Nieuw lid, nieuwe Transalprijder

31 okt 2016 12:36 #1 door Blommetje
Nieuw lid, nieuwe Transalprijder werd gestart door Blommetje
Hi,

3 weken geleden een Transalp 600 gekocht via Marktplaats. Mintgroen. Ziet er nog redelijk uit naar mijn idee.
Het is mijn eerste motor en rijdt lekker. Wil de motor inzetten voor woonwerk en vakantie. En gewoon de leuke dingen.

Opgehaald, rondje gereden en de eerste probleempjes komen boven. Stuur lijkt tikkie scheef te zitten, en voelt alsof dit lossig zit. Alsof er een rubberen ring tussen stuur/vork zit.. heel klein beetje wiebel.

Tevens - ernstiger - reed ik gisteren 135 op de A15 en blokkeerde mijn blok volledig. Achterwiel dus meteen stil en heb 150 meter rubber streep getrokken in de linkerbaan. Net bij een Tankstation bij Knooppunt Deil. Motor achtergelaten, vriend gebeld en met de schrik in het lijf naar huis.

Nu dus de eerste problemen. Motor weer ophalen, laten controleren of het uberhaupt nog te maken is en dan zien we weer verder. Morgenavond hopelijk een boedelbakje en een auto te leen (heb ik zelf niet) om de motor op te halen.

Ik ben er erg verdrietig over, ik reed zo lekker!

Enfin. Ik reed. Ik slipte. Ik sta nu stil. Tips/ideeen zijn altijd welkom!

Groetjes,

Alexander

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2016 13:20 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Welkom hier, als je de motor in zijn vrij zet en je wiel.draait nog niet staat waarschijnlijk je remklauw vast, je kan proberen om met een waterpomp rang de remblokken iets terug te duwen, kun je in ieder geval weer rijden. En dan moet je remklauw uit elkaar, das allemaal geen drama hoor. Dus check eerst je remklauw even.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2016 16:59 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Als je 135 rijd en dan een streep trekt ga ik er maar vanuit dat je blokje vastgelopen is.

Enige oplossing is dan een ander blokje zoeken.,

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2016 20:58 #4 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Ja, in zn vrij / met de koppeling in kan in gewoon rijden/rollen. Dus tja, het blok zit vast.

@ Oldtimer; Altijd een ander blok? Is er niks te repareren? Dat zou wel treurig zijn. 

Waarom loopt een blok vast? Olie?

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 08:52 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Tja, olie of oliepomp die het begeeft.
Vloeistof in het algemeen, dus ook koelvloeistof kan je nekken.
Blok vervangen is over het algemeen goedkoper dan reviseren.afhankelijk van wat er vast zit uiteraard.
Krukas, of alleen de cilinders ?? wie zal het zeggen
Maar om de schade te achterhalen moet wel het blok open.
Met in en uitbouwen kan ik je wel helpen en mss weet ik nog wel een blokje.
Meestal ben je dan rond de 400 euro wel klaar.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 10:14 #6 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Hi Oldtimer,

Oke, mijn situatie is als volgt.
1) ik ben verre van rijk
2) ik ben handig en kan best veel zelf (wel veel brommerblokken gereviseerd dus weet hoe het er uit ziet, wat wat is, etc)
3) Ik woon in een beroerde buurt op 3 hoog achter dus kan thuis op straat in het donker/koud niet veel doen MAAR mijn ouders hebben een lege garage waar alles mag!
4) Het is mijn enige vervoer dus ik wil dit graag best snel gerepareerd hebben

Dus dan het volgende:
Hoelang duurt het om een blok te wisselen? Want ik heb dan liever een ander blok, dan kan ik weer touren. En dan kan ik dit blok in de tussentijd reviseren.


Ik baal er flink van. Ik woon in Den Haag en de motor staat nu nog bij een tankstation op de A15. Dus ik moet hem eerst ophalen.

Waar zou jij een blokje vandaan kunnen halen? Want dat moet dan ook vervoert worden...

Bedankt voor het meedenken!

ik ga ook een Haynes guide bestellen, dan weet ik in elk geval waar alle schroefjes, boutjes en moertjes zitten.

Thnx!!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 10:59 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Controleer als je bij de motor bent eens of er nog olie in het blok zit. Dat is de meest voorkomende reden van motorschade bij de transalp.

Een vastloper bij 135km/u is niet niks en mocht dat het inderdaad wezen (lijkt het wel een beetje op helaas) dan zul je behalve cilinders en zuigers ook goed naar de krukas (big- en small end krijgen ontzettend op hun sodemieter, alsmede de lagers in het carter) moeten kijken.

Maar: dat gaat je even tijd kosten en de onderdelen zijn prijzig.
Een wisselblok vinden is ook niet eenvoudig (marktplaats/ebay) en lijkt erg duur maar als je het vergelijkt met de nieuwprijs van de benodigde onderdelen waarschijnlijk goedkoper.

Als je krap bij kas zit: Haynes kun je ook als pdf downloaden (alle beetje helpen nietwaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 11:29 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder

Dus dan het volgende:
Hoelang duurt het om een blok te wisselen?


Wisselen is ongeveer 1 dag werk als alles compleet aanwezig is.
Maar reageer even via PM. Ik kan even kijken naar een blokje en kan je dan vertellen wat de prijzen zijn.

Mag eventueel ook via m.janssen19apedingchello.nl

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 11:56 #9 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Thnx.

Als ik de motor vanavond haal gooi ik die bij mijn ouders in de garage. Dan kan ik eventueel naar het olieniveau kijken. Maar let maar op, zal wel kurkdroog zijn! Slecht gevoel bij...

Gebeld met een motorzaak die ik viavia ken, onderdelen + arbeidsloon om het blok te reviseren is niet mals. 2500 euro dacht hij zo ongeveer. Een ander blok heeft hij niet dus niks over te zeggen.

Maar 2500 is een no go, dat slaat nergens op.

Ik kan het blok zelf wel reviseren, maar ook hij zei dat onderdelen erg duur zijn (afhankelijk van wat er allemaal krom/stuk is).

Dus dan moet het een blokwissel worden... dat is wel te doen en ook niet goedkoop, maar goed, dit is ook niks.

@ Oldtimer; Ik stuur een mailtje !


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 12:02 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Over het algemeen kost een blokje tussen de 3 en 500 euro.
Afhankelijk van km stand enz.

Er komen wel kosten bij van pakkingen e.d. en reken daar ongeveer 75 euro voor.
Voor de rest is het dubbeltjes werk.  ( exclusief de uren uiteraard ).

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 12:20 #11 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Als ik voor rond de 500 euro weer kan rijden - en kan blijven rijden - ben ik zeer gelukkig. Ik vond en vind het echt een leuke motor! En aangezien het mijn enige vervoer wil ik graag verder er mee. En ik heb wel wat wensen om een wereldreis te maken (en dichterbij huis) en daar lijkt deze motor mij ook erg fijn voor!

Ik had net dit weekend een gps op het stuur gezet.. was zo trots dat ik al niet meer verdwaalde!


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 14:43 #12 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Welkom en balen dat het zo snel einde blokje was  :'( God zij dank dat er geen ongeluk gebeurd is!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 15:47 #13 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Zo dan, blokkeren met 135 km/h is heftig. Wat een geluk dat er niets verder gebeurt is.
Aangezien je 'm pas aangeschaft heb, ben ik wel benieuwd naar een aantal dingen.
Weet je hoeveel km het blok gelopen heeft?  Waar had je de TA gekocht ? Veel voor betaald? Weet je iets over het onderhoud van de TA?
Gelukkig zitten er hier mensen met veel kennis, goude handjes en veel onderdelen die je graag willen helpen.
Succes iig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 17:06 #14 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder

Aangezien je 'm pas aangeschaft heb, ben ik wel benieuwd naar een aantal dingen. Weet je hoeveel km het blok gelopen heeft?


Ik heb ook nog vragen:
- Hoeveel km gereden tussen aanschaf en vastloper?
- Na de aanschaf nog olie bijgevuld?
- Na aftappen: zit er metaalgruis in de afgetapte olie?

Mijn advies: laat je helpen door iemand die vaker een blokwissel heeft gedaan, ookal kost dat wat extra. Als je het niet goed doet, heb je kans op een nieuwe tegenslag en daar zit je echt niet op te wachten.

Succes!

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 18:30 #15 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
>er staat 80.000 op de teller. Of het de waarheid is weet ik niet...
Verder oogt alles keurig... geen olievlekken , geen kapotte andere delen.

Na aanschaf olie gepeild en dat was laag. DUS bijgevuld. MAAR ik weet niet met hoeveel, maar 'best wat' .  Althans, ik vond dat r el wat in inging... maar dus te weinig.

Ik ga de motor straks ophalen. MAG ik nu e oor koud is proberen te starten?  Of juist niet doen?

Metaalgruis zal ik checken!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 18:30 #16 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Oh, en niet meer gereden na de vastloper...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 19:42 #17 door duikie
Beantwoord door duikie in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
Hier op het forum heeft Waffie loop en sloop blokjes in de verkoop. Misschien is dat een optie.

Transalp PD10,1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 19:42 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
ben bang dat starten niet lukt. maar proberen kan altijd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 21:11 #19 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
EN zoals verwacht.. startte niet. DE startmotor pruttelt wat... er klinkt een soort van slagje en dan niks.
1x geprobeerd.

Motor staat nu bij mn ouders in garage te wachten op het volgende stapje in dit avontuur.


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2016 22:55 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
We kunnen alles oplossen.....maar ik ga je eerst op je donder geven, ;)

De enige reden dat een transalp blok echt stuk gaat is oliegebrek

ik weet dat  niet iedereen het doet maar olie controleren is een wezenlijk onderdeel van onderhoud en daar komt bij dat een v twin olie verbruikt als deze aangesproken word met ca 7000 rmp (jouw 135km/h)
Er zit ca 2,7 ltr olie in het blok en als deze is vast gelopen vind ik vaaknog maar 200 ml terug
met een verbruik van ca 1liter/1000 km (met zulke snelheden)rijd je hem dus droog in 2000 km terwijl het verschil in max/min peil slechts 400 ml is
okee dat is jouw leer moment,

ik hoeft niet te demonteren om te weten dat je carter helft is beschadigd (ingeslepen)
je drijfstang waarschijnlijk krom is en je krukas blauw want de reden dat je niet kunt starten is omdat de lagerschalen van je drijfstang over elkaar zijn geslagen.
je oliepomp vol met grijs zit
samengevat
te duur om te maken

alternatief is een ander blok
en als we dat hebben kunnen we verder
gaat wel weer goed komen

mooie dwarrel ben je :angel:



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden