Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

05 mei 2010 19:22 #1 door Bono
Een fiks aantal kilometers gemaakt en even tanken. Bij de pomp doppie los, slang erin en gáán. Ruim 20 liter. Snel even afrekenen. Sleutel mee, handschoenen uit en al lopend naar de ingang van het pompstation op zoek naar het geld in mijn jack.

Ben net drie stappen binnen richting kassa, vraagt een medewerker mij (beleefd, vriendelijk, correct) of ik mijn helm wil afzetten. Natuurlijk wil ik dat. Ik heb die stickers op de pomp die "mededelen" de helm af te zetten heus wel gezien. De capuchonfiguren, de hoodies, de kaps, de overvallen, de diefstallen, de beveiligingscamera's,... Ik snap het wel. Ik zet mijn helm af en reken af bij de kassa.

Aanvankelijk wilde ik even tanken en meteen door naar huis, maar toen bedacht ik, dat ik best wel even tijd kon maken voor een kop koffie. Ik had de helm immers al af en de jack half los. Even onthaasten. Eerst even buiten de motor iets aan de kant gezet om de tankplek vrij te maken. Naar binnen een espressootje getapt en even hangen aan een tafeltje in de hoek van de shop.

Komt een vrouw, dame, meisje de shop inlopen. In een gewaad, helemaal gesluierd. Loopt eerst wat langs alle winkelschappen. Het personeel kijkt. Vanaf afstand volgens ze haar en houden ze haar in de gaten. Ze rekent af bij de kassa en verlaat de shop. Iets schichtig, verlegen, kijkt een van de medewerkers eventjes mijn kant op, om daarna meteen zijn hoofd weer af te wenden.

Ik moest mijn helm afzetten: dat snap ik. Dat andere, dat begrijp ik niet...

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 20:19 #2 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
ik heb een shubert j1 helm.
als een helm open is, dan is het deze wel.
nooit heb ik problemen gehad met helm afzetten, gewoon vizier omhoog inclusief het zonnevizier.
maar laatst had ik bij een tankstation, waar ik vaker kom, ineens de opdracht om mijn helm af te zetten anders ging de pomp niet aan.
ik was daar boos over en ben gewoon weggereden en een andere tankstation op gezocht.
ik heb mij af zitten vragen of ze ook tegen alle andere mensen zo doen.
eigenlijk moet ik een keer de proef op de som nemen en daadwerkelijk een keer terug gaan met de auto en dan een muts tot over mijn oren en een dikke sjaal om mijn gezicht heen slaan, zouden ze dan ook eisen om dat af te doen?
een overval is niet leuk, als je het mee maakt helemaal niet.
ik begrijp dat dan weer wel maar is het niet zo dat je dan "gelijke monniken, gelijke kappen" moet doen?

als ik het van bono zou meemaken voel ik me toch danig gediscrimineerd.
ik begrijp het wel, maar snappen doe ik het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 20:35 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Tja... Ik werk dagelijks met één van de 'sterkste' wetgevingen in Nederland, de Monumentenwet. Er is echter maar één wetgeving waar ik moet afhaken: de Wet op vrijheid van uitvoering van godsdienst (ofzoiets).

Dit lijkt ook een dergelijk 'geval'. Maar ik zou me niet hebben ingehouden. Dit riekt niet alleen naar pure discriminatie, dit is pure discriminatie jegens een bepaalde bevolkingsgroep (motorrijders dus).

Klinkt erg zwaar (moeten ook oppassen, voordat je het weet zit je midden in een politiek- of religieuze discussie en ik denk dat we dat vooral buiten ons Forum (en ook vooral buiten ons cluppie!  ;) ) moeten houden maar is wel een feit.

Hoezo, Nederland een seculiere staatsvorm?

@ Bono... complimenten dat je je in hebt kunnen houden. Dat had ik zeker niet kunnen doen - uiteraard wel op een politiek-religieus correcte manier.

Dit voorbeeld is voor mij een reden om mijn helm dus principieel NIET meer af te doen. Niets recalcitrants is een Groninger vreemd...

Ik klap 'm (Shubert C3) open, en zet mijn zonnebril af. Daar moet de tankbediende het mee doen.

Oja... das overigens ook één van de redenen dat ik alleen nog maar (waar mogelijk) bij een geheel automatisch tankstation tank...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 20:36 #4 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Mijn vrouw en ik dragen beide een systeemhelm. Eerlijk gezegt heb ik er nooit bij stil gestaan helm op of af. Doe hem altijd open bij het tanken.
Maar ik ga proberen te tanken met gesloten helm en kijken wat er gebeurd. Ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 20:54 - 05 mei 2010 20:57 #5 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
@Bono,
Ik begrijp je helemaal.
Misschien is dit iets, onder je helm op doen.
Bij binnenkomst van de winkel demonstratief je helm af doen en dan dit:

gewoon ophouden  ;D ;D :angel: ;D

En wat nou, als je een burka over je helm heen doet?  ???

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 20:58 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Laten we motorrijden maar een godsdienst maken, zijn we van het gezeur af  ;D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 22:02 #7 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

Laten we motorrijden maar een godsdienst maken, zijn we van het gezeur af  ;D


Dan houden we de "tempel" bij Ad  ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 23:04 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Gat in de markt: gewoon een systeem-gewaad ontwerpen. Die kan je dan open klappen
als je gaat tanken en afrekenen.
Als je thuis komt gebruik je het als een motorhoes. Ook handig op de camping met een paar insteek
stokken maak je zo een tent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2010 23:27 #9 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 07:38 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

Gat in de markt: gewoon een systeem-gewaad ontwerpen. Die kan je dan open klappen
als je gaat tanken en afrekenen.


Is er al...  ;D :-X

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 08:24 #11 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Het is best een lastig probleem.
Volgens mij gebeurd dat van die helmen en sluiers op tankstations niet altijd bewust.
Helmen zijn kennelijk bedreigender voor mensen aan het loket dan sluiers?
Zelf heb ik het vaak moeilijk met klederdrachten, zeeuwse vrouwen met oor/oogkleppen, urker mannen met pofbroeken. Moet dan heel erg een lachbui onderdrukken. Maar het moet kunnen. Mensen zoeken een weg om zich te onderscheiden van elkaar en soms door een sluier, soms is dat maar goed ook. (of is dat dan weer een kwestie van smaak)
Waar ik het veel moeilijker mee heb zijn loketten in gemeentehuizen waar ambtenaren me ongevraagd confronteren met hun religieuze en monarchistische uitingen. Keppeltjes, gouden kruizen om de nek en aan de wand, taart met hoed aan de muur, hoofddoeken en noem maar op.

Laten we maar afspreken dat het niet mag. Net als in Frankrijk, daar is de overheid radikaal neutraal en kiest niet voor geloof of overtuiging, dat gebeurd overigens ook in het onderwijs. En als ondernemers moeite hebben met sluiers en andere uitingen moeten ze ook maar het voorbeeld geven en geen mensen met die dingen achter kassa's en balie's zetten. Het gaat me niet om discrimineren maar om gelijk behandelen.

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 12:47 #12 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Verbaas me wat bovenstaande betreft bijna nergens meer over.
Dat er een behoorlijke selectiviteit bestaat als het gaat om wie wel en wie niet aangesproken wordt op het zelfde gedrag of naleven van regels was me lang geleden al duidelijk.   
Haal mijn schouders dan maar op en denk "zal wel". Scheelt een hoop stress en hoge bloeddruk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 13:10 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

@Bono,
Ik begrijp je helemaal.
Misschien is dit iets, onder je helm op doen.
Bij binnenkomst van de winkel demonstratief je helm af doen en dan dit:


gewoon ophouden  ;D ;D :angel: ;D

En wat nou, als je een burka over je helm heen doet?  ???

Han, wel je BH aanhouden dan...!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2010 13:16 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
:)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :))

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2010 10:02 - 12 mei 2010 10:08 #15 door jeroenD
Beantwoord door jeroenD in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
hallo allemaal,

ik werk dus ook op een tankstation en ik heb dus gewoon een collega
die helemaal gek word als er iemand met een dichte helm binnen komt.
dat komt alleen maar omdat hij eens is overvallen door iemand met een helm op.
er zijn dus serieus mensen die het niet willen hebben.
en wat hier boven staat zou ik persoonlijk heel erg asosiaal vinden  t.a.v het personeel want
je weet niet wat ze hebben meegemaakt.
overval preventie begint al bij het groeten van de werknemer en het oogcontact.
daarnaast zijn er nog meer dingen om een overval risico te verkleinen, zoals een helm afzetten of de klep omhoog.

zelfde als op een motor zitten tijdens het tanken, doe ik zelf ook maar is niet toegestaan.
wat als er benzine uit je tank spat op je uitlaat? en je broek vliegt in de fik?
dan wil je afstappen en kan je motor omvallen.
rest van de gevolgen kun je dan wel na gaan.
thanks  jeroen d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2010 10:29 #16 door Huib
Beantwoord door Huib in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Statistisch gezien is de kans ook vele malen hoger dat iemand met een helm op de boel berooft dan met een sluier.... het is hetzelfde als schoolgaande ettertjes van wat voor nationaliteit dan ook die de AH leegplukken... komt te vaak voor dus komen ze er niet meer in......

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2010 12:35 #17 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
Juridisch is het heel simpel.
De eigenaar van de zaak bepaalt de spelregels. Als die bij de pomp aangeeft dat jij je helm af moet zetten, heb jij je daar aan te houden. Wil je dat niet, dan moet je doorrijden. In principe kan de eigenaar ook een sticker ophangen waarop is aangegeven dat alle gezichtsbedekkende kleding uit veiligheidsoverwegingen verboden is.

Vervolgens kun je wachten op een rechtzaak en dan zal de rechter de belangen gaan afwegen, namelijk heeft de vrijheid van godsdienst in deze situatie meer belang of is dat de veiligheid.

Mijn voorspelling is dat de rechter in dit geval de voorkeur aan de vrijheid van godsdienst geeft, aangezien statistieken zullen aantonen dat slechts zelden of nooit een sluier is gebruikt om een overval te plegen (wat van een integraalhelm niet gezegd kan worden) en de vrijheid van godsdienst in de grondwet staat. Is het zo dat deze pomp een aantal keren is overvallen door een gesluierd persoon, dan zou het wel eens ander kunnen uitpakken.

Dit soort zaken zijn altijd een kwestie van de weging van belangen........

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2010 19:03 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

Als nuchtere brabo vindt ik het weer een drukte om weinig.

maar we kunnen het ook omdraaien..

als al  diegene die hun gelaat bedekken op voorhand criminelen zijn en  dus daardoor  de intentie hebben mijn zaak te gaan over vallen wil ik wel graag zien wie me die klap heeft verkocht.



persoonlijk geloof ik hier ook niet zo in.

ik verwacht ook niet dat de boef eerst op zijn gemak eens rond gaat lopen

die staat gewoon in eens binnen..

uit fatsoen zou ik zeggen.. zet die helm af
maar onder het mom van veiligheid is het  gewoon klare onzin.

ps.. ik geloof niet in het argument..... ik heb toch niets te verbergen

, je bent gefilmd en alles staat er in kleur op en je pin pas is zojuist door de gleuf gegaan

en dat vindt ik eigenlijk al veel te veel

we zijn dol op regels, voorschriften, gedragscodes, convenanten dress codes en zo miet meer,

ik wil gewoon wat brandstof en tank en pin zo mogelijk bij onbemande stations waar je dit gezeik niet hebt.


ps.. ik loop al 10 jaar het zelfde abn  bank kantoor binnen met mijn helmpje  en mijn mutsje op wat ik  vervolgens op mijn vast plekje weg zet om vervolgens mijn bank zaken te gaan regelen.

en ik ben  er trots op dat dit ook mogelijk is

maar de angst regeeert


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mei 2010 19:07 - 12 mei 2010 19:14 #19 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...

hallo allemaal,

ik werk dus ook op een tankstation en ik heb dus gewoon een collega
die helemaal gek word als er iemand met een dichte helm binnen komt.
dat komt alleen maar omdat hij eens is overvallen door iemand met een helm op.
er zijn dus serieus mensen die het niet willen hebben.
en wat hier boven staat zou ik persoonlijk heel erg asosiaal vinden  t.a.v het personeel want
je weet niet wat ze hebben meegemaakt.
overval preventie begint al bij het groeten van de werknemer en het oogcontact.
daarnaast zijn er nog meer dingen om een overval risico te verkleinen, zoals een helm afzetten of de klep omhoog.

zelfde als op een motor zitten tijdens het tanken, doe ik zelf ook maar is niet toegestaan.
wat als er benzine uit je tank spat op je uitlaat? en je broek vliegt in de fik?
dan wil je afstappen en kan je motor omvallen.
rest van de gevolgen kun je dan wel na gaan.
thanks  jeroen d


No offence intended, maar je collega heeft psychische schade overgehouden aan dat voorval, en moet derhalve naar een psycholoog en is dus (momenteel) niet geschikt voor zijn/haar werk, daar moet hij/zij de klanten niet mee lastig vallen

Ik tank zelf ook zoveel mogelijk 'onbemand', om het gezeur voor te zijn, zeker in de winter ben je best FF bezig om je uit te pakken en vice versa.
Tegenwoordig hangen overal camera's, dus doorrijders worden toch wel gesnapt, en overvallers hebben toch overal poep aan en rukken zodra de schuifdeur opengaat die bivakmuts over hun hoofd, die hou je daar echt niet mee tegen..

Het is inderdaad gewoon pure discriminatie; een zonnebril zegt niemand wat van, een petje zegt niemand wat van, een muts of capuchon is nog nooit een probleem geweest, en zoals hierboven duidelijk aangegeven zegt men ook over een boerka of andere hoofdbedekking ook niets

Het is gewoon motorrijdertje pesten, en ik verrek het óók om hem af te doen.. als ze de pomp niet aanzetten rijd ik weg, en als ze beginnen te zaniken als ik binnenkom kunnen ze kiezen;  ik betaal mijn brandstof met mijn helm op, of ik loop zo de tent weer uit en ze sturen de rekening maar mooi na

Als het allemaal zo verschrikkelijk gevaarlijk is, dan moeten ze maar van die mooie aquariums bouwen overal, dan kunnen jullie mooi rustig en veilig zitten

My 2 cents.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2010 01:01 #20 door jeroenD
Beantwoord door jeroenD in topic Ik snap het wel, maar begrijp het niet...
idd dan zet ik hem uit :P

zelfde als op de motor zitten en bellen en pistool vast zetten met de tankdop.
gewoon een paar kleine dingen en het gaat echt niet om het pesten.
en als ik zo iemand aan de balie krijg en weigert te luisteren vraag ik hem ook om niet meer bij ons te tanken.....
ik blijf wel altijd netjes uiteraard maar ik laat het wel merken.
die regels zijn er niet voor niets lijkt mij. toch?
er komt ook een man op een motor die maar 1 hand heeft, dat kan ik nog begrijpen dat hij zijn helm niet afzet.
alle begrip voor.


van dat negatieve gedoe krijg ik echt de kriebels zeg maar.
het is een kleine moeite.....
tuurlijk zijn er ook servicemedewerkers die het doordraven, zal ik ook niet snel doen maar als ik iets vraag of zeg vind ik wel dat er geluisterd "moet" worden zelfs. we zijn niet alleen om achter de kassa te zitten, we doen nog veel meer en daar hoort veiligheid ook bij

cheers  jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden