Smeerolie-topic

23 feb 2009 11:14 #1 door GijsC
Smeerolie-topic werd gestart door GijsC
Hallo AT-ers,

Kleine vraag;

Welk merk olie gebruiken jullie in de AT (Merk /viscositeit/indexering?)

Wat is het verbruik van olie nu en bij welke km-stand?

Afgezien van het verleden van jouw fiets ben ik nieuwsgierig bij welke km-stand een AT olie begint te verbruiken.

Ik ga er van uit dat je eens per jaar of om de 6000 km olie ververst,zo niet,zet er dan bij om welke termijn je wel ververst.

gr Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 12:02 - 23 feb 2009 20:54 #2 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic Smeerolie-topic
Ik had al de indruk dat je zuinig bent op je twin, maar is iedere 6000km olie verversen niet iets teveel van het goede?  ::)

<-- Deze AT: nog geen noemenswaardige km´s mee gemaakt.

Vorige AT;
beginstand: 37.500 km
2x BellRay Exp. Semi 10W40
2x Motul 5100V 10W40
3x Shell Advance VSX4 10W40
eindstand: 124.000km

Olie om de 12.000 km ververst (= 2 tot 3x per jaar), verbruik nihil.
NB. tussentijds wel de zuigerveren preventief laten vervangen tijdens vervangen v.d. uitgaande as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 12:31 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Smeerolie-topic
castrol gps 10w40, half synth. ververs 1x per jaar, dat is ongeveer 11000km.
verbruik is ongeveer 1 liter op 4000km. kmstand nu is ongeveer 96000km. ik heb mijn motor vanaf 32000km en vanaf rond de 70000 is hij olie gaan gebruiken.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 13:14 #4 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Smeerolie-topic

Ik had al de indruk dat je zuinig bent op je twin, maar is iedere 6000km olie verversen niet iets teveel van het goede?  ::)

(edit: ik zal vanavond olieverbruik enz. opzoeken en hier neerzetten)


Ik meende dat om de 6000 km volgens het Honda onderhoudsschema een verversing moest plaatsvinden of één maal per jaar,correct me if i'm wrong. ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 13:50 - 23 feb 2009 13:52 #5 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic Smeerolie-topic
Sinds 120 000 km doe ik er volsyntetisch in van Castrol en verbruik nihil.
Stand is nu 190 000km
Daarvoor ging er Castrol-halfsyntetisch in.
Persoonlijk schakelt ie er beter  van de volsyntetisch.
Elk najaar ververs ik de olie ,ongeacht de dan gemaakte km.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 14:21 - 23 feb 2009 21:45 #6 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Smeerolie-topic
Is al eens geplaatst ;)

Bij mij gaat er action olie in 5w40 vol synt dat zit ook in mijn motoren en gaat jaren goed.

Ook hema heeft prima olie.Let op de door honda voor schreven olies, dan zie dat veel olies voldoen ,maar sommige olie,s laten de koppeling door slippen .
De action olie en mijn varadero gaat prima maar ik geef geen garantie dat het bij jou goed gaat.

Ad Mies weet ook dat er net zoveel olie,s zijn als koffie merken en smaken.
Hij zegt ook dat de marketing hier veel aan doet.
Castrol doet zijn best :P
Olie van div merken witerhall(aral) ,shell,elf,kroon,enz hoor je bijna niet maar zijn zeer goed.

ik zelf doe mijn auto,s en motoren 1 keer per jaar ongeacht de km.
de tdi loopt zo,n 30000 km en moet dus 2 keer ververst worden dat is dus maar 1 keer.(deze heeft pomp verstuivers op de nokken as de druk is zo, hoog dat de kans op grens smering bestaat de olie zakt door zijn olie film heen DE ACTION OLIE VOL DOET NIET AAN DEZE SPECS  :P

olie is zeer moeilijk te maken >:D



hier is een stukje over olie voor de diepgaand de materie
Les je olie
.
Synthetische oliën Deze basisoliën zijn producten die verkregen zijn uit een chemische reactie van meerdere bestanddelen. Voor de formulering van smeermiddelen worden twee grote productfamilies gebruikt: esters synthetische koolwaterstoffen, en in het bijzonder polyalfa-olefinen die zijn vervaardigd op basis van ethyleen. Deze oliën worden verkregen door middel van complexe chemische processen en toevoegingen van additieven.


Additieven die de viscositeitsindex verbeteren Doel : Het mogelijk maken dat de olie : voldoende vloeibaar is bij koude (gemakkelijke start door het vloeipunt te verlagen tot –15 tot -45°C afhankelijk van de olie) stroperig is bij warme (contact tussen bewegende delen voorkomen) Samenstelling : Aan een basisolie toegevoegde polymeren leiden tot een relatieve verhoging van de viscositeit die bij warmte groter is dan bij koude. De meest gebruikte bestanddelen komen uit de volgende chemische families: polymethacrylaat (PMA) co-polymeren van olefinen (OCP) gemengde co-polymeren (PMA-OCB) derivaten van isopreen en waterstofhoudende isopreen-styreen derivaten van waterstofhoudende styreen-butadieen         

Antislijtage-additieven Doel : De antislijtagewerking die een smeermiddel heeft op de gesmeerde onderdelen verbeteren. Werking : Deze additieven vormen een beschermende film door direct of via hun reactieproducten met metalen oppervlakken te reageren. Samenstelling : De grote familie antislijtage-additieven is die van de zink-alkyl-dithiofosfaten en talrijke fosforhoudende derivaten.         

Antioxidatie-additieven Doel : Oxidatie van het smeermiddel tegen gaan of in elk geval vertragen. De tijd tussen olieverversingen verlengen door een betere weerstand tegen hoge temperaturen. Samenstelling : Dithiofosfaten die gebruikt worden tegen slijtage zijn ook uitstekende antioxidanten. Andere chemische families, zoals gesubstitueerde fenolen en aromatische aminen, worden aanvullend gebruikt.

Detergerende additieven Doel: De vorming van afzettingen of lak op de warmste motoronderdelen zoals de zuigerveer voorkomen. Werking: Bestanddelen met een detergerende werking, met name binnen de motor, waar zij voorkomen dat koolstofverbrandingsresten of geoxideerde bestanddelen afzettingen of gom vormen op metalen oppervlakken. Samenstelling: Metaalzout van calcium of magnesium, behorende tot de volgende hoofdfamilies: alkylarylsulfonaat, alkylfenolaat, alkylsalicylaat

Basiciteitsadditieven Doel: Zure verbrandingsresten van de brandstof neutraliseren, met name in dieselmotoren. Werking: Het in het smeermiddel aanwezige additief neutraliseert zure resten zodra deze worden gevormd. Deze eigenschappen worden ook geleverd door specifieke detergerende additieven. Samenstelling: Fenolen, sulfonaten en salicylaten zijn van nature basisch en neutraliserend. Deze neutraliserende werking kan echter worden versterkt door toevoeging van basische zouten (carbonaten of hydroxiden) tijdens de productie.

Dispergerende additieven Doel: Alle vast vuildeeltjes (onverbrande resten, gom, sludge, roet, diesel, door de detergenten gereinigde afzettingen) die worden gevormd bij een draaiende motor zwevend houden. Werking: Bestanddelen voorkomen dat vaste resten opeenhopen en beperken zo het risico van afzettingen (sludge) in de koude delen van de motor (carter). Samenstelling: Over het algemeen polaire bestanddelen van de familie van alkenylsuccinnimiden, barnsteenesters of hun derivaten, en basen uit de Mannich-groep.

Anticorrosie-additieven Doel: De aantasting van ferrometalen als gevolg van de gezamenlijke werking van water, zuurstof uit de lucht, en bepaalde bij de verbranding gevormde oxiden, voorkomen. Werking: De vorming van een beschermende film of passivering van het te beschermen oppervlak. Samenstelling: Voornamelijk alkali- of aardalkalisulfonaten, neutraal of basisch (Na, Mg, Ca-zouten), zuren of vette aminen, akehylsuccinimide zuren en hun derivaten.         
         
Antivriesadditieven Doel: Ervoor zorgen dat het smeermiddel goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen (van –15 tot -45°C). Werking: Heeft invloed op de snelheid en het proces van kristallisatie van de paraffinen in de minerale oliën. Samenstelling: Producten van het type polymethacrylaat, maleaat-styreencopolymeren, naftaleenparaffines, en polyesters van het type vinylacetaat-fumaraat

Antischuimadditieven Oorzaak : Het schuimen van olie kan veroorzaakt worden door: de aanwezigheid van andere additieven. Detergerende additieven werken in de olie als zeep in water: zij reinigen de motor maar hebben de neiging te schuimen. het ontwerp van het smeercircuit, dat turbulenties in de smeermiddelstroom teweegbrengt om de vermenging van lucht en olie te vergemakkelijken, waardoor bellen ontstaan. Doel : Het doel van deze additieven is de verspreiding van een grote hoeveelheid lucht in de olie tegen te gaan. Composition : Zeer kleine hoeveelheden van ofwel siliconenoliën, ofwel alkylacrylaten in de olie.

Additieven voor extreme druk Doel: Wrijvingskoppels reduceren en bijgevolg energie besparen. Oppervlakken die zwaar belast worden beschermen. Werking: Geven het smeermiddel specifieke glij-eigenschappen, in het bijzonder voor onderdelen die zijn uitgerust met drijfwerk of wrijvingspakkingen die werken in de olie (blokkerende assen, handmatig bediende of automatische versnellingsbakken, “natte” remmen, enz.). Samenstelling: Er lopen talrijke onderzoeken op dit terrein. De meest bekende families zijn organometaalderivaten van molybdeen en bepaalde bestanddelen afgeleid van vet zuur, fosforzwavelmoleculen, boraten, enz.

Enige basiskennis van scheikunde is wel vereist

Groeten uit meeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2009 21:04 #7 door bastiaan
Beantwoord door bastiaan in topic Smeerolie-topic

Ik meende dat om de 6000 km volgens het Honda onderhoudsschema een verversing moest plaatsvinden of één maal per jaar,correct me if i'm wrong. ???

Ik heb mijn gegevens (oliewissel om de 12.000 km) uit een Haynes wphb. en uit de maintenance schedule op de xrv.org.uk site. Maar het kan best zijn dat je gelijk hebt Gijs. Laat even weten of het in het Honda schema inderdaad om de 6.000 km is. Daar ben ik wel benieuwd  naar.

Ben ook wel benieuwd wat de kleur van de olie is na 6.000 km. Bij 12.000 km is het i.i.g. behoorlijk donker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 08:33 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Smeerolie-topic
93-er met 90.000: 1 liter op 5000 ofzo
96-er met 60.000: 1 liter op 12000 ofzo

Met castrol half synthetisch. (zelfde als Arthur)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 09:37 #9 door dream
Beantwoord door dream in topic Smeerolie-topic
Hoi,

even wat antwoorden en cijfers.

Mijn AT heeft inmiddels 300.000 km gelopen, bijna altijd gesmeerd met Castrol 5W40 (winter) en 10W40 (zomer) volsyntheet (alleen ingelopen met minerale olie, de eerste 1000 km).

Tot km. stand 200.000 km geen olieverbruik kunnen constateren, dwz, het was nooit nodig tussen de oliewissels door bij te vullen.

Olie vervang ik om de 12.000 km - 20.000 km, dit laat ik afhangen van wat ik met de AT heb gedaan en wat voor weer het is geweest. Bij een oliewissel vervang ik ook altijd het oliefilter en spoel ik het luchtfilter met olie (twinair filtermateriaal en speciaal daarvoor bedoelde olie).

Bij ongveer 200.000 km heb ik de originele uitlaat vervangen door een laser produro met schotten (street legal) en toen ging de motor ineens olie verbruiken (100 cc op 1000km van 5W40).

De verklaring hiervan lag volgens een specialist bij de hogere temperaturen van de cilinderwand en de kop, en het advies was vanaf dat moment alleen nog maar 10W40 te gebruiken.

Na het opvolgen van dat advies gebruikt de motor inderdaad geen olie meer tussen de wissels in. Zo eigenwijs als ik ben toch nog eens geprobeerd 5W40 te gebruiken, maar het olieverbruik kwam vrijwel direct merkbaar terug, dus weer terug naar 10W40.

Heden ten dage gebruikt de AT ongeveer 50 cc / 1000 km, dit is niet veel maar na 10.000 km wel een halve liter, dus iets om rekening mee te houden. De olie voor de winter en de zomer is dus nu hetzelfde namelijk 10W40.

Achteraf denk ik dat het stijgen van het verbruik ten dele te wijten is aan de uitlaat maar ook ten dele aan interne slijtage in het algemeen. In de zomer gaat het (olie)verbruik iets omhoog, in de winter iets naar beneden.

Zelf denk ik dat de klepseals aan vervanging toe zijn, maar het verbruik is nog dermate laag dat ik dat nog niet nodig acht.

Het blok heeft verder geen problemen (gehad), de koppelingsplaten zijn inmiddels wel vervangen (ik had geen stelbereik meer). Een algemene inspectie van de onderdelen aan de koppelingszijde leverde dan ook geen verassingen op. Het carter was brandschoon, geen sludge en/of aangekoekte resten.

Jensen


n.b. 1 : mijn rijstijl is rustig (krijg nooit een bon meer sinds ik een Garmin heb) en ik doe 20.000 km met een achterband.

n.b. 2 : ik ben woonachtig in de randstad, de motor ziet zelden of nooit een zandpad, laat staan off-road.

n.b. 3 : veelal rijd ik middellange afstanden (woon werk verkeer) afgewisseld met klantbezoek overal in Nederland, en onregelmatig verre reizen binnen europa. Ik rijd bijna nooit korte afstanden (onder de 20 km), dus de motor wordt altijd warm.









Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 11:07 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Smeerolie-topic
Hey Dream dat verhaal over je uitlaat waag ik te betwijfelen, ik heb hier zowel een Laser produro street legal als een sport liggen en heb met allebei lange snelle warme stukken gereden maar de olie temeperatuur is bij allebei de uitlaten hetzelfde, zo rond de 105 graden. Als het zo zou zijn dat je motor door teveel tegendruk een hogere inwendige temperatuur zou hebben zou je dat ook zeker terug zien aan de olietemperatuur, maar een AT zit wat dat betreft heel netjes in elkaar en het is moeilijk om hem echt boven de 110 graden te krijgen, een Dominator die ik heb gehad kreeg ik wel op 135 graden, en dat is voor olie al een lastige temperatuur.
Ik denk ook niet dat een grote fabrikant als Laser uitlaten levert die teveel tegendruk geven en daardoor kans op motorschade geven, ik denk dat je orginele uitlaat echt meer tegendruk geeft dan die laser street legal en je de oorzaak van je oliegebruik ergens anders moet zoeken, mijn AT gebruikt ook olie, maar het maakt echt geen druppel verschil of ik met de street legaal, de sport of de orginele rij.
overigens heb je al wel een super mooie km stand bereikt...

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 11:44 #11 door NiCoAT
Beantwoord door NiCoAT in topic Smeerolie-topic
Ik heb gewoon een prima sappie van JAQAD in de motor gegoten. En een litertje reserve, maar met die motor van mij heb je dat niet eens nodig.

Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2009 12:20 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Smeerolie-topic
Deze vraag heeft werkelijk geen sluitend antwoord.
te veel factoren kunnen bijdragen aan het gevolg.
rij omstandigheden, motorbelasting, lekkage, temperatuur, motor opbouw
soort en type olie

De vast stelling van olie verbruik hangt heel erg samen met de juiste meting ervan
wat al begint bij de hoeveelheid van de verversing.

daar komt bij dat de veel of weinig  ook objectief is.

een olie verbruik van 1 liter/1000 km is echt veel maar eigenlijk nog steeds niet zorgwekend naar technische inzicht.
het is wel zo dat het hedendaags niet meer geaccepteerd wordt maar zet dit af tegen de kosten die gemaakt moeten gaan worden om dit verbruik omlaag te krijgen

als de prestatie's van de motor goed zijn zou ik me geen zorgen maken

een hedendaagse revisie kost al gauw het veelvuldige dan de kosten van wat extra liters
motorolie

constructief is er een groot verschil tussen een een V twin , lijn motor, stermotor, en een boxermotor,
en juist van al deze modellen is het juist de V twin die relatief het grootste olieverbuik.  dit is gewoonweg een vast gegeven.

terugvoerend naar onze clubmotoren zie je dus juist een hoger olieverbruik bij een zeer vlotte rijstijl op ondermeer de snelweg  >120
De juiste dikte en specificaties zijn belangrijker dan het merk.
gangbaar in gebruik is de 10 W 40  echter  5 w 40  en 10 w 50 of 10 w 60 komt ook voor.
echter dit is afh van de buitentemperaturen.
de keuze voor een mineraal  half of full synthetische olie soort is niet altijd een voudig.

meer hoeft niet altijd beter te zijn,
de motorfabrikant heeft in zijn ontwerp hiermee rekening gehouden door de keuze van materialen,
Olie wordt dus gezien als een extern ontwikkelings instrument.
hou dit dus in gedachte en bij twijfel hou je de voorschriften van de fabrikant aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2009 09:56 #13 door GijsC
Beantwoord door GijsC in topic Smeerolie-topic
Beste technische commissie,

Het was maar een algemene vraag,in de breedste zin van het woord gesteld.
Ik was nieuwsgierig naar andermans ervaringen,niet naar technische achtergronden van olie,en zeker niet naar eventuele omstandigheden die het verbruik beinvloeden,als de motor lekt ,snap ik ook wel dat je scheve cijfers  krijgt.
Dus laat alle sluitende achtergronden achterwege,techniek is eveneens mijn vak.

De meeste bovenstaande reactie's reageren op mijn vraag zoals bedoeld.

Bedankt daar voor!

gr Gijs ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2009 20:21 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Smeerolie-topic

Beste technische commissie,

Het was maar een algemene vraag,in de breedste zin van het woord gesteld.
Ik was nieuwsgierig naar andermans ervaringen,niet naar technische achtergronden van olie,en zeker niet naar eventuele omstandigheden die het verbruik beinvloeden,als de motor lekt ,snap ik ook wel dat je scheve cijfers  krijgt.
Dus laat alle sluitende achtergronden achterwege,techniek is eveneens mijn vak.

De meeste bovenstaande reactie's reageren op mijn vraag zoals bedoeld.

Bedankt daar voor!

gr Gijs ;)


dan gaan we hier zondag over door borduren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 feb 2009 21:49 #15 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Smeerolie-topic

dan gaan we hier zondag over door borduren...

kantklossen toch ::)
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2009 15:59 #16 door arne kuijer
Beantwoord door arne kuijer in topic Smeerolie-topic
Xrv650 88
km stand 51.122
krijgt ongeacht het aantal km die ik rij in dat jaar, feb/maart een beurtje inc.oliewissel
olie valvoline 10w40 half syntheties, olie verbruik niet waarneembaar
wil af en toe wel een beetje zwart roken(bij volle belasting!!!)
verder nooit geen gekke dingen gehad
gekocht bij km.stand 39.500

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2009 22:25 #17 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Smeerolie-topic

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2009 22:30 #18 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Smeerolie-topic

Xrv650 88
km stand 51.122
krijgt ongeacht het aantal km die ik rij in dat jaar, feb/maart een beurtje inc.oliewissel
olie valvoline 10w40 half syntheties, olie verbruik niet waarneembaar
wil af en toe wel een beetje zwart roken(bij volle belasting!!!)
verder nooit geen gekke dingen gehad
gekocht bij km.stand 39.500

zwarte rook is te veel brandstof.
blauw is olie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2009 16:52 #19 door arne kuijer
Beantwoord door arne kuijer in topic Smeerolie-topic
zou best eens kunnen kloppen! het is een stevige drinker...
gaat in juni naar een dyno-jet bank kijken of er ergens verbetering kunnen boeken!
moet wel zeggen dat het baasje ook flink aan het gas hangt...... >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2009 18:44 #20 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic Smeerolie-topic

zou best eens kunnen kloppen! het is een stevige drinker...
gaat in juni naar een dyno-jet bank kijken of er ergens verbetering kunnen boeken!
moet wel zeggen dat het baasje ook flink aan het gas hangt...... >:D

wat is je verbruik?

waar woon je Jan Rinken veendam gaat binnenkort open met een nw bank.
schijnt erg goedkoop tezijn tijdens opendagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden