Van Africa Twin naar Varadero?

04 juli 2017 16:18 #1 door Jan4AN
Van Africa Twin naar Varadero? werd gestart door Jan4AN
Hallo.

11 jaar ben ik in het bezit van m'n Africa Twin uit 2003. Een geweldige fiets en wat hebben we meegemaakt! Ondanks dat het nog steeds een geweldige fiets is denk ik dat ik wat anders wil. Offroad ga ik niet meer want daar heb ik de XR voor. Alleen woonwerk verkeer met mooi weer en met een duo passagier toeren.

Meer vermogen en comfort is wat ik zoek. Een BMW GS? Nee die heeft iedereen al. KTM? Nee ik blijf toch liever eigenwijs bij Honda :) Een nieuwe Africa Twin? Ja wel mooi maar ook goed aan de prijs. Nee ik zit aan een Varadero te denken. Toch wat PKtjes extra en meer gericht op toeren?

Zijn er mensen die ook een overstap hebben gemaakt van een Africa Twin naar een Varadero? Wat is jullie ervaring?

Er zijn genoeg Varadero's te vinden op internet. Ja ook de 125cc maar ik bedoel de 1000! ;) De oudere modellen hebben nog carb en daarna zijn ze met injectie gekomen en zo ook de ABS. Wat zijn in de loop der jaren de wijzigingen geweest? Is de injectie en ABS de laatste wijziging geweest? Zijn er versies die je beter kan vermijden?

Via dit topic wil ik me verdiepen in de Varadero. Hopelijk met input van jullie.

Alvast bedankt!

Gr, Jan


XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 18:30 - 04 juli 2017 18:33 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hoi Jan

Ik kan geen vergelijking maken tussen de AT en de Varadero want ik heb nooit een AT gehad.
Ik heb wel sinds 2011 een Varadero uit 2003 zonder ABS en daarmee heb ik lange tochten gemaakt waarbij ik vaak 12 uur achtereen op de Dero heb gezeten.
Ik kan je het volgende vertellen: hij is comfortabel, hij is snel, hij is betrouwbaar, hij heeft na enige aanpassingen een goed weggedrag en hij is mooi.
Ik heb nog een andere motor, een Honda Goldwing GL1800, en ik zit net zo graag op de Varadero als op de Goldwing en ik rijd op beide motorfietsen zonder probleem dezelfde afstand.
Wat ik hier op het forum heb geleerd is dat de carb versie soepeler is dan de injectieversie maar dat daarvan ook het brandstofverbruik hoger is.

Groet Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 18:57 #3 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hoi Cas.

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met enige aanpassing? Hyperpro veren?

Gr, Jan

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 19:10 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Balhoofdlagers, nieuwe voorvorkolie, goede veren voor en achter en de juiste banden, maar ik ga geen merken noemen want dat is erg persoonsgebonden.  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 20:57 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ik heb de overstap van africa twin naar varadero gemaakt 6 jaar geleden, maar overweeg nu om weer terug te gaan. De varadero rijd geweldig, en is ook betrouwbaar. Ik heb er ondertussen wel voor 4000 euro aan verbouwd  ::) maar ik raak de laatste tijd het gewicht een beetje beu. Ook heb ik er weer een africa twin naast en ik heb het idee dat ik daar toch meer rij plezier mee heb. Ben momenteel op vakantie met de varadero, en dat gaat weer perfect, totdat je ergens onverhard moet of hele slechte wegen treft. Ik weet het nog niet helemaal maar wellicht ga ik de Dero verkopen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 21:20 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Jan wilt alleen op het verharde rijden Arthur. Maar als ik het goed begrijp: volgend jaar ga jij met dezelfde bagage als nu + aanhanger met de AT op vakantie?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 21:40 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ja geen probleem Cas, met mijn vorige RD04 heb ik jaren met die bagage en kar rond gereden. Ik ben ook niet zo van het offroad rijden maar ik kom wel eens op campinkjes die alleen over slechte onverharde wegen te bereiken zijn, en dan vind ik de Dero nogal een handje vol. Maar het gaat ook over het hele gevoel erbij en dan neig ik toch naar de AT

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 21:49 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ok Arthur, ik ken de AT niet, de Dero leek me meer geschikt voor dat zware werk.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 22:12 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Klopt dat is hij ook maar het gaat wel met de ouwe at, maar ik moet er nog eens een nachtje over slapen, morgen sta ik ergens langs de tour etappe met de Dero.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 22:28 #10 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ik stond vorig jaar, in de Pyreneeën, samen met Bart Mallee naar de tour te kijken, kwam daar vlak langs. Heerlijke tochten daar gemaakt met de Varadero, Bart met de Alp, ook veel AT's en ontelbare andere motorfietsen gezien, en zondag ga ik weer een dagtochtje van 800 km maken langs de Moezel en door de Eifel!  ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2017 22:43 #11 door Huib@1100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2017 08:14 #12 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Laatst ben ik met de AT in de Eijfel geweest en ja dat rijdt en stuurt geweldig! Alleen als ik lekker wil accelereren bij het uitkomen van een bocht dan wil ik meer. De AT moet dan behoorlijk werken naar mijn mening en of dat altijd ten goede komt? Harder is niet beter maar kan wel lekker zijn  ::)

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2017 21:59 #13 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Ik heb ook de overstap gemaakt van een RD04 naar een SD01.
Belangrijkste redenen waren:

op de snelweg vermogen te kort komen om 'gaten' dicht te rijden. (de vermogens afgiftecurve van de twin vond ik echt belabberd)
Het koppel onderin was ok, maar ben zelf 100kg plus dus dat werkte ook niet mee ;)

Daarnaast smoelde (en nog steeds) de AT gewoon beter dan de varadero, dat dan weer wel, maar dat is persoonlijk.

AT was een prima "sleutelmotor" je kan overal beduidend beter bij en door de snelsluiters van de kappen gaf dit een hoop tijdswinst.

Qua zitten vind ik het opvallend dat je op de varadero meer "in" de motor zit dan op een AT waar je echt "op" zit.. Met andere woorden kan je het misschien het best omschrijven als een iets meer sportievere zit dan op de AT.

Al mag je het eigenlijk niet vergelijken, maar de SD01 is voor mij een stuk betrouwbaarder dan de RD04 ondanks het verschil in bouwjaar ('92 vs '99)

Overall kan ik arthur goed voorstellen dat je uiteindelijk ooit eens terug wil naar een AT. Of ik dan spijt heb?

Geen seconde! het vermogen kan ik nu breder aanspreken en rij met veel vertrouwen doorgaans vooral snelweg km's. en dat doet ie prima. Ok, hij heeft dan niet de looks van een AT, maar is betrouwbaar, is aan te sleutelen, zijn nog vervangende onderdelen voor te krijgen (wat voor een AT flink schaars werd!)

succes, Rogier




Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2017 22:38 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
er is best wel een flink verschil tussen de Dero Sd01 en Sd02. Ik dacht dat de 01 zomaar 30kg lichter is en ook langere veerwegen heeft, en dus wat comfortabler. En wat minder complex,geen abs, geen sensoren voor injectie. En hij loopt mooier rond en pakt smeuiger op vanwege de carburateurs. Nadelen van de Sd01, verbruikt meer benzine, dynamo gaat gegarandeerd kapot, nokkenas ketting spanners moet je zeker vervangen, en bij de aller eerste moet je ook wel wat aan de vering doen wegens te slap. en natuurlijk het benzine pompje , zelfde verhaal als bij de AT

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2017 23:37 #15 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Benzinepomp: check
Nokkenas kettingspanners: check (was een flinke, was te laat en blok in de soep gelopen....)
spanningsregelaar(s): check
dynamo: nog niet

Ik heb geen klachten over het minder mooi lopen, verbruik ik kan vast beter, maar daar ben ik motor voor gaan rijden.....

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 11:50 #16 door Jan4AN
Beantwoord door Jan4AN in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Bedankt voor alle reacties tot nu toe  :D

De looks van een AT heeft de Varadero inderdaad niet nee. Wel jammer maar ja je moet een keer keuzes maken.

Toen ik mijn AT kocht had deze 12.000 op de klok. Gewoonweg nieuw in mijn ogen. Nu ik me aan het oriënteren ben naar eventueel een Varadero dan kom ik ze ook tegen met erg lage KM standen. Wat is nou nog een redelijke KM stand om weer jaren vooruit te kunnen? Ja ze kunnen een ton lopen maar liever vermijdt ik een Varadero die al een ton heeft gelopen. Een Varadero met minder dan 20K op de klok is ook weer aardig aan de prijs en dan is de overstap naar weer wat nieuwer ook een optie? Een Crossrunner komt dan dichterbij maar ja is een totaal ander concept.

Qua Varadero kom ik de SD01 tot SD04 tegen. Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn? Wat ik zo zie is dat rond 2003 de overstap naar injectie is, ABS en 2006 a 2007 is het cockpit vernieuwd? Of is er meer gewijzigd?

Qua prijs is een injectie, ABS uit 2004 aantrekkelijker dan een 2007 of nieuwer. Als alleen het cockpitje nieuwer is?

Ik ga me ook eens verdiepen in wat mijn huidige AT op de markt zal doen. Deze moet toch de aanschaf van een Varadero verzachten  :P

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 13:23 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
varadero's halen makkelijk de 3 ton. dus ik weet niet hoe lang je er mee wilt doen. SD01 is '99 tm '02, is met carburateur en zonder ABS en met 5 versnellingsbak. vanaf 2003 SD02, is injectie maar zonder ABS en met 6 versnellingsbak, vanaf 2004 mogelijk met ABS, vanaf 2007 SD03, er is nog een extra sensor in de motor geplaatst injectie wat verbeterd, ander kuipwerk aan de achterkant en andere cockpit en standaard met ABS.

paar dingen op een rijtje: SD01 weegt het minst, verbruikt het meest benzine, en heeft slappe vering, daar ga je nog wat geld insteken.
                                      SD02  2003 en 2004 hebben bij lage toerentallen last van rukkigerige injectie, is op te lossen met powercommander. 2005 en 2006 schijnen standaard wat beter te lopen.
                                      SD03 lopen beter en zijn zuiniger, als je het geld hebt is dit waarschijnlijk de beste varadero.


Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 21:14 #18 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Van Africa Twin naar Varadero?
Hallo,

Ergens blijkbaar ook bezig met de overweging AT-iets krachtigers... en ik kwam dit tegen:
www.2dehands.be/motoren/motoren/honda/va...-1000-349650471.html

Lijkt dit wat? Is dit dan de betere 02??

Waar op letten?

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 21:20 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
stickers  op de kuip kloppen niet, die zijn van een vanaf 2007 model, je kan je afvragen waarom.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2017 21:25 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Van Africa Twin naar Varadero?
en volgens mij is het een 2004 model vanwege de zwarte koppelings en dynamo deksels, vanaf 2005 zijn deze zilverkleurig. dit is dus waarschijnlijk een overjarig model. En zo netjes staat hij er ook niet bij voor een motor met 14000km , zie achter velg ... mijn wiel is na 100000km nog als nieuw

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden