remmen vast

22 mrt 2009 00:00 #21 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast

Hallo,

Hoewel ik geen foto's heb, is het gangbaar maken van je remmen mijnsinziens een dodelijk eenvoudige klus, tenzij de zuigers écht muurvast zitten.

PM mij even, dan kan ik je wellicht op weg helpen.

Grt

Michelbijl


we zouden in club verband wel iets kunnen doen met bijv een remmen revisie dag

benodigd... een aantal deelnemers, locatie en gereedschap

laat maar horen maken we een topic aan,

liefhebbers en

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 17:13 #22 door ht
Beantwoord door ht in topic remmen vast
Hallo,

Ik heb mijn remmen weer gangbaar laten maken.
Rond de 200 euro. Toch veel geld. Setje ringen 43 euro.
Hij heeft de zuigers gepolijst en ze zaten behoorlijk vast.
Nu kom ik thuis en hoor ik dat de remmen nog steeds een beetje aanlopen.
Ik til het voorwiel van voren op en draai aan het wiel. Het draait wel vrij maar niet helemaal. Blokken raken de remschijf nog licht.
Mijn achterwiel draait veel soepeler

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 17:24 #23 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic remmen vast

Hallo,

Ik heb mijn remmen weer gangbaar laten maken.
Rond de 200 euro. Toch veel geld. Setje ringen 43 euro.
Hij heeft de zuigers gepolijst en ze zaten behoorlijk vast.
Nu kom ik thuis en hoor ik dat de remmen nog steeds een beetje aanlopen.
Ik til het voorwiel van voren op en draai aan het wiel. Het draait wel vrij maar niet helemaal. Blokken raken de remschijf nog licht.
Mijn achterwiel draait veel soepeler

gr jos


Tja, kreeg ook pas te horen dat "motor rijden niet goedkoop was " :(

Over het lichtjes aanlopen zou ik me geen zorgen maken. Waarschijnlijk nieuwe blokken/schijven ? Gaat wel over na wat km.
Voel ff of ze niet (bloed) heet worden, want dat  is niet de bedoeling !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 20:01 #24 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Dat je remmen iets hoorbaar zijn, is volgens mij geen probleem zolang de schijf niet heet wordt. Bij mijn twin hoor ik de blokken voor ook iets aanlopen als ik hem de garage uitduw. Als ik eenmaal een stukje gereden heb en ik stop mbv de achterrem, dan hoor ik de blokken niet meer over de voorschijven lopen. Kennelijk moeten ze even loskomen van de schijven. Overigens merken wij dit ook bij onze 2e motoer, een Deauville en ik heb het eigenlijk bij al mijn motoren in meer of mindere mate gehoord.

Is voor die € 200 ook een remschijf vervangen? 'T lijkt me nogal een bedrag gezien de hoeveelheid werk....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 20:42 #25 door ht
Beantwoord door ht in topic remmen vast
Hoi,

Nee,

Hij heeft er 3 uur aan gewerkt a 49 euro per uur.
Reperatiesetje 43 euro en btw. Kom je uit op ca. 200 euro.

gr jos
ps. Bij inknijpen van de rem komt hendel bijna tegen handgreep.
Monteur geeft aan dat er nog luchtbelletjes in de leiding zitten en die gaan er vanzelf uit. Waardoor handrem greep ook minder ver kan worden aangetrokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 21:13 #26 door olaf
Beantwoord door olaf in topic remmen vast
luchtbellen verdwijnen niet vanzelf tenzij ze in hoofdremcilinder boven zitten , ik zou er toch even mee terug gaan want je remmen zijn wel belangrijk .
persoonlijk vind ik het niet zo netjes om een klant met sponzige rem naar huis te sturen . Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 22:24 #27 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic remmen vast
Idd, luchtbellen verdwijnen "niet vanzelf" dus gewoon terug en GOED laten ontluchten !!

Volgende keer maar eens bij Ad langs gaan ?!?!?  Zeer leerzaam !

Ik weet niet waar je woont, maar de reiskosten heb je snel terug verdiend.
Neem tenminste aan dat je motor geen 43 euro in een uur verstookt aan benzine :)

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 23:14 - 27 mrt 2009 02:42 #28 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic remmen vast

Hoi,

Nee,

Hij heeft er 3 uur aan gewerkt a 49 euro per uur.
Reperatiesetje 43 euro en btw. Kom je uit op ca. 200 euro.

gr jos
ps. Bij inknijpen van de rem komt hendel bijna tegen handgreep.
Monteur geeft aan dat er nog luchtbelletjes in de leiding zitten en die gaan er vanzelf uit. Waardoor handrem greep ook minder ver kan worden aangetrokken.


maar klunnulwerk dat moetje je leven aan af hangen ik doe het voor 20 euro per uur :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2009 23:35 #29 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast

..Monteur geeft aan dat er nog luchtbelletjes in de leiding zitten..


???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 05:31 - 26 mrt 2009 05:37 #30 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Pardon!! NOG LUCHTBELLEN?

Naar mijn, niet professionele, mening, heb je te maken met een prutser!

(laten) Ontluchten die leidingen! en de monteur zeggen dat hij zijn schoolgeld kan terughalen.
Je wilt géén lucht in je remleidingen hebben, ook al krijg je het cadeau!

Wellicht kan je in het verkeer even wat extra afstand houden tot je voorganger, ik begrijp dat een noodstop er nu even niet inzit?

Laat ze even goed nakijken! (de remmen dan)

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 15:59 - 26 mrt 2009 16:02 #31 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic remmen vast
Die monteur beunhaast er ook bij als ,sprookjesverteller. :D

Zeg tegen hem dat als er lucht zonder hulp uit kan/moet ,kan het er ook zonder hulp weer IN!

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 16:20 #32 door dream
Beantwoord door dream in topic remmen vast
Een AT valt eigenlijk niet goed te ontluchten in 1 keer, zeker niet als het originele T stuk er nog op zit en/of als de klauwen zijn gereviseerd. De leidingen vervangen door staal omvlochten exemplaren en voor beide klauw een aparte leiding naar de rempomp trekken (dubbele banjonet). Na goed ontluchten een stuk rijden om vervolgens nog eens te ontluchten. Lucht gaat er niet vanzelf uit, helaas.

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 16:29 #33 door ht
Beantwoord door ht in topic remmen vast
Dank je wel voor de vele reacties.
Ik heb er vanochtend op gereden. Remmen doet hij wel goed. Blijft ook niet meer hangen. Op bok gezet waarna een zwier aan het wiel gegeven. Dit draait 2x rond. Ik heb hem nu tot aan de handgreep getrokken enmet een tyrap vastgezet. Op de hoop tot het morgen in orde is.
Ps. mischien is wel alle lucht eruit en is de remhendel gewoon te los ingesteld.
Of kan dat niet. Voordat hij naar de garage ging had ik al een geblokkeert voorwiel nadat ik de hendel 1 cm had ingetrokken.

Dus wat is beter ?????

ben benieuw, Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 17:03 - 26 mrt 2009 17:08 #34 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic remmen vast

Een AT valt eigenlijk niet goed te ontluchten in 1 keer, zeker niet als het originele T stuk er nog op zit en/of als de klauwen zijn gereviseerd. De leidingen vervangen door staal omvlochten exemplaren en voor beide klauw een aparte leiding naar de rempomp trekken (dubbele banjonet). Na goed ontluchten een stuk rijden om vervolgens nog eens te ontluchten. Lucht gaat er niet vanzelf uit, helaas.

Jensen

Daar heeft men een vacuum/zuigpompje/of met-terugslagkogeltje voor uit gevonden, om de handel (orig/staal) te ontluchten. En Jos het laatste is goed met die 1cm.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 17:09 - 26 mrt 2009 21:37 #35 door olaf
Beantwoord door olaf in topic remmen vast
Nog even dit alle remmen zijn goed te ontluchten met de juiste apparatuur en aandacht .
In het geval van een revisie zal je mischien wat meer tijd kwijt zijn om alle luchtbelletjes te laten verdwijnen omdat ze hier en daar opgesloten zitten in hoekjes en gaten , soms moet je zelfs de klauw weer los maken en hem in een andere positie houden om de belletjes in beweging te krijgen .
Je rem zou met nieuwe olie niet hard en niet slap aan moeten voelen maar goed gedoceert (met gevoel) moeten werken . een tiewrap doet volgens mijn niets met de lucht behalve het systeem continu onder druk houden hetzelfde dus als je de hele tijd remt , zie het nut daar niet van .
Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2009 17:43 #36 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Jos,
Wellicht is het een idee om even op internet uit te zoeken hoe je je remmen zelf even ontlucht?
Het is geen moeilijk klusje maar het vergt even wat aandacht. Je zult merken dat goed ontluchtte remmen een wereld van verschil maken en je remt weer net als voor de "revisie".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 08:21 #37 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast
Het komt vaker voor dat alle lucht er niet in 1 keer uit te krijgen is.

ook niet met de vacuumpomp.. :-[
en zoals aangeven kan een korte handmatige ontluchting nog nodig zijn
er zijn zelfs motormerken waar je inderdaad de remklauw in de meest fantastische posities moet brengen om dit klusje te klaren.

De normale werkwijze om het systeem airless te krijgen wordt afgesloten met de remhemdel een nachtje onder druk te houden zodat de resterende lucht bellen via natuurlijke weg het systeem kan verlaten
daar komt bij dat dit een goed methode is om te zien of er ergens lekkage is en in het geval van nieuwe leidingen, deze hun natuurlijke loop terug  kunnen krijgen
nieuwe remleiding zit namelijk op een rolletje  en je wilt toch de bochtjes eruit hebben lucht wil altijd opstijgen aar het hoogste punt dus dat is op zich niet vreemd.
echter we moeten niet vergeten dat ook de remleidingen wat ouder worden en het gevoel van sponzig niet alleen in de lucht hoeft te zitten.
Het verhaal van de tyrap is dus wel correct maar alleen voor de laatste finisching touch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 09:17 #38 door olaf
Beantwoord door olaf in topic remmen vast
Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 16:27 - 27 mrt 2009 16:31 #39 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic remmen vast

Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf


Ja geldt ook voor mij (als oud-onderhoudsmonteur valt er altijd nog wat te leren)

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2009 22:26 #40 door Erik
Beantwoord door Erik in topic remmen vast

Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf


Dat vraag ik me ook al 20 jaar af..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden