Van Africa Twin naar Varadero?

09 aug 2017 14:02 #41 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hoi Jan,
Keuze al gemaakt? Bij clubdealer Mulders in Veendam staan er op dit moment 3 hele complete Dero's, uit alle bouwseries (SD01 t/m SD03).
Er is eventueel ook een hele aardige Nederlandse facebook groep voor Varadero rijders (of toekomstige...) waar je informatie kunt 'tanken'

Heb al in 1998 de overstap van Transalp naar Varadero gemaakt. 2x een SD01 gehad, 1x SD02 en op dit moment een SD03. Die SD03 is, zoals Arthur al aangeeft, de beste koop indien geld niet zo'n rol speelt.

Heb destijds ('98) ook een nieuwe Africa Twin overwogen. Maar in de wetenschap dat die (toen) ruim 5.000,- (Gulden) duurder was dan de Transalp, en slechts 10PK meer had, terwijl ik voor slechts 1.000,- extra een Varadero kon kopen, heeft voor mij de doorslag gegeven om toch voor de Dero te gaan.

Net terug van een rondje Rusland (5.500 km in amper 3 weken) en echt, geen centje pijn. Betrouwbaar en comfortabel, ook op de (erbarmelijk) slechte plattelandswegen in Polen.

Tip... ik zou de SD01 (bj 1998-2002) anno 2017 vergeten. Zijn dranklust, slappe vering, problemen met de brandstofpomp en stroomverdeler zijn toch zaken om serieus rekening mee te houden.

Als geld geen rol speelt, de SD03 (2007-2011). Mogelijk vindt je een in Travel- of 'L Iseran uitvoering, die zijn super compleet; met kofferset, middenbok en handvatverwarming.

Laat het budget dat niet toe, zoek dan naar een SD02 (2003-2006), maar kijk wel of je de versie met ABS kunt krijgen. Vrijwel net zo zuinig als de SD03; ABS was als optie leverbaar vanaf 2004 (vanaf 2006 standaard)

In al die jaren (volgend jaar mijn jubileum als 20 jaar Varadero rijder, lol) en ca 275.000 Varadero kilometers heb ik het gewicht nooit als probleem ervaren. Vooral met het rijden van lange afstanden vind ik dat zelf ook wel prettig (minder zijwind gevoelig). Maar mogelijk dat mijn lengte (ruim 2m en 110kg) het allemaal ook wat makkelijker verteerbaar maakt, lol.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 14:30 #42 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hoi hoi.

Ik heb net vanochtend m'n AT verkocht. Toch wel een pijnlijk moment maar we moeten verder.

Nu dit hoofdstuk is afgesloten kan ik op de volgende. Het zoeken van een Varadero. Op MP zie ik er genoeg staan. Heb al proef gereden op de ene van Arie Molenaars. De zwarte met de bagster hoes. Dit is toch wel de prijs categorie waar ik naar kijk. Een SD03 wordt snel te veel al staat er wel 1 in Groningen. De Varadero die bij de V strom specialist staat trekt mij ook wel.

Tot zover de update. Alle reacties tips en advertenties zijn welkom ?

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2017 16:48 #43 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Van Africa Twin naar Varadero?


Tip... ik zou de SD01 (bj 1998-2002) anno 2017 vergeten. Zijn dranklust, slappe vering, problemen met de brandstofpomp en stroomverdeler zijn toch zaken om serieus rekening mee te houden.

Als geld geen rol speelt, de SD03 (2007-2011). Mogelijk vindt je een in Travel- of 'L Iseran uitvoering, die zijn super compleet; met kofferset, middenbok en handvatverwarming.

Laat het budget dat niet toe, zoek dan naar een SD02 (2003-2006), maar kijk wel of je de versie met ABS kunt krijgen. Vrijwel net zo zuinig als de SD03; ABS was als optie leverbaar vanaf 2004 (vanaf 2006 standaard)


SD02 kan ook 2008 zijn hoop ik?
of mijn framenummer is vals... VTMSD02C08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2017 21:44 #44 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ik heb de overstap gemaakt van AT naar Dero en vervolgens naar (nieuwe) AT, maar zie dat mijn reactie wellicht te laat is  ;) :o
Wouter is voor oranje gegaan en Jan gaat waarschijnlijk toch voor een Dero?

Varadero SD02 t.o.v. RD07
+ Veel comfortabeler voor lange afstanden / rijtijden, zeker op de snelweg
+ Grotere actieradius
+ Met duo meer zitruimte, daarboven rijdt dat met 1000cc makkelijker
+ Wegligging beter rechtuit en in lange doorlopende bochten (zeg maar alle doorgaande wegen)

- Zwaarder en daardoor lastiger te manouvreren
- Injectie stottert bij lage snelheid, dus irritant bij stadsverkeer
- Straffe vering, drempels rustiger nemen en slecht wegdek is minder prettig
- Stuurt  minder vlot in het korte bochtenwerk
- Voelt zwaarder op het voorwiel, dus offroad liever niet, alhoewel een redelijk vlakke gravelweg nog goed te doen is

CRF1000L
+ Het speelse AT gevoel
+ Beter rijwielgedeelte
+ Meer vermogen
+ Geen centje pijn op lange afstanden en op de snelweg
+ DCT(!)

- De tankinhoud had van mij 2 tot 3 liter groter mogen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 22:01 #45 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Gister m'n Varadero opgehaald! Het is een SD02 ABS uit 2004 met 34dkm op de klok. Voor vering is al aangepast door HK suspension en verder is die standaard. Wat rijdt dit relaxt zeg! Ook samen op de motor is een stuk beter. De zit en het vermogen helemaal top. Nu nog op zoek naar een middenbok en een kofferset. We hebben er zin in ?

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2017 22:32 #46 door MartinW
Beantwoord door MartinW in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Gefeliciteerd met je aankoop Jan, voor 2 personen is een Dero inderdaad een heerlijke motor!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 09:31 #47 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
gefeliciteerd en veel geluk ermee. het ruitje is ook niet standaard. Ik rij ook met een 2004 en ik weet niet hoe jij het aan/uit effect van de injectie ervaart, vooral dan in tweede versnelling bij lage snelheden, maar dat kan dus beter. en ik zou ook op zoek gaan naar een valbeugel.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 11:06 #48 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hoe ik de injectie ervaar.... hmmm tja het is al een wereld van verschil met de AT. Maar of de motor nu wil afslaan bij lage toeren? Nee dat niet. Wellicht zit er al een power commander in? Onder het zadel alleen niets te vinden. Een valbeugel lijkt me ook nog wel iets.

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2017 20:01 #49 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Het zit hem niet in afslaan maar te abrupt op het gas gaan , vooral tussen de 1500 en 3000 toeren. Dus je draait je gas dicht om af te remmen en als je dan weer gas gaat geven, dat gaat dus niet lekker bij die oudere dero's . Als je geen powercommander onder je zadel hebt zal hij er niet opzitten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 11:50 #50 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Mooie motor Jan! Veel plezier ermee, had exact dezelfde voordat ik op mijn huidige over ben gestapt. Ruim een ton mee gereden, onverwoestbaar! Middenbok is m.i wel een noodzakelijk kwaad; zijn ze er van Honda niet meer, zou je het via SW Motech of Touratech kunnen proberen. Hebben ook een mooie (Nederlandse) Varadero- Facebook groep!

Veel plezierige kilometers toegewenst met de nieuwe aanwinst!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2017 20:16 #51 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Gefeliciteerd met de aanwinst Jan! Mooie Dero hoor  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2017 11:07 #52 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ik heb de Dero nu zon 2 weken en me middenbok is nog steeds niet binnen :S Wacht hier met smart op want het smeren van de ketting gaat zo wel erg lastig. Ik heb de Dero op me werk maar in de kraan gehangen om zo het achterwiel los van de grond te krijgen  >:D Tot mijn verbazing zag de kettingset er erger uit dan verwacht. Dit verklaarde denk ik ook wel de kleine schokjes die ik voelde zodra ik met de Dero een contante snelheid reed? Optrekken niks te merken maar zodra je dan 80 blijft rijden een soort van inhouden, met kleine stootjes. Versnelling omlaag om met een hoger toerental 80 te rijden en nog steeds. Dero weer in de kraan en nu de kettingset compleet vervangen. Nu moet het wel weg zijn.... Of toch niet? Inmiddels is het ook 3x voorgekomen dat de Dero niet wil starten. Het FI lampje blijft continu branden en starten heeft geen zin. Contact uit en aan is dan de oplossing. FI lampje gaat uit en starten is mogelijk. Ik ben van plan om met de motor terug te gaan. Heb tenslotte garantie. Alleen het probleem met het schokken, stootjes is lastig uit te leggen. Ben ik te verwend en hoort het bij een Dero? Is dit het beruchte Power Commander verhaal? Met proefrijden was het me totaal niet opgevallen :S Was het er toen ook al vraag je je af.

Leuker nieuws is wel dat ik een 3 delige kofferset op de kop heb kunnen pikken. Afkomstig van een Dero uit 1999 maar paste prima! 

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2017 13:52 #53 door Koeno
Beantwoord door Koeno in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Het niet starten heb ik ook soms voor.
Als het echt niet lukken wilt: Contact uit, Startknop ingeduwd houden en dan pas contact aan zetten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2017 22:04 #54 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
problemen met FI lampje komen vaak door de krukas sensor, je kan deze vrij makkelijk wisselen, het rechter motordeksel moet eraf. nieuwe sensor kost rond de 100 euro, je zou ook de stekker eens los kunnen halen en de contact spray er eens op. een slechte ketting/tandwielen is voor ieder motor niet goed en rijd niet lekker. Maar een 2003/2004 varadero staan wel bekent om geschok door de grove injektie afstellingen door honda san. Je kan het een heel eind oplossen met een power commander.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden