa Twin is voor mij te groot/log ben ik bang!

Dit weekend denk ik hier kijken: www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-hon...-honda-transalp.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2014 12:45 #8 door Marja Visser
Beantwoord door Marja Visser in topic Ha allemaal

En ik ben maar 169 dus Africa Twin is voor mij te groot/log ben ik bang!

Uit ervaring weet ik dat een African Twin iets lager is dan een Alp 650.
Ik zou zeker eens een proefrit gaan maken op een Twin!
Wij hebben er wel een staan die je mag proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2014 21:27 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ha allemaal

Dank allen :)

Het is hem niet geworden, helaas. Hij trok zwaar naar links, had valschade rechts wat er misschien mee te maken had (al was het verhaal "transport"). Stuur werd wat rechtgetrokken, toen was het minder maar nog niet over, dus ik vertrouwde het niet. Vandaag gaat een monteur er naar kijken en wordt ik teruggebeld maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Wat keuze voor geen garantie noch beurt betreft: hij had 3000 km geleden zijn beurt gehad, dus daar moest echt niks aan gedaan, al was ik wel van plan olie te vervangen & filter checken/vervangen. Blokjes waren nog goed (schijven echt perfect, banden eveneens, zag er verder echt heel netjes uit). Je betaalt bij Brouwer dan 350 euro voor beurtje met garantie, wat in praktijk neerkomt op 70 euro kosten (max, want remvloeistof was echt nog niet nodig op die km), dwz bijna 300 euro aan garantie. Dat zie ik dan liever als eigen risico, vooral gezien je op vakantie als iets kapot gaat het toch moet laten fixen (en garantie alleen geldt als je het bij hen laat fixen), en aan niet-slijtende onderdelen gaat er aan een transalp toch niet heel vaak wat kapot begrijp ik.

Enfin, ik ben nog zoekende :( Enorm veel particuliere 650 staan er niet op marktplaats op het moment. Garages vragen vaak teveel en vind ik over het algemeen niet zo betrouwbaar ("prachtige motor!" not) Heb er al een aantal bekeken, de een (Almere) bijzonder slechte staat, een ander interessante (Valkenswaard) maar met onbetrouwbaar verhaal over wel/niet kleine beurt en uiteindelijk geen antwoord meer gekregen. We gaan over 2-3 weekjes weg en moet de hele reutemeteut er ook nog op monteren (alle koffers, rek, valbeugels, verlaagdzadel enz) dus ik begin 'm een beetje te knijpen. En ik ben maar 169 dus Africa Twin is voor mij te groot/log ben ik bang!

Dit weekend denk ik hier kijken: www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-hon...-honda-transalp.html

Waarom geen XL600V PD10(dubbele schijf voor)? ook erg geliefd bij reizigers en plenty te koop.....
Ik fluister heel zacht: ik zou in Putten nooit een motor kopen, ongeacht bij wie in Putten
::) ::) ::)
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2014 20:50 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ha allemaal
Even inhakend op het verhaal van Sandra, waarom val je op de 650 en niet op de 600?

Leeftijd? Looks? De +50cc (waar je overigens bar weinig van merkt)?

Een voordeeltje aan een PD10 is ook de 'sleutelbaarheid', die ontzettend veel vriendelijker is dan die van de 650. Bij een 650 een zijkap eraf halen, betekent dat je het ruitje mag demonteren en talloze andere dingen ook moet demonteren. Op de 600 is het een kwestie van 3 schroefjes en je hebt binnen 5min de zijkap eraf.

Door zijn iets hoekigere vormen, is de 600 ook wat makkelijker en beter beschermd met valbeugels. Tot slot zijn de prijsjes ook nog wat vriendelijker.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2014 10:29 #11 door Fleur
Beantwoord door Fleur in topic Ha allemaal
Het is gelukt :)
Ik heb een ex-politie motor overgenomen van een particulier. Ziet er erg goed uit, geen raar gedoe met naar links of rechts trekken, schijven prima in orde en rijdt heerlijk. Zeer tevreden. Vorige week ander schermpje op gemonteerd, vanmiddag middenbok eronder zetten. Een probleempje was nog zijkoffers, die ontbraken,en ik las o.a. op dit forum dat een bagagerek monteren nog niet meevalt met knipperlicht verplaatsen enzo. Ik heb nu gekozen voor alleen een soort spacer & grote (zachte) tassen die met de post uit de US komen. Ben benieuwd.

En dan de voorpret van de vakantie  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2014 10:43 #12 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Ha allemaal
gefeliciteerd met je aanwinst en mooi dat je er tevreden mee bent hopelijk blijft dat zo en zien we je een keer bij een clubevenement.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 10:36 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ha allemaal
Gefeliciteerd met je aankoop. Ga je vast veel plezier van hebben :)
Het verplaatsen van knipperlichten is meestal de minste zorg bij het plaatsen van kofferrekken. Zit meestal een compleet kitje bij, met verlengkabeltjes etc (bijvoorbeeld bij Givi beugels).

Meer uitdagend is meestal om het rek goed op de fiets te krijgen. De maatvoering komt nogal precies en een beetje bijbuigen is vaak vereist...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 21:13 #14 door Fleur
Beantwoord door Fleur in topic Ha allemaal
Ben er net achter gekomen dat het knipperlicht niet te verplaatsen is, omdat die bouten dan van het topkofferrek los moeten, en een of andere idioot heeft daar andere bouten ingedraaid, of beter min of meer met geweld door het plastic ingeslagen, die nu muurvast zitten.  :-X Ik kan wel een gat in het spatbord maken en de knipperlichten naar achter verplaatsen (ipv naar boven), maar dat lijkt me niet ideaal... Lijkt erop dat ik mini-knippers moet gaan kopen? Of schiet een van jullie nog wat te binnen?

Zoals op de foto te zien kan het zo echt niet.
Ander probleem is overigens de afstand van de uitlaat tot rekje. Dit is het officiele givi rekje voor zijtassen, maar dat is bijna niets en afstand moet 10 cm zijn... 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 21:24 #15 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ha allemaal
10 cm lijkt me erruug veel, hitteschildje ertussen en klaar ben je..

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 21:28 #16 door Fleur
Beantwoord door Fleur in topic Ha allemaal
Maar 3.5 wel weer heeel weinig (stoffen tas!)
niet?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 21:53 #17 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ha allemaal
Tja, doe eens een foto van die tas..?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 22:14 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Ha allemaal
Ik denk dat het wel mee valt met die 3,5cm. Zolang de tas tenminste niet opbolt in de afstandhouder. Als de rijwind er langs en tussendoor gaat koelt dat écht wel voldoende af. Grootste risico loop je bij de stops. Als je de motor op de zijstandaard hebt en er 'kringelt' nog wat hitte van de uitlaat omhoog. Remedie kan zijn om bij een stop de tas gelijk omhoog te kantelen of naar voor te schuiven.

Of wat Sandra zegt: hitteschildje er tussen maken moet voldoende zijn. Plaatje alu kan daar prima voor dienen. Of als het low budget moet kan een stukje bubbeltjesfolie met aan weerskanten alu (dat spul wat je gebruikt om achter je radiatoren te isoleren) ook al voldoende zijn.

Grtz,
René  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2014 23:36 #19 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Ha allemaal
Persoonlijk zou ik voor kleinere knippers gaan. Wel even opletten dat als je LED koopt, dat je een ander relais nodig hebt (zou ik proberen te voorkomen).

Voor wat betreft hitte, lastig in te schatten. De ene tas kan er beter tegen dan de ander en de precieze bevestiging speelt ook wel een rol. Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en mooi plaatje geborsteld aluminium aan de buitenkant van mijn rek laten lassen. Dan win je nog de dikte van het rek qua afstand. Een strook iets hoger dan de uitlaat zou voldoende zijn, het hele gat zou niet dicht hoeven. Als je het chique wilt, laat je er nog een mooi transalp logo (of je naam) in lasersnijden (stroke) :)

Als je serieus twijfelt kan ik je de clubdealers aanraden. Voor jou is Elburg denk ik het dichtst bij...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2014 08:47 #20 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ha allemaal
Hoi Fleur,

Met die hitte die naar opzij uit zal stralen zal het zoals eerder genoemd  door Headless Horseman wel meevallen. 
Omdat je niet zo heel veel tijd meer hebt kun je als noodoplossing ook een stukje dubbelgevouwen of opgerold gaas gaas met aluminiumfolie ertussen aan het rekje vastmaken met ijzerdraad, (geen trekbandjes ivm warmte) Ik heb zelf eens op weg naar Isle of Man een prop alufolie tussen de textiele tassen en de uitlaat van mijn Yamaha XJR gepropt toen de tas te dichtbij kwam, werkte uitstekend!
Minder mooi maar als de motor vol is gepakt zul je het waarschijnlijk nauwelijks zien.
Een aluminium plaatje aan een ijzeren rek lassen zal niet gaan (tenzij het rek ook van aluminium is)want die 2 materialen kun je niet aan elkaar lassen) Sorry Arjen..
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden