Mijn Transalp 650

02 feb 2015 19:43 #1 door SAH
Mijn Transalp 650 werd gestart door SAH
Zoals te lezen in mijn voorsteltopic was ik al een tijdje op zoek en ging dat niet geheel van een leien dakje. Toch een aantal proefritten weten te maken en uiteindelijke de knoop doorgehakt. Uitgerekend op de geplande dag viel er een mooi pak sneeuw en waren de omstandigheden er echt niet naar, toch maar een week uitgesteld en ondanks dat het nog steeds winters weer was heb ik afgelopen vrijdag mijn Hornet ingeruild op deze Transalp.

Even een snelle Iphone foto (meer en beter volgt nog):



Niet standaard zijn volgende mij de middenbok, verhoogde kuipruit, valbeugels en handvat verwarming. 

Ik rijd dagelijks sowieso een km of 60 aan woonwerk verkeer dus de eerste meters zijn gemaakt en goed bevonden. Hij rijdt heerlijk. Het stuurslot werkt niet maar dat wordt binnenkort verholpen en ook de richtingaanwijzers functioneren niet 100%. Eerst dacht ik dat ze weigerden maar er lijkt soms een vertraging in te zitten en dan duurt het even voor ze aangaan, misschien een relais? Ik heb weinig kaas gegeten van electronica dus ook daar mag nog even naar gekeken worden maar ik heb er alle vertrouwen in.

Mag ik zo voor de  vuist weg een paar vragen plaatsen? Natuurlijk is dit soort informatie ook te googelen maar ik hoor graag van ervaringsdeskundigen hier.

Hoeveel km rijden jullie gemiddeld op een tank? 17 liter, toch?
Wat is het onderhoudsinterval (6000 km?)
Wat is de aanbevolen bandenspanning met Michelin Anakees? (2.3 voor, 2.6 achter?)

Er komen er vast nog wel meer ;)





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 19:53 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Mijn Transalp 650
Hallo, mooie transalp!
Misschien kun je de knipperlichtschakelaar even inspuiten met WD-40 Heeft ons ooit eens geholpen.
Hoe bescherm je deze mooie fiets tegen de pekel?
Het scheelt natuurlijk al wel veel dat de voorvork poten en de velgen zwart zijn, dat wel....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 19:59 - 16 feb 2015 23:44 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Mijn Transalp 650
Hoeveel km rijden jullie gemiddeld op een tank? 17 liter, toch?
Wat is het onderhoudsinterval (6000 km?)
Wat is de aanbevolen bandenspanning met Michelin Anakees? (2.3 voor, 2.6 achter?)


gemiddeld kan de 650 1 op 19 lopen dus tel uit
onderhouds interval groot onderhoud is 12.000 km

bandenspanning advies van ad= 2,5 bar  voor en 2,8 bar achter

ps je anakee 2 achter banden zijn niet meer leverbaar.. het is maar dat je  het alvast weet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 20:07 #4 door SAH
Beantwoord door SAH in topic Mijn Transalp 650

Hallo, mooie transalp!
Misschien kun je de knipperlichtschakelaar even inspuiten met WD-40 Heeft ons ooit eens geholpen.
Hoe bescherm je deze mooie fiets tegen de pekel?
Het scheelt natuurlijk al wel veel dat de voorvork poten en de velgen zwart zijn, dat wel....


Ik heb de motor gekocht met garantie dus ik laat bij het maken van het stuurslot gelijk even naar de knippers kijken. Misschien dat even inspuiten genoeg is inderdaad, hij heeft wel een tijdje stil gestaan voor ik hem kocht. Wat betreft de pekel, tja, ik spaar hem natuurlijk niet door gewoon door te rijden nu maar als er veel pekel ligt spoel ik de motor thuis even af en zodra het spul weer van de weg is (niet lang meer hoop ik) maak ik hem meteen een keer goed schoon. Ik denk dat dan ook de stickers eraf gaan, trouwens.

@Waffie, bedankt voor de info. Banden ga ik me nog eens goed in verdiepen.

Ik heb nu alweer zin om morgen op de motor te stappen, het rijd echt relaxed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 20:15 - 02 feb 2015 21:02 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Mijn Transalp 650
Mooie motor. Zwarte velgen vind ik echt mooi staan.

Misschien kun je de knipperlichtschakelaar even inspuiten met WD-40 Heeft ons ooit eens geholpen.


+1. Het komt redelijk vaak voor, in de winter. Er zit wat vet in de stuurbediening en dat wordt hard door de kou. Het contact word dan plakkerig en hapert.


*edit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 20:50 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn Transalp 650
Mooi ding SAH  8)

Stickers zou ik er persoonlijk lekker op laten zitten! Hij is al zo zwart, wat overigens wel mooi is, zéker met de zwarte velgen  :) maar die stickers op de kuip breekt net dat beetje wat 'ie nodig heeft vind ik.

Ik heb eens gelezen dat je pekel beter met koud water af kunt spoelen. Warm water schijnt meer 'reactie' met het zout te geven.
Maar misschien is dat gewoon een broodje aap  :-\

Veel plezier met de Alp gewenst  :)

Gezet,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2015 21:46 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Mijn Transalp 650
Mooie fiets hoor.

Dat van die knipperlichten klinkt bekend. Ik ben ook eens bezig geweest met het relais. Uitgewisseld met werkend exemplaar verhielp het probleem niet. Toen heb ik maar eens de schakelaar open gemaakt... argh. Let op wát je erin spuit en hoeveel. Als hij er zo uit zag als die van mij, goed poetsen! (daarna heel lichtjes inspuiten om corrossie te voorkomen)

Zie bijlages voor het goede voorbeeld ;)


“Never Stop Exploring”
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2015 19:22 #8 door SAH
Beantwoord door SAH in topic Mijn Transalp 650
Bedankt voor de foto's, ik zal er eens naar kijken en laat het resultaat nog weten.

Ondertussen rijd ik lekker verder, hopelijk is het morgenochtend niet te glad...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2015 20:44 #9 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Mijn Transalp 650
Mooie motor.

Veel rijplezier ermee

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2015 19:36 #10 door SAH
Beantwoord door SAH in topic Mijn Transalp 650
Bedankt, so far so good, het is in ieder geval een stuk comfortabeler.

(ps je reserve wordt aangegeven met een lampje)


Er zit dus wel een lampje op? Waar zit dat dan? Wordt het pompje rood als je de laatste liters aanspreekt oid.? De eerste verbruiksmeting leverde ongeveer 1:18 op, naar verwachting dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2015 20:56 #11 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic Mijn Transalp 650
Ik kan me van mijn TA 650 geen lampje herinneren voor de reservestand. Gewoon de benzinemeter in de gaten houden en als-ie in het rode gebied komt rijdt je op reserve. Tankinhoud 19,6 liter, goed voor minstens 300 km.
Mooie Alp! Veel rijplezier!

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 18:53 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn Transalp 650

Ik heb eens gelezen dat je pekel beter met koud water af kunt spoelen. Warm water schijnt meer 'reactie' met het zout te geven.
Maar misschien is dat gewoon een broodje aap  :-\


Sprak toevallig vanmiddag een chemicus en heb dit eens voorgelegd.

Temperatuur is behoorlijk van invloed op de snelheid waarmee een chemische reactie (oxideren bijvoorbeeld) plaatsvind.
1 graad hoger in temperatuur doet de snelheid gemiddeld met 2-3% toenemen.

Of je dus met water zo uit de grond, van een graad of 5 ofzo, of met warm water van pakweg 40gr afspoelt maakt een aardig verschil  :)

Grtz,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 19:31 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Mijn Transalp 650
En nu nog uitvinden wat de reactiesnelheid van oplossen van zout (oplosbaarheid neemt over dat T bereik ook toe met ca 3%) is tov de reactiesnelheid van de oxidatie van aluminium...

Dan weet je pas wat ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 20:23 #14 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Mijn Transalp 650
mooi alpje hoor veel rijplezier  ;D

Wat betreft het afspoelen van pekel met koud water is zeker geen broodje aap verhaal. Ik heb zelf namelijk ook
een chemische achtergrond. Ervaring leert dat het verhogen van temperatuur chemische reacties versneld. Ja er zijn
uitzonderingen maar dat is het oxidatie proces zeker niet.  Dus lekker veel en vooral geen warm water gebruiken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2015 20:55 - 06 feb 2015 21:53 #15 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Mijn Transalp 650
Het ligt iets anders. Ja temperatuur werkt positief op corrosie, maar alleen bij duurbelasting. Dus langdurig bloodstaan aan zout met (warm) water. Voor afspoelen juist wel warm water gebruiken, want daarmee lost het zout makkelijker op. Na het spoelen mag je er vanuit gaan dat al het zout weg is en er dus ook geen corrosie meer is.

Ik werk in de Automotive en ben 5 jaar manager van een Lab geweest waar we onder andere corrosie onderzoek deden op gelakte carroserie delen uitvoerden. Ik heb dus wel redelijk wat verstand van corrosie.

Aansluitend hierop:

Op dit moment ben ik nog steeds werkzaamin de Automotive. Wij persen, assembleren en lakken plaatwerk, als deuren, motorkappen etc. voor de OEM in de  autoindustrie.  Nu werk ik als manager van de afdeling Electro Coating (KTL). Dit is de eerste laklaag die op een auto zit.

Dus bij vragen over corrosie, materialen, voorbehandelen, kitten en natuurlijk lakken kan ik jullie zeker antwoorden geven.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 00:41 - 07 feb 2015 00:47 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Mijn Transalp 650
Ik had eerder gepost dat spoelen met warm water de voorkeur heeft. Dat werd onderuit gehaald, en strikt genomen, terecht. Scheikundig gezien, dolf ik direct het onderspit en had geen trek in verweer, dus een edit.

En nu nog uitvinden wat de reactiesnelheid van oplossen van zout is


en

Voor afspoelen juist wel warm water gebruiken, want daarmee lost het zout makkelijker op. Na het spoelen mag je er vanuit gaan dat al het zout weg is en er dus ook geen corrosie meer is.



LOVE you guys  :-*


Vooropgesteld, als je zuunig op je motor wilt zijn, ga je er niet mee in de pekel rijden.


Ik ben beetje een self-made man want ik heb geen hoge scholing. Maar gaandeweg mijn leven kwam ik er achter dat suiker in koud water trager oplost dan in warm water. Pekelzout heeft kleinere kristallen.

Ik ben echt wel zuinig op mijn motor maar ik moet helaas soms pekel rijden.

Dan kom je koud tot het bot toe thuis, het is vrijdag avond. Ik wéétzz, mijn arme motortje heeft een hele week pekelzout aan zich. Maar de warme kachel lonkt!  Zaterdag morgen is het nog steeds even koud, maar brengt hernieuwde moed om de kou te trotseren. Als ik dan naar mijn motor kijk, heb ik het gevoel dat die vieze pekel als een kouwe deken over mijzelf heen ligt, bah! Ervaring leert dat warm water gebruiken sneller en vollediger werkt. En is voor mijn gevoel ook minder koud voor mezelf. Ik wil snel weer naar binnen! Win-win situatie.

Wat daarna echt meehelpt, maar waar ik dan te graag de kou voor uit wil, is je motor inspuiten. Met siliconenspray. Of cockpitspray van de Action (1,99), of wat dan ook. Alleen daarna wel je remschijven goed schoon wrijven!


Onomstotelijk feit blijkt voor motorrijders Broodje Aap  :)



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 13:47 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn Transalp 650
Mijn 1e reactie was niet bedoeld om je onderuit te halen hoor Harm  :). Ik praat ook maar na wat ik hoor en lees  ;)

Verder helemaal met je eens, voorkomen is beter dan genezen vwb pekel  :-\

Niettemin, leuke discussies dit  8). We zijn iig weer wat wijzer nu! Of niet  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 13:53 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Mijn Transalp 650
Alsof dat warme water in verhouding staat met de temperatuur van je motorblok als je (met een laagje pekel erop) rondrijd...

Koude vingers vind ik nog het sterkste argument eigenlijk...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:00 #19 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Mijn Transalp 650
Koude vingers corroderen gelukkig niet Pim  :)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2015 16:54 #20 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Mijn Transalp 650

Het ligt iets anders. Ja temperatuur werkt positief op corrosie, maar alleen bij duurbelasting.


Temperatuur opvoeren bij een endotherme reactie, werkt hetzelfde als wanneer je de druk opvoert: meer botsingen tussen de deeltjes, omdat ze harder gaan bewegen. Meer botsingen tussen deeltjes, levert dus een hogere reactiesnelheid op. Snellere corrosie dus: meer corrossie in dezelfde tijd.

Het klopt overigens wel dat warm water sneller zout opneemt. Echter, warm water kan ook méér zout bevatten. Wat we hier vergeten is dat zout niet de oxidator is, maar de katalysator. Zuurstof is de oxidator, maar door zout wordt de reactie versneld. Meer zout betekent meer deeltjes, meer katalysator, die ook nog eens meer botsen door de temperatuur, waardoor de reactie nóg heftiger wordt omdat je het op veel meer plaatsen laat komen. 

Ik houd het gewoon bij (veel) schoon en vooral koud water.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden