Brandstofpomp blijft door pompen

15 feb 2011 22:41 #1 door HummerH1
Brandstofpomp blijft door pompen werd gestart door HummerH1
Ik heb een probleem met mijn brandstofpomp. Dat klinkt bekend zullen velen van jullie denken, maar die van mij werkt te goed.
Als ik eenmaal op de startknop gedrukt heb stopt hij niet meer met pompen totdat de tank leeg is, of dat ik het contact volledig heb uit gezet, dus ook op de assesoire stand pompt hij door.

Is dit de CDI unit of het start/stop relais, of zijn er nog meer mogelijkheden?
Volgende vraag is dan ook, is er een signaal te meten uit de CDI unit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 23:09 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Er zit net voorbij je spanningsregeling, helemaal aan het eind achter de linker dekkap, ook nog een brandstof-afslagrelais. Misschien daar even kijken..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 23:12 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Brandstofpomp blijft door pompen

klinkt vreemd want het betreft een membraam pomp

is de pomp al gemodificeerd op welke wijze dan ook,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 feb 2011 23:43 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Screenshotje van het schema:

Bijlage:


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 00:48 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Als het over een originele pomp gaat:
- stroom toevoer moet verbroken worden als de motor niet meer draait. Geen puls meer uit CDI naar relais. Mogelijk blijft relais hangen.
- ook al staat er continue stroom op de pomp, de pompt stopt met pompen als de vlotterbakken vol staan en de vlotternaald de instroom in de carburateur afsluit.

Stromen de carbs over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 07:53 #6 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp blijft door pompen
mijn ervaringen met BREZAN pompen is dat die ook doorpompen als het contact uit is; geen idee waarom. De orignele stopt wel (...vrij snel)

Je schrijft dat de tank leeggaat; waar gaat de benzine eruit?

De membraanpomp kan ook lek zijn, of een defecte terugslagklep hebben. Dan zijn de slagen niet meer effectief en blijft ie klapperen. Ik heb nog wel wat onderdelen liggen om dit te fixen, van oude pompen.

Het is wel heel zeldzaam, zo'n storing aan de pomp; pakweg 99% van de defecte pompen betreft de contactpunten.

Zoals Vtwin al zegt: ook met continue-stroom moet je geen problemen hebben, zolang de motor niet op z'nt kant ligt ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 feb 2011 13:33 #7 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Ik heb nog ergens een hagel nieuw relais liggen (was iets van €60,- als ik me goed herinder), dacht dat dat kapot wa maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2011 23:48 #8 door HummerH1
Beantwoord door HummerH1 in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Bedankt voor alle reacties. Om ze allemaal te beantwoorden het volgende:
Het betreft een orginele niet gemodificeerde brandstofpomp. De pomp pompt door als het contact op de accessoire stand staat. Bij cantact uit stopt hij wel. De brandstof loopt dan uit de ontluchtingsslang die aan de onderzijde van de vlotterbakken zit.
Heb de carbs uit elkaar gehaald om te kijken of de vlotters niet vast zaten of de naalden die de vlotter omhoogdrukt op het moment dat de vlotterkamer vol is gelopen.
Kennelijk drukt de pomp deze naalden tegen de druk van de vlotters in gewoon naar benden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2011 09:06 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp blijft door pompen
De pomp werkt kort samengevat als volgt.
In de pomp zit een membraan waaraan een stift zit. Deze stift wordt door een spoel omhooggetrokken en onder veerdruk weer naar beneden geduwt. Dit zorgt voor de pompende werking.
In de 'kamer' onder het membraan komt de benzine uit de tank. In deze kamer zitten twee kleppen.
Als het membraan omhoog gaat gaat de klep naar de carbs dicht en gaat de klep waardoor er brandstof aangezogen kan worden vanuit de tank open.
Zodra het membraan naar beneden gaat (er wordt druk op gebouwd), gaat de openstaande klep dicht en de klep naar de carbs open.
Als er vanuit de carbs geen tegendruk komt en de pomp constant de benzine kan 'weg' pompen blijft hij inderdaad pompen.
Je krijgt dan het effect zoals je dat zou hebben zonder aansluiting op de carbs en de pomp de benzine vrijelijk kan wegpompen.

Van kapotte / niet functionerende kleppen in de pomp heb ik nog niet gehoord.
Check dit als volgt. Koppel de slang los van de aansluiting naar de carbs. Start de motor en hou de uitgaande slang van de benzinepomp met je vinger dicht of stop er een bout in met een klem.
De pomp zal nu, zodra hij op druk is stoppen. Als je het met je vinger doet kan je wat gemakkelijker voelen of de druk niet erg hoog oploopt en het langs onder je vinger gaat spuiten.

Gaat bovenstaand goed dan zit het echt in je vlotternaalden die niet goed meer afsluiten.
Denk dan aan GOM of andere verontreiniging dan wel versleten naalden.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2011 13:03 #10 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp blijft door pompen
misschien overbodig, maar PAS ALTIJD OP MET BENZINE! zeker als je je vinger op de slang gaat houden enzo... ;-)
:angel:

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2011 23:12 #11 door HummerH1
Beantwoord door HummerH1 in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Weer met de brandstofpomp in de weer geweest. Heb hem vergeleken met een andere AT en functioneerd zo als het hoort. Voel dat hij pulseert in de brandstofslangen.
Denk nu dat het toch aan de carbs ligt. Heeft iemand hier ervaring mee dat ze lekken via de vlotterkamerontluchting.
Heb de vlotternaalden gedomonteerd, maar zag daar geen vervuiling (gom) op.

Zou het toch aan de vlotternaalden kunnen liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2011 23:33 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Brandstofpomp blijft door pompen
De punt van de vlotternaald die in de zitting valt (en zo afsluit) ziet er meestal zo op het oog ok uit. Maar vaak als ze 'versleten' zijn, kun je een glimmend rond groefje zien op de punt van de vlottenaald. Het zegt nog niks, maar kan op vervanging duiden.

Of je gasnaald/buis versleten is maakt geen bal uit: het is inderdaad de vlotternaald die zijn werk moet doen. Als de brandstof uit de vlotteroverloopslang komt, zou je het eerder daar moeten zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2011 22:57 #13 door HummerH1
Beantwoord door HummerH1 in topic Brandstofpomp blijft door pompen

De punt van de vlotternaald die in de zitting valt (en zo afsluit) ziet er meestal zo op het oog ok uit. Maar vaak als ze 'versleten' zijn, kun je een glimmend rond groefje zien op de punt van de vlottenaald. Het zegt nog niks, maar kan op vervanging duiden.

Of je gasnaald/buis versleten is maakt geen bal uit: het is inderdaad de vlotternaald die zijn werk moet doen. Als de brandstof uit de vlotteroverloopslang komt, zou je het eerder daar moeten zoeken?


Bedankt. Heb de vlotterkamers uit elkaar gehaald en alles gereinigd en bekeken. Zelfs met een loep kon ik geen randjes ontdekken op de rubber conis, dus alles weer in elkaar gezet en op de brandstofslang geblazen met carbs op hun kop liggend. Kreeg er geen lucht door, dus ga ze weer monteren en kijken wat er gebeurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2011 23:22 #14 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Hoi,

Mijn advies:

Verbind de tank rechtstreeks naar de carbs en doe je benzinetank dan volledig vol. Op die manier kan je de pomp 'omzeilen', dus je pomp koppel je los voor alle duidelijkheid.

Als dat goed gaat, sluit dan je pomp terug aan.

Als je dan problemen hebt, ligt het wel degelijk aan je pomp ;).

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2011 08:10 #15 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Brandstofpomp blijft door pompen
En de hierboven vermelde truck werkte dus niet op mijn 96-er 07a, deze verzoop binnen 20 meter na een bypass operatie.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2011 13:30 #16 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Je moet niet gaan rijden hoor Jeroen... Als de vlotterkamers niet goed dichten, merk je dat ook bij stationairdraaien.

Je kan het ook met een klein extern benzinevaatje ofzo, als je de pomp maar omzeilt en als de benzine maar van hogeraf komt ;).

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2011 14:32 #17 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Brandstofpomp blijft door pompen
jeroen,

Dan is er toch echt iets mis met je motor hoor, want zeer veel mensen rijden zo naar huis vanaf de vluchtstrook ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2011 22:06 #18 door HummerH1
Beantwoord door HummerH1 in topic Brandstofpomp blijft door pompen

Je moet niet gaan rijden hoor Jeroen... Als de vlotterkamers niet goed dichten, merk je dat ook bij stationairdraaien.

Je kan het ook met een klein extern benzinevaatje ofzo, als je de pomp maar omzeilt en als de benzine maar van hogeraf komt ;).

Groeten


Ik gebruik een oud expansievaatje van de koelvloeistof om de carbs te synchroniseren. Dus dat de pomp door bleef pompen liep uit op een rampje van ongeveer 100cc. Ga jou optie dus proberen en had voor mij zelf al bedacht dat ik de pomp en carbs aansluit, maar niet monteer op de cilinders. Hou dan de carbs in een grot bak en kijk welke van de twee vlotterkamers lekt bij het starten. Alleen dus een beetje oppassen met vuur en vonkjes en zo.  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2011 22:13 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Brandstofpomp blijft door pompen
Als je nou gewoon twee afzonderlijke slangetjes aan de carbs hang dan kan je dat toch ook vaststellen?

Overigens zou ik met perslucht in je carbs oppassen. Beter is ragen/doorsteken om te voorkomen dat je vuil vast spuit tot een lastig te verwijderen prop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2011 22:36 #20 door HummerH1
Beantwoord door HummerH1 in topic Brandstofpomp blijft door pompen

Als je nou gewoon twee afzonderlijke slangetjes aan de carbs hang dan kan je dat toch ook vaststellen?

Overigens zou ik met perslucht in je carbs oppassen. Beter is ragen/doorsteken om te voorkomen dat je vuil vast spuit tot een lastig te verwijderen prop.


Kan ook, maar belangrijkste is dat ik eerst de boel test voordat ik alles weer opbouw om er dan achter te komen dat het nog steeds niet werkt.
Ga morgen vroeg de boel testen en kan dan eventueel nog twee nieuwe naalden gaan halen. Ben het nu wel een beetje zat aan het worden. Het synchroniseren was het laatste wat moet gebeuren voordat ik alles kan monetern en eindelijk rijjjjjjjjjjjjjjjjden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.236 seconden