Niels en de GHOST ALP

15 dec 2018 16:29 #41 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Vandaag de boel afgebouwd en alles aangesloten voor een proefstart.
In eerste instantie gewoon lopen en nog mooi ook.
Even warm laten draaien en dan komt het.

Tussen 3 en 4000 toeren opeens rare geluiden uit het blok van metaal op metaal. Dit hebben we nog niet eerder gehoord.
Meteen begint het blok flink te stotteren en slaat dan ook meteen af.
Het is een soort geratel en verdwijnt net zo als het kwam
Na een halve minuut toch weer gestart. Loopt weer als een zonnetje maar na enkele seconden weer hetzelfde probleem.

We weten nu in elk geval een ding heel zeker.
Het probleem zit echt in het blokje zelf. alle elektrische zaken werken naar behoren en brandstof toevoer en carbs zijn in orde.
Ook mankeert er helemaal niets aan de bekabeling.
De volgende stap wordt dus het blok ontleden en kijken wat de werkelijke oorzaak is.

Zou brommie of Ad dan toch gelijk krijgen.?
We zouden een poll kunnen opzetten naar wat de oorzaak is.

kleppen ??
nokkenas ketting ???
Zuigers ??

We gaan het onderzoeken.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 18:12 #42 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic Niels en de GHOST ALP

We zouden een poll kunnen opzetten naar wat de oorzaak is.

kleppen ??
nokkenas ketting ???
Zuigers ??


Laten we er een weddenschap aan koppelen
10 euro per poll-keuze
100 euro afromen voor Oldtimer
winnaars uitkeren op de ALV

Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 18:31 #43 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Tja. Ook een optie Danny.
Maar ja. Dat staat weer haaks op " leden voor leden "
Heb liever het probleem opgelost maar we komen wel steed dichterbij ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 21:32 - 15 dec 2018 21:34 #44 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic Niels en de GHOST ALP

Tja. Ook een optie Danny.
Maar ja. Dat staat weer haaks op " leden voor leden "


Niks haaks, stimuleert mensen op een leuke manier om wat meer voor elkaar te doen.
En zou ook voor niet-leden moeten zijn, Brombeer verdient ook een pluim

Kunnen ook een beker doen ipv. poen

Of we laten Pim wat lassen van restmaterialen


Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2018 22:55 #45 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Niels had toch geen klachten over lawaai uit z'n blok, of wel?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 08:23 #46 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Dat lawaai was niet hoorbaar vanwege de after market uitlaat die er op zat.
Ik heb er even een originele op gezet.
Ik had het ook niet eerder gehoord maar overduidelijk mechanisch geratel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 12:21 #47 door DannyE
Beantwoord door DannyE in topic Niels en de GHOST ALP

Dat lawaai was niet hoorbaar vanwege de after market uitlaat die er op zat.


Geen poen, geen beker
Oldie krijgt een stethoscoop kado van de TCN op de ALV voor zijn Leden-voor-Leden inzet


Youtube: I don't want to be...

Danny@Engelman.nl - 🏍️ 2 x Transalp 600 '98 'Betsy' & kloon 'Dolly' 🏍️ 2 x NX250 '93 'Daisy' & 'Meggy Meccano' (rebuild video met Jeroen Emke)
www.BikeSwap.org :...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 12:24 #48 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Klinkt bijna als een krukas lager.


Toen mijn 750 blok in de poeier liep door oliegebrek liep hij daarna nog geruisloos tot 2500 rpm. Daarboven ging het klapperen en rammelen. Dat bleek een uitgelopen krukas lagerschaal. Dat veroorzaakt veel wrijving op zuiger en cilinder en mogelijk een warmloper.

Probeer eens met de krukasdop links er af, of, direkt na afslaan de krukas gangbaar is..?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 13:43 #49 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Dit is niet zoals het klinkt Harm. Het lijkt erop dat er iets losloopt en meteen begint de motor te ratelen en te knallen zoals bij backfire of vuile brandstof. Hij slaat ook meteen af ondanks meer gas geven.
Een directe herstart leverde meteen moeiteloos lopen op.
Ik zou bijna denken aan een klep die open blijft staan of juist dicht. Niels heeft het geheel weer meegenomen en gaat in elk geval het blok demonteren en open maken.
Als de koppen er af zijn krijgen we hopelijk meer inzicht.
Ik denk uiteraard ook aan een eerdere vastloper maar dat werd wss verdoezeld door het perfecte lopen in de lagere toeren.
Het wachten is dus nu op Niels als hij terug komt met het blokje.
Ik ga er stiekem alvast vanuit dat het een vervangend exemplaar moet worden gezien de kosten van een top-end revisie.
Al het overige is al gedaan toch.
Wordt een spannende kerst.

@ Danny, daar heb ik een lange schroevendraaier voor die tegen het oor hetzelfde resultaat geeft.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2018 13:50 #50 door kees
Beantwoord door kees in topic Niels en de GHOST ALP

Gebroken klepveer.

Allemaal giswerk. Ben benieuwd, we horen het wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 18:04 #51 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Vandaag het blok open gesleuteld. Klepjes eruit en veren bekeken. Ook controle op slijtplekken en gruis.
Helemaal niets gevonden. Klepjes kunnen wel een beurtje krijgen maar niet verontrustend.
Ook nokkenas ketting en tandwielen nagekeken op slijtage.
Zuigers cilinders en veren zijn prima voor zover optisch te controleren.
Running out of ..........

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 13:10 - 30 dec 2018 13:16 #52 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Even een update. Ander blokje eronder en het probleem is er nog steeds.
Het wordt dus een herhaling van de eerdere speurtocht naar alle externe zaken zoals carbs elektra en brandstof.
Wordt vervolgt

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 13:39 #53 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Oftewel, teveel aannames gebaseerd op te weinig feiten  :-X :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 13:40 #54 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Tja Pim. Waar ken ik dat ook al weer van  :)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 14:05 #55 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Niels en de GHOST ALP
Van de XLV750  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 jan 2019 18:43 #56 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Blokje is geheel nagekeken en klepjes etc geschuurd. Timing gecheckt en daarmee ook de stand van de nokkenassen
Carburateur gewisseld en ook de brandstoftoevoer direct dus via bypass.
Bij 5000 toeren stort de boel weer in.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2019 21:06 #57 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Niels en de GHOST ALP
Hi Oldtimer,

Hoe staat het met het ghost probleem......het is alweer even stil....
is het opgegeven....

Groet Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2019 11:58 #58 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Hoi Herman,
Nee, probleem nog niet opgelost maar even in de wachtstand gezet. ff zonnetje gescoord en tja, beetje druk momenteel.
Maar wordt gegarandeerd vervolgt binnenkort.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2019 19:06 #59 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Niels en de GHOST ALP
Dag Marien,

Een goed topic...de spanning wordt nog wat opgevoerd  ;)
We zijn benieuwd wat nu de uiteindelijk mysterische veroorzaker is.

Succes Marien en technische ondersteuners/meedenkers, neem de tijd, ik blijf het topic dus zeker volgen
Intrigerend......... :D

Groet Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 11:40 #60 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Niels en de GHOST ALP
Eindelijk de oorzaak gevonden.
Het wordt des te meer duidelijk hoe je het bos ingestuurd kunt worden door verkeerde aannames, conclusies en eerdere bevindingen.
Aan het eind is het probleem opgelost tijdens de inspectiedag door Ad Mies.
Geloof het of niet maar dat heeft slechts 3 minuten geduurd..
Handmatig de gasschuif omhoog drukken bleek het probleem deels te verhelpen. Daarna de rubber membraam opnieuw erin en het probleem bleek opgelost.
Niels kan dus verder met opbouwen en die zien we gegarandeerd straks op een van onze ritten.

Ad, (Waffie) krijgt dus de medaille en de veren hebben we hem ook daar ter plekke in zijn ........................:P



De oorzaak was uiteindelijk een verstopt kanaaltje achter het membraam van de gasschuif in combinatie met een fout afgesteld ontstekingstijdstip.
Het betreffende kanaaltje is ondanks 2 keer een ultrasoon reiniging nog steeds vervuild gebleken. Naaldje erin prikken bleek de oplossing.
Ook een andere geplaatste carburateur was blijkbaar niet schoon en gaf hetzelfde resultaat.

Ontsteking was al eerder hersteld.

Daarmee is een einde gekomen aan deze "ghost" story waar we in elk geval een aantal dingen van hebben geleerd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden