remmen vast

09 mrt 2009 13:34 #1 door zwart met oranje
remmen vast werd gestart door zwart met oranje
nu de meeste pekel weg is maar eens begonnen aan de remmen
nooit eerder zoiets ondernomen maar leek me niet moeilijk
rechter remklauw los gehaald en blokken verwijderd
alles flink in de wd40 en poetsen maar

echer de bovenste cilinder blijft steeds vast zitten
ik moet de onderste blokeren en dan komt die wel los
na een uurtje spuiten poetsen spuiten poetsen enz enz
ondderste is nu redelijk soepel echter boven nogsteeds muurvast

doe ik iets niet goed of heb ik meer geduld nodig

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 14:21 #2 door Frenkie H
Beantwoord door Frenkie H in topic remmen vast

alles flink in de wd40 en poetsen maar

poetsen? Denk dat poetsen geen zin heeft als het in pekel zit... Die bussen zijn keihard dus die mag je best aanpakken hoor.

Ik heb ze vorig jaar los gehaald en alles met dremel schoon gemaakt. Ook rubbers eruit waar de bussen inhangen en die sleuven  goed schoon gemaakt met dremel. Gaat perfect.  (zie foto)
Remolie komt er dan wel uit dus die moet je vernieuwen en ontluchten.

Als je dat niet wilt de bus zo ver eruit remmen tot ze er net niet eruit schiet en dan met stripje fijn waterproof schuurpapier (in olie gedrenkt) om de bussen heen schuren dan raak je de achterkant ook. althans zo heb ik ze na de winter nog een keer nagedaan en ze gaan weer perfect.

frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 16:16 #3 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic remmen vast
okee busje eruit geperst
alles netjes schoon gemaakt
echter nu wil die niet meer terug  ???

grmbl ff hulp nodig boel in elkaar flansen en naar sprundel toe

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 18:37 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast

okee busje eruit geperst
alles netjes schoon gemaakt
echter nu wil die niet meer terug  ???

grmbl ff hulp nodig boel in elkaar flansen en naar sprundel toe


lijkt me een goed plan....... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 19:09 #5 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic remmen vast
dat iets wat zo simpel lijkt zo k#t kan gaan  :-\

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2009 22:24 #6 door LeidschendamTwin
Beantwoord door LeidschendamTwin in topic remmen vast
En? Ben je al weer terug uit Sprundel?

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 00:05 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast
Als je je remzuigers checkt zo vaak als je je olie ververst, zul je niet snel vastzittende zuigers hebben. Onderhoud aan motoren gaat veeel verder dan olie en filters...

Het minste / makkelijkste / meest effectieve (normaal gesproken) is:

1 klauw loshalen, blokken eruit en rem inknijpen tot beide cylinders even ver eruit zijn en schoon zuigermetaal te zien is, zonder ze er helemaal uit te drukken. Als 1 cylinder klemt en niet meekomt, de ander blokkeren met iets en weer rem inknijpen. Komt vanzelf. Daarna inspuiten met iets van WD40, inweken en schoonmaken. Waterproof schuurpapier kan wel, maar bedenk dat de goudkleurige laag op de remzuiger een anti-corrosielaag is en die beschadig je, waarmee je je onderhouds-interval sterk zal verkorten (gaat eerder 'roesten' en mogelijk weer eerder vastzitten dus)

Als dat met die eerste klauw allemaal naar wens lukt, zuigers terugduwen, blokken monteren met een laagje kopervet op alle raakvlakjes (behalve je voering uiteraard).
Klauw terugmonteren en de 2e eraf, en behandeling herhalen.

Op die manier hoef je niet te ontluchten.

Greetz, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 12:30 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic remmen vast
klemmen komt vrijwel alleen door corossie onder de rubberringen, er komen kleine bobbeltjes op het alu van de remklauw en die duwen de rubber ring naar buiten met als gevolg een slecht glijdende zuiger, dus alleen die zuiger een beetje oppoetsen heeft weinig zin, zoals Frenkie al schreef, alles uit elkaar en met een dremel door de groeven waar de rubber ringen in zitten is de enigste oplossing om klemmen te verhelpen.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 14:07 - 10 mrt 2009 14:10 #9 door Erik
Beantwoord door Erik in topic remmen vast

heb gehoord dat je de klauwen ook kan laten poedercoaten tegen het verweren, iemand daar ervaring mee?


Tja, dan blijven ze wel mooi.

Maar het gaat erom wat Arthur al zei, dat de ruimte waar de afdichtingen inzitten corrosievrij blijven, en als je dat gaat poedercoaten wordt het een beetje moeilijk om de zuigers er weer in te krijgen..  :P

Gewoon onderhoud, meer niet. Of niet door de pekel rijden, scheelt ook al heel veel.

Maar het blijft gewoon pisbakkenzooi, die Honda remmen, trouwens. Kijk maar ´s naar een paar  Brembo klauwen, die zijn véél corrosiebestendiger. Misschien een idee om een paar vierzuiger Brembo klauwen op een AT te maken  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2009 14:48 #10 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic remmen vast

En? Ben je al weer terug uit Sprundel?


kan nogniet rijden >:(
vanmorgen even door de straat maar was geen lekker gevoel niet
kennis van me komt van de week ff kijken voor me
zegt dat het zo gebeurt is ( dacht ik dus ook )

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 11:40 #11 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic remmen vast

Maar het blijft gewoon pisbakkenzooi, die Honda remmen, trouwens. Kijk maar ´s naar een paar  Brembo klauwen, die zijn véél corrosiebestendiger. Misschien een idee om een paar vierzuiger Brembo klauwen op een AT te maken  ::)


Gooi er een remhendel van brembo met ratio click system erbij en offroad zal het ook nog wel meevallen hoor  ;).


Btw een tip: Ik maak mijn remzuigers schoon met een bougieborstel (koper / messingborstel). Groffer dan poetsen maar veel minder schadelijk als schuurpapier of een staalborstel.

Te halen bij de lokale brezan of Motozoom .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 12:30 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic remmen vast
He Erik nou is het wel zo dat die pisbakken zooi van Honda bij mij al 17jaar en bijna een ton mee gaat.....kwestie van onderhoud, er moet natuurlijk ook nog wel wat te knutselen blijven zo in de wintermaanden, dus laat die brembo's maar in de doos.

grtjs arthur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2009 19:05 #13 door Erik
Beantwoord door Erik in topic remmen vast

He Erik nou is het wel zo dat die pisbakken zooi van Honda bij mij al 17jaar en bijna een ton mee gaat.....kwestie van onderhoud, er moet natuurlijk ook nog wel wat te knutselen blijven zo in de wintermaanden, dus laat die brembo's maar in de doos.

grtjs arthur


Ja, dat klopt wel Arthur, bij mijn Ex. Milka en bij Mieps d'r AT gaan ze ook al bijna 16 jaar en 90000km mee, maar je bent het er toch wel mee eens dat ze veel onderhoud vergen om ze een beetje goed te houden.
Voorbeeldje van die Brembo's kwam eigenlijk bij me op door die driewieler hiero  ;) , 16 jaar oud en geen corrosie te zien  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2009 17:15 #14 door olaf
Beantwoord door olaf in topic remmen vast
Ik gebruik een pasta van ATE blauwe tube is gemaakt voor het monteren en gangbaar houden van remmen , kun je ook wat makkelijker de zuigers monteren , sinds ik dat spul gebruik heb ik eigenlijk nooit meer last gehad van vastzittende zuigers etc bij motor of auto , ik heb mijn tube bij de brezan gehaald al een aantal jaren geleden . wat het kost weet ik niet meer maar je doet er jaren mee . Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2009 00:51 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast

ATE blauwe tube is...


'Blauwvet' vet noemden ze dat toch vroeger?

Gouden tip van Olaf.. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2009 21:32 #16 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Goedenavond.

De blauwe tube staat bij mijn weten, bekend als remmenvet.
Bij een revisie van mijn remmen, klauwen eraf, zuigers eruit, de boel schoonmaken, doet dit spul wonderen.

De zuigers schuren zou ik niet doen, je haalt de corrosiebescherming eraf. Voorzichtig schoonmaken in lauw water met zeep werkt ook, al duurt het wat langer.

Nieuwe ringen in de klauw, de zuigers in het remmenvet en de boel weer in elkaar zetten is voldoende. ik ben de winter zonder problemen doorgekomen.

Hope this helps....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2009 19:01 #17 door Frenkie H
Beantwoord door Frenkie H in topic remmen vast
dat vet moet toch omdat ander vet door remolie wordt opgelost/aangetast of ben ik gek... heb ook zo een veel te grote tube liggen ja.

frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2009 19:06 #18 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Ik denk dat dit vet inderdaad tegen de bijtende werking van remvloeistof kan, maar ook de hitte van de remblokken moet aankunnen. Aangezien de zuigers rechtstreeks tegen de achterzijde van het remblok liggen, zullen ze behoorlijk warm worden bij wat steviger remmen lijkt mij.

In ieder geval geen standaard potje vaseline denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2009 22:04 #19 door ht
Beantwoord door ht in topic remmen vast
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag toevallig ook mijn motor nar de garage gebracht voor de remmen weer gangbaar te maken.
Ik hoop dat de kosten binnen de perken blijven.
Zou iemand zoals ik niet geheel onhandig maar wel geduld dit klusje zelf kunnen klaren.
Heeft iemand een stappenplan eventueel met foto;s .

Verder:
Ik rijd nu al 3 jaar door in de winter. Maar dit is het eerste jaar dat de pekel enkele bouten en onderdelen heeft angetast. Kan ik hier nog iets aan doen.

Groet Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2009 22:11 #20 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic remmen vast
Hallo,

Hoewel ik geen foto's heb, is het gangbaar maken van je remmen mijnsinziens een dodelijk eenvoudige klus, tenzij de zuigers écht muurvast zitten.

PM mij even, dan kan ik je wellicht op weg helpen.

Grt

Michelbijl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden