Niels en de GHOST ALP

18 nov 2018 13:10 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Die test-opstelling zitten ook wel wat nadelen aan, hoor.


Als je in een elektrische huis- of bedrijfsinstallatie op zoek bent naar een veroorzaker van sluiting waarbij enkel de hoofdautomaat of aardlek afgeschakeld werd, schakel je per definitie alle automaten erachter eerst uit. Daarna schakel je de hoofdautomaat of aardlek weer in en daarna één voor één de automaten er achter. Het circuit waar de storing op zit, dient zich vanzelf aan omdat de automaat zichzelf weer uitschakelt. Vervolgens trek je alle verbruikers uit de stopcontacten en verlichting e.d. op dat gevonden circuit, en schakel je diens automaat weer in. Als die nu wel ingeschakeld blijft, is het één van de verbruikers op een stopcontact dan wel verlichting. Je steekt dan één voor één die verbruikers terug in hun stopcontact en/of schakelt verlichting weer in. Het apparaat dat defect is, dient zich op die manier vanzelf aan want de automaat zal zich uitschakelen. Je dwingt op die manier af dat je 'spook' zichtzelf openbaart. En dan draai je hem de nek om.


Het nadeel van een test-opstelling met een apart kabelboompje is dat je daarmee weliswaar een bepaald zoekgebied zou kunnen definieren, maar daarmee heb je de veroorzaker nog niet gevonden. Voorbeeld: er is een onontdekte kabelbreuk bij de killswitch stuur, of aan diens stekker naar de kabelboom en die hangt nog maar aan één adertje. Deze kabel voorziet de cdi, en daarachter, de bobines van spanning. In lage toeren is er weinig stroom nodig om de motor te laten werken dus die doet het netjes ondanks de breuk. In hogere toeren is er meer stroom nodig maar dat kan niet meer door dat ene adertje als gevolg van de kabelbreuk. Dan gaat de motor slechter lopen of slaat af.

Lang verhaal kort: als je een noodboompje maakt en de motor draait ineens wel, weet je nog steeds niks. Om te pin-pointen waar het misgaat zul je kabeltje voor kabeltje en stekkertje voor stekkertje apart moeten kunnen laten meedraaien met dat noodboompje om vast te stellen wannéér het mis gaat. Dwing af dat het spook zich openbaart aan je.

En in het scala van mogelijke, te controleren boosdoeners is dit maar voorbeeld.


Maar, ik durf wel te zeggen dat het zit in iets heel doms waar je het redelijkerwijs niet verwacht en er dus keer op keer overheen kijkt. En dat is vaak weer een direkt gevolg van aannames: een conclusie trekken die feitelijk ongegrond is.


TCN servicewagen..?  ???



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 14:27 #22 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Precies de reden Harm dat dit probleem stap voor stap wordt opgelost. Hoe dan ook.
Ik ben er in elk geval van overtuigd dat de oorzaak gevonden wordt door alle aansluitingen , kabels en schakelaars 1 voor 1 te controleren. Het blok heeft die controle al gehad.
Voordeel bij mij is dat ik alle ( werken
de en geteste ) componenten gewoon heb liggen.
Maar je hebt gelijk. Je pakt het spook pas als het zich openbaart..
De bedoeling van de testopstelling is eigenlijk alleen bedoeld voor het wtb gedeelte.
De electronica is een verhaal apart en een geheel andere opstelling. Uiteraard kun je die wel meenemrn in het ontwerp maar daarvoor moet er altijd een blok ingebouwd zijn

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 21:42 #23 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Niels en de GHOST ALP
ik denk even mee  omdat mijn motor ook het niet meer doet  ook bijna  met wat boven staat  dus misschien steek ik er ook nog wat van op  ;)

ik heb een frame deze dus die mogen jullie hebben --- als test frame haal ik de motor er uit

als er nog een stuk weg geslepen worden zeg het maar  >:D  maar hoe die die kant op moet komen ??

misschien ook een idee had nog dit is gemaakt  en heb het mee verkocht met de motor fiets word nu ook gebruikt als test frame 

groetjes frits

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 22:10 #24 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Lijkt me wel wat Frits.
Gooi hem anders bij waffie neer of mss kan hij hem ophalen bij je.
We overleggen nog wel

In elk geval ????

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 11:53 #25 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Niels en de GHOST ALP
Even over dat citaat van holmes en dat van dat het onwaarschijnlijke waarschijnlijk waar zal zijn...

Doet het probleem zich ook voor zonder uitlaat? Is de uitlaat gecheckt?

Mocht op de een of andere manier de uitlaat deels verstopt zitten (muizen of kinderen die het leuk vonden er knikkers in te frotten of weet ik veel) dan kun je hebben dat ie bij lage toerentallen prima loopt maar bij hoge moeilijk gaat doen.

Erg onwaarschijnlijk, maar misschien daardoor nog niet gecheckt en dan kan het zomaar de oplossing zijn!

(ik kom hierbij door mijn andere motor, een fzr, die heb je ook met een exupklep in de uitlaat, deze rot regelmatig vast, zit ie vast open rijdt de motor belabberd op lage toeren, staat ie dicht rijdt ie belabbert op hoge toeren)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 12:02 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Hoi Jasper.
Alle opties zijn gecheckt. De open aftermarket uitlaat maakt zoveel lawaai dat ik hem niet wil laten proefdraaien in mijn shack. Ik wordt onmiddelijk de buurt uitgedonderd.
Maar zou idd een mogelijkheid zijn.
De status op dit moment is de fase van opbouw waarbij elke handeling en onderdeel nauwkeurig wordt gecontroleerd.
Omdat het probleem zich ook voordeed bij een nieuwe kabelboom worden nu de schakelaars getest en ook de sensoren op blok.
Over 2 weken gaan Niels en ik weer verder. Het blok zit er al weer onder en de waterhuishouding is klaar.
Wordt vervolgd dus.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 14:57 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

(..) (..mijn andere motor, een fzr, die heb je ook met een exupklep in de uitlaat, deze rot regelmatig vast, zit ie vast open rijdt de motor belabberd op lage toeren, staat ie dicht rijdt ie belabbert op hoge toeren)


Of de beruchte EGR-klep bij turbo-diesels, for that matter.

Marien, mijn brein JEUKT om op Gost-chase te gaan. Het vergt een bepaalde manier van denken. Ik ben er erg goed in. Maar van hieruit lukt dat niet..  ;) ;)


Je zegt je bent opnieuw aan het opbouwen. Wat je op een gegeven moment moet gaan doen, is zaken scheiden en vaststellen, is of het dode mechanische deel van het blok in orde is, vóór je verder gaat. M.a.w., als je dit kale dode blok metaal in een andere motor hangt en daarop aansluit, hij het wel of niet goed doet. Het is dat, of een test-opstelling. Ik ben bang dat jullie veel te veel door mekaar gaan zitten werken en dan kom je er niet uit.

Nogmaals, er zijn 3 hoofdrichtingen: mechanisch, elektrisch, mengsel. Daarvan is mengsel het makkelijkst (uitwisselen carbs) en mechanisch is het makkelijkst te isoleren. Stel je voor dat die 2 vastgesteld uitgesloten kunnen worden, dan blijft de elektriek over om je op te focussen. En dan heb je het zo te pakken. Wel als ik ernaast sta.

Maar, stel vast dat het mechanische deel in orde is. Ik kan nog wel een paar onwaarschijnlijke mechanische dingen bedenken hoor. Heb je de lengte van de klepveren opgemeten? Slappe klepveren kunnen een klep doen 'zweven' in de hogere toeren en gaat-ie lekken.

Een andere gedachte kan zijn: dat pulsgever dingetje op de krukas met het nokje. Is dat de juiste.? Klopt de opening tussen nok en pick-up? Kan het zijn dat die nok gemagnetiseerd is en daarmee het magnetisch veld van de pick-up verstoord?


Het komt gewoon neer op good-old 'meten is weten!'. Couldn't be more true, chasing ghosts  ;)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 15:27 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Tja Harm. Je zet me wel aan het denken. Maar ga er vanuit dat ik niks lukraak doe en alles op basis van uitsluiten.
Zo zijn een paar dingen al uitgesloten. Klepveren idd niet.
Compressie test was verder goed dus vanaf hier verder gegaan.
Omdat het meeste toch al los was hebben we besloten om het blok op de werkbank na te lopen.
Nks in orde,op tijd ,kleppen stellen,pakkingen en sensoren nagekeken en vervangen.
Als dit niks oplevert straks dan gaat er een ander blokje onder. Gwoon als test. Mocht hij dan wel goed lopen gaat het oude blok gewoon helemaal op de pijnbank.
Zou te gek zijn als de oorzaak niet boven water komt.
Ik nodig je dan graag uit voor een second opinion.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 16:25 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Nou ja, een compressietest vertelt niet alles. De uitkomst is op te breken in kleinere stukken die elk gecontroleerd moeten worden om de uitkomst te definieren.

Als de compressie wat lager is (en dat kan, want normale slijtage) maar binnen de grenzen, kun je niet vaststellen of dat als gevolg van blow-by langs de compressieveren is, of een licht lekkende klepzitting. Maar, met een pietsie lekke klepzitting zal de motor misschien wel lopen, maar nooit lekker (ja pas op, hier schuilt een aanname..).

De kleppen hebben altijd 2 veren: de grotere is vooral om de klep stevig tegen de klepzitting te drukken en hem dicht te houden. Maar, zware veren slaan weliswaar veel kinetische energie op, maar ze zijn door hun omvang trager dan kleinere veren. Daarom zit die kleine veer erbij: die helpt de grote veer sneller zijn energie los te laten zodat de klep snel genoeg sluit in de hogere toerentallen. Bij een slappere 'versleten' of gebroken klepveer wordt minder kinetische energie opgeslagen (want, korter) en daardoor is die werking niet snel genoeg meer en sluit de klep te laat. Als het toerental hoog genoeg is, drukt de nokkenas die klep zelfs alweer open voordat hij kans kreeg om te sluiten. Ze noemen dat zweven. Het komt weinig voor, maar als je op spokenjacht gaat dan kom je in deze donkere wateren terecht. Maar, als je het blok op de werkbank hebt is het eenvoudig de veren te verwijderen en de lengte te controleren.

Het lijkt op het oog niet uit te maken of je in Niels zijn frame + systeem een ander bewezen blok hangt en daar een conclusie uit trekt. Maar, Holmes erbij gepakt, vertelt de uitkomst daarvan enerzijds iets over Niels zijn frame + systeem en anderzijds iets over het andere blok wat je plaatste. Het zegt niks over Niels zijn motorblok. De ruimte die die 'aanname' oplevert zijn typische plekken waar spoken zich kunnen verbergen. De grap is dat je, zonder je dat te realiseren en overtuigd van je jezelf, je eigen denk- en werkwijze die schuilplekken juist onontdekt laat.


Schuilplaatsen blootleggen op basis van elimineren  :)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 16:34 #30 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Kan niet wachten Harm. Volgorde is anders maar uitkomst wss eender.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 16:54 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Wat ik bedoel te zeggen is, dat een ander blok bij Niels erin hangen een prima goede manier is om vast te stellen welke richting je redelijkerwijs uit moet.

Maar omdat het niks over Niels zijn eigen blok zegt, is het aanname gehalte vrij hoog. Omdat je gedurende je zoektocht vele malen in soortgelijke situaties terecht kan komen die, onder de loep genomen en vanuit een andere invalshoek gezien, ruimte kunnen overlaten. Maar omdat jij redelijkerwijs aan mocht nemen dat..


Dat is juist de denk- en handelwijze waar je vanaf moet. Fuck 'redelijkerwijs'. Redelijkerwijs helpt al de hele tijd niet. Het is een kunst om het aanname-gehalte terug naar nul te brengen.


Er is geen spook. Er is een ontoereikende denkwijze.









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 17:13 - 28 nov 2018 17:17 #32 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Niels en de GHOST ALP
Ik heb een ingeving gekregen ::)

het probleem blijkt hardnekkig en de klep timing is dan wel nagekeken... dat is dan wel mooi

maar hebben we gezien of ook de nokken assen op het juiste plek erin zitten

dus FR in de voorste en RE in de achterste

ik ben wel benieuwd.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2018 18:30 #33 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Ja Ad. Gecontroleerd.
En Harm. Ik begrijp je prima hoor.
En de gekozen weg is voortgekomen uit kosten analyse.
Tijd kost me niks.
Het is half uurtje werk om  het blok eruit te lepelen als blijkt dat het niet in de electronica zit en ons in de goede richting te sturen.
We lossen het op. Hoe dan ook.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2018 12:48 #34 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Niels en de GHOST ALP
Ik zou stiekem de stator ff ruilen voor een bewezen exemplaar. Ook al is hij doorgemeten dan nog kunnen er onder invloed van spanning en temperatuur dingen gebeuren.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2018 19:00 #35 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
In elk geval de SR vervangen Len.
Gaan in elk ge al meten als hij weer loopt maar is echt al eerder gecontroleerd

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2018 10:39 #36 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic Niels en de GHOST ALP

Tijd kost me niks.


Maar wel graag bijhouden, want wij meelezers-en-oudere-fiets-rijders zullen ooit de afweging willen maken: tijd in steken of verkopen.

Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2018 14:02 #37 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Soms is tijd een vriendendienst Danny ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2018 11:21 #38 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Vandaag weer verder met de ghostalp.
Omdat ik twijfel heb ik de stator er even uitgehaald en een goed bekeken. Meting is/was prima maar brommie zet me aan het denken.
Het lijkt of de lamellen erg heet zijn geweest en heb hem daarom preventief vervangen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 11:14 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Die epoxy laag kan er bedonderd uitzien hoor, terwijl ze prima in orde zijn. Wat ik griezelig vind daarvan is dat die epoxy op den duur afbrokkelt en dat komt dan ook ergens terecht. Maar inderdaad, je móet alles uitsluiten.


Maar hoe doe je dat in dit geval, Marien? Normaal gesproken doe je steeds één verandering tegelijk om vast te stellen of iets werkt of niet. Heb je een test-opstelling waarbij dat kan..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 dec 2018 12:12 #40 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Helaas niet Harm.
Zaterdag wordt de boel opgebouwd in het frame en dan kunnen we verder.alle electrische componenten zijn in elk geval aan het blok vervangen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden