RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!

05 mei 2011 13:43 - 12 mei 2011 20:29 #1 door Marne 2011
Beste mensen,
Aangezien ik nieuw ben op dit forum wilde ik mij even voorstellen. Mijn naam is Marne, ben 26 jaar en ik woon in Bussum. Ik rij ondertussen al een jaar of twee een rd07 en maak zo'n 25.000km per jaar voor woon/werk verkeer en vakanties. Recent is mijn spanningsregelaar stuk gegaan met als gevolg een hoop schade. Accu, toerenteller en benzinepomp hadden het ook begeven. Mijn CDI ziet er nu zo uit alsof hij op twee plekken te warm is geworden en zijn er twee haarscheurtjes in de behuizing ontstaan, maar doet het wel nog...

De contactpunten van mijn benzinepomp heb ik vervangen door een nieuw setje. De accu is vervangen door een nieuwe en de scheurtjes in mijn CDI heb ik dicht gekit. Heb een nieuwe spanningsregelaar (tourmax) en de stekker ertussenuit geknipt. Dit was trouwens hoogst waarschijnlijk de boosdoener...  :(

De twin loopt nu weer, maar ik blijf met het volgende probleem. Hij loopt netjes zonder haperen of problemen totdat je boven de 100km/h uit komt in de hoogste versnelling. Dan voel je de motor iets inhouden wat schoksgewijs gaat. Dat is dus bij zo'n 6000 rpm? Wanneer je in een lagere versnelling doortrekt en flink wat toeren maakt doet hij hetzelfde. Mijn idee was dat of de CDI toch te veel schade heeft opgelopen of de brandstofpomp het niet meer trekt. Het voelt ook ongeveer zoals het moment dat je hem op reserve moet gaan zetten.
Ik heb geprobeerd om de brandstof pomp te omzeilen en de benzineslang door te lussen, maar zelfs met een volle tank lukt dat alleen als je rustig rijdt.

Iemand nog tips? Voordat ik de CDI misschien voor niks laat repareren wat erg kostbaar is of een nieuwe brandstofpomp koop. Het heeft al behoorlijk wat gekost dat geoxideerde stekkertje....

Thanx!

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2011 14:09 #2 door Edxrv
Lijkt me sterk dat het om de brandstofpomp gaat, maar toch ff controleren.
Heb je hem getest?
Anders: Bypass maken over brandstofpomp. Slangen doorverbinden. Met tank vol nog een keer proberen.
Als hij met de bypass goed loopt, dan weet je dat de CDI goed is.

05 mei 2011 14:14 #3 door mrpink
Misschien van iemand een cdi-unit lenen? En reparen is toch niet zo heel duur (als die nog te repareren is?).

05 mei 2011 16:34 #4 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Zo te zien zijn de elko's geploft door de overspanning.
Ik denk dat je beter kan zoeken voor een andere CDI unit.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

05 mei 2011 20:00 #5 door kees
Klinkt als een gekookte cdi, zelf ook gehad. Die deed 't tot 3000 tpm, daarna overslaan en stotteren. Het best kun je er even ene lenen om er zeker van te zijn. Neem even contact op met Desert Motors, wellicht heeft hij er nog een voor je.

De toerenteller is ook voor een paar cent te repareren, is een 'how-to' over.

Gauw vergeten dit alles, lekker weer rijden!

05 mei 2011 20:18 #6 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Ik sluit me ook aan bij een defecte cdi unit, heb ook twee jaar geleden dezelfde problemen met een net aangeschafte twin gehad.
En ook exact dezelfde onderdelen kapot gehad ;-)
Heb toch ook nog een aantal maanden met de defect cdi unit doorgereden, erugg onhandig op de snelweg!
Barry van Desert Motors kon me ook toen weer helpen.

Succes!

05 mei 2011 22:33 #7 door Marne 2011
Beantwoord door Marne 2011 in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Bedankt voor jullie reacties!
Desert Motors had geen cdi's meer liggen helaas daar had ik al contact mee opgenomen. Ik dacht er aan om mijne te laten maken door CARMO electronics in Helmond. Die vragen er wel best geld voor, volgens mij zo'n 200 a 250 euro. Misschien iemand van het forum nog eentje liggen voor de RD07? Of weet iemand een ander bedrijf waar ze cdi's kunnen repareren?

Dat mijn toerenteller hoogst waarschijnlijk weer te repareren is, dat is geweldig nieuws! Bedankt voor de tip! Als dat nou ook bij de cdi zo simpel kon.....

06 mei 2011 00:32 #8 door Herrie
Hoi Marne, ik kwam laatst op een forum allemaal goede reacties tegen van imitatie cdi's het voordeel was schijnbaar dat het niet uitmaakt aan welke stekker je hem hangt en hij samenwerkt met zowel een orginele als een imitatie. Ik kon de winkel niet zo gauw vinden die ik toen bezocht heb maar hier is een link die cdi's maken vanaf 50 € (ik weet niet of Transalp en Africa Twin uitwisselbaar is,. Hier de link motorbike-shop.de/index.php?cPath=124
kwam er via een link van de Duitse Transalpclub, www.transalp.de/technik/pd-technik/repar.../zuendbox.php#ersatz

Ik denk dat een nieuwe 85 € kost en een door een expert tip top in orde gereviseerde 50 €.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

06 mei 2011 08:00 #9 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Kijk eens op www.offroadcentrum.nl/ hij heeft recent een RD07 gesloopt.

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

06 mei 2011 11:07 #10 door Marne 2011
Beantwoord door Marne 2011 in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!

Hoi Marne, ik kwam laatst op een forum allemaal goede reacties tegen van imitatie cdi's het voordeel was schijnbaar dat het niet uitmaakt aan welke stekker je hem hangt en hij samenwerkt met zowel een orginele als een imitatie. Ik kon de winkel niet zo gauw vinden die ik toen bezocht heb maar hier is een link die cdi's maken vanaf 50 € (ik weet niet of Transalp en Africa Twin uitwisselbaar is,. Hier de link motorbike-shop.de/index.php?cPath=124
kwam er via een link van de Duitse Transalpclub, www.transalp.de/technik/pd-technik/repar.../zuendbox.php#ersatz

Ik denk dat een nieuwe 85 € kost en een door een expert tip top in orde gereviseerde 50 €.

Bedankt voor de info, ik denk niet dat TA cdi's ook op een AT werken, of heeft iemand dat al geprobeert? Echter denk dat ze wel erg veel gelijkenissen hebben. Als ik de schema's op de duitse site bekijk lijkt het net alsof de 1000uF 25V condensator bij mijn cdi flink warm is geworden en is uitgezet, wat de scheurtjes in de behuizing heeft veroorzaakt. Grote kans dat deze nu bij zo'n 5000 a 6000 toeren haperen. Ik ben er over na aan het denken om de gok te wagen en de cdi te openen en als het klopt van die condensator, deze te vervangen. Het proberen waard....?

06 mei 2011 20:51 #11 door kees
Bij de buren loopt een zelfde topique en daar staan ook wat zinvolle zaken te lezen...

;)

12 mei 2011 20:55 #12 door Marne 2011
Vandaag de poging gewaagd om de cdi te repareren.  In de tussentijd heb ik er nog mee gereden, alleen bij de 5000 a 6000 toeren(mijn toerenteller is nog stuk) of bij 100km/h in de hoogste versnelling haperde de motor om de paar ontstekingen. Ik had eerst de sites bestudeerd die hierboven staan gelinked. Ervan uit gaan dat de AT cdi hoogst waarschijnlijk 2 TA cdi's aan elkaar zijn dit gaf me een redelijk idee van de schakeling.
Eerste heb ik de kunststof behuizing van de cdi afgeslepen met de dremel. De gehele cdi zat ingegoten in een soort rubber. Deze heb ik los gepulkt met een mesje. Na een tijdje had ik de grote condensators die in de cdi zitten vrij en kon ik ze los solderen. Bij een elektronicazaak in de buurt twee nieuwe elco's gehaald van 1000uF 35V. De originele waren 1000uF 25V en hadden een iets andere vorm(de nieuwe zijn wat smaller maar langer), maargoed. Die ik kon krijgen zouden het ook moeten doen. Ze waren iig ook bestand tegen temperaturen tot 105 graden Celsius.
Deze erin gesoldeerd, de cdi even ingetaped met ducktape en gaan testen...
Hij doet het weer perfect! Trekt weer mooi door de toeren heen precies zoals het hoort en dat voor 4 euro :)
Een paar foto's hieronder.

Volgende stap is een hars of rubber vinden waar ik de cdi weer in kan gieten. Iemand nog tips?

12 mei 2011 21:09 - 13 mei 2011 07:38 #13 door Neet
Dat heb je heel mooi gedaan. Hetzelfde heb ik gedaan bij mijn Yamaha's, Dat scheelde ff een slok op een borrel.
35 volt is prima, beter zelfs al zal het niets uitmaken in prestaties.
Je hebt geluk dat het duidelijk was dat je elcoos defect waren. Vaak zie je het niet en moet je gokken.
Dan is alle elcoos vervangen en geheel doorsolderen (opnieuw vertinnen) de enige optie.

Het boeltje is gegoten in rubber om vocht geen kans te geven. Niet zomaar een kit gebruiken, meestal geleiden ze wat en heb je meer problemen.
Zoek een elektrisch niet geleidende rubber compound. Ik weet niet meer welke maar het bestaat uiteraard.

Weet je wat ik zou doen als ik niets zou vinden? Met een lijmpistool volgieten. Wel snel om het niet te heet te laten worden. Daarna intepen of
in een passende gesloten behuizing te monteren. (als die ook weer zou passen dan)

12 mei 2011 21:24 #14 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
sikaflex

vulkaniseert en blijft enigzins fexibel

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

12 mei 2011 21:39 #15 door Neet

sikaflex

vulkaniseert en blijft enigzins fexibel

Welke is zeker weten niet geleidend?

13 mei 2011 03:21 #16 door Huib
Sikaflex zou ik niet doen,  sikaflex is trouwens een merk en geen produkt. Aan boord gebruiken wij 3m skotchkote voor dit soort problemen.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

13 mei 2011 07:43 #17 door Neet

Sikaflex zou ik niet doen,  sikaflex is trouwens een merk en geen produkt. Aan boord gebruiken wij 3m skotchkote voor dit soort problemen.

Skotchkote is een type van verschillende producten. ;D

En anders neem je deze:
nl.farnell.com/dow-corning/2793695/compo...=true&in_merch=true&

13 mei 2011 08:51 #18 door zwart met oranje

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

13 mei 2011 09:05 #19 door Neet

www.dewatersportwinkel.nl/sikaflex-kit-l...t-lijm-en-dekrubber/

Ja, maar welke is nou zonder te gokken een lekkere massa en elektrisch isolerend?

13 mei 2011 10:23 - 13 mei 2011 13:02 #20 door Jeroen
ff bij www.conrad.nl zoeken? (kan de link niet plakken, solly...)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden