Inkoopactie Brandstofpomp

22 juni 2010 23:08 #1 door Laurus
Inkoopactie Brandstofpomp werd gestart door Laurus
Iemand interesse in een facet fuel pump (hoef je noooooit meer naar je pomp te kijken):

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4095.new#new

Ben benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2010 10:28 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
kunnen mensen bevestigen dat het pompje inderdaad superbetrouwbaar is?

Ik zal niet zeggen dat hij dat niet is, want die Facetpompjes zijn zeker niet verkeerd.... maar ben wel benieuwd naar harde specs!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2010 20:39 #3 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Onder andere in dit topic: www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/37917-...mp-long-journey.html en deze: www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/37611-facet-pump.html

Ik heb bovendien diverse topics gelezen over het vervangen van de pomp en facet lijkt er toch constant uit te springen. Ik heb er eigenlijk niks negatiefs over kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2010 20:39 #4 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2010 20:49 #5 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Of dit topic, staat ook hoe je hem moet installeren: www.xrv.org.uk/forums/bike-tech/9462-fac...stallation-long.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 07:39 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
ja, is zeker een mooi pompje. Beter dan dat spul van Brezan (QH)......

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 08:13 - 24 juni 2010 08:20 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Er is 1 nadeel met een Facet pomp wat ook bij Pierburg pompen speelt.
Zodra de motor smoort zoals bijv. bij een ongeval kan gebeuren blijft de pomp doorpompen.
Daar is wel een oplossing voor bedacht namelijk de aansturing van het benzinepomprelais te laten plaatsvinden door de oliedruk sensor. M.a.w. geen oliedruk, geen stroom naar de benzine pomp.

Pomp is verder prima je moet alleen voorzichtig zijn met de draden die de pomp ingaan. Dat is een zwakke plek in de isolatie die daar haarscheurtjes kan gaan geven als je e.e.a. een beetje te strak monteert. Preventief kan je daar een klodder carrosserie kit omheen kneden.

Een ander punt is dat je moet kiezen voor een type met een afsluiting van de uitgaande benzinestroom als de stroom van de pomp wordt afgesloten. Dit type wordt in NL nergens aangeboden. Wel in Engeland. Verzendkosten etc vanuit USA kan soms een onaangename verrassing zijn.

Hou er ook rekening mee dat je direct de juiste nippels ook evt haakse meebestel omdat die in NL lastig te krijgen zijn. Neem dan types met speciale zelfdichtende schroefdraad want er zijn gevallen bekend met gewone draad die afgedicht werden met Teflon tape die na verloop van tijd toch gaan lekken tenzij je over speciale benzinebestendige teflontape kan beschikken (gele versie).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 10:41 #8 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Oke, bedankt voor de feedback. Het type dat ik zou willen kopen komt uit engeland dus ik denk dat dat probleem met de uitgaande benzinestroom daar niet voor van belang is. De nippels zitten volgens mij bij die set er ook bij. Alleen die teflon tape niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 11:20 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Als de leverancier van dit spul ook mooie snelconnectors en T-stukjes voor onze benzineslangen heeft wil ik wel meedoen. Niet met een FACET-pomp uiteraard  8), maar dan deel ik wel mee in de verzendkosten.

Dat doorpompen als je plat ligt: die QH dingen van Brezan klapperen ook vrolijk door , terwijl de originele dat volgens mij niet doet. Kan iemand dat verklaren? QH/origineel werkt redelijk hetzelfde...... en zit achter hetzelfde relais.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 12:38 - 24 juni 2010 12:42 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Hier kan je haakse nippels kopen. bkautosport.nl/webshop/index.php?main_page=index&cPath=6_33

Hij verkoopt geen Facet die geschikt is voor een AT.
Je hebt nippels nodig met NPT draad.
Als je de pomp monteert zoals op het XRV org forum dan zou ik voor de achterste aansluiting 2x haaks nemen. Met een stukje slang er tussen. Zoals de slang gemonteerd wordt op het XRV org form zou ik hem niet willen hebben.

Pomp die je moet hebben is het type: 40171 is met terugslagklep tegen hevelen.
Te verkrijgen bij: paul@partsforaircraft.co.uk

Paul levert ook een haakse nippel die je kort op de Facet kan draaien.

Prima vent en reageert snel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 14:10 #11 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Oke, ik zal me er binnenkort is verder in verdiepen, Pierburg pompen lijken ook een hele goede optie...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 15:14 - 24 juni 2010 16:20 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Inkoopactie Brandstofpomp

Oke, ik zal me er binnenkort is verder in verdiepen, Pierburg pompen lijken ook een hele goede optie...


Wil me nergens mee bemoeien hoor maar waarom niet modificeren via een clublid van de TCN zoals Daandus of Olaf.
Bij gemodificeerde pompen heb je ook nergens meer omkijken naar en je blijft origineel.
Originele pomp is een prima ding behoudens de puntjes maar daar hebben deze heren een prima oplossing voor.

Voordeel is dat je niets aan het elektrisch systeem hoeft aan te passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 15:26 #13 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
:-X

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2010 22:38 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Inkoopactie Brandstofpomp
ik heb nu ongeveer 20000 km met een facet 40171 gereden, en zonder problemen, heb wel de plek waar de bedrading de pomp ingaat in de kit gesmeerd, want de isolatie van de bedrading scheurd daar. Ben net terug van zuid spanje, met een paar lange trips erbij, maar pompje geeft geen krimp, en het feit dat deze pomp op geen enkele manier open kan zegt denk ik ook wel wat... hoeft niet open want gaat niet stuk ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 10:37 #15 door Laurus
Beantwoord door Laurus in topic Inkoopactie Brandstofpomp

Wil me nergens mee bemoeien hoor maar waarom niet modificeren via een clublid van de TCN zoals Daandus of Olaf.
Bij gemodificeerde pompen heb je ook nergens meer omkijken naar en je blijft origineel.
Originele pomp is een prima ding behoudens de puntjes maar daar hebben deze heren een prima oplossing voor.

Voordeel is dat je niets aan het elektrisch systeem hoeft aan te passen.


Omdat je nog steeds kans hebt dat de gemodificeerde kapot gaat, misschien duurt het wat langer maar de kans blijft. Met een goed werkende facet is de kans imo weer een stuk kleiner. Wel zo fijn aangezien ik graag Centraal Azie wil gaan bezoeken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 11:05 - 25 juni 2010 11:23 #16 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
Dat dacht men ook van QH pompen....
En van Pierburg pompen...
En van nieuwe Honda pompen...
En van gereviseerde pompen....

Feit blijft dat het niet 100% op te lossen valt; en de AT's en Deauvilles gewoon knijtergevoelig hiervoor zijn. (want er zijn zat modellen die de originele pomp hebben, maar waarbij hij amper stuk gaat)

Iedereen heeft een eigen mening over 'de beste pomp', en dat is natuurlijk perfect; zo wordt er immers vanalles geprobeerd.
Feit is wel dat sommige experimenten mislukken (neem mijn FET-schakeling aanpassing), en sommige pompen blijkbaar ook niet heilig zijn omdat ze niet 'doorbreken' bijvoorbeeld FACET.
Die pomp is goedkoop en al een tijdje bekend in het wereldje; waarom is zo'n ding dan nog niet leverbaar in NL en alom gebruikt?

'k weet ook iemand die bijna 3 ton op z'n RD03 heeft staan, en de eerste originele pomp zit er nog ongereviseerd onder. tja... waarom staat 't gros dan toch regelmatig stil?
Het revisiesetje zal in theorie ook slijten, al verwacht ik hier wel een veeeeeel langere levensduur dan 't Honda-spul. Niet zozeer vanwege het mechaniekje, maar vanwege de aanpassing die ik erop maak. (diode+condensator)
Hij vonkt dan amper nog, t.o.v. de discoverlichting van een originele. Als je dan na 100.000km weer een keertje preventief vervangt zijn de kosten natuurlijk nihil; en je kunt het ook aan zien komen. (simpelweg naar de puntjes kijken)
Mocht je met die originele pomp toch weer komen te staan, dan weet je wel waar je 't moet zoeken ;-).

Ennuh, d'r zijn al zat mensen met mijn setje de halve aardbol rondgereden!
Van bijv. QH pompen zijn die verhalen mij niet bekend. Pierburg wel. Vacuum ook, maar dat heeft weer andere nadelen. Tijd om er eens een wiki over op te zetten ;-)

Natuurlijk leuk als nieuwe forumleden vol energie aan de slag gaan, maar vergeet niet dat je over iedere pomp positieve verhalen zult vinden, maar ook negatieve. Ik vertrouw meer op ervaringen en harde cijfers van gebruikers, dan een paar posts op een forum. Er is echt al heeeeeeel veeeeeeeel kennis op dit forum samengevat, en op allroadmaniacs staat ook iets moois... lichtsluisje op de originele pomp!
In de openingspost staat heel mooi 'hoef je noooooit meer naar je pomp te kijken', maar wat daar nou het fundament onder is.... ;-)
Wel appels met appels blijven vergelijken, en eerst proeven voordat je zegt dat je appel lekker is  :P.

Begrijp me goed: iedereen moet lekker kopen/proberen/testen wat hij/zij wil natuurlijk!Anders krijg ik weer op m'n kop  ;D

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 12:55 #17 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Inkoopactie Brandstofpomp

Ennuh, d'r zijn al zat mensen met mijn setje de halve aardbol rondgereden!
Van bijv. QH pompen zijn die verhalen mij niet bekend.


QH vraagstuk gefixed; tenminste als 75.000 km als 'halve aardbol' aangemerkt kan worden...  ;) Uitgaande dat onze mooie Aardklomp een diameter heeft van 40.074 km, hebben we deze dus nu op 5.000 km na bijna 2x met de QH pomp gerond...  ;D

Eneh, hij doet het (gelukkig) nog steeds. Wat je idd niet kunt zeggen van die vermaldelije Honda pompen... daarvan hebben we zoals jullie weten maar liefst 3 (!!!) stuks versleten in de eerste maagdelijke 75.000 km van Kaatjes dero. Waarbij de laatste twee Honda (= Mitsubishi pomp) ook waren 'gemodificeerd' (Op een andere wijze als door Daan en Olaf wordt gedaan overigens, met een soort van 'vonkenvanger' ertussen via een seperaat circuit).

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 13:41 #18 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
die 40.074 km is de omtrek van de aardkloot. (mijn Garmin in de auto zegt ook regelmatig 'let op, file na veertigduizendeenenzeventig kilometer :-S) ;-)

Maarruh, ik vind dat jouw score wel telt ja ;-)
Dus mensen: ik heb voor 2 tientjes stuk tweedehands brezanpompen te koop! Gewoon werkend van de motor gekomen.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 14:45 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Inkoopactie Brandstofpomp

....... Feit is wel dat sommige experimenten mislukken (neem mijn FET-schakeling aanpassing), en sommige pompen blijkbaar ook niet heilig zijn omdat ze niet 'doorbreken' bijvoorbeeld FACET.
Die pomp is goedkoop en al een tijdje bekend in het wereldje; waarom is zo'n ding dan nog niet leverbaar in NL en alom gebruikt?  ;D[/sub]


Dat heeft voor een groot deel te maken met een boer en eten  ::)
Facet pompen worden in de autosport in NL veelvuldig gebruikt en toegepast vanwege de betrouwbaarheid en eenvoudige montage en de verschillende soorten en types.

Probleem is echter dat als je er in NL een nieuw type wilt gaan voeren je er direct 25 moet afnemen en dat was voor BK autosport een beetje te veel van het goede omdat de 40171 een te lage opbrengst heeft voor een rallywagen. Kortom de gok te groot om er mee te blijven zitten.

Als je in Engeland kijkt daar biedt Paul een set aan die je zo op een KTM kan zetten. In de US of A wordt Facet ook veel gebruikt op KTM's. Heb me laten vertellen dat wereldreizigers zoals jij in spé de benzine van extra tanks achter op danwel naast de keienvangers oppompen met een Facet. Dus onbekend in NL zegt m.i. niets over de kwaliteit van een Facet maar meer over de behoudende houding van de gemiddelde NL motorrijder en het ontbreken van een NL importeur van Facet die ook kleinere eenheden uitlevert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2010 14:48 - 25 juni 2010 14:58 #20 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Inkoopactie Brandstofpomp
ach, toen ik met die revisiesetjes begon moest ik ook honderden euro's inkopen.....
Dus wie o wie: regel 25 van die Facet-pompen, en ga ze vervolgens verkopen via t forum en Marktplaats ;D

uiteindelijk help je daar het motorwereldje mee.... de verzendkosten bespaar je, en dus kun je jezelf een beetje belonen met dit verschil! De meeste mensen waarderen dat!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden