Niels en de GHOST ALP

17 nov 2018 12:45 - 17 nov 2018 17:23 #1 door Oldtimer
Niels en de GHOST ALP werd gestart door Oldtimer
Dit wordt een uitgebreide opsomming van de acties die zijn ondernomen om het spook gedrag te omschrijven en op te lossen van de Transalp PD10 Van Niels.
De motor werd gekocht met de mededeling dat waarschijnlijk de CDI kapot was en dat hij daarom slecht liep en steeds uitviel.

Wat er allemaal aan gerepareerd is of vervangen en hoe het probleem zich ontwikkeld kun je de komende weken hier volgen.

Het begint als volgt:

De Alp start normaal en loopt super mooi stationair. Geen enkel probleem.
Op het moment dat hij boven de 3000 toeren komt gaat hij haperen, stotteren en wil niet doortrekken.
Ook wat ploffen in de uitlaat.

Ik ga aan de hand van de reacties hierop de genomen stappen opsommen en hopelijk komen we aan het eind met een goed lopende Transalp.

Als hoofdadviseur is Waffie standby en zal ook zijn commentaren leveren ( hoop ik )

Wat is er tot nu toe gedaan:

Door motorzaak:

2 x nieuwe diode.
4 x nieuwe bougiekabel
Pickup sensor vervangen
CDI test ( Carmo Electronic )
Bedrading doorgemeten + de sensoren  (tps )
Carburateur ultrasoon gereinigd.
1 gasnaald vervangen
2 sproeier buis vervangen
1 nieuwe sproeier 118
1 nieuwe sproeier 115
2 x nieuwe stationair sproeier
1 nieuwe accu
4 nieuwe bougies.
2 bobines vervangen.

Hierbij opgemerkt dat de storing daarmee niet werd opgelost en de rekening dermate op ging lopen dat ermee gestopt is.
Dit op verzoek van de eigenaar.

Onder het motto van "DODE DINGEN ZIJN GEEN BAAS "

Dan maar naar Oldie's Bikeshack:
en daar:

Carburateur uitgewisseld.
Benzine kraan uitgewisseld en vacuüm gecheckt
Pickup spoel verwisseld voor originele.
CDI gewisseld.
Ontsteking tijdstip gecheckt.
Stand nokkenas ketting beide cilinders check
Kleppen gesteld.
Luchtfilter gecontroleerd.
Compressie gemeten.
Kabelboom compleet vervangen.
Stator gemeten Ohmse waarden
Laadspanning getest ( 13.8 volt).
Neutraal switch vernieuwd.
Oliedruk voeler vervangen ( niet een storing oorzaak )

De inlaat rubbers moeten nog vernieuwd worden maar waren/ zijn niet de oorzaak.


Hierna en hiermee is de storing niet opgelost.
Er is geen enkel onderdeel aangetroffen die de malaise veroorzaakt.
Het lijkt een elektrisch probleem te zijn

Niels op de foto met de voorbereiding van hernieuwde opbouw van het geheel.
Er gaat uiteraard niets boven een schoon blokje om aan te werken.
Omdat er veel veranderd was aan het oorspronkelijke systeem qua bekabeling is het besluit om alles vanaf 0 weer op te bouwen.
De 1e stap is dus het blok compleet controleren en weer in het frame bouwen.
Daarna komt de bekabeling aan de beurt, die stap voor stap en op elke schakeling en connector wordt gecontroleerd.











PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 14:15 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Nou, hier de kick-off dan.


Dat kan brandstof of elektriek zijn.

Jij hebt blijkbaar al wat inzicht in wat wel of niet is geprobeerd, dus nu jij weer, Oldie.


Welke van de 2 kanten gaan we het eerste op..?  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 14:21 - 17 nov 2018 17:51 #3 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Niels en de GHOST ALP
Valse lucht ergens tussen de carb en de airbox.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 15:44 #4 door J-P
Beantwoord door J-P in topic Niels en de GHOST ALP
Lekke inlaatrubbers?

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 16:17 - 17 nov 2018 17:53 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
@ brom. Het feit dat het beide kanten uit kan gaan is helaas waar.
Maar oke. Ik ben aan zet.
Vanavond zal ik de eerste werkzaamheden prijsgeven. Let wel. Het probleem is zeker nog niet opgelost.

De werkzaamheden en het resultaten ervan staan in het openingstopic.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:02 - 17 nov 2018 19:04 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Niels en de GHOST ALP
:angel:
Een deel van het vraagstuk begint natuurlijk bij de vraag:

Wanneer zijn de problemen begonnen of waren deze problemen al aanwezig
En daar weten we het antwoord niet op anders dat Niels  de transalp zo gekocht heeft.
Een echte voorgeschiedenis maw symptomen zijn niet bekent.
feit is wel dat de motorfiets al verbouwd was(bedrading en dergelijke ivm met aanpassingen

en dit verrast me,
Al het gangbare is dan wel geprobeerd en vervangen .
Echter dit neemt niet weg dat bij  deze aanpassingen mischien toch iets fout zit
Of wel dat onderdelen ten gevolge van die aanpassingen onmiddellijk uitvallen of zelfs defect raken

Een van de symptomen

* toerenteller komt niet hoger dan 3000 rpm en de motor zelf levert geen vermogen anders dan feitelijk in het stationaire sproeier gedeelte (max 3500rpm )

kortsluiting kan natuurlijk veel vernielen en dan is oorzaak en gevolg lastig te herhalen.
het wordt dus inderdaad een zoektocht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:09 #7 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Niels en de GHOST ALP
Lijkt mij sterk maar toch iets om te checken, krijgt genoeg hij zuurstof? Is er iets waardoor er onvoldoende lucht naar de motor komt.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:25 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Ad heeft natuurlijk een punt maar een aantal dingen zijn nog niet gecontroleerd. Daarom opbouw vanaf nul.
@Tim. Ook goed punt maar zelfs zonder filter met open mond dus geen verbetering.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:31 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Als je weer gaat opbouwen is het misschien een idee een surrogaat kabelboompje in elkaar te knutselen waar enkel de noodzakelijke ontstekings delen aan verbonden zitten.

Dus de noodonderbrekers eruit, goede en directe massa verbindingen en voeding. Volgens mij heb je de dynamo ook nieteens nodig? Gewoon vanaf een accu moet ook kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:41 - 17 nov 2018 19:48 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Klopt Pim. Maar dat wordt dan ghostalp # 02.
Het zou te gek zijn als een originele alp niet doet wat wij willen.
Op dit moment is uitsluiten de 1e optie.
Aanvulling op toerenteller is dat deze blijft hangen op 3000 terwijl de motor dat niet meer draait

Bytheway. Mss kun jij ontwerpje maken. Heb met Ad al een idee voor testbank voor alpblok buiten frame.
Gwn om blok te testen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:47 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Stuur maar waar je aan denkt, heb zoiets al eens gemaakt voor een ander type motorblok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:49 - 17 nov 2018 19:53 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Hoi Pim.
Alleen het nodige idd. Je hebt mss een schema neem ik aan.
Heb nog wel een boom die gebruikt kan worden
Ik ga er vanuit dat een accu en cdi  + bobines voldoende is. Starten etc kan ookmet een schroevedraaier toch.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:56 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Zal wel even kijken of ik wat kan verzinnen. Wil je met losse motor testen of in het frame.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 19:58 - 17 nov 2018 20:01 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Liefst in frame. Maar hebben we nog niet.
Dussssss heb je nog een staan ......

Ps. Bedenkt net 2 types cdi. Enkel en dubbel.
Maar voor mechanica maakt dat niet zoveel uit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 21:06 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Sherlock Holmes:

(1) Eliminate all other factors, and the one which remains must be the truth.

en

(2) When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth?

Uit: 'The Sign of the Fours'


Als ik het zo even vlug beredeneer, heb je, volgens het eerste deel van de eerste quote van Holmes, redelijkerwijs alle individuele componenten uitgewisseld voor een ander, in een poging stapsgewijs te elimineren. Desondanks blijft het symptoom onveranderd. Volgens het 2e deel van die quote is er blijkbaar ruimte om verder te zoeken (in componenten die niet direkt de werking beinvloeden..?)

Vertrouw op de uitkomst zover. Het ligt niet aan de individuele onderdelen.

Dan kan het zijn dat de 2e quote van Holmes van toepassing is. In Jip & Janneke-taal zegt Holmes in feite: als je het onmogelijke hebt ge-elimineerd, dan zal wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.


Detectives  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 22:04 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Dat dacht ik in 1e instantie. Daarom het blok open om te checken of de nokkenas wel goed stond. Intussen is dat dus geelimineerd Harm.

Maar al met al wordt het een spannende zoektocht naar de waarheid

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 23:51 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Ik denk dat een testopstelling zoals Pim oppert, een goede kan zijn om vast te stellen of het zit in de de componenten die essentieel zijn, of dat het aan invloed van niet-essentiele onderdelen te wijten is, elders in het systeem.

Het blok hoeft niet uit het frame. Het frame is toch een prima motor-bok? En heeft een tank, dus de brandstof is in een veilige situatie voorhanden.

Gebruik alleen componenten die bewezen goed zijn. Die dus op een motor die ernaast staat, wel normaal functioneren. Van en naar de cdi en bobines maak je nieuwe test-bekabeling vanaf de accu. Zoveel is dat niet. Hiermee omzeil je heel de kabelboom en alles wat daar nog meer aan hangt. Ook de toerenteller heb je verder niet nodig.

Zo creeer een situatie dat het motorblok en enkel de benodigde componenten volkomen geisoleerd zijn van de rest, maar wel normaal kan draaien. De uitkomst van die test geeft aan of je verder zoekt binnen de kring van noodzakelijke componenten, of juist daarbuiten.




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 07:50 #18 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Niels en de GHOST ALP
Leuk en leerzaam verhaal volg dit graag ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 08:24 #19 door blinkie
Beantwoord door blinkie in topic Niels en de GHOST ALP
Interessant probleem.
Koppel de toerenteller zelf eens af. Misschien beïnvloed hij de CDI.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 11:43 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Ik dacht ook aan een ''kabelboom'' in een koffertje. Het komt echt wel veel voor dat de kabelboom/electronica van een motor problemen geeft en als je dan een gegarandeerde set componenten aan kunt haken kun je veel sneller werken lijkt me?

Moet je gewoon zorgen voor een goede accu en de juiste set stekkers aan wat snoer dat is niet zo ingewikkeld.

Als een motor los staat kan hij ook wel op een bokje maar ik zou die electronica dan wel afneembaar doen dat je daar ook mee op stap kunt in de TCN alarmservicewagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.282 seconden