Project RD04

29 mrt 2011 13:01 #21 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Project RD04
Hoi,

Ik heb mijn motorblok via de rechterkant uit het frame gehaald, links ging toen niet (makkelijk).

Heb het alleen gedaan, maar dat was uit noodzaak.

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2011 21:14 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Project RD04
Niet van toepassing op jou, maar een RD07 heeft rechtsonder een stuk van het wiegframe wat eruit kan. Maar ik kreeg het toen ook nog niet voor mekaar. Uiteindelijk het linker motordeksel eraf geschroefd om plaats te maken, want ik kreeg teveel krassen overal op.

Moraal: Als je het blok gaat inhangen, kun je het frame / blok wat afdekken met verpakkingsfolie om overbodige krassen overal te voorkomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2011 21:51 #23 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Project RD04

want ik kreeg teveel krassen overal op.


Ja psies  >:(

Persoonlijk vind ik 't een behoorlijk gekl**t om een blok in het frame te hijsen. Zéker als je het in je uppie moet doen  :-\
Zo'n blok is loeizwaar en onhandig beet te pakken. Je moet 'm een beetje in het frame 'draaien'. Het gevolg is dat je je vers gecoate frame  8)  behoorlijk beschadigsd als je niet oppast en dat zou zonde zijn.

Ik vind het makkelijker om het andersom te doen: het frame dus om het motorblok leggen  :D
Blokkie op z'n zijkant op de grond (doekie of deken er onder), frame pakken (is goed hanteerbaar) en er netjes omheen vouwen, evt. nog hier en daar wat doeken of wat Brom zegt folie om het blok vouwen en daarna de boel overeind zetten en 2 van de steekassen plaatsen. Dat werkt eigenlijk best wel prima  8)

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2011 22:36 #24 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Project RD04
Die beugel recht op je wieg moet je volgens mij nog ff weghalen.
Blok er vanaf de rechterzijde inwerken.
Voorzijde blok omhoog, bovenzijde ongeveer 45 graden naar rechts (rijrichting) kantelen, achterzijde eerst naar binnen en dan zakken en blok terug kantelen.

Inderdaad zeker met twee man tillen, handdoek er tussen.
Als je een krik onder het blok zet met een balkje kan je hem daar op laten rusten. Derde man kan evt krik op juiste hoogte pompen. Zo beschadig je het minst.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 13:21 #25 door Vlastuin
Beantwoord door Vlastuin in topic Project RD04

Ja psies  >:(

Persoonlijk vind ik 't een behoorlijk gekl**t om een blok in het frame te hijsen. Zéker als je het in je uppie moet doen  :-\
Zo'n blok is loeizwaar en onhandig beet te pakken. Je moet 'm een beetje in het frame 'draaien'. Het gevolg is dat je je vers gecoate frame  8)  behoorlijk beschadigsd als je niet oppast en dat zou zonde zijn.

Ik vind het makkelijker om het andersom te doen: het frame dus om het motorblok leggen  :D
Blokkie op z'n zijkant op de grond (doekie of deken er onder), frame pakken (is goed hanteerbaar) en er netjes omheen vouwen, evt. nog hier en daar wat doeken of wat Brom zegt folie om het blok vouwen en daarna de boel overeind zetten en 2 van de steekassen plaatsen. Dat werkt eigenlijk best wel prima  8)

Succes,
René


Dat is ook het proberen waard, is niet gek bedacht :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 13:32 #26 door Vlastuin
Beantwoord door Vlastuin in topic Project RD04
Even een update, het ging gisteravond prima totdat:




Dat ding zit zo lomp vast, is nergens voor nodig maar goed....
Iemand nog tips? (vanavond ga ik het proberen met verschillende maten pijpsleutels, eens kijken of ik
die erin krijg om genoeg kracht te zetten.

Verder: de bouten van de motorophanging bevestigd om te kijken hoe het blok vast zit en of alles compleet is:
(is soms best een gedoe, omdat ik hem niet zelf gedemonteerd heb is het soms lastig, zelfs met een werkplaatshandboek)





En ik heb via Brombeer mooie motorbevestigingen: (nog bedankt dat de ene al gepolijst was ;))

Zoek de verschillen ;D

en ik zag dat de koplampunit zo scheef als een #@$%#  is en links een stuk is afgebroken waar de kuip aan komt:



Dus die moet ik nog ergens op de kop tikken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 13:38 #27 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Project RD04
Een tip voor de dop van je krukas; geen.
Mijn TA heeft 7 jaar zonder onderhoud gestaan, het zat zo vast dat er geen beginnen aan was, alles draai je stuk.
Ook luchtsleutel etc helpt niet, dus de beste oplossing is de flex.
Een rechte sleuf flexen in je dop, zo diep mogelijk maar niet de rest van je blok raken.
Stuk staal pakken, dat enigzins bol maken om in de ronding van je flexgat te passen, en dan met
een waterpomptang je dop eraf draaien. Niet fraai, maar was bij mij de enige manier...

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 13:39 #28 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Project RD04
FYI ook verhitting hielp niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 14:12 #29 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Project RD04
Neem aan dat je de kleppen wilt stellen? Als je de dop niet los krijgt kan je evt adhv het draaien van je wiel in de versnelling alsnog te FT etc te zien krijgen. Ofc zal het dus moeten wachten tot alles gemonteerd zit..

Die motorsteunen zijn netjes!! Wel bijzonder dat dat van de koplamp zo krom is  :-\

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 15:56 #30 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Project RD04
Hoi,

Ik had hetzelfde probleem met die dikke dop, gewoon sleuf in flexen (of beitelen, is vrij zwak alu) en een er met er dan met gevoel met een hamer en dikke schroevendraaier tegen tikken zodat je hem toch gewoon 'losdraait'... Daarna een nieuwe bestellen uiteraard :P.

Oja, ik heb even op wat fora gevraagd of dat RD03 tankje zou passen op het RD04 frame... We zullen zien wat er uit de bus komt.

Cheers,

Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 20:44 #31 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Project RD04
Volgens mij heeft Joris op dit forum nog een heel nieuw gewei voor een RD04 liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 21:24 #32 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Project RD04
Heb even alle fora afgeschuimd, een RD03 tank en een RD04 tank zijn op de kleurstelling na uiteraard, identiek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 21:30 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Project RD04
Die dop is er zo af. Inderdaad, met een beitel in de draairichting slaan. Niet in het gat, maar zo ver mogelijk op de buitenring (momentum).

Ik geloof dat je die bloksteuntjes en plaatjes allemaal weer eraf moet halen bij montage van de motor. Ze zitten allemaal in de weg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 21:58 #34 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic Project RD04
Die dop zal waarschijnlijk vast zitten door oxidatie / verkeerd moment

Ik vermoed dat als je de dop een paar goede harde klappen geeft , en vervolgens een "passende" inbussleutel erin slaat je de dop nog wel los krijgt ( eventueel een pijp erop )

*edit :  dop is van staal ?

Eventueel iets erop lassen ( bout / moer whatever ) waardoor je meer grip krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 22:16 #35 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Project RD04
Dop is uit alu ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 23:02 #36 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Project RD04
Dopje deed ik eens met een centerpunt (drevel)  :D Het is idd zacht alu, dus wat Brom zegt: zo dicht mogelijk bij de rand, eerst haaks er op een gaatje 'prikken' en dan schuin tikken met de hamer. Moet íe wel los komen hoor  8)
Kost je uiteraard wel een nieuw doppie a 18,- euro ongeveer  :-\

Kleppies stellen/controleren zou ik ook idd eerst doen voor het blok in het frame gaat. Dan kun je er mooi bij tenminste  :D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 23:33 #37 door Anne
Beantwoord door Anne in topic Project RD04

Dopje deed ik eens met een centerpunt (drevel)  :D Het is idd zacht alu, dus wat Brom zegt: zo dicht mogelijk bij de rand, eerst haaks er op een gaatje 'prikken' en dan schuin tikken met de hamer. Moet íe wel los komen hoor  8)
Kost je uiteraard wel een nieuw doppie a 18,- euro ongeveer  :-\

Kleppies stellen/controleren zou ik ook idd eerst doen voor het blok in het frame gaat. Dan kun je er mooi bij tenminste  :D


Bij mij zat het zo vast dat ik alleen maar een steeds groter gat in de dop sloeg. Maar hopelijk is mijn situatie ook niet de situatie die vaak voorkomt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2011 23:38 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic Project RD04
Die dop wordt inderdaad altijd veel te vast gezet. Enige wat die doet is mbv de o-ring de olie binnenhouden. Er staat geen druk op. 'Handvast' is bijna al teveel.

Zelf draai ik hem erin tot ik weerstand op de draad voel, en dan nog een achtste slag of zo. Op de momentsleutel heb je het dan over 5Nm of zo. Komt er niet uit doch altijd probleemloos weer los.

Hetzelfde geldt overigens voor het dopje op het kijkgaatje voor het vliegwiel en de uitlaatdoppen bovenop de klepdeksels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2011 22:21 #39 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Project RD04
Die verrekte o-ring gaat altijd 'plakken'  :-\ Daarom gaat die dop zo vast zitten  >:(

Ik doe altijd een beetje Molycoat op die o-ring. Wijsvingertje in de pot dopen  ;D en dan tussen duim en vinger een dun laagje er op. Komt íe de volgende keer best makkelijk los  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2011 22:26 #40 door Vlastuin
Beantwoord door Vlastuin in topic Project RD04

Die dop is er zo af. Inderdaad, met een beitel in de draairichting slaan. Niet in het gat, maar zo ver mogelijk op de buitenring (momentum).

Ik geloof dat je die bloksteuntjes en plaatjes allemaal weer eraf moet halen bij montage van de motor. Ze zitten allemaal in de weg!


Die steuntjes en plaatjes had ik even gemonteerd om te checken of alles compleet is,
dus inderdaad gaan ze er weer vanaf.
Die dop heb ik los gekregen door met de slijptol voorzichtig een sleuf te slijpen, en met een stuk staal en een hamer heb ik em los gekregen.

Ik zal morgen even wat foto's plaatsen van het kleppen stellen e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden