mijn Alpje en de plannen er voor

24 feb 2020 14:38 - 24 feb 2020 17:20 #1 door Tom
mijn Alpje en de plannen er voor werd gestart door Tom
beste lezer,

Afgelopen motorbeurs heb ik me weten aantemelden voor de transalp club en heb ik me ook maar is aangemeld op dit geweldige forum.
ik ben zelf een groots motorliefhebber en heb als hoofd hobby het sleutelen aan mijn motoren. met een stel vrienden hebben we het plan om volgend jaar door Noorwegen te gaan crossen en daarna mogelijk nog veel andere landen. om dit te doen ben ik van plan om mijn transalp als basis rally klaar te maken. over de bouw van mijn motor zal ik nog een aparte pagina aanmaken voor de geen die het leuk vind om dat avontuur te volgen.
onderstaand staan een stel fotos van hoe het Alpje er nu bij staat :whistle:




Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 15:40 #2 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Leuk, welkom hier. Wat heb je een aparte voorkap custom made? Het ziet er wel leuk uit in ieder geval.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 15:46 #3 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Bedankt !!! het is overegens een rally fairing kit van van "perfectfairing". je moet dan alleen nog wel een koplamp kopen voor een KTM 690 enduro. en het beugeltje om hem stevig opzijn plaats te houden zelf maken. de fairing is wel een aanrader.

Honda transalp 600v, XL250R, CB500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 16:27 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Welkom hier Tom, mooi kuipje en koplamp idd B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 17:24 #5 door harold
Beantwoord door harold in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Ziet er tof uit!! Welkom hier, ben benieuwd naar je ervaringen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 18:32 #6 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Thnx voor de info, even orienteren:)

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2020 19:19 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Hi Tom,

Welkom hier !
Mooi kuipje inderdaad !
Ik ben benieuwd naar je vervolgverhalen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2020 08:35 #8 door Glenn
Beantwoord door Glenn in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Hi Tom,

Ik heb een vraagje over je rally fairing, want ook ik heb daar naar zitten kijken 🤩. Ik vind het echt een mooi scherm voor een redelijk mooi prijsje €250, maar past alles goed op elkaar of heb je moeten lassen en boren ? En past je oude display nog gewoon ?

Voor degene die hem ook willen:
www.perfect-fairings.com/product/honda-x...y-fairing-1987-1999/

Na de TransAlp hadden ze net zo goed kunnen stoppen met het uitvinden van nieuwe motoren, want er zullen toch geen betere motoren meer komen.
~Bert van An~

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2020 08:56 #9 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Hey Glenn,

Het is best een mooie fairing. Je moet hem wel zelf nog na bewerken omdat ze het rest materiaal niet heel mooi weg snijden. Heb er nu 3 staan met die fairing en ze zijn allemaal ongelijk. De gaten die je moet boren om aan je orginele kappen te zetten zijn goed aangegeven en komen goed overeen. Verder heb ik een bracket gemaakt die in de rubbers bout van je cockpit frame hierdoor word die een heel stuk steviger maar wel trillings vrij. Ik heb er nog een liggen waar ik gelijk een mooi buisje aan heb gezet zodat je je telefoon of Garmin kan plaatsen als rally style 😮
Oude dash board past wel gewoon. 🙋‍♂️

Honda transalp 600v, XL250R, CB500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2020 19:43 #10 door Glenn
Beantwoord door Glenn in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Je hebt er meerdere 😯. Dus als ik advies of iemand die hem kan plaatsen nodig heb, dan kan ik het beste bij jou terecht 😝.
Ik had ook al naar een andere rally fairing gekeken, maar dan gaat ie zo lijken op een AfricanTwin. Toen zag ik deze en toen begon het te jeuken, maar ik heb nog een lieve wederhelft en ziet mij dat liever niet doen 😔. Het rally front zou ik er ook graag op willen, want het frontje is nu zo flauwtjes iets meer pit en mannelijker 😝.
Succes met je rondtrip in het mooie Noorwegen

Na de TransAlp hadden ze net zo goed kunnen stoppen met het uitvinden van nieuwe motoren, want er zullen toch geen betere motoren meer komen.
~Bert van An~

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2020 20:51 #11 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Ik zou dan wel voor deze gaan. Enige is dat de ktm koplamp niet altijd te koop is en soms beetje prijzig, maar dat geld ook voor die andere fairing die je hebt met de 2 ronde koplampen van een AT.
Deze fairing bied ook betere airodinamica met touren.

Thaanksss!!!!

Honda transalp 600v, XL250R, CB500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2020 16:45 #12 door Glenn
Beantwoord door Glenn in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Een betere aërodynamica dat is helemaal een goed pluspunt, want nu klappert de helm zo als we op de snelweg rijden. Ik ga eens op de vrouw inpraten 😅

Na de TransAlp hadden ze net zo goed kunnen stoppen met het uitvinden van nieuwe motoren, want er zullen toch geen betere motoren meer komen.
~Bert van An~

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2020 11:01 #13 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic mijn Alpje en de plannen er voor
Mooie fairing! Heb je hem zelf over gespoten of laten doen? En zo ja, is dat duur? Ik zit zelf te kijken zoiets (:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 14:07 #14 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum maar de rust is terug gekeerd na een lange grote verbouwing van mijn huis. maar goed, ik had nog belooft om mijn verhaal te delen over mijn alpje en de bouw er van.:P ondertussen heb ik tussen door in de kleine momenten van vrije tijd nog wel voortgang kunnen maken met mijn alpje. de hoofd gedachte is om een betrouwbare motor te bouwen voor niet alteveel geld die goed zou kunnen concuren tussen de mid segment adventure bikes en invloed heeft uit de rally wereld.

de bouw begon natuurlijk met de aankoop van de motor. ik heb hiervoor gekozen om een de oer sterke transalp 600 te kopen omdat, ja ja ik hoef het niet uit te leggen, maar omdat het zo'n goede fiets is. ook wist ik al dat deze motor een ideale motor is om vanuit te bouwen. deelt een hoop onderdelen met zijn grote broer. en zijn een hoop aftermarket onderdelen voor te vinden (als je goed bent met zoeken).
De AT die ik had gekocht had een mooie lage kilometer stand van 17532km (vraag me nogsteeds af of hij niet al klokslag 99999 heeft gemaakt) voor een zachte 600. hij liep als een zonnetje, alleen wat kapschaden maar ik had al het ideee om alles aan te pakken.

vervolgens direct begonnen met de zo geheten fasen 1 :woohoo:
deze fase zou bestaan uit het rijklaar maken voor wat tripjes, woon werk verkeer en iets meer offroad waardig.
zo heb ik voor een ander stuur gekozen (fatbar) andere footpegs, uitlaatje en vooral belangrijk is de rally front van perfectfairings.:P

fase 2 zou de fasen zijn waarbij de motor echt word verbeterd met USD vering en enz maar dit zal ik allemaal later beschrijven ;)

Honda transalp 600v, XL250R, CB500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 14:12 #15 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor

Thomas schreef : Mooie fairing! Heb je hem zelf over gespoten of laten doen? En zo ja, is dat duur? Ik zit zelf te kijken zoiets (:


Hey thomas sorry voor de late reactie, ik doe mijn spuitwerk altijd zelf, dan word het redelijk betaalbaar, maar ik vind het ook vooral leuk om alles zelf te doen.
ik heb 2 jaar terug ook mijn cb 500 2k gespoten en ben ook vanplan om een nieuwe paintjob te doen voor het alpje :P wat er nu op de fairing zit is meer om even de gelcoat te beschermen en te verbergen van de niet matchende kleur

Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 14:17 - 11 mrt 2021 14:18 #16 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
ik zag dat er meer geintresserde waren voor de fairing, nu moet die dus ondersteund worden omdat deze niet gebruik maakt van de standaard bevestegings beugels. graag wou ik ook een soorte ment van rally toren idee maken voor mijn navigatie voor tijdens de tripjes. in fase 2 is het de bedoeling er een echte rally toren op komt. maar voor fasen 1 ging het vooral voor gebruiks gemak en dat de standaard teller kon blijven zitten. de beugel is gerubbert in de standaard bevestigings punten;)

Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 14:27 #17 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
goede betaalbare footpegs vinden voor de trans bleek een heel gedoe... overal gezocht en toen toch besloten om te gaan voor een gokjeen heb ik XR250 footpegs besteld. deze gingen er zonder moeite in met een mooie fit. toen gelijk ook maar een nieuw asje gedraaid omdat de ouwe meer leek op een banaan....

Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 14:54 #18 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
nou goed Fase 1 was natuurlijk erg leuk, en heeft me goed gedient voor een jaartje, na een hoop keer mijn vering compleet te hebben gecompresseerd op de nederlandse TET. was het dan toch wel tijd om te gaan beginnen aan fase 2.
fase 2 ging van start met het monteren van de USD voor vorken. na wat onderzoek op het forum was ik uitgekomen op een stuurpen voor een ktm kroonplaat naar een AT, deze zou ook als het goed was moeten passen in de transalp. express deze gekocht omdat ik geen zin had om zelf een stuurpen in te meten en te draaien. en de prijs was redelijk. nou eindelijk aangekomen uit engeland, paste de pen niet in de kroon plaat die ik had gekocht. op de website stond dat hij in alle modelen van KTM zou passen. belangrijk puntje dus om op te letten. hij past niet in de nieuwe allumilium gevreeste kroonplaten van ktm en husqvarna...
nu ik een mooi extra stuk massief stuk staal in mijn vooraad had liggen en 120 euro verder. kon ik beginnen aan het inmeten en draaien van mijn eigen nieuwe stuurpen. na 2 dagen was die er dan!!!

vervolgens konden de voorpoten gemonteerd worden. ik heb gekozen voor een USD48 maar helaas uit een verkeerd jaar. deze heeft nog een asmaat van 21 mm als ik het goed zeg en van af 2003 ging KTM wielassen gebruiken van 26mm. ach ik ben er maar mee gaan leven.

Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 15:05 #19 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
het voelde bijna als een nationale feest dag. de eerste stappen gingen gemaakt worden voor fasen 2. voordat ik alles kon monteren moesten er nog 2 busjes gedraaid worden die de wheelspacers en de lagers zou converten naar de 21mm as. al met al ging dit soepel en kon zo de front assembly worden getest fit.
het paste na genoeg de eerste keer perfect. ik had nog verschillende dikte vul ringen gedraaid die op het bovenste balhoofd lager kwamen te liggen om zo de juiste afstand tussen de kroon plaat en de triple clamp te bepalen.
alpje was gelijk getransformeerd en kreeg al een moderne cross look, ennige nadeel was dat het een chopper was geworden met zon hoge voorkant tenopzichte van de achter kant. dat was het volgende om aan te pakken :afro:

Honda transalp 600v, XL250R, CB500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2021 15:14 #20 door Tom
Beantwoord door Tom in topic mijn Alpje en de plannen er voor
aan die achterkant moest dus wat worden gedaan. hier op het forum werd mooi beschreven hoeveel er verhoogd kon worden en met welke maten draad. hier ga ik dus zelf niet mee pronken en is dus een mooi artikeltje om even op te zoeken. ik heb dit toen simpel uitgevoerd voor de standaard achter brug omdat ik natuurlijk wel even die USD wou uit proberen offroad.
zoooo wat een verschil. maar wat hoooggg. buiten de vering was ook de remmerij een wereld van verschil. ik had gekozen voor een motomaster 298mm rally rem schijf voor extra rem kracht, het model is afkomstig voor de dakar KTM modellen.. dit zou vanpas moeten komen wanneer ik ga reizen en met volle bepakking berg afwaards zou gaan. :whistle:

Honda transalp 600v, XL250R, CB500
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden