WP veren en olie!!!.....

24 mrt 2009 13:46 #1 door Stampertje
WP veren en olie!!!..... werd gestart door Stampertje
Hallo

Ik heb een setje WP veren kunnen scoren.
Hoeveel olie moet er in de veerpoten?
Als ik de olie wil vervesen.

Groeten Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 17:18 #2 door zwart met oranje
Beantwoord door zwart met oranje in topic WP veren en olie!!!.....
volgens mijn buurman die het pas heeft gedaan is het 648CC
hij had een 93er met luchtondersteuning
ik weet niet of dat verder uit maakt


RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 17:30 #3 door Stampertje
Beantwoord door Stampertje in topic WP veren en olie!!!.....
Ik heb een 97er zonder luchtondersteuning..........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 18:07 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic WP veren en olie!!!.....
Alle AT's hebben de zelfde voorvork. De luchtondersteuning moet je niet gebruiken, regelmatig ventielen aflaten want het kan gebeuren dat de voorvork zich zelf oppompt. Hoeveelheid olie is voor allemaal gelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 18:27 #5 door Stampertje
Beantwoord door Stampertje in topic WP veren en olie!!!.....
648CC is dat goed??????????????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 19:33 - 24 mrt 2009 19:38 #6 door olaf
Beantwoord door olaf in topic WP veren en olie!!!.....
Ik heb net veren van hyperpro erin zitten , die gaven aan om de poten tot 185mm onder de rand te vullen met w15 forkolie . dat heb ik nu gedaan en het bevalt prima . ik had ongeveer 1.2ltr nodig voor beide poten (AT 97). greetz Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2009 20:53 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....
648 klopt. De dikte van de olie kun je varieren (stuggere dan wel soepelere demping)

WP schrijft een dikkere olie voor dan standaard in een twin, omdat hun veren sterker zijn. Ik zou even een dealer bij WP laten informeren wat dat voor jou moet zijn. Heb je iig een referentie.

Greetz, Brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2009 16:46 #8 door dream
Beantwoord door dream in topic WP veren en olie!!!.....
Hoi,

Bij het vullen van voorvorkpoten nooit een bepaald volume toevoegen, elke poot heeft een andere inhoud, een vast volume toevoegen is onzin, gewoon de vulhoogte meten wanneer de voorzijde vrij van de grond staat. De vulhoogte is de afstand van de vloeistofspiegel (olie) tot aan de bovenkant van de poot.

Werkwijze verversen voorvork olie (elk jaar gewoon doen, tegelijk met revisie remklauwen) :

- voorvorkpoten demonteren
- leeg laten lopen en tenminste een halfuur uit laten lekken (pot op z'n kop)
- wanneer de olie erg verontreinigd is (of grijs en/of stinkt) de poot spoelen met verse olie

spoelen van de poot :

- giet 300 a 400 cc verse voorvorkolie in de poot, en schuif de poot (zonder veer) een aantal keren helemaal in en uit (poot moet vertikaal blijven staan), giet de poot vervolgens leeg en laat deze wederom tenminste een half uur uitlekken, dit herhalen totdat de olie schoon uit de poot komt (dus geen metaaldeeltjes en/of water meer bevat)

poten vullen :

- zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit.
- giet er nu zoveel olie in dat de gewenste vulhoogte is bereikt.
- beweeg nu (voorzichtig) de poot een paar keer in en uit om de poot te onluchten.
- meet wederom de vulhoogte en vul het onstane verschil bij.

de poten kunnen nu weer worden afgesloten met de dop en worden gemonteerd.

onnodig te zeggen dat beide poten precies dezelde vulhoogte dienen te hebben.

de vulhoogte :

(dit is dus de lengte van de luchtkolom, zie tekst hierboven). Houd, wanneer je (nog) geen voorkeur hebt voor en bepaalde karakteristiek de vulhoogte van de fabrikant aan.

De dikte van de olie en de vulhoogte bepalen de karakteristiek van de vering / demping). Je kan dus naast verschillende viscositeit ook de vulhoogte wijzigen om de karakteristiek aan je wensen aan te passen.

Zoals gezegd kan je het verversen van de voorvorkolie goed combineren met het reviseren van de remklauwen en/of het vervangen van je balhoofdlagers.

Zelf vervang ik alle vloeistoffen van de motor tenminste 1 maal per jaar, ongeacht hoeveel kilometer ik heb gereden, wel moet ik zeggen dat ik in de winter doorrijd). Wanneer je twijfelt of de olie al eens is ververst (bij aankoop tweedehands) is dit een noodzakelijk klus. Ook wanneer je een nieuwe motor koopt is dit nodig na ongeveer 10.000 km of binnen een jaar (ook voorvorken moeten inlopen, net als de motor zelf, er onstaat hierbij slijpsel wat de slijtage van de voorvork erg versnelt).

Jensen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 00:36 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....
Hoi Jensen.

De vulhoogte-waarde meten voor een twin ken ik ook, maar nog nooit zo gedaan. Mijn wph noemt beide varianten van afvullen maar is over de meet-methode ook in het onderstaande onduidelijk:

Ik heb enkel een vraag die ik niet terugvond bij je werkwijze (en mijn wph): Vulhoogte meten met of zonder veer erin?

Ik heb daarom altijd die 648cc aangehouden.

Greetz, brombeer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 00:42 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic WP veren en olie!!!.....

Hoi Jensen.

De vulhoogte-waarde meten voor een twin ken ik ook, maar nog nooit zo gedaan. Mijn wph noemt beide varianten van afvullen maar is over de meet-methode ook in het onderstaande onduidelijk:

Ik heb enkel een vraag die ik niet terugvond bij je werkwijze (en mijn wph): Vulhoogte meten met of zonder veer erin?

Ik heb daarom altijd die 648cc aangehouden.

Greetz, brombeer


vulhoogte mete terwijl de vorkbuis helemaal ingedrukt is en zonder de veer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 00:51 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....
Hoi Ad (de nachtbraker..)

Dat staat haaks hierop!

..zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit..


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 01:05 #12 door RexLex
Beantwoord door RexLex in topic WP veren en olie!!!.....

poten vullen :

- zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit.
- giet er nu zoveel olie in dat de gewenste vulhoogte is bereikt.
- beweeg nu (voorzichtig) de poot een paar keer in en uit om de poot te onluchten.
- meet wederom de vulhoogte en vul het onstane verschil bij.

de poten kunnen nu weer worden afgesloten met de dop en worden gemonteerd.


Ik denk dat die heel slecht rijd op deze manier. ;D




Je bent de veren vergeten te plaatsen, :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 08:40 #13 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic WP veren en olie!!!.....
Meten zoals Ad ,is de juiste manier.

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 14:06 #14 door dream
Beantwoord door dream in topic WP veren en olie!!!.....
Hoi,

klopt, er zijn wat foutjes in geslopen,

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2009 20:05 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....

Meten zoals Ad ,is de juiste manier.


Thanx!  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 13:36 #16 door jw
Beantwoord door jw in topic WP veren en olie!!!.....
Hallo iedereen,

Ben momenteel ook weer ff mijn twin aan het verschonen.
Nou zit ik met de vul hoogte, is ingedrukt dan dan met olie een luchtruimte van 13 cm normaal.
Bij orginele vering.

En waneer zet je de dop erop, ingedrukt of uitgedrukt?


Alvast bedankt voor het mee denken.


Vrg JanWilke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 14:39 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....
jw,

Mogelijk ten overvloede,

Let op hoe de veren gemonteerd zijn. Als er een progressief stuk in zit (windingen dichter op elkaar), dan gaat dat gedeelte bij montage naar beneden.

Als je de nieuwe olie erin hebt, de poot rechtop houden en minimaal een keer of tien in- en uittrekken zodat de olie zich zet en de poot zich ontlucht.

Wat zinvol kan zijn, nu je de poten er toch uit hebt, is het oppervlak van de glijschalen controleren. Daarvoor moet wel de binnen- uit de buitenpoot gehaald worden. Het zijn glij-ringen met een teflon coating die de poot-oppervlakken scheiden en ervoor zorgen dat de boring van de (zachte) alu buitenpoot niet uitslijt. Als de teflon coating versleten is, zal de buitenpoot versneld uitslijten en neemt de schokdemping af.

Anyway, in antwoord op je vraag:

RD04: 635 cm3 / 118 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt

RD07: 648 cm3 / 106 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt.

(Bron: Haynes' Service & Repair Manual.)

Grtz, Harm


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 14:59 #18 door jw
Beantwoord door jw in topic WP veren en olie!!!.....
Bedankt voor je snelle reactie, hier heb ik wat aan.
Dat met die binnenschaal klinkt wat te ingewikkeld geloof ik...
Of is dat met een snelle uitleg ook nog te realiseren?


Vrg JW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 16:01 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic WP veren en olie!!!.....
Mwa valt wel mee. Heb je dat ook eens gedaan..

Poot eruit, manchet eraf. Bovenop de buitenpoot zit een stofhoes. Die kun je er, vanaf de zijkant, gemakkelijk afwippen met een plat, onscherp stukje gereedschap. Daaronder zit de keerring die de olie binnenhoudt. Hij zit geborgd met een stalen clip die je er vrij gemakkelijk ook uit kan wippen.

Aan de onderkant van de buitenpoot ziten een inbus (#6 meen ik). Draai die eruit. Nu moet je de poten scheiden. Het volgende klinkt lomp, maar zo moet het echt:

Klem de buitenpoot bijv. tussen je voeten. Je moet nu de binnenpoot met korte, harde trekslagen uit de buitenpoot trekken tot alles loskomt. De keerring houd namelijk alles op zijn plek en die moet uit de boring van de buitenpoot schuiven. Let op de volgorde waarin de onderdelen gemonteerd zijn. Als je de binnenpoot op zn kop houdt, valt de schokdemper eruit. Je kunt nu alles fatsoenlijk schoonmaken en de glijbussen controleren.

Bij montage moet je voorzichtig zijn met het intikken van de keerring en de stofhoes. Ze zijn van rubber en als ze beschadigen moet je ze vervangen! Smeer de schone onderdelen in met schone vork-olie zodat ze zich gemakkelijk laten plaatsen.

Ik zal je een linkje PMen waar het WPH staat!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2010 17:52 #20 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic WP veren en olie!!!.....
wel de keerringen vernieuwen!!

om aan de safe kant te zitten

voordat we opmerkingen krijgen.. al de arbeid weegt niet op indien ze wel lekken

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden