Afstelling koplamp

05 feb 2009 16:45 #1 door beginneling
Afstelling koplamp werd gestart door beginneling
Een goede dag u allen .
Ik zit met een vraagje over de stand van mijn koplamp.
Hoe hoog of laag moet ie staan.
Ik net xenon ingebouwd en nou krijg ik alleen maar mensen die vrolijk naar mij knipperen.
betekend dus dat mijn afstelling niet goed is .
weet iemand wat de richtlijnen zijn.
Bijvoorbeeld als ik mijn motor 5 meter van af een muur zet hoe mag de licht bundel dan komen.
dan kan ik een gaan kijken hoeveel ik zakken moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2009 16:51 #2 door Terry
Beantwoord door Terry in topic Afstelling koplamp
je wordt in iedergeval gezien!!!!!! ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2009 17:54 #3 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic Afstelling koplamp
Bij je garagist hebben ze normaal een apparaat om de stand van de lichten van je wagen uit te meten.
Ik veronderstel niet dat ze problemen gaan maken als je vraagt of je met je fiets mag langskomen om daar dan zelf de lichten te regelen.
Vergeet echter niet om iemand met ongeveer hetzelfde gewicht op de fiets te zetten. In tegenstelling tot bij een auto veert die nogal door als je er op zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2009 18:31 #4 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic Afstelling koplamp
Koplamp afstellen

Wat een vaak gehanteerde regel is de motor op een vlakke ondergrond zetten (recht) 10 meter van een muur...en dan moet de lichtbundel 30 centimer van de grond op de muur schijnen dan wel opletten dat je naar het horizontale gedeelte van de lichtbundel kijkt en niet naar de schuine vlak die naar rechts uitwijkt...ook moet de horizontale gedeelte recht voor de fiets zitten en het schuine gedeelte rechts van de motorfiets weglopen als je de lichtbundel ziet en je reflector is goed dan snap je wel wat ik bedoel met het "schuine" vlak dit kun je beste doen in een donkere omgeving sávonds of in een garage of loods... veel succes !!

Afstellen van koplamp (afb. 79)
Controleer de lichtbundel van de koplamp door de motor met
op spanning gebrachte banden en een bestuurder op het
zadel, geheel loodrecht op de lengteas op een afstand van
10 meter voor een muur of een scherm te zetten. Teken een
horizontale lijn ter hoogte van het midden van de koplamp en
een verticale lijn op de lengtelijn van het voertuig op de muur.
Voer de controle zo mogelijk uit in de schemering.
Zet het dimlicht aan:
de bovenste scheidingslijn tussen de donkere zone en de
verlichte zone op de muur mag niet hoger dan 9/10 komen
van de hoogte vanaf de vloer tot aan het midden van de
koplamp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2009 21:47 #5 door beginneling
Beantwoord door beginneling in topic Afstelling koplamp
Kijk dan is zo'n forum toch weer handig  ;D
Ga van het weekend meteen maar eens kijken.
op de 10 meter truc.
bedankt voor de hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2009 22:04 #6 door superlativ87
Beantwoord door superlativ87 in topic Afstelling koplamp
en als je dan weer iemand achterop hebt, staat ie opnieuw te hoog  :o. plus als je optrekt staat ie te hoog  :P geef ikg as beginnen mensen te knipperen, ben ik aan het remmen is het ineens wel goed  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2009 10:00 #7 door pepdeze
Beantwoord door pepdeze in topic Afstelling koplamp
Je kan je licht naar beneden afstellen om verblinding te voorkomen. Echter het lichtbeeld is vaak niet goed te krijgen bij een Xenon H4. Schijnt te komen door het brandpunt van de H4 in combinatie tot de afstand van de reflector. Zowel bij mijn auto(moest er dus met de APK ff uit)als bij mijn motor, beiden voorzien van Pilot bleef het een verstrooid beeld.
Als je een xenonlamp hebt met een metalen voet zou je met deze iets te verbuigen het brandpunt goed kunnen verbeteren. Dit heeft bij mij wel iets geholpen, maar APK goedkeur  is het nog steeds niet, maar daar heb je met je twin geen last van.

Jeroen

KTM 690 Enduro R.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2009 12:14 #8 door Stampertje
Beantwoord door Stampertje in topic Afstelling koplamp
[quote maar APK goedkeur  is het nog steeds niet, maar daar heb je met je twin geen last van.
[/quote]

Nog niet.... (-;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2009 21:53 - 17 feb 2009 22:11 #9 door Romke
Beantwoord door Romke in topic Afstelling koplamp
;D Ik zal wel een sukkel zijn, maar met welk schroeffie stel je de koplamp hoogte van een AT af  ???

Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2009 22:37 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Afstelling koplamp
Die vleugel moer met die veer er onder!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2009 22:43 #11 door Romke
Beantwoord door Romke in topic Afstelling koplamp

Die vleugel moer met die veer er onder!


Thankx

Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 12:51 #12 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Afstelling koplamp
Ik verblind ook vaak mensen, en dat komt over het algemeen omdat de lichtbundel naar rechts inderdaad naar boven loopt. Het kan zijn dat mijn rechter lamp iets hoger staat (waarschijnlijk), op zich is het natuurlijk geen probleem, maar het komt vaak voor dat tegenliggers naderen onder een hoek, in een rechtse bocht bijvoorbeeld, dan is het verblindend.
Bovendien verblind ik steevast mijn voorligger voor het stoplicht, maargoed, je kunt stellen tot je een ons weegt, dat voorkom je toch niet, de koplampen zitten nou eenmaal nogal hoog (als ik merk dat mijn voorligger daar echt last van heeft schakel ik wel eens tijdelijk terug naar stadslicht).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 14:47 #13 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Afstelling koplamp

... (als ik merk dat mijn voorligger daar echt last van heeft schakel ik wel eens tijdelijk terug naar stadslicht).


??? Huhhh ??? Toch niet onder het rijden, hoop ik.
Als een voorligger last heeft, zet hij zijn binnenspiegel maar in de anti-verblindingsstand. 8)
En zolang tegenliggers niet naar mij knipperen, vind ik het allemaal prima. Je kan inderdaad stellen tot je een ons weegt; single, duo, bagage,...
Om mijn koplampen te stellen, heb ik geen voorliggers of een muur nodig, maar tegenliggers!  >:D

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 16:52 #14 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Afstelling koplamp
Neee, niet tijdens het rijden nee, dan haal ik wel in.  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2009 21:39 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Afstelling koplamp
Gijs zo te lezen rijd je met een AT. Als je een AT hebt die niet origineel is uitgerust met twee brandende dimlichten maar naderhand is de handel doorverbonden weet dan dat je die rechter lichtbundel in dimlicht stand niet goed afgesteld krijgt. De reflector en het glas van de rechter koplamp is niet geschikt voor dimlicht omdat die ontworpen is voor maximaal grootlicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2009 11:17 #16 door harry
Beantwoord door harry in topic Afstelling koplamp

Gijs zo te lezen rijd je met een AT. Als je een AT hebt die niet origineel is uitgerust met twee brandende dimlichten maar naderhand is de handel doorverbonden weet dan dat je die rechter lichtbundel in dimlicht stand niet goed afgesteld krijgt. De reflector en het glas van de rechter koplamp is niet geschikt voor dimlicht omdat die ontworpen is voor maximaal grootlicht.


Die rechter bundel kan je zodanig afstellen dat het lichtbeeld niet boven de linker dimlichtbundel uit komt. Dan is hij niet verblindend en heb je toch een nog beter zicht bij dimlicht. Staat ook beter en je voorkomt de standaard opmerking dat er een lamp kapot is. Probleem opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 10:30 #17 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic Afstelling koplamp
Welk type AT is vanuit de fabriek (onee, ze worden met de hand gemaakt he  ;D) niet uitgerust met twee kijkende ogen? Want ik lees hieruit dat dit verschilt, ik heb een rd07, 1993.
Ik denk dat ik de lampen zo laat staan, er zijn zo weinig tegenliggers die seinen dat ik er altijd maar vanuit ga dat de mensen die dat wel doen drammers zijn. En als ik met anderen rijd, verblind ik de voorganger niet, dat vraag ik regelmatig. Alleen als ik iemand achterop heb, en dat heb ik wel regelmatig, dan zou ik de zaak eigenlijk moeten verstellen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 21:43 #18 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Afstelling koplamp

Welk type AT is vanuit de fabriek (onee, ze worden met de hand gemaakt he  ;D) niet uitgerust met twee kijkende ogen? Want ik lees hieruit dat dit verschilt, ik heb een rd07, 1993.


Is afhankelijk van het land waarin de AT nieuw op kenteken is gezet. In NL is het lange tijd verboden geweest om met dubbele koplampen te rijden terwijl dat in Duitsland wel toegestaan was. Zo uit m'n hoofd denk ik vanaf de RD07A dat die in NL met dubbele kijkers op de weg kwam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 21:50 #19 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Afstelling koplamp

Is afhankelijk van het land waarin de AT nieuw op kenteken is gezet. In NL is het lange tijd verboden geweest om met dubbele koplampen te rijden terwijl dat in Duitsland wel toegestaan was. Zo uit m'n hoofd denk ik vanaf de RD07A dat die in NL met dubbele kijkers op de weg kwam.



Hallo bram, normaal is het zo, als ik een motor uit duitsland haal/invoer, die wat in duitsland op kenteken heeft gestaan, de RDW deze zonder enig komentaar moet goedkeuren. Volgens mij geld dit voor alle voertuigen uit de EU, toch ??? Waarom moet ik dan de verlichting aanpassen ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 22:21 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Afstelling koplamp

Hallo bram, normaal is het zo, als ik een motor uit duitsland haal/invoer, die wat in duitsland op kenteken heeft gestaan, de RDW deze zonder enig komentaar moet goedkeuren. Volgens mij geld dit voor alle voertuigen uit de EU, toch ??? Waarom moet ik dan de verlichting aanpassen ???


Paul, de vraag van Gijs was vanaf welk jaar AT's met dubbele kijkers waren uitgerust. Dat was per land dus verschillend. Als een motor in Dtsld EG was gekeurd maakte de RdW inderdaad geen probleem. In Duitsland waren er RD07's die met dubbele koplampen rondreden terwijl dat in NL nog verboden was, in die zin, de importeur voerde de AT's met 1 dimlicht in ivm de toenmalige keuringseisen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden