Miskent talent?

23 dec 2018 13:10 - 23 dec 2018 13:12 #1 door V-Twin
Miskent talent? werd gestart door V-Twin
Bij de laatste leden peiling mbt welke Honda's het stempel clubmotor zouden moeten krijgen haalden de CB500X en de NC700X (nu NC750X) het beide net niet. Persoonlijk als motorliefhebber vond ik dat jammer omdat beide motoren, en met name de CB500X toch wel all-road kwaliteiten bezitten.
Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder en zijn de modellen verder geëvalueerd, zien er ook steeds beter uit moet ik toegeven, en komen er ook steeds meer accessoires op de markt om deze motoren naar smaak en inzetgebied te personaliseren. Niet alleen de motoren zijn geëvalueerd maar ook de wereld waarin we nu leven is veranderd en qua milieu maatregelen staat er nog meer op stapel.
Op het gevaar af dat ik de schijn wek in loondienst te zijn van Honda Benelux, vind ik dat beide motoren binnen onze club een miskent talent zijn.
Afgelopen week heb ik een rondje mogen rijden op de nieuwe NC750 X, model 2019 en ik moet zeggen dat'ie heerlijk rijdt, super zuinig maar helaas voor mij, in standaard trim, met 1.89m lengte wat aan de lage kant.
Ik heb eerder uitgebreid kennis gemaakt met de CB500X in een aangepaste gedaante en was positief verrast van de all-round kwaliteiten van deze 'kleine' Honda. De zithoogte van het 2019 model is nu 2 cm hoger geworden en is net als de NC750X nu 83 cm (was t/m model 2018 81 cm).
Als ik alleen solo zou rijden, geen lange reizen zou maken alleen w.w.-verkeer, clubritten, weekendjes weg etc dan zou  toch echt een van deze twee motoren overwegen, mede gelet op wat er op ons gaat afkomen met stijgende benzineprijzen en verdere verhoging van de motorrijtuigen belasting.
Natuurlijk het ziet er niet zo all-road waardig uit als de nieuwe Teneré 700 maar je koopt wel betrouwbare Honda techniek waarmee je motorisch probleemloos meer dan 100.000 km maakt.

Op Youtube staat een grappig ingestoken filmpje van een Engels die al heel wat motoren in bezit heeft gehad zie:




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:08 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Miskent talent?
De NC700/750X lijkt mij de ideale woon-werk motorfiets en er zit zeker een Allroad/Adventure karakter aan.
De CB500X wordt inderdaad ook steeds interessanter. Vorig jaar op de beurs kwam ik in gesprek met een jongedame die graag met haar CB500X lid zou willen worden, maar omdat het geen clubmotor is was dit niet mogelijk. Ze zei verder dat de Honda CB Four club de CB500x ook niet toelaat omdat het geen 4 cilinder is.
Zo belandt een potentieel lid tussen wal en schip, terwijl het toelaten van de motoren als clubmotor de integriteit van de club niet schaad. Het merendeel van de leden rijdt op een Transalp of Africa Twin, met de recente CRF1000 erbij zal dat niet snel veranderen.
Het gaat er dan niet om dat we op deze manier meer nieuwe leden kunnen werven, maar dat we als club inclusiever en open zijn voor potentiële leden met Honda adventure motoren.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:20 #3 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Miskent talent?
Waarom deze discussie weer ophalen als men voor deze types een club wil kan men ook een eigen type club oprichten staat een ieder vrij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:43 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Miskent talent?
Ik vind die CB bestwel een leuk ding en vooral de 8000 euro die je overhoud om er een africa twin van te maken spreekt mij aan ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:43 #5 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Miskent talent?
We zijn nu eenmaal motorrijders bij elkaar, en die zijn vooral goed in ouwehoeren over (andermans) motor(en), laten we eerlijk zijn: daar is een forum toch voor.

Zo'n 750x zou praktisch gezien een hele goede en zuinige woon-werk motor zijn, maarja mijn iets meer verbruikende twin is nog zo leuk.....

De 500x is al meer ''allroad'', ik zie niet in waarom die minder ''allroad'' is als bijvoorbeeld een ta700 of varadero. Lijkt me een prima ding om mee te rijden! Voor aap rijden doe je iig zeker niet in mijn ogen.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:46 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Miskent talent?

Waarom deze discussie weer ophalen als men voor deze types een club wil kan men ook een eigen type club oprichten staat een ieder vrij.


Marcel, mijn intentie is niet dat ik vlak voor de ALV een discussie wil opstarten met als doel ........
Mijn insteek is dat beide motoren veel mensen veel plezier bieden en dat beide modellen zich evalueren en dat gelet op de toekomst zeer interessante fietsen zijn. Niet zo huiverig doen kerel  :) Het feit dat beide motoren bijna verkozen waren, 1 model kwam slechts 1 stem te kort en de andere nog geen 10, geeft overigens wel aan dat er belangstelling is voor deze motoren alleen komt dat niet voorbij op dit forum vandaar de titel 'MISKENT TALENT'.
Overigens er zijn verschillende (ex)leden en partner leden die een CB500X / NC750X hebben aangeschaft en daar buitengewoon zeer tevreden over zijn en voorheen met een Transalp reden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:47 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Miskent talent?

Waarom deze discussie weer ophalen als men voor deze types een club wil kan men ook een eigen type club oprichten staat een ieder vrij.


Maar dan hadden de africa twin, xlv,  en varadero ook niet toe gelaten moeten worden bij de transalp club, dit is wel gebeurd, misschien zelfs voor jouw tijd bij de tcn. Je zou dus nu ook weer nieuwere modellen kunnen toelaten. Dat hele V twin blok gebeuren is met de komst van de crf ook niet meer actueel. Als er een nieuwe alp komt zal dat ook geen v twin meer zijn. Ja en wat is dan precies een allroad?  Ik vind eigenlijk dat de grens ligt bij een 19 inch voorwiel, wordt het kleiner dan geen allroad en niet toelaten bij de club.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 14:51 - 23 dec 2018 15:00 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Miskent talent?

Ik vind die CB bestwel een leuk ding en vooral de 8000 euro die je overhoud om er een africa twin van te maken spreekt mij aan ;D


Zo iets Pim?
www.cb500xadventure.com/fullscreen-page/...26s%3Dstyle-jgc6fks8

Geduld aub, laden van de foto duurt ff  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 15:06 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Miskent talent?
Ik vind zowel de CB als ook de NC X-en allemaal best leuk! Maar Honda heeft ook nog échte dual-purpose motoren in hun gamma, dus laten we de CRF 250 en 450 dan ook maar in een eventuele stemming meenemen  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 15:18 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Miskent talent?
Hmmm, een allroad moet toch ook wel een reis motor zijn en dat zie ik niet zo in die kleine crf modellen. Wordt het straks zo'n club waar iedereen met een aanhanger achter de auto zijn motor naar een ritje of treffen brengt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 15:40 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Miskent talent?

Zo iets Pim?
www.cb500xadventure.com/fullscreen-page/...26s%3Dstyle-jgc6fks8

Geduld aub, laden van de foto duurt ff  :P


Ja dat vind ik bestwel een geslaagd apparaat!

Hmmm, een allroad moet toch ook wel een reis motor zijn en dat zie ik niet zo in die kleine crf modellen. Wordt het straks zo'n club waar iedereen met een aanhanger achter de auto zijn motor naar een ritje of treffen brengt.


Moet je eens googlen, zat avonturiers die lange reizen op die apparaten maken. WMB veel geschikter voor een echte avonturen trip ook, maar moet je je op instellen.  8)
Wij willen alles veel te veul/groot/snel etc, nergens voor nodig  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 17:13 #12 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Miskent talent?
Zo cru bedoel ik het nu ook weer niet Bram maar de discussie en stemming toen was nu niet bepaald de leukste en om dat nogmaals te beleven is niet wat ik bestuur en leden in deze tijd van vrede op aarde toewens. Er zijn al zoveel clubs voor verschillende merken en weer type afhankelijk dat we dan beter meteen alles tot een grote Honda club kunnen samenvoegen dan heeft iedereen toegang tot de club welke een Honda bezit ongeacht type. Denk dat velen dit ook niet willen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 17:33 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Miskent talent?

Wij willen alles veel te veul/groot/snel etc, nergens voor nodig  :D


Pim als ik zo'n trip zou gaan maken zoals jij dat hebt gedaan ging ik niet met de CRF, te zwaar en voor die omstandigheden te veel pk's die je niet nodig hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 17:42 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Miskent talent?

Ik vind zowel de CB als ook de NC X-en allemaal best leuk! Maar Honda heeft ook nog échte dual-purpose motoren in hun gamma, dus laten we de CRF 250 en 450 dan ook maar in een eventuele stemming meenemen  ;D


Hi René, nogmaals niet mijn bedoeling om direct of indirect een stemming te forceren maar het merendeel van onze leden ziet alleen asfalt en klinkers een klein deel rijdt regelmatig off-road. Een groot deel schuwt een gravel pad, hard zandpad etc etc niet maar omdat nu direct off-road te noemen  ::) Als je de letterlijke vertaling neemt is off-road gewoon naast of van de weg.
All-road is het nieuwe Adventure concept en dat staat voor ontspannen rechtop motorrijden over alle soorten wegen en paden. Als je heel eerlijk bent is dat ook het segment waar de Transalp 700V en zeker de Varadero in thuis hoort en wellicht wel al onze clubmotoren.
De CRF 250 en 450 zijn net als de Dominator een heel andere klasse / soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 18:04 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Miskent talent?

Ja dat vind ik bestwel een geslaagd apparaat!

Moet je eens googlen, zat avonturiers die lange reizen op die apparaten maken. WMB veel geschikter voor een echte avonturen trip ook, maar moet je je op instellen.  8)
Wij willen alles veel te veul/groot/snel etc, nergens voor nodig  :D


er zijn er ook die met een goldwing of dikke harley de wereld rond rijden, het is maar net wat je wil, en ook hoe je er lichamelijk voor staat, die gasten die met een 2 en halfje de wereld rond rijden zijn waarschijnlijk de helft van mijn leeftijd ;). Dat groot en snel nergens voor nodig is ben ik niet met je eens, dat wordt meestal geroepen door mensen die dat zelf niet kunnen ervaren. Groot en snel kan namelijk gewoon heel leuk zijn. En met z'n allen met een 250 met 60 per uur door bossen gaan rijden is ook niet wat ik wil.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 18:13 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Miskent talent?
wat ik ook niet zo snap van die adventure praatjes... mensen kopen de bruutste rallymotor een klim pak, de meest geavanceerde spullen die er zijn zodat er niks mis kan gaan, yeah right, wat een avontuur. in je spijkerbroek op een 30 jaar oude shadow met een plunje baal achterop naar mongolie rijden dat is avontuur. het gaat niet om de motor of de weg waar je op rijd.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 18:31 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Miskent talent?

Hi René, nogmaals niet mijn bedoeling om direct of indirect een stemming te forceren.


Hi Bram  :) Zo las ik jouw 1e bericht ook niet hoor!
We zijn binnen de TCN ook gewoon een beetje afhankelijk van wat Honda (of überhaupt welk ander merk) op de markt zet. Het V-Twin of L-Twin concept is/was ook al niet te handhaven natuurlijk. Misschien tzt gewoon tóch maar álle allroad/adventure motoren (van Honda?) toelaten, dan zijn we van een hoop gedoe af.

Want verder ben ik het wel met Marcel eens, de stemming destijds was idd best wel beladen, of je dat regelmatig wil laten terugkeren moet je je idd afvragen.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 18:36 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Miskent talent?

Hmmm, een allroad moet toch ook wel een reis motor zijn en dat zie ik niet zo in die kleine crf modellen.

(...) het is maar net wat je wil (...)

in je spijkerbroek op een 30 jaar oude shadow met een plunje baal achterop naar mongolie rijden dat is avontuur. het gaat niet om de motor of de weg waar je op rijd.


Precies wat ik zeg Arthur, groot en vet vermogen is nergens voor nodig, maar het mág wel.  ;)

Avontuur staat los van de omgeving en vervoersmiddel maar is een state-of-mind. Waar en hoe je die vind is voor een ieder anders toch  8)

Het probleem met de identiteit van de club vaststellen komt misschien ook wel voort uit de Transalp zelf, een machine waar je eigenlijk alles mee kunt maar nergens in uitblinkt.
Kun je het lekker zelf invullen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 19:29 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Miskent talent?
Mooi dan zijn we het daar over eens :). Maar met een cb500x kun je eigenlijk ook wel alles, en die blinkt ook nergens in uit, als je er een transalp sticker op plakt ben je klaar.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2018 19:38 #20 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Miskent talent?

De NC700/750X lijkt mij de ideale woon-werk motorfiets en er zit zeker een Allroad/Adventure karakter aan.
De CB500X wordt inderdaad ook steeds interessanter. Vorig jaar op de beurs kwam ik in gesprek met een jongedame die graag met haar CB500X lid zou willen worden, maar omdat het geen clubmotor is was dit niet mogelijk. Ze zei verder dat de Honda CB Four club de CB500x ook niet toelaat omdat het geen 4 cilinder is.
Zo belandt een potentieel lid tussen wal en schip, terwijl het toelaten van de motoren als clubmotor de integriteit van de club niet schaad. Het merendeel van de leden rijdt op een Transalp of Africa Twin, met de recente CRF1000 erbij zal dat niet snel veranderen.
Het gaat er dan niet om dat we op deze manier meer nieuwe leden kunnen werven, maar dat we als club inclusiever en open zijn voor potentiële leden met Honda adventure motoren.


Ach ja, die verkiezingen waar alleen de leden die VOOR uitbreiding waren mochten kiezen WELKE modellen er dan bij mochten. Ik was tegen uitbreiding, maar als er dan toch uitgebreid moest worden, mochten wat mij betreft alle modellen met een 21 inch voorwiel er wel bij  ;)

Maar ja, ik had NEE gestemd, en daarmee was het klaar.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden