Nieuw hier

22 mei 2015 13:57 #1 door malp
Nieuw hier werd gestart door malp
Hoi!
Leuk forum, veel info op te vinden, dus ik heb mij geregistreerd.
Mijn naam is Marius, en ik heb sinds enkele weken een Transalp xl600 uit 1998 (PD10)
Vorig jaar eindelijk eens mijn rijbewijs gehaald. Wil graag Europa door met de transalp.
Dit is m:

Bijlage:


Zoals je ziet, meteen uit elkaar.
De motor 'hikt' tussen de 4000 en 5000 toeren, of als ik ineens wat meer gas geef in de wat hogere versnellingen.
Veel harder dan 110 a 120 is lastig, dan houdt de motor in.
De bougies zijn vervangen, en de carbs los gehaald om te reinigen, er is geen  vuil te bekennen!
Ook met lopende motor met remmenreiniger naar valse lucht bij de spruitstukken gezocht, maar de motor reageert niet op de reiniger.
Starten gaat na weken gewoon met één druk op de knop (zonder choke) en dan loopt ie netjes regelmatig en laag stationair.

Nu dacht ik dat t misschien het luchtfilter zou kunnen zijn. Ik vervang sowieso altijd de olie en filters bij een nieuw voertuig dus misschien dat dat verbetering brengt. Ik verdenk ook het vacuüm brandstofkraantje of het slangetje van het spruitstuk naar het kraantje, maar dat moet maar even wachten tot na de grote beurt.
De membranen van de gasschuiven zagen er ok. uit.
Tot zover.
Waarschijnlijk heb ik nog wat vragen en zal die in de daarvoor bestemde topics stellen. Maar vooral nog het forum afstruinen naar info.
Groeten!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 14:51 #2 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Nieuw hier
mooi blauw is niet lelijk zolang het geen politiepet is,
maar welkom hier en hopelijk zien we je nog een keer op een van onze evenementen
voor vragen over de alp ben je hier op de juiste plek maar dat had je zelf ook al uitgevogeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 15:05 - 22 mei 2015 15:08 #3 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Nieuw hier
Hoi Malp,

Welkom, hopelijk vind je snel uit waarom de motor inhoudt. Zonder probleem trekt hij bij mij op tot 140/150 daarna merk je dat er het wat meer moeite kost om te versnellen. Nou ja succes,

Enne waar gaat de reis (plannen) heen?? Noordkaap/ Balkan/ Turkije??? of toch naar de UK?

(PS, ik weet niet of het er bij zat maar er zijn ook zadels verkrijgbaar, zit toch echt beter)

Veel plezier,
Robin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 15:56 #4 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Nieuw hier
Neem het slangetje van de vacuumkraan aan de cilinder los en zuig hier met de mond aan als de tong niet blijft plakken is ofwel het slangetje lek of het membraam in de kraan waardoor de motor te weinig benzine krijgt. Succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 16:09 #5 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Nieuw hier
Wel uitkijken als je daarna een sigaret aansteekt :)

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 16:17 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nieuw hier
Zitten er geen 25kW inlaat rubbers op toevallig?
Dan wil de motor boven de 110-120 ook weinig meer. Kan me niet herinneren dat het gepaard gaat met hikken.

Er zit dan een stalen ring in het rubber gevlcaniseerd, als je de carbs eraf haalt zie je dat zo. Of even door de carbs koekeloeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 16:27 #7 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
Dank voor jullie reacties!
Altijd fijn, dan weet je dat t forum leeft...
De motor is gewoon vol vermogen, er is duidelijk iets aan de hand. Zojuist zijn nieuwe olie en filters besteld. Ik gooi er Castrol RS half synthetisch in. Wel duur, maar in ieder geval goed. Wil er goed voor zorgen ivm reis plannen.
Ik heb niet heel concrete plannen. Zullen eens beginnen met een reisje naar de Ardennen.
En een keer de Rijn af richting de alpen. Maar zeker ook Scandinavië, het Oostblok of Ierland/Schotland (even het weer in de gaten houden) trekken mij heel erg. Zadel zit er igg ook nog bij, dus dat komt wel goed!
Geen politie motor, al heeft de vorige eigenaar wel flits lichten en alarm lichten (laten?) aanbrengen.
Heb wel eens gehoord dat in de loop van tijd het knipper-relais om zeep kan helpen?
Miss haal ik het er wel af...
Gebruiken ervan is toch verboden, of wordt afgeraden in file's...

Bedankt voor de tip mbt vacuum slangetje, ga het zo meteen even bekijken. De motor reageert inderdaad alsof er als er wat meer vermogen gevraagd wordt een brandstof te kort is.

Groeten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 17:48 #8 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
Volgens mij werkt de kraan prima. Als ik er aan zuig dan trek ik vacuüm en is er geen lekkage.
Heb m even uit elkaar gehaald, zag er goed uit.

Dat is het dus niet...
Miss toch gewoon het luchtfilter... Zonder luchtfilter rijdt de motor trouwens helemaal beroerd.
De motor gaat rottig doen en komt niet op toeren.
Is de afstelling zo kritisch dat een oud luchtfilter het mengsel te arm maakt en de symptomen die ik eerder beschreef optreden?
Kan het me haast niet voorstellen...


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 18:34 #9 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Nieuw hier
Die van mij wilde ooit niet meer dan 3000 toeren lopen omdat dan het bandje van mijn tanktas de lucht inlaat werd ingezogen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 19:18 #10 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
Die is bij mij helemaal vrij. Heb gereden zonder zadel, en heb de inlaat met de hand wat bedekt. Dan kakt de motor al snel in

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 20:03 #11 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Nieuw hier
Vuile luchtfilter dan is het mengsel juist te rijk en zouden je bougies zwart moeten zijn. Laat trouwens de carburateur eens even leeglopen er zit misschien water of vuil in. Simpel even een slangetje op de aftap en in een kopje hangen en met een schroevendraaier de schroef even een beetje oplossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 20:06 #12 door Yank
Beantwoord door Yank in topic Nieuw hier
Kan ook zijn dat je valse lucht trekt langs de aanzuigrubbers, ik haal altijd de busjes tussen de klemmen weg om zo de klemmen strakker aan te trekken heeft al vaak dit probleem opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2015 20:25 - 28 mei 2015 15:36 #13 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
Bovenstaande heb ik allebei gedaan.
De sluitringen om de inlaat rubbers zaten inderdaad los, en heb die vervangen en zitten nu goed vast. Op de remmenreiniger reageert de motor ook niet.
Carbs zijn los geweest en waren helemaal schoon, evenals de benzine kraan.

Ben net nog even wezen rijden.
- De motor houdt in vanaf de derde versnelling rond 3 a 4 duizend toeren
- geef ik meer gas (volgas) dan hikt de motor maar accelereert (een beetje hikkend) door naar 10000 RPM+
-Schakel ik door naar 4  of 5 dan heeft de motor er meer moeite mee, maar geef ik vol gas dan klimt t toerental uiteindelijk wel op, ondanks 'hikken'.

Een tweede puntje,
Ik hoor een licht geratel inde buurt van de voorste cilinder als ik rij. Hou ik de koppeling in, dan is het weg... Stationair is er niets te horen, dan loopt de motor heel netjes en constant.
Het kan ook iets anders zijn wat trilt, het is alleen hoorbaar als ik mn hoofd er een beetje bij hou en in zn 1 of 2 lage toeren rij.

Iemand een idee?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 15:35 #14 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
De spulletjes zijn binnen:

-Luchtfilter. Heb een klein beetje hoop dat de motor daarmee van zn 'hik' af is.
-Castrol 10W40 RS 3L
-Oliefilter
-Extra in-line benzine filter in de leiding van tank naar carb. Zo zit dat ook bij mn NTV 650. Voor die 3,- kan dat geen kwaad dacht ik zo.
-Koppelingskabel. Er zitten wat breukjes in de oude waar de kabel schavielt bij de mantel.
-Voorvork olie en keringen (geen lekkage, maar preventief)
-Dot4 rem olie. De blokken zijn nog prima.
Ketting, tandwielen en banden kunnen nog wel een seizoen.
Bougies zijn net vervangen door de vorige eigenaar (vanwege de hik).

Morgen aan de slag ermee!

Groetjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 16:02 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw hier

Iemand een idee?


nokkenas kettingspanner

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2015 19:31 #16 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Nieuw hier
hoi welkom,

mijne hikte ook veel in het begin,, waarschijlijk lang stil gestaan.
Heb er 3 maal moto power 1 & 2 van forté ingeknikkerd en loopt nu als een trein! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2015 10:01 #17 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier

hoi welkom,

mijne hikte ook veel in het begin,, waarschijlijk lang stil gestaan.
Heb er 3 maal moto power 1 & 2 van forté ingeknikkerd en loopt nu als een trein



Dank! Het zou kunnen, maar de carbs waren erg schoon... Miss vervuiling in de cilinders? Nadat ik de beurt heb gegeven ga ik idd even lekker rijden.

nokkenas kettingspanner


Ik denk ook een beetje in die buurt. Al moet ik er nog even achteraan, want die zou je ook moeten horen als de motor stationair loopt nietwaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2015 16:29 #18 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
Het luchtfilter was de boosdoener. Motor rijdt nu echt goed!
Bedankt voor de reacties.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 09:43 #19 door malp
Beantwoord door malp in topic Nieuw hier
De ketting is trouwens hoofdverdachte als het gaat om het geratel.
Mijn honda NTV (zelfde motorbok) heeft dat geratel niet (cardan as) dus het kettinggeluid bij de transalp is even wennen.
Loopt wel veel soepeler dan de ntv met cardan.

Kortom, de motor rijdt als nieuw!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 21:07 #20 door Ralpie
Beantwoord door Ralpie in topic Nieuw hier
Welkom, mooi kleurtje hoor ;)  8)

Fijn dat je probleem is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden