Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

11 feb 2011 10:01 #1 door Jeroen
Hierbij de link van het nieuwe actieplan:

www.loot.nl/Download/Min-IenM_AVVM_Nederlands.pdf

En hieronder graag je reactie hierop!

Wat mij opvalt: 36% van de ongevallen gebeurt omdat de motor "niet gezien" word, slechts 0,3 % door de technische staat van het voertuig. Ook de 8% ten gevolge van de infrastructuur is wel een verbeterpunt voor mij en mijn collega's (ben weg- en waterbouwer).

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 11:15 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders
40% ongevallen zonder een andere partij !!!
VROs zijn leuk en leerzaam, maar als je het verder nauwelijks in de praktijk brengt heb je er mijns inziens weinig aan.


Er worden zeker zaken genoemd die kunnen bijdragen aan het verminderen van letsel. (infrastructuur, kleding e.d.), en dat is prima, maar geeft een stukje schijn veiligheid ("Als ik met dit pak onderuit ga zorgt mijn kleding wel dat ik er niets aan over hou !"). Voorkomen is beter dan genezen.....
Echter maatregelen tot het verminderen van ongevallen zijn lastig. Daar komt namelijk de menselijke factor om de hoek kijken.

Ervaring is volgens mij het meest belangrijke sleutelwoord voor ALLE ongevallen. (Zowel de ervaring van de motorrijder als de automobilist !)
Ik heb het stuk ff snel 'doorgebladerd', maar kon zo snel niets vinden over ervarings cijfers van de bij een ongeval betrokken motorrijder. Enige is dat oudere motorrijders iets minder betrokken zijn bij ongevallen. Maar of daar de ervaring of het verstand de hoofd reden voor is weet ik niet.

Ik weet 100% zeker dat ik persoonlijk een aantal ongevallen heb kunnen voorkomen als gevolg van mijn rij-ervaring. Ik heb momenten gekend dat ik dacht..  "een paar jaar geleden was ik nu onderuit gegaan..."

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 11:42 #3 door Jeroen
Klopt Rob, er word oa vermeld dat de gemiddelde motorrijder 3700 km per jaar rijd, en dus geen ervaring op kan bouwen in weggedrag en voertuigbeheersing. En nu niet allemaal roepen dat je 40.000 per jaar rijd, het is een GEMIDDELDE!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 12:34 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders
Pcies..., kun jullie met z'n allen nagaan hoe weinig die anderen dan wel niet moeten rijden om dat gemiddelde zo dramatisch omlaag te halen  ;D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 16:13 #5 door chaos
[citaat]Maatregel 3: Voorlichting en educatie aan automobilisten[/citaat]

ik vind deze wel heel erg belangrijk.
deze week tot 2x toe ervaren, doet mij vermoeden dat SUV-rijders de slechtste rijders zijn die er bestaan en daarom zoveel mogelijk metaal om zich heen willen hebben ter bescherming van onheil buitenaf.

tot 2x toe dat ze mij er gewoon vanaf willen rijden, in de file volgens de afspraak die er gemaakt is om er tussen te mogen rijden. spiegels? wasdah? ik denk dat ik door de ervaring dit 2x heb kunnen afwenden.
ik rij tussen de 20.000 en 25.000 km per jaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 16:30 #6 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Pcies..., kun jullie met z'n allen nagaan hoe weinig die anderen dan wel niet moeten rijden om dat gemiddelde zo dramatisch omlaag te halen  ;D

Verplicht minimaal aantal kilometers per jaar rijden (5000km)  C:-)

De voorlichting: http://www.youtube.com/watch?v=TN8TM1BTiy0

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 18:33 #7 door kees

..Jeroen's link..


Ach ja..



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2011 23:02 - 12 feb 2011 22:56 #8 door Waffie
persoonlijke visie ::)

bovenop gesteld...

motorijden blijft vele malen gevaarlijker, en geen enkel feit maakt dat ongedaan.

de gedachte dat iemand met rijervaring ook daadwerkelijk een betere bestuurder maakt doe ik af als onzin.
het stelt ons alleen beter in staat beter  te anticiperen op wat we denken dat die ander gaat doen en spelen daar beter op in.
echter we overtreden er vaak ook allerlei regels  door om zo  misschien het vege lijf te redden maar we gedragen ons mogelijk wel anders dan dat al die andere weggebruikers  verwachten
iedere actie heeft altijd een reactie
Het kan dus  ook juist aan al die andere weg gebruikers(auto, truck, bus etc) liggen dat er nog niet meer ongelukken gebeuren doordat juiste deze groepen beter anticiperen


de cijfers zijn ook enkel gebasseerd op die ongevallen die geregistreed zijn en of onderzocht

ik begrijp heel goed dat de overheid constant op zoek is naar mogelijkheden om het aantal ongelukken wat leidt tot letsel te beperken.
het recht van iedere indivudu kan ook afgewogen worden tegen het recht van de meerderheid waardoor zeer risicovolle hobbies  afgewogen dienen te worden tav de maatschapelijke schade of investeringen die deze hobbies zo mogelijk met zich meebrengen
zeker als de benefits voor slechts weinige gelden

we zien die ommezwaai ook al bij mensen die bsluiten te roken wat tegenwoordig ook al  iets heeft van '' not done"

maar tenslotte is ieder mens voor zich zelf verantwoordelijk zolang hij of zij die risicos zelf kan overzien
en met motoren van + 150 pk heb ik daar serieus mijn twijfels wel eens over
ingrijpen in deze keuze vrijheid dient dan tot de mogelijkheden te behoren

terugkomend op  de eerste zin

motorijden is meer risico vol maar we hebben deze risico's voor een groot deel aan ons zelf te danken.

alle ongelukken hangen samen met snelheid en kijken
en zoalng de mentaliteit van mensen in het algemeen niet wijzigd zullen deze blijven bestaan
soms minder soms meer
De gedachte dat iedere dode of gewonde er 1 teveel is blijft een feit
maar leveren wel vaak een voorbeeld functie met direkt resultaat (hoe jammerlijk ook)

we kennen allemaal wel een plekje langs de weg met de bekende kruisjes

een beter signaal bestaat er haast niet om mensen bewust te maken

Ik zelf zie we een gedeelde oplossing  om de motorrijder  te accepteren als zwakke(re) weg gebruiker(net zoals de voetganger en fietser)
in engeland heeft dit  onder meer gezorgd voor de grootste daling motorfiets longelukken(aanrij ongelukken) ooit

mensen zijn zich dan meer bewust van de verantwoordelijkheid die ze dragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2011 09:51 #9 door giedi
Mijn conclusies:

Ongevallen worden gemedieerd door voornamelijk de volgende 4 factoren:
1. leeftijd: hoe ouder, hoe minder vaak een ongeluk
2. geslacht: het zijn vooral de mannen die een ongeluk krijgen
3. 'onzichtbaarheid' van de motorrijders, vooral bij kruisingen
4. 'onhandigheid' van de motorrijders: te hard rijden (!)

Leeftijd en geslacht zijn gegevens waaraan op individueel niveau niet zoveel te veranderen is. Het enige is dat mannen zich misschien wat meer bewust zouden kunnen worden van de doorwerking van testosteron in de rechter pols. Verder zullen hier gerichte overheidsmaatregelen met name de jonge mannen tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen.

De 'onzichtbaarheid' van de motorrijders is op één manier heel goed op te lossen: ga er vanuit dat als je met je motor een situatie nadert die gevaarlijk zou kunnen zijn in verband met je eigen onzichtbaarheid, dat de andere weggebruikers je zo-ie-zo NIET zien, tot het tegendeel bewezen is. OK, het geeft een iets minder sportief beeld van 'de motorrijder', maar volgens mij draagt dat bij aan een algemene verandering van attitude ten aanzien van motorrijden en motorrijders. Het tijdperk van de HD's is voorbij en ook veel 'snelle motoren' staan inmiddels voor spotprijzen te koop.

Voor wat betreft de 'onhandigheid' van de motorrijders nog dit: Het komt in het rapport niet ter sprake, maar de belangrijkste oorzaak voor valpartijen zonder tegenpartij zou weleens het onverantwoord harder rijden dan de gegeven situatie toelaat kunnen zijn.

Eindconclusie in drie zinnen:
Juist omdat je op een apparaat zit dat in acceleratievermogen, remvermogen, snelheid en wendbaarheid de koning van de weg genoemd zou kunnen worden, is het belangrijk uiterst defensief en anticiperend te rijden. Doe alsof je een grote vrachtwagen bestuurt. Als iedereen zo zou rijden, is geen enkele overheidsmaatregel nodig. :angel:

Maar ja......bij mij werkt het ook niet altijd.......die 'beheersing' van de adrenaline en testosteron. Voor straf rij ik er als een zuurstok bij.  :))   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2011 11:34 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders

Voor wat betreft de 'onhandigheid' van de motorrijders nog dit


Ter aanvulling:
De ervaren rijders zullen minder brokken maken, omdat ze meestal in elk weertype en situatie rijden of gereden hebben. Dit kun je lang niet van alle motorrijders zeggen. De meeste recreatie rijders hebben gewoon te weinig ervaring om in onverwachte situaties op de juiste manier te reageren. Hierdoor zal deze groep veel vaker betrokken raken bij een ongeval . Denk maar eens aan de start van het motorseizoen, waarbij in de eerste weekenden geregeld een dodelijk ongeval te betreuren valt.

Ook de basisbeheersing van de motor speelt hier een rol. Het hebben of halen van een rijbewijs wil nog lang niet zeggen dat je kunt rijden.
Misschien een mooie activiteit voor de TCN om op te zetten .

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2011 17:09 #11 door Waffie
ik wil even reageren op de kreet... beter remmen

nonsens.. een beetje auto remt beter dan die zelfde gemiddelde motorfiets dus dat gaan we zeker verliezen

afstand houden is dan het tover woord
defensief rijden okee maar we moeten het niet over drijven, wil je trachten 100 % op safe te gaan zitten moet je stoppen met rijden op zo'n ding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2011 18:33 #12 door giedi

ik wil even reageren op de kreet... beter remmen

nonsens.. een beetje auto remt beter dan die zelfde gemiddelde motorfiets dus dat gaan we zeker verliezen

afstand houden is dan het tover woord
defensief rijden okee maar we moeten het niet over drijven, wil je trachten 100 % op safe te gaan zitten moet je stoppen met rijden op zo'n ding

Wellicht heb je gelijk, maar over de remmen van een motor wil ik het voorlopig even niet hebben.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2011 22:43 #13 door kees
Flutdiscussie, maar..

Ik ga mee met Ad.

..Doe alsof je een grote vrachtwagen bestuurt. Als iedereen zo zou rijden, is geen enkele overheidsmaatregel nodig..


Dan moet je lekker vrachtwagenchauffeur worden. Als je op een apparaat zit 'dat de koning van de weg' genoemd mag worden, moet je je op dat ding daar ook naar gedragen.

Wedden dat je wel gezien wordt..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 14:24 #14 door Peter

..Doe alsof je een grote vrachtwagen bestuurt. Als iedereen zo zou rijden, is geen enkele overheidsmaatregel nodig..


Ik zie mezelf al, met het aanzetten van een knipperlicht me zomaar een rijbaan op wringen. Steevast voorrang opeisen, oeverloos inhalen met 2 kilometer per uur snelheidsverschil, nooit uiterst rechts houden (de ander gaat toch wel aan de kant), etc. Dan waren er naar verloop van tijd geen motorongelukken meer, dan waren we allemaal binnen een paar maanden hardstikke dood.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 18:59 #15 door Waffie

Ik zie mezelf al, met het aanzetten van een knipperlicht me zomaar een rijbaan op wringen. Steevast voorrang opeisen, oeverloos inhalen met 2 kilometer per uur snelheidsverschil, nooit uiterst rechts houden (de ander gaat toch wel aan de kant), etc. Dan waren er naar verloop van tijd geen motorongelukken meer, dan waren we allemaal binnen een paar maanden hardstikke dood.


jou beeld is totaal onjuist

deze cat chauffeurs zijn de meest gedreven vakmensen die er zijn en hun staat van dienst spreekt dan ook vaak voor zich

ken je het lied ... walk one mile in my shoes

:-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 19:05 #16 door kees

..Doe alsof je een grote vrachtwagen bestuurt. Als iedereen zo zou rijden..

..Dan waren er naar verloop van tijd geen motorongelukken meer, dan waren we allemaal binnen een paar maanden hardstikke dood..


Gevat hoor, Grunneger! ;D

:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 21:43 #17 door Peter

jou beeld is totaal onjuist

deze cat chauffeurs zijn de meest gedreven vakmensen die er zijn en hun staat van dienst spreekt dan ook vaak voor zich


Natuurlijk zijn er ook een heleboel geweldig goede chauffeurs en zijn het juist de eikels die opvallen. Daar hebben wij als motorrijders natuurlijk ook veel mee te maken (krijg regelmatig het verhaal over de hard jagende buikschuivers op de snelweg over me heen). Maar helaas is mijn beeld gevormd vanachter mijn schermpje en voorruit en juist door dit soort fijne vrienden. Laten we daarom, geheel in lijn met de aangehaalde lieddtekst maar zeggen: "wie de shoe past trekke hem aan!" De goeden niets ten kwade!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 14:09 #18 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders
Ik rij een groot gedeelte van mijn 20.000 motorkilometers op de snelweg en heb nooit geen probleem met vrachtwagenchauffeurs. Ook niet met SUV rijders. Of zondagrijders. Op deze groepen valt best heel goed te anticiperen en dat doe ik dan ook.

En ik ga volledig met Ad mee: dankzij mijn neef die jaren lang internationaal vrachtwagen chauffeur is geweest, heb ik respect voor deze 'koningen van de weg' gekregen. Heb namelijk bij herhaling op de bijrijdersstoel gezeten, en dan, pas dan, besef je hoe weinig andere verkeersdeelnemers rekening houden met de ruimte, remweg, volume en massa van een grote vrachtwagencombinatie. Daar ga je vervolgens automatisch assertief van worden!

Waar ik wél problemen mee heb zijn vertegenwoordigers (tegenwoordig standaard herkenbaar aan hun '14% bijtelling hybride). Die gedragen zich stuk voor stuk hufterig in het verkeer. Waren vroeger over het algemeen wagens als vectra en astra stationwagons, etc.  ;D

Daar kan geen anticipatie tegenop...  :P

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 feb 2011 22:39 #19 door chaos
met al die kilometers wat ik al heb weggereden en waarschijnlijk ook nog zal gaan rijden
heb je soms van die dagen dat het wat minder is.

en maandenlang gaat het heel erg goed, nooit problemen met andere weggebruikers, maar soms dan heb je het. ik denk dat een ieder die tussen de file door rijd, volgens de afspraken die we gemaakt hebben, het wel eens mee maakt dat het toch iets anders gaat dan gewild. ik denk dat iedere motorrijder situaties mee maakt waarvan hij/zij denkt dat het ook anders had gekund, of het nou aan de rijder, de automobilist of vrachtwagenchauffeur ligt. mijn ervaring is dat ik er telkens weer van leer. gelukkig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 09:47 #20 door nr 52
Niet gezien worden is een hoog verantwoordelijks percentage voor ongevallen.
Vrijwel ieder motorrijder heeft zijn licht aan. Als ze dat niet zien, hadden ze in mijn ogen ook een auto niet zien aankomen. ( hoeveel auto ongelukken gebeuren er doordat ze "niet gezien" zijn?)
Ik zit soms in een knalrode vrachtauto met toeters en bellen op de weg. Zelfs dan zien ze je niet.......
Het probleem van de 150+ pk moteren wordt steeds minder, ze ruimen zichzelf op. :angel:
Het verkeer heeft gewoon een mentaliteitsprobleem. Iedereen zit lekker veilig in zijn eigen kamertje, dat auto heet, en is daar de baas. Dat zorgt er dan weer voor dat ze geen ritsers er tussen laten en motoren tussen de file door ( ik niet vooruit, jij ook niet!). Volgens mij wordt de file alleen maar langer als wij ook in de rij blijven staan. Dat zal wel worden vergeten.
En zoals ik het lees is het steeds weer de kleine groep zowel automobilisten als motorrijders, die het vor een grote groep verpesten.
Hou je ogen open, het hoofd koel en de voeten warm, dan kun je blijven genieten van het aspect motorrijden  ;)
Verder ben ik benieuwd wat er uit het actieplan komt. Dan doel ik niet op de gele vestjes  >:(

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden