Alpje heeft liefde nodig

26 apr 2020 17:34 #1 door Blommetje
Alpje heeft liefde nodig werd gestart door Blommetje
Guess who's back! Jup, ik. Afgelopen zomer in 't buitenland gezeten, de winter andere dingen gedaan en geprobeerd die Groene Alp uit '96 te verkopen. Dit lukt niet, en ach, dan maar zelf opknappen. Ik heb nu wat meer tijd/ruimte/geld en op zich was het fijne motor.
Er zijn legio uitdagingen om het te verbeteren, dus er zullen wel veel leermomenten komen.
Vorige week bij Waffie een nieuw zwart wiel gehaald (en helaas is er wat mis - want ik heb nu een los lagertje... tbc) en vanmiddag de motor deels uit elkaar getrokken.

Ik vermoed een lekkend kleppendeksel op de achterste cilinder, dus hier moet naar gekeken worden. En dan moet het blok eruit, dus maar begonnen...

Denk ook (zie foto) dat er een frisse uitlaatbocht nodig is. Iemand nog een beetje fatsoenlijke liggen? Zou gewaardeerd worden!
Daarbij met een schuiver ooit de achterkant uit het lood gedrukt. Dit valt mee, maar kan dit (door mij) worden teruggeduwd of moet ik daar mee leren leven?


Puntjes nu:
- nieuwe remleiding achter + blokjes (eventueel remcilinder ringetjes vervangen?)
- nieuwe plunjer (?) in de voorrem want het remlicht staat continu aan
- ketting/tandwielen
- plastic knutselen zodat de kappen blijven hangen (lego smelten met aceton of iets)
- nieuwe knipperlichten achter (eentje afgebroken en past niet ivm koffers)
- olifantenpootje lassen aan de kickstand

Nou, zal vast wel meer gelazer naar boven komen als we bezig zijn, maar goed, je moet ergens beginnen!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 18:37 #2 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Hmm, wil ik snel voor t eten nog eea doen, zie ik een slangetje hangen onder het luchtfilterhuis aan een soort klein doosje (formaat sigarettendoosje). aan de onderkant niet op.. wel een klemmetje erop. Zit een dopje in, en FLOEP, daar liep best veel sludge uit, over de terrastegels. TOP!

Hoort daar sludge in te staan?

En met het losmaken is de voorremklauw ook wel er slecht aan toe.

@ moderator; ik zie nu dat ik in een geheel verkeerde categorie zit. Kun je t topic verhuizen naar de correcte?

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 18:49 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje heeft liefde nodig
Hé Alex :)

Die slang is het uiteinde van de carterontluchting. Dat gaat via de luchtfilterkast. Oliedamp slaat daar neer (samen met vocht) en verzamelt in dat rechthoekige doosje en vervolgens in de slang. Die slang vult zich dus langzaamaan met sludge en moet je idd af en toe legen. Ergens halverwege de slang zit als het goed is een doorzichtig stukje, daar zou je kunnen zien wat het niveau in de slang is en of het al tijd is het dopje er weer eens af te halen. Maar meestal is dat stukje niet zo doorzichtig meer ;)

Leuk dat je de Alp weer opknapt B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 20:35 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Alpje heeft liefde nodig
Hi Alexander,

Leuk dat je 'm nu toch zelf opknapt !

Voor het lichten van je achterste klepdeksel hoeft je blok er NIET uit.
Ik weet dit uit eigen ervaring.
Je moet wel wat koelvloeistofspul uit de weg halen en de verstevigingsbrug tussen je bovenste framebuizen demonteren (4 boutjes) maar dan kan je klepdeksel er echt af zonder het blok eruit te hoeven halen.

Succes en veel plezier !!!

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 20:52 #5 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
@ the headless horseman ; Nou het is nu goed afgetapt hoor! Nooit geweten trouwens. Zal ook wellicht de reden zijn dat er 2 jaar geleden af en toe wat sludge ergens anders lekt. overflow...

@ garfield ; Ja, iemand moet het doen he! ;)
Denk wel dat het blok eruit gaat om alles schoon te maken, en frame te spuiten.

Het is wellicht vloeken in de kerk, maar ga haar wel verbouwen. Van Year Round Workhorse is ze vandaag gepromoveerd naar Sunny Summer Ride. Dus alles gaat naar matzwart - voorpoten, frame en weet ik het.
Nieuwe fris zadeltje erop, en een kleine koplamp. Want vrijwel alle kappen blijven in de garage. Recht stuur, lijkt mij ook mooier.

Wel weer veel te doen, maar ach, je kunt maar wat bedenken he.

Daarover, zijn die plastic kapjes voor de radiateurs nodig, of kunnen die eraf? Enige vorm van bescherming is het wel.. maar t wordt er niet mooier op.

EN! Vorig jaar zomer sprak ik in België voor mijn werk met een dame uit Friesland die op een HELE mooie Ducati reed. Ze was van beroep stoffeerder voor luxe jachten maar wilde voor haarzelf beginnen om (leren?) motorzadels te maken. Ze was toen net begonnen (juni ofzo?). Ze is 38 schat ik.. enfin. Iemand idee wie dit is> Zou het leuk vinden als ze mijn zadel zou maken...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 21:45 #6 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alpje heeft liefde nodig
die uitlaat bocht niets van aantrekken als er geen gaten inzitten koop een bak waar de bocht in past of bijna koop ook 10 schoonmaakazijn en leg hem er 2 weken erin even regelmatig met een staal borstel bewerken en dan spuiten
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 08:53 #7 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
@honda2x - Good stuff! Scheelt weer. Thnx. En nee, geen gaten, maar wel lelijk. ga er denk ik exhaust tape omheen draaien. Rat bikes vind ik altijd wel tof. Nu op zoek naar een enorme tobbe en 10 liter azijn...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 09:41 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Alpje heeft liefde nodig
Mijn bochten zijn ook lelijk en niet afgedekt en ik had zelfs al een rol van die uitlaat 'tape' gekocht maar ik heb uiteindelijk besloten om dat er toch niet omheen te doen omdat ik bang ben dat het vocht en vuil vasthoudt en de bochten onder de 'tape' dus vrolijk gaan doorrotten.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 10:39 #9 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Alpje heeft liefde nodig
uitlaat tape heeft een maatje eens gedaan dat versnelde bij hem het doorroest proces
zal wel alie kwaliteit zijn geweest ????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 16:37 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Alpje heeft liefde nodig
Ik denk dat de kwaliteit niet van belang is, ik denk dat alle soorten/kwaliteiten uitlaat 'tape' vocht vasthouden.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 20:03 #11 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alpje heeft liefde nodig
Nee geen enorme tobbe gewoon grote platte bak bij blokker :mrgreen: beetje schommelen als het maar nat blijft
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 20:47 #12 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Vandaag bij Waffie geweest om het wiel te laten nakijken. Het nieuwe wiel wiebelde flink na kort stukje toeren.
Enfin, hierbij de vulbus uit de naaf. Als je héél goed kijkt, zie je dat de kogels van het lager wat sporen hebben getrokken. Je kon het ook voelen.
Waffie heeft gelast, geknepen, binnensmonds gevloekt en enige tijd later was het weer ok.

Ook nog wat spul gekocht als oliefilter en dus exhaust wrap. Of het er slechter van wordt, geen idee. We zien t wel.

Net nog even uitlaat met een schuurschijf in de accutol afgeragd, en dat scheelt al enorm! Heb helaas geen zwarte verf, maar eerst maar eens 't lekkende kleppendeksel te grazen nemen.

TBC

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 21:27 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje heeft liefde nodig
Wat zien we op de laatste foto? Is dat je vooras?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2020 21:44 #14 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Nee, de vulbus tussen de lagers in het achterwiel. De oude.. de nieuwe is knapper.

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mei 2020 08:57 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje heeft liefde nodig
Ah :) Duidelijk!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 18:48 #16 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Project is weer wat gevorderd.
Uitlaat ontroest en de afgebroken boutjes van het kleine hitteschild afgeslepen. Daarna matzwart gespoten. WERELD van verschil! Wel daarna in de Exhaust wrap gezet - wat een rotbaan is. Dat zeiknatte lint elke keer door je hand laten gaan. Enkelvoud, want je moet de andere kant strak houden. Maar goed, het oogt beter dan de verroeste pijp die er eerst zat. Ook het achterwiel er weer in gezet. Nieuwe remleiding (de originele was wel op denk ik..) en frisse blokjes erin en op druk gebracht.

Paar dingen waar misschien iemand iets slims over wil zeggen;
- mijn ProDuro Laser is RVS/Glanzend. En de uitlaat is nu zwart (en de rest wordt ook zwart). Kan ik dit een beetje redelijk OOK zwart spuiten? Of werkt dat niet op de uitlaat? En zou alles zwart mooier zijn, of juist 1 glanzende knalpot die eruit springt ook wel aardig? Ik kan geen ei leggen...

- De 2 plastic hoesjes om de ketting - kleine plastic onderaan, en de lange zwarte bovenop. Zijn die noodzakelijk? Vind het namelijk niet echt mooi

- Ik wil het kontje zo kort/klein mogelijk hebben (direct stoppen op t einde zadel denk ik) maar dan zit je met het achterlicht en het kenteken. Nu is dat licht wel te regelen denk ik. Maar waar kun je zoal de kentekenplaat laten? Naast de achterremklauw?

Best een hoop gepruts voor vandaag, dus nu op de bank!

TO be vervolgd...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:12 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Alpje heeft liefde nodig
ik wil wel iets slims zeggen over de kentekenplaat, links of rechts van je motor mag niet van de wetgever.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2020 21:15 - 16 mei 2020 21:17 #18 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alpje heeft liefde nodig
de ketting beschermer die kan rustig eraf maar als je je ketting hebt ingespoten met ketting vet kun je er op rekenen dat zowel je linker been aan de achter kant zwart word net als de rest van de motor frame en aanverwante :mrgreen: artikelen er niet uit gaan zien maar als je dat wilt ja dus .

En je produro die wil ik wel ruilen tegen de standaard uitlaat die van mij is mooi zwart ben je in 1 keerklaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2020 11:21 #19 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Tijdens het zwartspuiten van de Voorpoten is een van de 4 boutjes die de vooraf vasthouden afgebroken. Lijkt mij niet urgent, maar dit hoor ik graag alvorens ik ga rijden. 'T zwarte ziet er wel netjes uit vind, hopelijk blijft t een tijdje goed.

Vandaag de kappen opknappen. Stickers verwijderen is een rotbaantje...
Er zijn ook wat puntjes afgebroken/uitgebroken. Dat proberen in orde te maken.
TO THE HORNBACH!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2020 20:43 #20 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Alpje heeft liefde nodig
Nou, na enkele maanden weer her en der te hebben gedweild wilde ik vandaag na lange tijd weleens een ritje maken.
Vorige keer alles erop geduwd, vastgemaakt en het leek allemaal oke.
Vandaag was de accu vrijwel leeg, dus starten ging niet. En de knipperlichten knipperen niet meer... maar branden continu.
Geen idee wat dit allemaal ineens te betekenen heeft...
Ik vermoed zelf ergens iets met massa. Ik ben nooit in de electra verder gekomen dan les 1 'AA batterijen voor beginners', maar stationair werken de knippers en de toeter oke. MEt toeren niet meer. De toeter wordt een laffe PEP en de knippers gaan non-stop. De temp.meter slaat ineens hoger uit als je in de 1 zet, en als je iets van electra inschakelt gaat de temp.meter volledig naar rechts!

Alles lijkt verder wel te werken, maar dit is dus wel bere-irritant.

Ik heb de draadboom van de knippers nagelopen, de peertjes zelf en de stekkertjes opnieuw gedaan. Geen idee waar dit zit, maar mooi knudde.

Verder, met de nieuwe remmen, t achterwiel, remleidingen+olie, alles matzwart (wat helemaal knudde is want het is 'zacht' - je ziet elk krasje!), kleppendeksels die niet meer olie lekken, en nog her en der wat los gefrutsel, reed t wel vorstelijk. Zonder knippers kom je ook thuis blijkt...

Als er weer tijd is, weer verder beunen...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.427 seconden