Is al eens geplaatst
Bij mij gaat er action olie in 5w40 vol synt dat zit ook in mijn motoren en gaat jaren goed.
Ook hema heeft prima olie.Let op de door honda voor schreven olies, dan zie dat veel olies voldoen ,maar sommige olie,s laten de koppeling door slippen .
De action olie en mijn varadero gaat prima maar ik geef geen garantie dat het bij jou goed gaat.
Ad Mies weet ook dat er net zoveel olie,s zijn als koffie merken en smaken.
Hij zegt ook dat de marketing hier veel aan doet.
Castrol doet zijn best
Olie van div merken witerhall(aral) ,shell,elf,kroon,enz hoor je bijna niet maar zijn zeer goed.
ik zelf doe mijn auto,s en motoren 1 keer per jaar ongeacht de km.
de tdi loopt zo,n 30000 km en moet dus 2 keer ververst worden dat is dus maar 1 keer.(deze heeft pomp verstuivers op de nokken as de druk is zo, hoog dat de kans op grens smering bestaat de olie zakt door zijn olie film heen DE ACTION OLIE VOL DOET NIET AAN DEZE SPECS
olie is zeer moeilijk te maken >
hier is een stukje over olie voor de diepgaand de materie
Les je olie
.
Synthetische oliën Deze basisoliën zijn producten die verkregen zijn uit een chemische reactie van meerdere bestanddelen. Voor de formulering van smeermiddelen worden twee grote productfamilies gebruikt: esters synthetische koolwaterstoffen, en in het bijzonder polyalfa-olefinen die zijn vervaardigd op basis van ethyleen. Deze oliën worden verkregen door middel van complexe chemische processen en toevoegingen van additieven.
Additieven die de viscositeitsindex verbeteren Doel : Het mogelijk maken dat de olie : voldoende vloeibaar is bij koude (gemakkelijke start door het vloeipunt te verlagen tot –15 tot -45°C afhankelijk van de olie) stroperig is bij warme (contact tussen bewegende delen voorkomen) Samenstelling : Aan een basisolie toegevoegde polymeren leiden tot een relatieve verhoging van de viscositeit die bij warmte groter is dan bij koude. De meest gebruikte bestanddelen komen uit de volgende chemische families: polymethacrylaat (PMA) co-polymeren van olefinen (OCP) gemengde co-polymeren (PMA-OCB) derivaten van isopreen en waterstofhoudende isopreen-styreen derivaten van waterstofhoudende styreen-butadieen
Antislijtage-additieven Doel : De antislijtagewerking die een smeermiddel heeft op de gesmeerde onderdelen verbeteren. Werking : Deze additieven vormen een beschermende film door direct of via hun reactieproducten met metalen oppervlakken te reageren. Samenstelling : De grote familie antislijtage-additieven is die van de zink-alkyl-dithiofosfaten en talrijke fosforhoudende derivaten.
Antioxidatie-additieven Doel : Oxidatie van het smeermiddel tegen gaan of in elk geval vertragen. De tijd tussen olieverversingen verlengen door een betere weerstand tegen hoge temperaturen. Samenstelling : Dithiofosfaten die gebruikt worden tegen slijtage zijn ook uitstekende antioxidanten. Andere chemische families, zoals gesubstitueerde fenolen en aromatische aminen, worden aanvullend gebruikt.
Detergerende additieven Doel: De vorming van afzettingen of lak op de warmste motoronderdelen zoals de zuigerveer voorkomen. Werking: Bestanddelen met een detergerende werking, met name binnen de motor, waar zij voorkomen dat koolstofverbrandingsresten of geoxideerde bestanddelen afzettingen of gom vormen op metalen oppervlakken. Samenstelling: Metaalzout van calcium of magnesium, behorende tot de volgende hoofdfamilies: alkylarylsulfonaat, alkylfenolaat, alkylsalicylaat
Basiciteitsadditieven Doel: Zure verbrandingsresten van de brandstof neutraliseren, met name in dieselmotoren. Werking: Het in het smeermiddel aanwezige additief neutraliseert zure resten zodra deze worden gevormd. Deze eigenschappen worden ook geleverd door specifieke detergerende additieven. Samenstelling: Fenolen, sulfonaten en salicylaten zijn van nature basisch en neutraliserend. Deze neutraliserende werking kan echter worden versterkt door toevoeging van basische zouten (carbonaten of hydroxiden) tijdens de productie.
Dispergerende additieven Doel: Alle vast vuildeeltjes (onverbrande resten, gom, sludge, roet, diesel, door de detergenten gereinigde afzettingen) die worden gevormd bij een draaiende motor zwevend houden. Werking: Bestanddelen voorkomen dat vaste resten opeenhopen en beperken zo het risico van afzettingen (sludge) in de koude delen van de motor (carter). Samenstelling: Over het algemeen polaire bestanddelen van de familie van alkenylsuccinnimiden, barnsteenesters of hun derivaten, en basen uit de Mannich-groep.
Anticorrosie-additieven Doel: De aantasting van ferrometalen als gevolg van de gezamenlijke werking van water, zuurstof uit de lucht, en bepaalde bij de verbranding gevormde oxiden, voorkomen. Werking: De vorming van een beschermende film of passivering van het te beschermen oppervlak. Samenstelling: Voornamelijk alkali- of aardalkalisulfonaten, neutraal of basisch (Na, Mg, Ca-zouten), zuren of vette aminen, akehylsuccinimide zuren en hun derivaten.
Antivriesadditieven Doel: Ervoor zorgen dat het smeermiddel goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen (van –15 tot -45°C). Werking: Heeft invloed op de snelheid en het proces van kristallisatie van de paraffinen in de minerale oliën. Samenstelling: Producten van het type polymethacrylaat, maleaat-styreencopolymeren, naftaleenparaffines, en polyesters van het type vinylacetaat-fumaraat
Antischuimadditieven Oorzaak : Het schuimen van olie kan veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van andere additieven. Detergerende additieven werken in de olie als zeep in water: zij reinigen de motor maar hebben de neiging te schuimen. het ontwerp van het smeercircuit, dat turbulenties in de smeermiddelstroom teweegbrengt om de vermenging van lucht en olie te vergemakkelijken, waardoor bellen ontstaan. Doel : Het doel van deze additieven is de verspreiding van een grote hoeveelheid lucht in de olie tegen te gaan. Composition : Zeer kleine hoeveelheden van ofwel siliconenoliën, ofwel alkylacrylaten in de olie.
Additieven voor extreme druk Doel: Wrijvingskoppels reduceren en bijgevolg energie besparen. Oppervlakken die zwaar belast worden beschermen. Werking: Geven het smeermiddel specifieke glij-eigenschappen, in het bijzonder voor onderdelen die zijn uitgerust met drijfwerk of wrijvingspakkingen die werken in de olie (blokkerende assen, handmatig bediende of automatische versnellingsbakken, “natte” remmen, enz.). Samenstelling: Er lopen talrijke onderzoeken op dit terrein. De meest bekende families zijn organometaalderivaten van molybdeen en bepaalde bestanddelen afgeleid van vet zuur, fosforzwavelmoleculen, boraten, enz.
Enige basiskennis van scheikunde is wel vereist
Groeten uit meeden.