remmen vast

27 mrt 2009 22:49 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast
Interessante wending hiero..  ::)

(Brombeer wacht even af.. :angel:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 01:28 #42 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast
hallo,

ik zal het proberen

het is de bedoeling om  de aanwezige lucht te verwijderen uit de remleidingen etc
en gezien dit niet altijd makkelijk gaat laten we de natuur een handje helpen,

lucht wil namelijk altijd naar het hoogste punt en  als lucht onder druk staat nog sneller
vandaar dar we de rempomp onder druk zetten (ty rap)
hierbij verzameld de lucht zich bij de plunjer en van zodra deze ombelast is verdwijnt de lucht als vanzelf .
zeker als we de rempomp een beetje pompend bewegen
jullie hebben wel gelijk dat de lucht er niet uitkan  van zodra de leiding onder druk staat echter zodra de druk  na een nacht wegvalt (ty rap verwijderen) verdwijnt in veel gevallen ook het rest belletje lucht

.probeer het maar uit ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 11:05 - 28 mrt 2009 11:08 #43 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic remmen vast
M a w: ik heb een 100%dicht geknoopte ballon gevuld met 95% water en 5%lucht ,ik ga er 12h opstaan.

Na 12h is de 5%lucht verdwenen uit de ballon, als ik van de ballon  stap! 8)

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 11:45 #44 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast
Nee dat denk ik niet!

Maar ik snap Ad. Deze is ook nieuw voor mij. Brombeertje weer wat geleerd..

Logisch eigelijk wel. Ik dacht zelf dat de lucht vanzelf omhoog komt, en via de opening bij je plunjer (bij de hendel) de vloeistof via het reservoir verlaat.

Maar het 'onder druk' is hier een versnellende factor blijkbaar.

Prttg wkend! 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 16:18 #45 door Erik
Beantwoord door Erik in topic remmen vast
Sinds wanneer gaat lucht in een vloeistof onder druk sneller omhoog?? Volgens mij is de druk in heel de leiding overal hetzelfde.. Wel is onder druk het luchtvolume kleiner terwijl het vloeistofvolume gelijk blijft maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben.


Volgens mij is is het gewoon de rust die je het systeem gunt waardoor de luchtbelletjes bij elkaar komen en samen grotere bellen vormen die wél uit moeilijke hoekjes makkelijker omhoog komen. Heeft niets met druk te maken.


'K ga er nog 's goed over nadenken  8)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 21:29 - 28 mrt 2009 21:32 #46 door bobby templier
Beantwoord door bobby templier in topic remmen vast
je zit goed kleine bellen gaan makelijker omhoog en hebben minder weerstand ;)

www.motor-forum.nl/forum/list_messages/72024//

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 21:33 #47 door kees
Beantwoord door kees in topic remmen vast
Ja maar.... grotere belle hebbe grotere opwaartse kracht..

Hihi..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2009 21:45 #48 door ht
Beantwoord door ht in topic remmen vast
Nou ja, hoe het precies werkt weet ik ook niet.
Maar met de remmen onder druk een nachtje laten staan levert in ieder geval meer remkracht op. Ofwel ik kan de rem nu niet meer tot de handgreep inknijpen.Of ik moet er heel hard in knijpen. Maar voor die tijd sta ik al lang stil of is mijn voorwiel al geblokeert.

groetjes Jos.
:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2009 16:08 #49 door dream
Beantwoord door dream in topic remmen vast
Hoi,

Bovenstaande methode gelt alleen als ALLE lucht wat zich in het systeem bevind zich kan verplaatsen naar het hoogste punt (de plunjer), maar dat is in de theorie en in de praktijk niet mogelijk. Lucht die zich in lokale hoogste punten nestelt gaat er op deze methode niet uit.
Gewoon goed ontluchten (zelf kost me dat tenminste een halve liter remolie bovenop het volume van het systeem), daarna laten rusten (met gebruik elastiek of tiewrap), opnieuw ontluchten, een aantal dagen rijden, opnieuw ontluchten en en dit herhalen totdat er geen belletjes meer zichtbaar zijn. Je zal het verschil merken !,

veel succes,

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 00:53 #50 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast

Hoi,

Bovenstaande methode gelt alleen als ALLE lucht wat zich in het systeem bevind zich kan verplaatsen naar het hoogste punt (de plunjer), maar dat is in de theorie en in de praktijk niet mogelijk. Lucht die zich in lokale hoogste punten nestelt gaat er op deze methode niet uit.
Gewoon goed ontluchten (zelf kost me dat tenminste een halve liter remolie bovenop het volume van het systeem), daarna laten rusten (met gebruik elastiek of tiewrap), opnieuw ontluchten, een aantal dagen rijden, opnieuw ontluchten en en dit herhalen totdat er geen belletjes meer zichtbaar zijn. Je zal het verschil merken !,

veel succes,

Jensen


Dit gaat in geen enkele werkplaats op deze manier,

geen klant waar ik aan kan verkopen om even  een x keer terug te komen om  (weer) te ontluchten
vervanging van de remleidingen (na 4 jaar volgens honda)geeft de grootste winst in drukpunt(zonder lucht tenminste erin)
goed ontluchten de 2e en remklauwen schoonmaken de 3 e
en als afwerking dan nog een  radiaal pompje erop met galfer schijfjes of nog beter pfm remschijven
dit moeten dan wel super stoppertjes worden

maarja, dat zou ik doen

(zou het zeker niet erg vinden aan werkplaats tarief en ca 0.7 liter olie verder) voor alleen het voorremmetje en dan de achterzijde nog)

jij maakt motorrijden zo nog duurder of lag dit nu aan mij ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 14:05 #51 door dream
Beantwoord door dream in topic remmen vast
hoi ad,

De beschreven methode werkt goed om alle lucht uit het systeem te krijgen, niet meer en niet minder. Dat een klant de rekening niet accepteert , daar kan ik wel in komen. Het is dan ook een werkwijze die ik zelf hanteer, het kost mij alleen maar tijd en nauwelijks extra geld. Dat wat een monteur doet is altijd een balans tussen kosten en kwaliteit.

Zonder heel erg veel geld uit te geven aan duur remspul anders dan aan staalomvlochten remleidingen is het remsysteem van een AT gewoon erg goed te krijgen.

En ja ad, ik vervang mijn staal omvlochten remleidingen (voor en achter) na verloop van tijd, dat kost niet zoveel en is wel zo veilig.

Een forum is geen richtlijn, het is een verzameling van meningen en ervaringen, iedereen haalt eruit wat voor hem / haar nuttig is.

Jensen





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2009 09:29 #52 door brings
Beantwoord door brings in topic remmen vast
Bij het enige tijd geleden vervangen van mijn remleidingen bij Ad vielen mij twee dingen op.
1) Ad gebruikte een vacuumpomp.
2) De tip om de remhandel een tijd vast te zetten.

Gisteren de rubbers in mijn remklauwen vervangen.
Geen pomp bij de hand. dus slangetje op onluchtingsnippel, ringsleuteltje er eerst op en terwijl ik de handel zachtjes in kneep, de nippel opendraaide en aan het slangetje zoog met de mond, kwamen de meeste luchtbellen er al snel uit.

Het is wel een kwestie van een soort balanceer act maar het werkte prima. De laatste bellen in de leidingen met geduld en getik op de leidingen er uit gekregen.


Mijn zuigers zijn nog bruikbaar maar wel fors ingevreten.
Weet iemand wat 4 nieuwe zuigers ongeveer kosten en kan je die het beste bij de Honda dealer bestellen.  (Transalp)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 19:32 #53 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic remmen vast
Kijk hier voor remrevisieset : www.siccamasales.nl

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2009 21:42 #54 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast

Bij het enige tijd geleden vervangen van mijn remleidingen bij Ad vielen mij twee dingen op.
1) Ad gebruikte een vacuumpomp.
2) De tip om de remhandel een tijd vast te zetten.

Gisteren de rubbers in mijn remklauwen vervangen.
Geen pomp bij de hand. dus slangetje op onluchtingsnippel, ringsleuteltje er eerst op en terwijl ik de handel zachtjes in kneep, de nippel opendraaide en aan het slangetje zoog met de mond, kwamen de meeste luchtbellen er al snel uit.

Het is wel een kwestie van een soort balanceer act maar het werkte prima. De laatste bellen in de leidingen met geduld en getik op de leidingen er uit gekregen.


Mijn zuigers zijn nog bruikbaar maar wel fors ingevreten.
Weet iemand wat 4 nieuwe zuigers ongeveer kosten en kan je die het beste bij de Honda dealer bestellen.  (Transalp)


er zijn 2 mogelijkheden

tourmax levert aftermerket incl  de afdichting ongeveer 30 euro per stuk daarnaast heb je natuurlijk honda deze kosten ca 28 euro per zuiger maar je zult dan nog de afdichtingen nodig hebben

eigenlijk is het verschil niet zo erg groot

de dealer is dan wel sneller (mits voorradig)

ben overigens zeker dat het ingevreten is,

waterproof schuur papier kan er vaak nog wel iets aan verbeteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 15:49 #55 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic remmen vast
Per toeval op dit item terecht gekomen.

Ik hou mijn hart vast als ik lees hoe er hier beschreven wordt hoe er remmen ontlucht worden...

Remmen ontluchten gebeurt als volgt:

1. met drukpomp
- de drukpomp is gevuld met remolie en op druk gezet (2-2,5bar),
- het dekseltje van het remoliereservoir wordt er afgehaald en vervangen door een dekseltje met een nippel (ik plaatste een bandenventiel in het dekseltje),
- de drukpomp wordt op de nippel aangesloten, het circuit staat nu onder druk,
- een darmpje wordt op de nippel van de verste remklauw geplaatst (linkerremklauw), de nippel wordt losgedraaid,
- de remolie zal onder de druk het ganse remcircuit "spoelen" en alle olie met eventuele luchtbellen vervangen door verse remolie.
- herhalen met rechter remklauwnippel.

drukpomp kan ook op remklauwnippel geplaatst worden, het remoliereservoir zal dan overlopen (geeft zelfde resultaat, alleen zal het een stevige troep worden, remolie is vrij agressief!!!)

2. zonder drukpomp, dus manueel, best met zijn tweeën uit te voeren:
- remoliereservoir vullen tot aan de rand
- darmpje met steeksleuteltje op verste remklauwnippel plaatsen (linker)
- enkele malen "pompen" met remhandel tot er druk opbouwt in het circuit, remhandel ingetrokken houden
- remklauwnippel lossen: druk valt weg: nippel terug dicht
- remhandel lossen, terug pompen tot druk, ingetrokken houden
- nippel lossen: druk valt weg: terug nippel dicht
- remoliepeil checken en desnoods bijvullen.
- herhalen tot er bij pompen van de remhandel geen drukverschil meer opbouwt, en er geen luchtbellen meer in het darmpje te zien zijn.
- herhalen met rechterremklauw

heb zo de remmen van honderden auto's & motors ontlucht,
is enige veilige en degelijke methode.

Cheers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 21:56 #56 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic remmen vast
beste cheers,

waarom je hart vast houden ???
de vacuum pomp is een volledig  vakkundige methode die een zeer goed resultaat bieden


die met dat druk vat wordt normaal gesproken nooit gebruikt in een motorfiets werkplaats

wel in de auto en transport sector maar dat gaat dan ook meer dan 0.25 ltr per verversing door heen

daar komt bij dat het apperaat duur is in aanschaf zeker als deze enkel gebruikt gaat worden voor motorfietsen en dergelijke
en de manuele methode is tijdrovend zeker als het systeem geheel ontdaan is geweest van zijn vloeistof zoals bij een remklauw revisie normaal is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 23:20 #57 door trhansalp
Beantwoord door trhansalp in topic remmen vast

2. zonder drukpomp, dus manueel, best met zijn tweeën uit te voeren

Ik doe ontluchten ook zoals Frankvdb. Altijd auto's zo gedaan en ook de motor.

Ik gebruik zo'n plastic slangetje waar je lucht in je aquarium pompt. Kun je goed zien wat er gebeurt. Kleur, luchtbellen, Zorg dat het vulreservoir goed vol is. En bijvullen.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2009 09:19 #58 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic remmen vast
dank voor je reaktie Ad,

ik twijfel geen seconde aan de kennis, ervaring en vaardigheden van heel wat schrijvers op dit forum, laat dat duidelijk zijn,
heel wat belangrijke en nuttige tips en tricks worden hier uitgewisseld!!

wat betreft de remmen en het ontluchten ervan: elke methode die garandeert dat er geen luchtbelletjes meer in de remleidingen zitten, en die uitsluit dat de remhandel sponzig aanvoelt of je verplicht om pompend te remmen, is goed.

Maar als ik lees dat sommige motorrijders hopen dat de luchtbellen er vanzelf uit zullen gaan, of volgens de natuurwetten naar boven gaan borrelen om er langs het reservoir uit te sprankelen etc....dan hou ik echt mijn hart vast.

Met mecaniek, elektriciteit etc mag je al eens missen, je zal in het slechtste geval niet meer vooruit gaan.
Echter als je met je remmen een fout maakt, zal je dat pas merken....als je moet remmen!!! Eén ding is zeker: tot stilstand kom je altijd, al is het met de hulp van de vrachtwagen voor je, de boom naast je, of de vangrail dwars door je !!!! 

Vandaar mijn reaktie, als je niet echt thuis bent in het herstellen van remmen, of je merkt iets wat niet echt klopt, laat dit dan herstellen door een vakman, neem hier geen risico's. Maar hoop niet dat je remmen vanzelf beter gaan worden.

Ik heb nu mijn bange hart gelucht

Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2009 17:03 - 24 juli 2009 17:14 #59 door Frenkie H
Beantwoord door Frenkie H in topic remmen vast

Per toeval op dit item terecht gekomen.

Ik hou mijn hart vast als ik lees hoe er hier beschreven wordt hoe er remmen ontlucht worden...

Remmen ontluchten gebeurt als volgt:


tja ik weet niet wat ik ervan moet denken komt mij ernstig bijdehand over andere frank maar dat is misschien hoe het overkomt en niet is bedoeld van frank.


frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juli 2009 14:07 #60 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic remmen vast
was zeker niet de bedoeling

ik bedoel maar:
better safe than sorry


heb nogal wat ervaring met remmen,
ook ééntje zonder remmen...  :'(





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden