AT slaat af na 2 kilometer rijden

20 aug 2011 11:20 #1 door frankie
AT slaat af na 2 kilometer rijden werd gestart door frankie
Hallo allemaal,

Ik heb soms een raar probleem.
Ik heb een Africa Twin 07A uit 1997

Als ik een paar weken niet gereden heb (ja sorry, druk met werken  :-[) en ik ga rijden, dan slaat de motor na een paar kilometer rijden af.
Start dan ook in eerste instantie niet meer.
Wat ik dan doe is de benzinekraan een paar keer heen en weer draaien en flink met de motor schudden.
Daarna wil hij wel weer starten en is het probleem opgelost.

Blijkbaar is er iets met de benzinetoevoer, tenminste dat denk ik.

Wat zou het kunnen zijn ??
Benzine filter heb ik al vernieuwd. Tevens al Forte 1 in de tank gegooid.

Zit er in de benzinekraan nog een filtertje of zo ??
Zou er rotzooi in de tank kunnen zitten ?

Voor de duidelijkheid: ook al rij ik maanden niet (winter), de motor start altijd met 1 druk op de knop
Het gebeurd dus na een paar kilometer rijden

Ik hoor het graag

Groeten
FRankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 15:46 #2 door Firefighter
Beantwoord door Firefighter in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Ik gok de brandstofpomp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 16:11 #3 door frankie
Beantwoord door frankie in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Hoi,

Het gebeurd alleen als ik een paar weken niet heb gereden.
Zoals gisteren: zeker 6 weken stil gestaan. Ga gisterenavond rijden..... na 1 kilometer sputterd hij en slaat af.
Na veel moeite start hij weer. Verder gewoon 60 km kunnen rijden zonder problemen.
Net ook weer gereden....niks aan de hand

Denk toch viezigheid in de tank. Met zaklamp ingeschenen maar zie niks geen rotzooi in de tank zweven.
Vandaar mijn vraag: zit er nog een filter in de tank bij je benzinekraan ???

Hoor het graag
groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 21:43 #4 door chaos
Beantwoord door chaos in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
kan je bij de AT net zoals bij de oude alp de tankdop er anders opzetten? als je bij de alp het pijltje op de dop naar achteren hebt wijzen dan krijg je deze verschijnselen ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 21:47 #5 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Probeer eens (voorzichtig) met een losse tankdop te rijden, als hij het dan blijft doen is je tank beluchting verstopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2011 23:22 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Lijkt me een beetje of de vlotternaald blijft hangen... (verkleeft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 01:28 #7 door frankie
Beantwoord door frankie in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
bedankt voor de reactie's

Tankdop kan er maar op 1 manier op.
Ontluchting is oke.

Vlotternaald zou dus ook kunnen. Maar dan moet het vaker gebeuren lijkt me.
Tenzij de "verkleving" pas na een paar weken gebeurd ??

Als ik er Forte ingooi, dan zou dat moeten helpen, toch ??

Anders de carburateurs reinigen lijkt mij.
Nu is dat nou net iets waar ik erg tegen opzie om dat te doen.
Ben meer van het "ruige"werk inplaats van dat nauwkeurig naalden en veertjes te demonteren

Nog meer ideeen ?

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2011 20:50 #8 door Neet
Beantwoord door Neet in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Heb je je brandstofpomp al gecontroleerd dan? Als dat ding bij een bepaalde benzine/lucht temperatuur stopt met
tokken dan doet ie het niet meer he...

Ik geloof dat je de pomp even kan doorlussen als je tank vol benzine zit.
Dan elke 50 km even tanken ofzo. Precieze hoeveelheid weet ik niet maar dan weet je wel of je pomp het probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 15:50 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Neet's verhaal klopt: voltanken en doorlussen die hap!

@ Firefighter: jij durft wel een gokje te wagen geloof ik ;-) Poepoe...

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 18:02 #10 door Firefighter
Beantwoord door Firefighter in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
tja, gokje.....
Zelf ook van die wazige storingen gehad dat de motor zomaar uitviel zonder reden.
Uiteindelijk was de brandstofpomp die bij mij het probleem gaf hoewel ik die ook nog gecontroleerd had op opbrengst (en dat was toen goed).  Bij mij een kwestie van een (veel besproken) lichtsluis monteren en klaar.  Nu doet m'n AT het eindelijk goed zit ik zelf met een hernia, kan ik nog niet rijden :'(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 18:34 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Het zou de pomp natuurlijk kunnen zijn. Het klinkt alsof je de eerste kilometers op de brandstof in de je carb en gedeelte van je leidingen rijdt, en daarna komt er (even) geen brandstof meer.
Maar wel vreemd dat ie dan daarna (als ie weer aan de praat is) gewoon door rijdt.....

Doe je de brandstofkraan dicht als ie stil staat ?
Misschien heb je wel een klein lekje in de slang van de brandstofkraan naar je pomp. Waardoor er dus een luchtbel ontstaat in de gehele toevoer... (alhoewel ik eigenlijk verwacht dat dit snel genoeg weer bijgepompt zou moeten kunnen zijn)... ach gewoon een 'hardop denken redenering van mijn kant'.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 21:29 #12 door frankie
Beantwoord door frankie in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Hallo allemaal,

Brandstofpomp is volgens mij goed. Nogmaals, het gebeurd 1 malig als ik meer dan 3 weken niet gereden heb !!
Verder doet hij het altijd zonder problemen.

Brandstofkraan staat bij mij standaard op reserve. En blijft daar altijd op staan. Ik zet hem dus nooit uit.

Lucht in leiding zou kunnen. Moet ik nog checken dus.

Het lijkt er inderdaad op dat de brandstofleiding leeggezogen wordt en tijdelijk ! niet aangevuld wordt.
Vreemde is dat als je flink met de motor geschut hebt, het probleem opgelost is.

Als ik in de tank kijk kan ik geen rotzooi zien zweven.

Weet iemand of er op de brandstofkraan nog een filter zit (dus IN de tank) ??

Blijf denken Rob ! (en anderen)  ;)

Alvast bedankt
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 21:34 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Het kan inderdaad zo zijn dat er vuil op de uitstroom van de kraan zit. Als je een RD07(A) hebt met 1 kraan zou dat zo maar kunnen.
Een andere oorzaak zou plakkende vlotternaalden kunnen zijn.
Beiden zijn eenvoudig te verhelpen.
1. tank leeg laten lopen en kraan demonteren en reinigen
2. Forte door de benzine om de vlotternaalden te reinigen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2011 21:48 #14 door Neet
Beantwoord door Neet in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Waarom lus je de pomp niet door en probeer je het niet met een volgetankte pomp? Met "volgens mij" komen we niet ver.
Het kan heel goed de pomp zijn omdat die gewoon kl..e puntjes heeft. Je bent niet de eerste maar 1 van de laatste die de
pomp moet vervangen, modificeren cq repareren.
Dan sluit je in ieder geval iets uit.

Haal het kapje er maar is af. Als je puntjes eruit zien als twee rotte kiezen van een zwerver dan moet je ze vervangen.
Zijn kitjes voor verkrijgbaar.

Of anders eerst idd tank schoonmaken en desnoods forte erin. (nog nooit nodig gehad maar ach, het kan, denk ik)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 08:20 #15 door oldsmelly
Beantwoord door oldsmelly in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Wat heeft het voor nut om je brandstofkraan standaard op reserve te zetten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 08:48 #16 door frankie
Beantwoord door frankie in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Die tip heb ik gekregen op dit forum.

Door op reservestand te zetten voorkom je dat de pomp zonder benzine komt te staan.
Ze hebben al een slechte reputatie maar het schijnt dat als je pomp droogloopt deze zeker kapot gaat ! >:(

Vandaar dus  ;)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 10:19 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden

voorkom je dat de pomp zonder benzine komt te staan


Open deur, .........maar als je vergeet te tanken sta je toch ook zonder en loopt hij droog.
Voordeel is altijd dat de motor in beide gevallen gewoon afslaat.
Of je nu via de km teller bijhoud hoeveel peut je nog hebt of niet.

In het geval je de reserve open had gezet, moet je lopen.
In het geval dat de reserve dicht stond zet je hem open en mag je weer rijden.

Pomp of geen pomp.
Just my idea

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 10:43 #18 door frankie
Beantwoord door frankie in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Zo doet ieder het op zijn eigen manier  ;D

Ik zet mijn tripmaster op 350 km en laat hem aftellen.
Als deze op 0 staat ga ik tanken.

Dan gaat er nooit meer in dan 19 liter.
Dus heb je altijd nog 4 liter reserve.

Werkt bij mij al zo vanaf het begin...... tank nooit leeg en ik heb nog nooit hoeven lopen  ;)
(en de pomp staat nooit droog )

Groet
Frankie

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 12:36 #19 door oldsmelly
Beantwoord door oldsmelly in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden
Hmm goede tip dan

Dus als je hem op reserve zet dan gebruikt die ook de "normale" benzine...


Hmm ik vraag me dan af wat het nut van een reserve stand is ?

Ik had begrepen dat die dan echt een "andere" tank (in je tank denk ik dan) zou gaan gebruiken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2011 13:26 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic AT slaat af na 2 kilometer rijden

Zo doet ieder het op zijn eigen manier 


Ja, natuurlijk.

Het hangt uiteraard allemaal af van de manier waarop je rijd.
Als je elke dag hetzelfde stuk doet en ook nog eens op dezelfde manier is het helemaal niet zo raar dat je kunt vertrouwen op je tripmeter.

Ga je een keer wat anders om met je gashandel, dan kom je voor verrassingen te staan een keertje.

Ik had wat probleempjes met het lampje van het brandstof niveau en dacht dat ik minimaal 300 km kon rijden op de tank.
Helaas was ik vergeten dat ik 250 km behoorlijk doorgetrokken had en dus veel meer verbruikt had.
Resultaat was dus sputter sputter enz..... bij 290 km. Gelukkig in de buurt van een pomp.
Het brandstof lampje werkt weer intussen, maar de les wel geleerd.

Ook nu weer afgelopen week.
Weinig snelweg, veel rustige ritjes en dan rij ik zomaar 340 km voordat het lampje gaat branden.
Maakte me wel een beetje ongerust dat het lampje niet ging branden en dacht dat het misschien defect was.
Achteraf, gewoon zuiniger gereden.

Moraal van het verhaal:
Ieder op zijn manier maar afhankelijk van de rechterhand  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden