USD voorvork voor AT

20 jan 2010 10:13 - 20 jan 2010 15:06 #1 door at nrg
USD voorvork voor AT werd gestart door at nrg
Ik ben me aan het ori�nteren op de mogelijkheid om een Up Side Down voorvork op mijn AT te plaatsen. Voordelen lijken mij een langere veerweg en daarnaast ziet het er gewoon cool uit. Naast het zelf uitvogelen van e.e.a. gooi ik hier de vraag ook maar even in de lucht: Iemand ervaring daarmee?

Ton W. verkoopt erg mooie, maar way boven budget. Zelf denk ik bijvoorbeeld aan het kopen van een USD voorvork van bijvoorbeeld een XR. Maar zou dat 1 op 1 compatible zijn? Zo heeft een XR maar 1 remcilinder en de twin 2. Nu rijd ik mijn Twin (als ik al aan rijden toekom) hoofdzakelijk offroad en gebruik ik in het zand tch erg veel mijn achterrem.
Is het balhoofd vergelijkbaar? Welke aanpassingen zouden er moeten plaatsvinden?

Kortom, vragen genoeg. Mocht iemand een of meerdere antwoorden hebben...ik houd me aanbevolen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 11:53 #2 door Pervect
Beantwoord door Pervect in topic USD voorvork voor AT
Hij is mooi, niet al te opvallend, bescheiden zelfs  ;)

TA '99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 & DUCT tape. If it doesn't move...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 14:00 #3 door at nrg
Beantwoord door at nrg in topic USD voorvork voor AT

Hij is mooi, niet al te opvallend, bescheiden zelfs  ;)


??? eh... Dank je? 

;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 14:13 - 20 jan 2010 15:06 #4 door Erik
Beantwoord door Erik in topic USD voorvork voor AT
Een XR heeft geen Upsidedown vork dacht ik..

En vergeet niet dat de vering ok aangepast moet worden, de voorkant van een AT weegt 40 � 50kg meer dan die van een gemiddelde enduro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 14:24 #5 door at nrg
Beantwoord door at nrg in topic USD voorvork voor AT

Een XR heeft geen Upsidedown vork dacht ik..


Dat klopt, standaard zit er geen USD vork op. Maar ik heb er tenminste al 1 XR wel mee gezien en ze komen met enige regelmaat voorbij op marktplaats.
De Twin is inderdaad zwaarder dan een XR, dus vandaar ook mijn vraag of het ongestraft kan en of het naast een nice look ook rij-technisch iets oplevert. Een stel hyperpro's in de standaard vering kan natuurlijk altijd nog...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 15:07 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic USD voorvork voor AT
Hmm, vreemd. Ik zag een aantal postings niet terug, en nadat ik even als moderator 'wijzig' en 'save' gedaan had, waren ze er in 1x wel.....
Nasleepje van de problemen, maar wel even in de gaten houden.

Ow ja...., en binnenkort komt er dus wel degelijk een aanpassing aan 1 van mijn twins, met een USD vork die lag onder te stoffen bij Erik :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 17:12 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic USD voorvork voor AT
USD is juist mooi omdat het onafgeveerde gewicht (of was t nu afgeveerde gewicht) lager is. Wat ervoor zorgt dat je wiel sneller heen en weer kan stuiteren;D

Als een nieuwe vork te duur is kun je op zoek gaan naar een tweede hands vork. Zoek naar een vergelijkbare machine (KTM 990, BMW hp2??) kwa gewicht en formaat.
Dan zou je je eigen balhoofd pen moeten namaken en die in dat exotische kroonstuk moeten laten persen. Hoewel er dan nog eea aan te passen is is dat wel de simpelste manier. Anders zou je nieuwe bussen moeten draaien voor je voorwiel, adapters voor de remklauw(en) etcetc.

Maar ja, het staat wel heul mooi ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2010 17:41 #8 door Erik
Beantwoord door Erik in topic USD voorvork voor AT


Ow ja...., en binnenkort komt er dus wel degelijk een aanpassing aan 1 van mijn twins, met een USD vork die lag onder te stoffen bij Erik :D


Nou, vooruit dan maar:

Bijlage:

Helaas is deze verkocht aan iemand die 'm écht gaat gebruiken 8)

Maar het verhaal dat het onafgeveerde gewicht van een USD vork lager is klopt niet helemaal, meestal heeft een "normale" vork zelfs een lager onafgeveerd gewicht.
Het grote voordeel van een USD vork is dat de geleidingen tussen binnen en buitenpoot verder uit elkaar staan waardoor de vork gewoon sterker is en minder stickslip zal vertonen. Dit is vooral het geval bij lange veerwegen (vandaar dat de USD vork het eerst zijn intrede deed in de crosswereld). Verder is de klemming in de kroonplaten sterker door de groter diameter (bovenstaande vork is dat 60mm tegenover bv een AT vork 43mm).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 01:23 #9 door Huib
Beantwoord door Huib in topic USD voorvork voor AT
Hier een draadje van onze engelse broeders over monteren van een crf fork op een twin....

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/22486-fork-conversion-finally-started.html

Groet

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2010 05:47 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic USD voorvork voor AT
maar ook de usd voorvork heeft nadelen,

waar denk je dat de olie blijft als je een lekke keerring hebt.... inderdaad alles eruit in 1 keer

reparatie is  dus ook iets lastiger

;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2010 19:29 #11 door Booom
Beantwoord door Booom in topic USD voorvork voor AT
Project al een keer doorlopen.
Doe het voor de looks en omdat je er een uitdaging in ziet.
Je kan er dan veel voldoening uit halen.
Denk er wel aan dat de hoogte voor en achter in goede balans blijft.
Bij me domi werd het een totaal andere motor, project geslaagd.

www.honda-dominator.nl/Site_page/3_TECHN.../8-Upside%20Down.htm

Simpele up grade is voor en achter veren plus achterdemper vervangen.
Succes. en posten als je ombouwt

Grt Marc

Grt Marc                                             Ktm950

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2010 21:08 - 26 jan 2010 21:11 #12 door Erik
Beantwoord door Erik in topic USD voorvork voor AT

maar ook de usd voorvork heeft nadelen,

waar denk je dat de olie blijft als je een lekke keerring hebt.... inderdaad alles eruit in 1 keer

reparatie is  dus ook iets lastiger

;)


Reparatie is idd lastiger (nouja, ff poot uitelkaar, valt ook wel weer mee..) maar dat alle olie er in één keer uitloopt klopt niet helemaal, iig niet erger dan bij een gewone vork. Bekijk de constructie van een UPSD vork maar eens. Alleen de olie die tussen de binnen en buitenpoot zit loopt eruit of wordt er eigenlijk uitgedrukt tijdens inveren. Druk in de poten loopt dan behoorlijk hoog op.

Ombouw is idd leuk om te doen maar soms zie ik een oude WP 4054 ingebouwd worden (lekker goedkoop) maar of dan de torsiesterkte van de voorkant er op vooruit gaat..  ::)
Beter is om een WP 4357 of nog mooier een WP 4860 in te bouwen, dan gaat behalve het veergedrag ook de stevigheid van de voorkant er met sprongen op vooruit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2010 21:56 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic USD voorvork voor AT

soms zie ik een oude WP 4054 ingebouwd worden (lekker goedkoop) maar of dan de torsiesterkte van de voorkant er op vooruit gaat..  ::)


Waarom Erik ? Is zo'n oude(re) WP dan zoveel slechter dan die standaard Showa meuk van onze clubmotoren ?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2010 03:03 - 30 jan 2010 03:07 #14 door Erik
Beantwoord door Erik in topic USD voorvork voor AT

Waarom Erik ? Is zo'n oude(re) WP dan zoveel slechter dan die standaard Showa meuk van onze clubmotoren ?

Grtz,
René


Qua torsiestijfheid wel René..

Een UPSD vork heeft natuurlijk geen vorkbrug boven het wiel dus uiteindelijk komt alle torsie op de kroonplaten en de vooras te staan. En een WP 4054 heeft iele 40mm pootjes en een veerweg van 28cm, tel uit je verlies  :-\

Neem het voorwiel maar eens tussen je benen van respectievelijk een oude KTM enduro (pré '89), een Africa Twin en een KTM (Enduro of LC8) van na 2003 en probeer dan het stuur te draaien. Je zal versteld staan van het verschil.. De standaard vork van een AT is gewoon een stuk stijver dan een WP4054. Daarbij komt dat een WP 4054 nooit bedoeld is om in een +200kg fiets gebouwd te worden.
Daarintegen staat een WP4860 als een huis  ;D    (vraag over een poosje maar aan Rob ;) ), maar dan heb je het ook over bijna 15 jaar ontwikkeling.

Grote voordeel van een UPSD WP vork (ongeacht het bouwjaar) of iets vergelijkbaars is natuurlijk de veel grotere veerweg en meestal het betere dempingssysteem met vaak meer afstelmogelijkheden maar dat hoef ik jouw niet uit te leggen ;)  8)

En daarbij; naar mijn bescheiden mening is alles beter dan het monteren van vorkverhogers, het enige wat hiermee bereikt wordt is een grotere bodemvrijheid maar dat is ook op andere manieren te bereiken.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2010 10:22 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic USD voorvork voor AT
Zodra ik het verschil in de praktijk heb ervaren zal ik er ook over berichten.

Maar mijn grootste probleem op dit moment met de standaard constructie is dat ik de kroonplaten telkens weer weet te torderen. Dat geeft dus aan dat er gigantische krachten vrij komen (met name bij een valpartij  :-\)  Maar, ik vermoed dat met deze andere constructie ik ook een betere feedback in het stuur ga krijgen. Ik heb nl ook het idee (exuses excuses excuses  :angel: ) dat de kleinere valpartijen vaak veroorzaakt worden door een wat vertraagde stuur reactie als het wiel even een opdonder (naar links of rechts) krijgt.

Maar zoals gezegd, vandaag het spul eerst maar eens halen. Kijken wat de laatste aanpassingen nog moeten worden, en die in gang zetten. En dan nog eens monteren..... Maar dan moet het wel beter weer worden, want in deze kou sleutel ik niet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2010 15:55 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic USD voorvork voor AT

Ah, de vorkbrug ja  :-\  Thanks voor de uitleg Erik  8)

Nou vraag ik me af of ik (die noooooooit valt  ;)) icm mijn ouwe-l***en-tempo erg veel last heb van torderen, zoals Rob. Heb er zelf iig nog nooit wat van gemerkt, maar dat kan dus wellicht ook wel aan die top Showa liggen  ;D

Enniewee, ik loop ook wel tegen de grens van de vering/demping van de standaard vork aan en dus ook het max. te behalen tempo op bijv. een knippenpad  :-\
Grondspeling vind ik overigens wel mee vallen.
Het plan om eens een andere vork te monteren speelt ook al lang in m'n hoofd, maar ja.......
Te weinig tijd om wat te prutsen en ook idd. geen/weinig budget voor (over)

Ik ga de lopende projectjes wel volgen  :D

Groetjes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2010 19:58 #17 door Erik
Beantwoord door Erik in topic USD voorvork voor AT
René, jij hebt toch ondertussen wel een paar andere veertjes en olie  in de vork van je Alp? En een mooie paarse achterveer?  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2010 22:00 #18 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic USD voorvork voor AT
Jaja, Technoflex voor + bussen en regelmatig een vers sappie, dikte 7,5 op dit moment. En achter heb ik een RD-03 dempert, met instelbare uitgaande demping dus, maar wel de originele veer nog.

Ben niet ontevreden, maar het kan altijd beter hè  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2010 20:55 - 01 feb 2010 23:47 #19 door Bas
Beantwoord door Bas in topic USD voorvork voor AT
Ik heb recentelijk (lees vorig jaar) een DRZ voorvork (48 mm) die ik van Ton had overgenomen in de twin gezet, geen usd maar dat wil ik ook niet, en deze bevalt voorals nog prima. Samen met de rally voorbouw, verwijderen van de middenbok, aanpassing bagagerek (NikoTech), kunststof 37L tank en DRZ voorwiel met één remschijf is de twin zeker 25 kg lichter geworden. Een zeer groot verschil tijdens het offroad rijden.

Hier nog een foto waarbij de voorvork nog naakt was:


"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2010 21:26 #20 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic USD voorvork voor AT

Hi Bas  :D  Goed bezig jongen  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden