vastzetten voorwiel

25 okt 2010 16:05 #1 door lorenzopipo
vastzetten voorwiel werd gestart door lorenzopipo
hallo beste mensen
ik heb sinds kort een africa twin en aan de voorkant was nogal wat werk te doen
wat ik heb gedaan:
schijven en blokken vervangen
balhoofdlagers en wiellagers vervangen

alleen zit ik met de vraag of ik het wiel goed heb vastgezet?

ikheb het als volgt gedaan:
bus aangedraait en toen de klem vastgezet aan de poot
maar is er een markering of iets waar ik me aan moet houden?

oja en nog iets, er zoemt iets aan de voorkant, ik denk zelf de km teller kabel, maar als jullie nog suggesties hebben........

gr lorenzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 17:35 #2 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic vastzetten voorwiel
ja ik heb net gekeken en volgens mij komt die zoem uit mijn remmen vandaan,
het geluid is alsof het klikjes zijn maar dan snel op elkaar volgend....
any one?
gr

en nog een vraag moet dat km tellerding bij het voorwiel met dat pikkie onder of boven op dat knobbeltje op de vorkpoot?
begin een beetje te twijfelen nu......
help me please....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 17:54 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vastzetten voorwiel
Gezoem kan ook gewoon van de banden af komen, maar als je duidelijke tikjes hoort, dan komt waarschijnlijk een bout van de remschijf tegen je remklauw aan.

Monteren voorwiel gaat als volgt :
Je laat de as spanner (dat blokje aan de rechter voorkant) gewoon zitten, maar zorgt wel dat de boutjes los gedraaid zijn.
Je steekt de as door. Zorg dat telleropnemer er juist op zit, en je de space aan de andere kant niet vergeet.
Teller opnemen komt met zijn nokje achter het nokje op de vork. (denk maar aan de draairichting van het wiel. Dan is wel logisch na te gaan wat ik bedoel .... hoop ik ;) )
Als de as goed vast zit, kun je de as spanner vast zetten. De boutjes aan de bovenkant eerst. (Let op aanhaalmoment, deze boutjes hoeven niet zo heel erg vast. Even uit mijn hoofd met 10Nm)

Ik probeer nog ff een fotootje te achterhalen....

EDIT: Geen fotootje zo snel kunnen vinden.

Je as moet in ieder geval dusdanig zitten dat alleen het 'bout' gedeelte buiten je poot steekt. (Dus buiten die as spanners)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 19:25 #4 door André
Beantwoord door André in topic vastzetten voorwiel
Als je tikken hoort bij het rijden. Als je harder gaat rijden gaat de tik ook sneller.
Kan wezen dat je de poot naar binnen gedrukt hebt bij het monteren van je as en vast zetten van je asspanner.
Dan kan die tik van je telleropnemer komen.

Droom niet je leven,
leef je droom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 20:52 #5 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic vastzetten voorwiel
De tik kan volgens mij niet bij de tacho-opnemer wegkomen.
Dit is een gesloten ruimte die nooit scheef gemonteerd kan worden.
Als de steekas aangedraaid word en de asspanner gemonteerd wordt zal het als het goed is exact komen te zitten, tenzij de as-spanner later aangezet word maar dan past deze ook niet meer.
Ik denk dat je het moet zoeken in de tacho-opnemer. Kijk of de kabel goed in de nok zit.
Grt

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 21:16 #6 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic vastzetten voorwiel
thanks voor alle reacties zo snel...
volgens mij heb ik de km teller opnemer verkeer gezet
ik heb namelijk dat nokje aan de voorkant van de poot zitten, zeg maar als je vanaf bovenaf kijkt.
het moet dus achter de poot zitten
gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 21:38 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vastzetten voorwiel
idd, achter de poot.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2010 21:40 #8 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic vastzetten voorwiel
Dat zal een stuk rustiger lopen en opnemen.

Succes.

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2010 08:57 #9 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic vastzetten voorwiel
Beste mensen, ik heb de km teller opnemen omgedraaid, maar helaas is de zoem er nog, denk dan toch dat het met de km kabel te maken heeft?!
Ik ga van het weekend ff kijken.
Bedankt voor alle reacties in ieder geval
Gr. Lorenzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2010 09:40 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic vastzetten voorwiel
Tja, een zoem is lastig te omschrijven, maar misschien wat vragen.

Heb je die zoem alleen tijdens het rijden, of hoor je het ook als je het voorwiel met de hand rond draait ?
Als het alleen tijdens het rijden is... Zit er net een nieuwe band op ? En zo ja welk merk/type ? En komt het gezoem wel van de voorkant ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2010 20:38 #11 door lorenzopipo
Beantwoord door lorenzopipo in topic vastzetten voorwiel
Ja ik heb het gevonden, was een knik in de km teller kabel.
Bedankt voor allle hulp!!
Gr. Lorenzo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2013 21:11 #12 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic vastzetten voorwiel
Bijlage:
Bijlage:


Klopt het dat er een stuk van de as bloot ligt?
Ik twijfel hier een beetje aan ???

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2013 22:30 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic vastzetten voorwiel
ja dat is juist want je kijkt tegen de as verdikking aan diedikker is als het deel wat door de opnemer en wilellagre s

het kan dus niet anders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2013 21:18 #14 door BlackVtwin
Beantwoord door BlackVtwin in topic vastzetten voorwiel
Dank u!

Ik zag inderdaad geen andere manier om het spanningsloos te monteren.
Kon het me niet meer herinneren van de vorige keer. Het ziet eruit alsof het afgedekt moet worden :))

De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 jan 2013 23:33 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic vastzetten voorwiel
Wat wel heel belangrijk is, is hoe je de rechterkant van de wielas vastklemt met de buitenpoot!

De rechterpoot moet namelijk uitgelijnd worden op de as om vroegtijdige slijtage van de buitenpoot te voorkomen.

De linkerkant wordt automatisch in fixed positie gezet door de spacer aan die kant.

Als de boel in mekaar zit en de 4 klemboutjes nog los, kun je de rechter buitenpoot een weinig over de as schuiven. Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.

Voorts, de nok van de telleropnemer zit achter de nok op de buitenpoot. Dit heeft alleen te maken met de positionering en vrije loop van de binnenkabel. De opnemer zelf wordt door de as op zijn plek vast gehouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2013 14:35 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic vastzetten voorwiel


Als de boel in mekaar zit en de 4 klemboutjes nog los, kun je de rechter buitenpoot een weinig over de as schuiven. Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.


Top! Das weer een mooie tip. Ik ga gelijk kijken! Dank Brom

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2013 15:31 #17 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vastzetten voorwiel

Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.


Dat kun je zo niet stellen Brom  :-\  Want dat zou betekenen dat de rechterkant óók een fixed positie heeft.

De 'zwevende' rechterkant is idd bedoeld om te zorgen dat de vorkpoten vrij en spanningsloos in/uit kunnen veren. Er moet zo min mogelijk frictie in de vorkpoten aanwezig zijn voor een soepel veer- en dempgedrag. En met je eens dat te veel frictie ook onnodige slijtage van de glijbussen gaat veroorzaken.

Maar goed, het zou best zo kunnen zijn dat er minimale verschillen in bijv. de breedte van de spacers en lagers is en juist dat vang je op met die zwevende rechterkant.

Stellen dat de 2 gefreesde vlakken precies gelijk moet vallen kun je dus niet.

Volgens Honda moet je de as monteren, de voorvork enige keren induwen, zodat hij zich kan zetten, en daarna pas het sluitblokje (met de 4 boutjes) op de rechterpoot vastzetten.

Imho zou het nóg beter zijn om het voorwiel te monteren als de voorvork volledig ingeveerd is, dus met de doppen bovenop de poten los. Maar dat werkt in de praktijk natuurlijk niet altijd even handig en doe ik zelf ook niet  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2013 20:59 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic vastzetten voorwiel
Plaatje linksonder  :P

Bijlage:


(Bron: Bucheli Verlag, band 5180 - XRV 750)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2013 21:29 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic vastzetten voorwiel
Ja, en? Da's toch niet het originele wph  :P

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 feb 2013 21:51 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic vastzetten voorwiel

Dat kun je zo niet stellen Brom  :-\  Want dat zou betekenen dat de rechterkant óók een fixed positie heeft.



Maar goed, het zou best zo kunnen zijn dat er minimale verschillen in bijv. de breedte van de spacers en lagers is en juist dat vang je op met die zwevende rechterkant.


Verschillen in de breedte van de lagers is er niet (verwaarloosbaar). Dan zou het verschil moeten zitten in de afstandsbussen of de naaf zelf, dan zou je ook al in de problemen komen met de uitlijning tov je remschijf.
Opzich lijkt me dat dat precies genoeg gemaakt kan (moet) worden waardoor je best de verdikking op de as aan moet kunnen houden. Maar wel prettig als ze bij Honda even aangeven of dat de bedoeling is, nu lijkt het net of dat niet het geval is  :-X

Overigens vind ik de onderdelen zich laten zetten ook wel een goede manier (laat het spul het zelf maar uitzoeken!)
;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden