Africa twin RD04 2.0

31 okt 2018 14:39 - 31 okt 2018 21:24 #1 door Albert AT
Africa twin RD04 2.0 werd gestart door Albert AT
Yes! ik rij weer een AT. Na enkele jaren met een KTM 620 Adventure te hebben gespeeld, was ik toch echt weer toe aan een Africa Twin. Het blok en de betrouwbare techniek zijn een verademing ten opzichte van de KTM.

Wel wist ik dat ik de vering en gewichtsverdeling van de KTM zou gaan missen. Maar na enig speurwerk online wist ik de oplossing.

OMBOUWEN DIE MACHINE!

De basis: Een Engelse RD04 van 1990/91, in 1993 met nul km in Duitland voor het eerst aangemeld. De eerste vijf jaar van de ene broer, de 20 jaar daarna van de andere broer. Volledige boekhouding erbij, vanaf de orderbon en aanbetaling in DM aan toe. Een veel te vertroetelde motor, met net aan 18000 mile op te teller.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 14:43 #2 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Een prachtige machine. Maar ik heb hem omgebouwd naar mijn wensen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 14:47 #3 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
lijst met aanpassingen en werkzaamheden:


Na een vakantie naar Tsjechië is sbj een mijlenstand van 21402 de Honda omgebouwd naar een Boano Rally en is de nieuwe KOSO teller in gebruik genomen. De totaalstand van de KOSO teller is ingesteld op 34443.2 kilometer. Vanaf deze stand wordt de totale afstand in kilometers verder bijgehouden.
Uitgevoerde werkzaamheden bij deze kilometerstand:
• Frame gepoedercoat (wit)
• Zijpanelen van motorblok gespoten met Motip in originele kleur. Nieuwe pakkingen en keerringen geplaatst.
• Nieuwe krukas afdekbout geplaatst
• Klepdeksels nieuw gespoten (VHT paint)
• Volledige motorservice uitgevoerd
 Oliewissel + oliefilter vernieuwd
 Kleppen gesteld
 Bougies gewisseld (iridium)
 Nieuwe uitlaatpakkingen tussen kop en uitlaat
 Koelvloeistof gewisseld
 Nieuwe temperatuur sensor (KOSO)
 Benzineslangen en benzinefilter gewisseld
 Carburateurs ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd
 Slangen en verbindingsrubbers gecontroleerd (geen bijzonderheden, alles bijzonder netjes)
• Accu vernieuwd (lithium)
• Arrow rally replica demper gemonteerd
• Twinair schuimfilter kit gemonteerd
• KTM 640 adventure 2006 model voorvork geplaatst.
 Voorvork heeft volledige service beurt gehad en is aangepast aan gewicht door Van Laar suspension. (veren van 950 adventure R)
 Balhoofdpen vervangen voor een plug en play variant van Rugged Roads. (geplaatst door Dondorf Beilen, bekent met aanpassen balhoofden etc voor racemotoren)
 T-stuk goud gepoedercoat
 Topklamp zwart gepoedercoat
• Haan Wheels voorwiel gemonteerd
• Achterwiel omgespaakt naar 18 inch door Haan Wheels
• Nitron schokdemper geplaatst. (hydrolyse preload, compressie en rebound verstelbaar, 15mm langer als origineel + 12 mm vrij verstelbaar)
• Zijstandaard 8 cm verlengd
• Boano Ivan Replica Kit gemonteerd
 Nieuwe tank (polyester)  Tank is geleverd met een lek in de rechter helft, is gerepareerd
 Nieuwe zijpanelen (polyester)
 Nieuwe voorkuip (polyester)
 Nieuwe cockpit (carbon)
 Nieuwe bashplate (carbon)
 Nieuw “kontje”
 Nieuw subframe achter
 Led achterlicht en kentekenplaat verlichting
 Nieuw subframe voorkant
 Dubbele Ledlamp voorkant (1 lamp bij dimlicht, 2 lampen bij groot licht dmv 2x 1 richting diode)
 Nieuw zadel
 Polyester delen gespoten door Poepe autoschade herstel
 Stickerset geplaatst door De Rappe bestickering Assen
• Stuurverhoging  5 cm  Rox Risers 28 mm
• 28 mm stuur (Renthal RC High fatbar Gold)
• KOSO RX-2N cockpit unit. (totale km stand ingesteld op 34443.2 km)
• Domino 714 handvatten
• R Tech FLX aluminium handkappen met verstelbaar aluminium bevestigingskit
• Nieuwe staal omvlochten remslang (zwart met gouden aansluitingen)
• Nieuwe stelschroef rempomp voor
• Nieuwe remblokken, glijpinnen, klemplaatjes
• Remklauw voor zwart gespoten met motip remschoen verf
• Remvloeistof vervangen
• Remhendel vervangen voor 2 vinger variant
• Motomaster 320 mm flame remschijf
• Motomaster 320 brake bracket (zwart)
• Sw-motech verstelbare voetsteunen
• Klapspiegels gemonteerd
• Toxx led knipperlichten met lastonafhankelijk relais gemonteerd
• Dyno stage 3 tuningkit gemonteerd en afgesteld door Nolen Motors. (Dyno testbank)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:07 #4 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Inmiddels heb ik wat km's gereden met de nieuwe set-up.

De motor loopt geweldig, maar de versnellingsbak hapert soms. Met name de vijfde versnelling kiezen gaat soms pas bij de 2e keer, en terugschakelen bij lage snelheid vraagt ook extra aandacht. Bekent probleem??

-  Door de afslankkuur is de AT veel speelser. Op het achterwiel is in de eerste versnelling geen probleem meer en bij opschakelen
    naar de 2e blijft het voorwiel dan ook mooi in de lucht. Niet nuttig, wel erg leuk. ;)
-  Doordat het zadel deels doorloopt over de tank gaat het insturen offroad een stuk makkelijker.
-  Door de extra bodemvrijheid zijn obstakels makkelijker te nemen.
-  Het stuur geeft minder trillingen door
-  de stepjes geven meer trillingen door
-  Het verbruik is behoorlijk gedaald. van 1-13 naar zo'n 1-17

De achterschokdemper is geleverd met een te harde veer voor deze motor. Ik verwacht dat de fabrikant het gewicht van een originele AT heeft aangehouden, wat niet past bij de huidige set-up. Het is een prachtig product met een geweldige afwerking en een groot stelbereik. Ik verwacht dan ook dat ik na het wisselen van de veer de perfecte set-up kan vinden in verschillende situaties.

In zal hier foto's plaatsen van komende ritten en avonturen en bijhouden wat ik aan onderhoud en/of werkzaamheden doe om de motor gaande te houden. nog eens 25 jaar misschien??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:16 #5 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Donderdag een KNMV offroad training gevolgd.

Zaterdag voor mijn eigen bedrijf een groepje gegidst.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:36 #6 door Shenkie
Beantwoord door Shenkie in topic Africa twin RD04 2.0
Wat een gaaf ding heey!!  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:43 #7 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0

Wat een gaaf ding heey!!  :o


Dank je!  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:47 #8 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Africa twin RD04 2.0
Ziet er erg gaaf uit. 8)
Ik hoop dat je nog foto's hebt van de ombouw, dat is altijd interessant om te zien.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 15:49 #9 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0

Ziet er erg gaaf uit. 8)
Ik hoop dat je nog foto's hebt van de ombouw, dat is altijd interessant om te zien.


Ja. Daar heb ik nog wel foto's van. Ik zal ze met jullie delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 16:39 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Africa twin RD04 2.0

Poehee, Albert! Dat is ook geen half werk! Erg mooi... :)

Mijn Boano kuip is in de maak. Ik ga ook iets aparts doen, maar ik neem gewoon de originele RD07 kuip, carbon uit één stuk. De achterpanelen worden dan hun 2x 4,5L tanks.

Een 640-usd is bij mij ook één van de opties, inderdaad met een SM-remschijf om het verlies van de andere te compenseren. Maar ik wil per-sé dat lage spatbord houden en dat wordt dan weer een dingetje om netjes te krijgen.

Ik wel wat vragen aan je:

Welk kleurnummer van Motip zijn de motordeksels?
Welk schuimfilter heb, is dat plug&play aftermarket?

En, hoe rijdt de combo van offset enduro-stuurklemmen en veel rechter enduro stuur? Ik heb bij mij nu de kroonplaten van een XR650 met het Renthal Dakarstuur al veel meer naar voren. Maar als ik daarbij mijn Renthal Twinwall erop pas dan wordt ik zowat over de tank heen getrokken, zover staat het naar voren t.o.v. origineel. Geen last van..? Omdat AT's al erg kopzwaar zijn en je op die manier nog meer (lichaams-)gewicht naar voren brengt?


Ik ben ook wel erg benieuwd naar project-foto's..


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 18:58 #11 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0

Poehee, Albert! Dat is ook geen half werk! Erg mooi... :)
            Dank je. Er zitten idd vele uren werk in. ;)

Mijn Boano kuip is in de maak. Ik ga ook iets aparts doen, maar ik neem gewoon de originele RD07 kuip, carbon uit één stuk. De achterpanelen worden dan hun 2x 4,5L tanks.
          Dan heb je een behoorlijke voorraad brandstof! heb je een reis in de planning die dat vereist?


Een 640-usd is bij mij ook één van de opties, inderdaad met een SM-remschijf om het verlies van de andere te compenseren. Maar ik wil per-sé dat lage spatbord houden en dat wordt dan weer een dingetje om netjes te krijgen.
          De 640 adventure van 2006, europees model heeft van zichzelf een 320mm remschijf. De R variant heeft 2x een 280 of 300
          mm remschijf. Eigenlijk gelijk aan die van de 950 adventure. De vorken met een enkele schijf worden in duitsland geregeld
          aangeboden, en het 320mm remsysteem kan op alle 48mm usd voorvorken met enkele remschijf.  Let op met een 4 zuiger
          remklauw van een supermotard. Die passen niet met een 21inch spaakwiel.

Ik wel wat vragen aan je:

Welk kleurnummer van Motip zijn de motordeksels?
            Ga ik voor je uitzoeken. ;)
Welk schuimfilter heb, is dat plug&play aftermarket?
          Ik heb een schuimfilterkit van twin-air. Besteld bij Boano, specifiek voor de RD04. Misschien hebben ze ook een kit voor de
          RD07

En, hoe rijdt de combo van offset enduro-stuurklemmen en veel rechter enduro stuur? Ik heb bij mij nu de kroonplaten van een XR650 met het Renthal Dakarstuur al veel meer naar voren. Maar als ik daarbij mijn Renthal Twinwall erop pas dan wordt ik zowat over de tank heen getrokken, zover staat het naar voren t.o.v. origineel. Geen last van..? Omdat AT's al erg kopzwaar zijn en je op die manier nog meer (lichaams-)gewicht naar voren brengt?
        Bij mij werkt de combo zeer goed in samenwerking met de 640 adventure top kroonplaat. Misschien is de offset daarvan anders
        dan bij een enduro. De Rox risers zijn volledig vrij instelbaar omdat ze kunnen draaien in de bevestiging. Een foto van de setup
        is bijgevoegd.


Ik ben ook wel erg benieuwd naar project-foto's..


Brom

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:05 #12 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
De foto's van de verbouwing.

Eerst maar een goede motorheftafel gekocht. Had geen zin om de hele tijd op de knieën te moeten zitten. Kan ik ook helemaal niet... ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:10 #13 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Steeds als er onderdelen binnenkwamen was het feest! Dit was de levering van Rugged Roads uit Engeland.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:18 #14 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Na vier maanden wachten, 6-8 weken was beloofd, leverde Boano dan eindelijk de kit. Het was wel heel erg netjes verpakt.

veel foto's van uitpakken heb ik helaas niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:36 #15 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Demonteren. Alle slangen en kabels krijgen een kleurcodering met ty-wraps en alles is op de foto gezet. Hiermee kon ik bij het opbouwen de juiste routing van het geheel weer herleiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:43 #16 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
motorblok uit het frame. is een bijzonder klusje. Er zit behoorlijk gewicht in het blok en het moet er met een rare draai uit. Bij de RD04 helpt het om de klepdeksels te verwijderen.

Met het blok eruit kon ik eenvoudig bij de zij deksels van het blok en de klepdeksels waren natuurlijk ook goed toegankelijk. goed moment om ze opnieuw in de lak te zetten.

lak verwijderen door middel van een goedje uit een spuitbus. Werkte top! Motip voor de zijpanelen, VHT paint voor de klepdeksels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:48 #17 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Het Frame is terug van poedercoaten en ook de voorvork clamps zijn gecoat. De achterbrug, het link systeem en het balhoofd hebben nieuwe lagers gekregen. Het link systeem ook een nieuwe laklaag. Tijd om weer te beginnen met opbouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:49 #18 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Africa twin RD04 2.0
Gave motor is dat. Complimenten daarvoor!

mvg, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:56 #19 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0
Motorblok kan er weer in. Wel eerst de middenbok geplaatst. Daarmee stond het frame stabieler. Ik moest even goed nadenken in welke volgorde de onderdelen weer geplaatst moesten worden. Ik heb ervoor gekozen eerst de kabelboom te plaatsen, daarna het luchtfilterhuis, daarna de achterbrug, link systeem, shock, en de carbs ergens tussendoor. Dat bleek de juiste volgorde te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:57 #20 door Albert AT
Beantwoord door Albert AT in topic Africa twin RD04 2.0

Gave motor is dat. Complimenten daarvoor!

mvg, Jan


Dank je Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden