Beste accu voor @

15 juni 2010 14:07 - 15 juni 2010 14:09 #1 door M@rco
Beste accu voor @ werd gestart door M@rco
Mijn accu gaf gisteren geen sjoege meer, ding is pas 2,5 jaar oud. Kan natuurlijk weer aan de oplader, maar waarschijnlijk heeft hij zijn beste tijd gehad.

Welke accu geeft het meeste waar voor z'n geld ?
Een Varta van 100 E
een Yuasa van 65 E
een "eigenmerk'van 50 E ?

Heb nu een eigen merk erin gehad, maar gaat dus niet al te lang mee.

Andere opties ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2010 14:47 #2 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Beste accu voor @
Heb zelf goede ervaringen met Yuasa. Maar hoor ook hele goede berichten over 'budget' accu's van b.v. Hein Geriche. Goedkoop hoeft dus niet per definitie duurkoop te zijn...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

15 juni 2010 15:09 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Beste accu voor @
Ach, die Yuasa is neit heel duur, en zeker niet slecht! gewoon kopen.
Is op internet ook wel goedkoper te vinden, als je tijd hebt om te wachten op de bezorging natuurlijk ;-)

... was ooit lid ...

15 juni 2010 21:35 #4 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Beste accu voor @
Ik zou voor de yuasa gaan, mijn Kenny wordt altijd nog aangeslingerd door de originele accu van bouwjaar '97!!!
Een Yuasa!
Al jaren verbaas ik me erover dat ie na een winter (ik hou em natuurkijk wel 'bij') weer de boel rond laat draaien :)
De wonderen zijn de wereld nog niet uit :))

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

15 juni 2010 22:00 #5 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Beste accu voor @
Ik heb ervaring met een Varta, prima accu. Heb er nog een gebruikte staan. Weet niet waar je woont maar als het in de buurt is van Twello dan mag je hem ophalen. Je zal hem wel op de lader moeten zetten.
Ik heb er zelf nu een Shido in zitten, kan nog niet zeggen hoe die bevalt. De kosetn bedroegen €55,--

15 juni 2010 22:22 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Beste accu voor @
Mijn enige ervaring met een prul, was slecht.

Yuasa maakt prima accu's. Is ook het standaard huismerk van Honda. Alhoewel ik het vermoeden heb dat de 'originele', die nieuw in de motor wordt geleverd, van een betere kwaliteit is dan degenen die je daarna als vervanger aanschaft. Ook al staat er Yuasa op...

Accu-leven wordt bekort door slecht startende motor (zware belasting van de accu) en sporadisch gebruik maakt hem 'lui'. En die twee gaan ook hand in hand samen, zijn vaak een gevolg van elkaar en vormen een neerwaartse spiraal.

Andersom: Een goed onderhouden motor, die dagelijks wordt gebruikt, start makkelijk en de continue belasting en weer opladen, houd de accu 'fit'.

16 juni 2010 18:38 #7 door M@rco
Beantwoord door M@rco in topic Beste accu voor @
Dank alvast allen voor de replies.

Ik woon niet in de buurt van Twello (ook al kom ik er wel eens in de wintermaanden) maar vraag me af waarom je een Varta hebt, en een andere van 55 E erin zet ?

Haast met een nieuwe heb ik niet, ik heb 'm aan de oplader gezet en gisteravond weer even rondgetuft. Kan dus nog rustig rondkijken en eventueel via internet bestellen en wachten op de bezorgdienst.

Accu heeft bij mij wel een relatief zwaar leven ;
ik rij er zeker niet dagelijks mee, soms één keer in de week, soms weken niet.
Ik heb wel een druppellader, maar zet mijn motor ong 2x 's winters er eens aan om de accu "niet lui te laten worden ? "
als ik in de wintermaanden rij, dan heeft de accu het iig zwaar als ik nl met een volle accu van huis ga, en dan een ritje ga doen met dubbele lichten aan, mistlichten, handvatverwarming en GPS, regelmatig stoppen en weer starten, dan was ergens in de middag één keer m'n accu zo leeg dat hij de startmotor maar amper rond kreeg. Normaal start hij echter super. We hebben toen ook de laadstroom eens nagekeken, maar die was netjes, dynamo is dus waarschijnlijk nog gewoon goed.
Nu echter de gehele winter gewoon gedaan, en van de week ineens helemaal leeg, terwijl een week ervoor hij het nog prima deed.

Ik ga denk maar eens op Ebay ofzo een Yuasa scoren, evt een Varta als het prijsverschil in Duitsland wat kleiner is  ;)

19 juni 2010 13:25 #8 door AT1603
Beantwoord door AT1603 in topic Beste accu voor @
Ik ondervond startproblemen waarbij ik in eerste instantie dacht dat de accu op was.
Was al wat jaren oud en heeft een vergelijkbaar zwaar leven zoals jijzelf beschrijft.
De druppellader gaf aan dat hij de accu niet meer wilde opladen. Later bleek dit toch niet juist. Toen had ik al een andere gekocht.
Die Varta accu is nu reserve.
Ik heb trouwens vorig eens een onderzoek gelezen uitgevoerd door een tweetal student aan universiteit van Twente dat de gemiddelde levensduur van een accu in een motorfiets maar 2 jaar bedraagt. (Die van een auto 3 tot 4 jaar) Ik heb nog gezocht naar dat onderzoek maar kan het niet meer vinden. 

19 juni 2010 14:24 #9 door kees
Zou best kunnen kloppen. Ik ben aan mijn 4e accu bezig, in 14 jaar.

Dan zit ik iets boven het gemiddelde. Maar ook dat kan kloppen. Ik heb alleen die motor en rij dagelijks, het hele jaar door. En dat strookt weer met het in mijn eerdere post gestelde..

Grtz ;)

19 juni 2010 18:50 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Beste accu voor @

Ik heb trouwens vorig eens een onderzoek gelezen uitgevoerd door een tweetal student aan universiteit van Twente dat de gemiddelde levensduur van een accu in een motorfiets maar 2 jaar bedraagt. (Die van een auto 3 tot 4 jaar) Ik heb nog gezocht naar dat onderzoek maar kan het niet meer vinden.

de gemiddelde motorrijder rijd ook maar 3500 km/jaar !!

ik kan alleen spreken uit ervaring... accu's gaan niet stuk van gebruik maar van stilstand

daarkomt bij dat de meeste accu's om  nog onderhoud vragen.

ik persoonlijk denk dat de 4-7 jaar heel gewoon hoort te zijn voor een rijder die het ganze jaar zijn motorfiets gebruikt.
kortere termijnen wijzen vaak toch op een andere oorzaak
hou ingedachte dat een start accu is bedoelt enkel en alleen om te starten
denk daar eens aan voordat er allerlei acc aan geknopt worden

19 juni 2010 19:04 #11 door M@rco
Oke.
vervolg vraag dan,
ik heb een Ctek 3600 lader.

Om de levensduur te verlengen, wel of niet aangesloten laten ??¿¿

19 juni 2010 20:29 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beste accu voor @
Ach, die Gamma accu's werken ook prima. Kosten ook niet veel.
Weet alleen het merk niet meer.

19 juni 2010 21:21 #13 door kees

ik persoonlijk denk dat de 4-7 jaar heel gewoon hoort te zijn voor een rijder die het ganze jaar zijn motorfiets gebruikt.
kortere termijnen wijzen vaak toch op een andere oorzaak

Eensch.

Ik heb tussendoor een accu opgeblazen door een defecte regelaar. Dus eigenlijk 3, waarvan de laatste er nog geen jaar in zit. Dus de vorige twee, gemiddeld, 6,5 jaar!

Ik geloof persoonlijk niet in (druppel-)laders. Is toch meer symptoombestrijding. Maar ja, iedereen rijdt naar eigen believen. Weinig rijden verouderd je accu. Ik ben bijvoorbeeld weer meer aan bandjes kwijt.

;)

20 juni 2010 09:25 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Beste accu voor @

Ik geloof persoonlijk niet in (druppel-)laders. Is toch meer symptoombestrijding. Maar ja, iedereen rijdt naar eigen believen. Weinig rijden verouderd je accu. Ik ben bijvoorbeeld weer meer aan bandjes kwijt.

Klopt helemaal. Het is wel erg belangrijk dat je je accu redelijk vol houdt. Minder dan 50% kan problemen gaan geven. Vooral in de winter.
Dus idd gewoon even af en toe rijden en banden verslijten.
Lege accu gehad? Gaat in principe niet meer goed komen.
Zelf gebruik ik de druppellader totdat de accu's vol zijn, alleen in de koude winter als ik een paar weken niet heb gereden.  Is voldoende.
En je hoeft echt geen dure gemoduleerde transtechinprech autocalibritesse vochtinbrengende druppellader te hebben.

20 juni 2010 23:06 #15 door kees
Klopt wat je zegt, Neet.

En mocht het zo zijn dat je dóór moet starten, stop dan onmiddelijk zodra je hoort dat het startmotorgeluid 'omlaag' gaat. De accu zal daarna, als je tóch doorgaat,  onherstelbaar schade gaan oplopen.

Op tijd stoppen met starten en direct de accu opladen kan hem nog redden. Zoek eerst naar de oorzaak van je startprobleem!

21 juni 2010 15:47 #16 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Beste accu voor @
Het grootste kwaliteitsverschil zit hem in het land van herkomst. De Japanse versie van de Yuasa gaat veel langer mee dan de Chineese versie is mijn ervaring.
Verder is het laden van een accu niet per definitie slecht, lange stilstand wel. Een druppellader heeft alleen zin als er een functie op zit die gebruik simuleert.... optimate is daar een voorbeeld van.

21 juni 2010 17:07 #17 door Waffie
ik deel de mening niet, dat het land van herkomst van invloed is op de kwaliteit

kwaliteit valt of staat  met de controle ervan,

je zou hooguit kunnen zeggen dat de kwaliteits controle te wensen over laat

en dit is dus toch indirekt een probleem van het moeder bedrijf.
daar komt bij dat alles wat oorspronkelijk japans is.. aangestuurd wordt vanuit het moeder bedrijf
Indien een produkt niet voldoet  zou je moeten kiezen voor de volgende zoals bijv varta of iedere andere fabrikant.
maar uiteindelijk is motorrijden  voornamelijk emotie ;)

21 juni 2010 17:20 #18 door M@rco

Oke.
vervolg vraag dan,
ik heb een Ctek 3600 lader.

Om de levensduur te verlengen, wel of niet aangesloten laten ??¿¿

22 juni 2010 00:21 #19 door Waffie
  ik zelf heb deze laders ook in gebruik,

ik kies er voor om deze zo nu en dan te gebruiken,

er van uit gaan dat er 1%  energieverlies is per dag  zou dit betekenen dat het voldoende is om 1 x in de 6 weken de accu op te laden

aangesloten houden zie ik niet direkt het nut ervan in.
ondanks dat de ctek hier heel goed mee om kan gaan (beter zelfs dan de optimateIII)

al is er mee rijden uiteindelijk de beste oplossing

22 juni 2010 04:24 #20 door M@rco
Oke, hij is ook gemaakt om te rijden  ;D

Zal eens kijken naar een metertje ofzo om eea in de gaten te houden, en hem toch ook in de warmere maanden af en toe aan de oplader te zetten !

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden