RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!

13 mei 2011 10:45 #21 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!

Ja, maar welke is nou zonder te gokken een lekkere massa en elektrisch isolerend?

Sikaflex 291 voor lijmen, afdichten en isoleren.

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2011 12:19 #22 door Huib

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

13 mei 2011 12:40 - 14 mei 2011 09:24 #23 door Neet

Sikaflex 291 voor lijmen, afdichten en isoleren.

Ja, dat kan idd. www.dewatersportwinkel.nl/newsfiles/Sikaflex-291_nl.pdf

Ik weet alleen niet of het een dikke brei is of alleen maar een laagje coating van een fractie van een millimeter. Ik vermoed het laatste.

14 mei 2011 09:13 #24 door kees
Hihi lekker tegen mekaar opbieden.. anders even voorleggen aan de consumentenbond? :D

Nee serieus, mooi opgelost! Gewaagd ook klusje ook weer. Goede links ook erbij. Ik heb hier nog zo'n ding liggen uit de OER met dezelfde smeltplekken. Mooi klusje erbij dus!

Waardevol topique geworden zo.

Grtz, Brom

14 mei 2011 11:13 #25 door Marne 2011
Beantwoord door Marne 2011 in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Bedankt voor de hulp! Echt een super bijdrage. Ik ben voor de sikaflex 291 (100mL, zou genoeg moeten zijn) gegaan vanwege de eigenschappen en kon het hier in de buurt krijgen. Straks ga ik hem ingieten/kitten en zal ik weer wat foto's van het resultaat posten.

De man van de electroshop vertelde dat wanneer condensatoren te heet worden of teveel spanning krijgen ze openscheuren en er boorzuur uit lekt. Op een van de foto's zie je dat de oude dikke condensator een bolle bovenkant heeft. Vroeger was het iig boorzuur, tegenwoordig een ander goedje maargoed. Wanneer dit gebeurt zal de condensator het wel nog doen, maar er vooral wanneer de condensator zwaar wordt belast, storingen optreden. Een stukje verklaring over waarom hij het na vervanging van de elco's het weer goed doet.

Binnenkort de toerenteller maar repareren en dan ga ik ook zo'n lampje maken die waarschuwt bij een defecte spanningsregelaar of dynamo. Heb daar ooit een schakeling voor gezien op een zwitserse site geloof ik.

14 mei 2011 12:21 #26 door kees
Zou je anders de moeite willen nemen en met de foto's en de links die je hebt een 'How-to' willen maken en die in het How-to-board plaatsen?

In dit geval ging het specifiek om de elco's en zullen er ook anderssoortige gevallen zijn, maar da's toch een hele hoop geld uitgespaard als je juist dit aan de hand hebt.

En als je die schakeling voor dat controle-lampje weer terugvindt en die ook daadwerkelijk maakt, doe je daarmee hetzelfde. Spanningsproblemen met XRV's komen toch met enige regelmaat voor.

Grtz, Brom

03 juni 2011 23:41 #27 door Marne 2011
Beantwoord door Marne 2011 in topic RD07 electra problemen half opgelost? Gerepareerd!!!
Het eindresultaat van de cdi is te zien in de foto hieronder. Alles weer mooi ingegoten zodat er geen vocht bij kan. Maar helaas was dit toch niet helemaal de oplossing. Ik heb nu zo'n 750 km met de cdi gereden en er bleef een storing in zitten dat zeker 1x per 30km de kop op stak. Dan hielt de motor even in meestal 2 of 3 seconden alsof hij dan even niet vonkte. Dit leek vooral op te treden als je wat gas terug nam  na lange tijd een constant toerental. Dan leek het alsof hij even uit viel. Waar dit nou aan lag...? Ik heb het iig opgegeven en een andere cdi gekocht en nu rijdt de twin weer prachtig. Misschien dat ik in de toekomst nog een keer de moeite neem om de hele cdi schoon te peuteren en dan meer componenten te vervangen, dan zal ik er zeker een verslagje van maken voor op het forum. 

Bedankt voor jullie tips en intresse.

Greetz Marne!
Bijlagen:

04 juni 2011 08:52 #28 door Neet
Leuk dat je even laat weten hoe het afgelopen is, wordt zeer gewaardeerd en heel fijn dat je weer probleemloos kan rijden.
Dat gepeuter is een k.t werk maar daar was je al achter gekomen.
Als je het gaat doen is het belangrijk dat je alle elco's vervangt en alles doorsoldeert, ik bedoel, de contacten opnieuw laten vloeien met een heel klein beetje lood-soldeer er bij. Alleen dan nog maak je kans dat het probleem is opgelost. Niets gegarandeerd...

Waar heb je je cdi overigens vandaan?

04 juni 2011 10:27 #29 door Marne 2011
Alle elco's vervangen dat is echt zoeken en heel veel peuteren. Op een andere site las ik trouwens dat bij overspanning alle halfgeleiders een flinke klap krijgen dus mogelijk ook de transistors vervangen.... Maar het klinkt alsof jij het ook een keer gedaan hebt?

De cdi is bij het offroadcentrum is Vaassen vandaan voor 150 euro. Een hoop geld, maar half zo goedkoop als de meeste die er een 2de hands hadden liggen. 

04 juni 2011 10:44 #30 door V-Twin
Och wat is veel geld. Als die goed is is zo'n CDI z'n geld dubbel en dwars toch waard?
Ik zou wel maatregelen treffen om te hoge spanningen te voorkomen. Daarover is inmiddels al e.e.a. op dit forum geschreven.
Succes.

04 juni 2011 10:44 #31 door Neet
Meestal is een halfgeleider (diode's, ic's, transistoren, thyristoren) defect of niet, ja of nee, aan of uit. Zeldzaam geven ze af en toe problemen maar het kan zeker.
(zelf heb ik een defecte spanningsregelaar gehad waar een diode bij warmte defect raakte, dus het kan maar meestal niet  :angel:)
Dat is ook de reden dat ik aangaf "geen garantie" en daar komt bij kijken dat deze onderdelen lastig te krijgen zijn.
Elco's kunnen uitdrogen en ook lekken door overspanning.
Kans is groot dat als je alle elco's vervangt en doorsoldeert dat het probleem opgelost is. Zelf geeft ik dan liever 150,- uit voor zekerheid.
Het is zo'n gekloot he, daar moet je zin in hebben en ook nog tijd voor hebben.

Inderdaad, check even je laadspanning zonder licht aan tijdens rijden. Laat de boel dan ook even warm worden dan weet je zeker dat het niet aan je laadsysteem ligt.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden